"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Tényleg csak gondolkodom...de félek

2015/08/02. - írta: sefatias

Úgy tűnik nekem, hogy a kereszténység, mint vallás egyre nagyobb teret kap. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a keresztény kultúra, a keresztény értékrend. A nyugati társadalom, és a politika azzal próbál válaszolni a minket körülvevő más értékrendet, kultúrát képviselő civilizációk támadására, hogy megpróbálja előkeresni valahonnan a sajátját. Nem könnyű meló az évszázados portól megszabadítani a gyökereinket, de úgy tűnik megéri a befektetést. Még az sem baj, ha valójában nem is a mi gyökerünk, vagy nem csak az a mi gyökerünk, lényeg, hogy más legyen, mint a világ többi része által felmutatott értékrend.

Kell valami új kapaszkodó, aminek a segítségével meghatározhatjuk magunkat, és kifejezhetjük a felsőbbrendűségünket, másságunkat a minket körülvevő kultúrák felé. A politika legmagasabb fokain hallunk erőfeszítésekről, melyek megpróbálják a keresztény értékeket, gondolkodást előtérbe állítani. Jobboldali politikusok "reklámozzák" az istenhitet, és úgy beszélnek, mint akiknek az a legfontosabb, hogy az országot ezen értékek szerint irányítsák. Éppen ezért a szekularizáció, amit emberek százezreinek élete árán vívott ki a nyugati társadalom, ma mintha kezdene szitokszó lenni. Az államvezetésