Folytatom azt a témát, ami arról, szól, hogy mi jó Jehova Tanúinál. A sorozat előző részében megemlítettem, hogy "a 20 év körüliek, már átlagon felüli képzést kaptak retorikából". Mit is jelent ez? Jehova Tanúi minden héten tartanak egy összejövetelt, ahol fiatalok idősek, szóval mindenki, kb. kéthavonként tarthat egy előadást a gyülekezetnek. Ez lehet egy sima felolvasás a Bibliából, de lehet egy előadás is, amelynek megkapja a témáját, ki kell dolgoznia, és öt percben megtartania. Minden alkalommal három ilyen előadás van, amit azután egy azzal megbízott személy kiértékel. Jehova Tanúi híresek arról, hogy hihetetlenül hülye neveket tudnak adni a dolgaiknak. Ennek az iskolának, és egyben összejövetelnek a neve:
TEOKRATIKUS SZOLGÁLATI ISKOLA
Ebbe az iskolába minden olvasni tudó beiratkozhat. Nem kell hozzá Tanúnak lenni. Elég, ha azonosulni tud a közösséggel, és rendszeresen részt vesz az összejöveteleiken. A gyermekek általában 6 éves koruk után iratkoznak be. A beiratkozók kapnak egy közel 300 oldalas kézikönyvet az iskolához, ami részletesen tárgyalja a megfelelő olvasáshoz és beszéd megtartásához szükséges szempontokat. Kb. 30 ilyen szempont van, és a beiratkozottnak, minden előadására egy újabb szempont alapján kell felkészülnie. Ennek köszönhetően egy kis lelkiismeretességgel és szorgalommal, a gyermek már az általános iskola közepére olyan képzésben részesül, ami jobb tanulóvá teszi őt, valamint a tanultakat alkalmazni tudja az iskolában is. Jehova Tanúi gyermekeit gyakran kérik fel szereplésekre, mivel képzettebbek a nyilvános beszédben, mint korukbeli társaik. Mire elérik a 20 éves kort, már több mint egy évtizedes tapasztalat van a hátuk mögött, és minden tekintetben alkalmasak arra, hogy tanító jellegű, 20-30 perces előadásokat tartsanak a gyülekezet számára. Azt hiszem ezt kevés vallásos közösség mondhatja el magáról.
Az a kézikönyv, amit Jehova Tanúi használnak a retorikai képzésben, szerintem nagyon jó. Amikor engem bíztak meg ennek az iskolának az irányításával, akkor beszereztem világi kiadványokat, amelyek retorikával foglalkoznak. Pl. Cornificius, római államférfi könyvét, aki Julius Ceasar idejében foglalta írásba a szónoki mesterség alapjait, és persze modern kiadványokat is, melyek mai szempontokat vettek figyelembe. Összehasonlítva Jehova Tanúi kézikönyvét, más hasonló könyvekkel, nyugodtan mondhatom, hogy ez a könyvük egy átlagon felüli minőségű könyv a témában. Én csak ajánlom, hogy aki be tud szerezni egyet az feltétlenül tegye meg. A könyv elemzi Jézus, Pál és sok más Bibliai szereplő beszédeit, levonva belőlük hasznos tanulságokat, és kiegészítve a modern retorika elemeivel. A könyvet egyébként el lehet olvasni a hivatalos honlapjukon. (Ezen a linken)
Az iskolába beiratkozott személyek a biblia használatára vannak buzdítva beszédük megtartásakor. Egy 5 perces előadásban ki kell boncolniuk egy témát, és 3-5 bibliaverssel alá kell támasztaniuk az érvelésüket. Így nemcsak beszélni tanulnak meg nyilvánosság előtt, hanem megismerkednek a Bibliával, és az abból való érvelés technikájával. Többek között ez az oka annak, hogy Jehova Tanúi bátran hirdetik hitnézeteiket a nyilvánosságnak. Ugyanis hiába vannak helytelen bibliaértelmezéseik, az átlag vallásos keresztény embernek fogalma sincs arról, hogy hol a Bibliája, arra meg aztán végképp alkalmatlan, hogy a hitnézeteit be is bizonyítsa abból. Ha az egyházak hasonlómódon képeznék híveiket a Biblia használatára, és az abból való érvelésre, akkor egyrészt a közösség bibliaismerete nőne, másrészt nem kellene félni, hogy félrevezetik őket.
Tehát Jehova Tanúi, már gyermekkorban bevonják a gyülekezet tagjait a gyülekezet aktív életébe. Fiatalon értékes tagjainak érezhetik magukat, akik időről időre visszajelzéseket kapnak a közösségtől, hogy milyen úton haladnak. Ha egy új személy kezd el járni a közösségbe, ő is bekapcsolódhat ebbe az iskolába, és 3-4 év alatt kiváló szónokot faraghatnak belőle. Tehát Jehova Tanúi így érik el, hogy a közösség tagjai szerves részét alkossák a gyülekezetnek, akik nem csupán passzív résztvevői egy istentiszteletnek, hanem aktívan részesei annak. A gyülekezetek nem csupán egy ember unalomig ismert szófordulataira hangolódnak rá, hanem hétről hétre változatos előadásokat hallanak, melyeket jó esetben képzett személyek tartanak. Természetesen így is vannak olyanok, akik nem valók szónoknak, de a rotáció miatt a gyülekezet csak ritkán szenved tőlük.
Én mintegy húsz év alatt, előadások százait tartottam. Szombathelytől, Budapestig jártam a gyülekezeteket a Dunántúl Balaton feletti részén, hogy havonta egyszer előadást tartsak egy-egy gyülekezetben. Emellett a saját gyülekezetemben is hétről hétre készültem, valamint a nagyobb összejöveteleinken is rendszeres előadó voltam 500-4000 fő hallgatóság előtt. Mindez annak volt köszönhető, hogy a gyülekezet időt és energiát szánt arra, hogy képezze a tagjait. Természetesen nem szeretném túldicsérni azt az egyházat, amit bizonyos okokból elhagytam, de nem lehet szó nélkül elmenni azok mellett az értékek mellett, amelyek jobbak náluk, mint más egyházakban. Mivel aktív részese voltam a közösség életének, ezért láttam, hogy miként lehet valami jót elrontani. Így láttam olyan gyülekezetet is, ahol ez az iskola az azzal megbízott egyén alkalmatlansága miatt, szenvedés volt a gyülekezetnek.
Ám ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes a keresztény gyülekezeteknek időt és energiát fektetni a közösség tagjainak képzésébe. Meggyőződésem, hogy egy ehhez hasonló iskola, és ezzel a teológiát végzett pásztorokon kívül mások bevonása a gyülekezet tanításába, csakis jó lehet, és felpezsdítené a gyülekezet életét. A jövőre vonatkozóan pedig a legjobb befektetés.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Rovarölő 2015.05.08. 18:51:07
Bár a világ legeredményesebb iskolájának van kikiáltva maguk részéről, de a programok siralmasak, vagy nevetségesek voltak, még a kongresszusi minta iskolai programokon is!
Bemagolt, vázlatnak csúfolt teljes szöveg felolvasása és a valóságtól teljesen elrugaszkodott élet helyzetek, amikor is minden ember érdeklődő lesz az együgyű érvelésektől!
A tankönyv nem a saját termékük, csak össze sikerült gyűjteniük a szakemberek véleményeit, ami persze nem bűn!
Gyakorlati értéke véleményem szerint egy nagy barna maci, mivel az igazi életben csak a csalódásuk volt, van és lesz, mert nem lehet a házak kapujában felolvasni az előre megszerkesztett érveket, ahol várják a házi gazdák meghatódását és rögtön megtérését!
Sajnos az oskolájuk már eleve félre vezeti a tanoncokat, mert az állandó sikerek, amiket öt perc után élvezett mindenki, a gyakorlatban egy bazi nagy pofonnal vannak felébresztve!
Büszkén figyeltem én is a fiam első olvasását, főleg azért, mert még iskolába sem járt akkor, de ez csak cirkusz volt!
Aki akarja magát képezni, az nem feltétlenül szorul be ebbe az iskolába.
Egy pozitívumot én is kiemelnék. Egy gyerek, aki szinte a születésétől közösséghez szokott, könnyebben tud beilleszkedni később emberek közé és aktívabb lesz!
Többet akkor sem tudnék találni, ha fizetnének érte!
Tesó! Ha így folytatod, igaza lesz Leslienek, hogy vissza vágyódsz hozzájuk! :DDD
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.08. 19:53:15
Hogy visszavágyódom-e hozzájuk? Csak annyira mint eddig. Boldogan visszamennék, hogy rendbe rakjam azt ami rossz. De amúgy bármilyen számomra szimpatikus gyülekezetnek szívesen lennék tagja
Rovarölő 2015.05.08. 20:00:19
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.08. 20:03:36
Rovarölő 2015.05.08. 20:16:49
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.08. 20:22:34
Rovarölő 2015.05.08. 20:46:08
Engem is támogathatnának, mert vagyok annyi, mint a világméretű meló.
Egyébként egy jó reformációval sokat élvezhetnénk őket!
Nekünk tök jó volt ott, persze csak addig, ameddig a takarónk ért!
Be kéne férkőznünk a dirigátor osztályba és csinálhatnánk nagy megmentő réteget!
bjanek 2015.05.08. 21:31:12
teljesen egyetértek. rengeteg múlott/ik azon, h a tanulók mennyi plusz segítséget kapnak az iskola vezetőjétől közvetlenül, v közvetve (pl egy másik segíteni tudó személyt melléosztva).
nekem az volt a tapasztalatom, h sokszor csak 1-2 dolog helyrerakásával meglepő eredményeket lehetett elérni, olyanoknál is, akik magukra hagyva a könyvvel évekig nem tudtak meglépni részeket, de egy kis előzetes támogatással, nem csupán utólagos ledorongolással szárnyakat kaptak
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.08. 21:41:30
bjanek 2015.05.08. 21:47:49
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.08. 21:50:00
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2015.05.09. 14:34:06
Érdekes ellentét ez a tanuknál...kezdetben időt energiát fektetnek, szentelnek, fáradalmat nem ismerve az újakra - érdeklődőkre s azok képzsére. Majd mikor már odaadtak mindent a szervezetnek, a fiatalságukat,erejüket, tudásuk legjavát, és segítségre szorulnak mert "meggyengült a hitük " vagy más problémával küszködnek, akkor sorsukra maradnak......sőt akkor megjelennek a "dögkeselyűk"/értem ezalatt a tanukat bizonyos helyzetekben/
Miért, ? Mert tudják már csak nyűg lenne a szervezet nyakán, már nem termel !Már kizsákmányolták !
Ez bizonyos fajta elégtétel /szatiszfakció/is nagyon sok személynek " na ő is ..."
Igen a tanuk sokat adnak, de ha eljön az ideje mikor benyújtják a számlát, s az kegyetlenebb mint azt egy ezt át nem élő személy is gondolná .
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.09. 18:00:24
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2015.05.09. 19:41:41
Meddig tart egy értelmes felvigyázó felnevelése.........mennyi idő s energia... ha csak az észérveket vesszük......Ha csak összességében a gyülekezet egy hónapban annyi időt szentelne egy bárány megmentésére, mint egy hírnök átlagos havi szolgálata...Egy gyülekezethez egy évben hány új hírnök csatlakozik ?
ha jól megy minden 3 -5 ...a gyülekezet mennyi időt s energeiát szentelt hogy ezt a néhány személyt megtalálja,ápolja, s nevelje, mennyi idő, mennyi benzin, mennyi energia....
S ott van egy elkóborol juhocska a 100.-dik....igaz sánta, meg már süket is...de ő a 100.-dik........
A magyarázat, hogy az a 100. dik nem ezt még le kellett írnom.....
Már nem rontom a témát.....
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2015.05.10. 20:01:49
Bocs, de szerintem is kevered a gondolatokat. Bár érthető a csalódásod, a teokratikus iskola NEM arról a segítségnyújtásról szól, amire neked vagy nekem vagy másoknak szükségünk lett volna, amikor nagymértékben a gyülekezeti tanítások követése miatt vagy más miatt (ez igazából mindegy), de bajba kerültünk.
Való igaz, hogy a társulat nem fogta vissza magát abban, amikor a prédikálást (vallásos marketinget) kellett támogatniuk, hiszen ez nekik bizonyos értelemben befektetésnek számított. Te akkor tudod kihozni ebből a társulati támogatásból a legjobbat, hogy felhasználod az ott tanultakat a saját üzleted érdekében (pl marketingben) vagy valami hasonló szellemben történő tevékenységből szerzel üzletet magadnak (lennének ötleteim, de most inkább nem írom le ide ezeket...).
A te emberi problémád, vagy dilemmád vagy krízised senkit nem érdekel, mert senkinek nem fűződik hozzá érdeke, hogy a te lelkivilágod rendben legyen. Én értem az ezzel kapcsolatos gondodat, hogy akkor mégis mitől vallás a dolog. Hát ez az, hogy nem az. A vallásos ideológia jobban illik rá, mert az az ami inkább lefedi azt a tevékenységet, amit végeznek.
Ehhez pedig a marketing tevékenység illik, hiszen minden ideológiának van ilyen (úgy nevezik, hogy propaganda).
Erről írt Sefa is, hogy ebben az iskolában hogy megtanítják a retorikát. Igen, azt megtanítják és gyakoroltatják is. Ettől függetlenül, bármilyen szépen ékesszólók is legyenek 20 éves korukra beleszületettek, az ideológiai keretet is felrakják egyúttal. Vagyis a belecsöpögtetett propagandát szép retorikával fogják előadni, még akkor is, ha időközben kikerülnek a szervezetből és ellenpropagandát fognak folytatni. A fejükön levő doboz miatt, azonban csak abban a keretben lesznek képesek a világot látni, mert az iskola arról is szólt, hogy hogyan maradjunk az ideológiai kereten belül.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.10. 21:49:30
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2015.05.10. 22:43:58
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2015.05.11. 05:14:34
Tőlem nem kell elnézést kérned. Érdekes dologra világítottál rá.
@sefatias: Igazad van: ezzel a "meggyőződéses hittel" lehetett lyukat beszélni mások hasába. De attól, mert valaki hisz valamiben, még nem kell azt gondolnia feltétlenül, hogy az az egyedüli lehetséges hit és meggyőződés. A tanúk (és mások) ideológiája viszont erre építi a retorikát.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.11. 07:53:39
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2015.05.11. 13:51:07
Persze vannak alapigazságok, melyek mindenképpen helytállnak, de arról meg éppen azért nem kell győzködni senkit, mert ha az illető valami miatt ellene megy, úgyis rá fog jönni.
Sitites 2015.05.11. 19:03:11
Sitites 2015.05.11. 19:04:03
Rovarölő 2015.05.11. 21:08:53
Százhúsz fős gyülekezetből kb. 30 be sem volt iratkozva a suliba, a többi úgy készült a programjaira, hogy a gyülekezet előtt fél órával próbálták el, hiába volt legalább három héttel hamarabb kiosztva a feladat! A programokat megtartók java el sem olvasta a szempontokkal kapcsolatos javaslatokat, még felületesen sem!
Az iskola, mint olyan csak egy találmány volt, aminek semmi gyakorlati haszna sincs, csak reklám a világ előtt!
Egy életszerű program nincs benne, csak az öt perc utáni megtérők sokasága hülyíti a tagokat, akik, ha az életben elmesélik a bemagolt szövegüket, elküldik őket a fenébe!
Sajnos nekem ez az iskola egy nulla, persze nem elméletben, hanem a valóságban!
Inquisitive Man 2015.05.11. 22:44:09
Újfent Jehova Tanúival foglalkozol?
Mintha azt írtad volna, hogy már nem téma a hitéletük? Más -keresztény- vizeken evezel.
Vagy rosszul emlékszem?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.12. 06:17:09
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.05.12. 06:19:45
Ahogy a posztban írtam, én is tudom, hogy nem mindenhol ment jól. Ennek több oka lehet, de nem hiszem, hogy ezt most érdemes kitárgyalni
bjanek 2015.05.14. 12:41:20
szerintem nem a vezérkönyv színvonalával volt a gond, de mintha te is látnád a hiba okát:
"a többi úgy készült a programjaira, hogy a gyülekezet előtt fél órával próbálták el, hiába volt legalább három héttel hamarabb kiosztva a feladat! A programokat megtartók java el sem olvasta a szempontokkal kapcsolatos javaslatokat, még felületesen sem!"
Rovarölő 2015.05.14. 18:59:39
Lehetne egyetemi tankönyveket is tanítani a nyájnak, de nem lenne hatásos, mert mindenkinek meg van, mi való neki!
Disznó elé gyöngyöt nem kell szórni, mondá az Írás!:D
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.06.13. 19:12:59
www.jw.org/hu/kiadvanyok/konyvek/?contentLanguageFilter=hu&pubFilter=be&sortBy=1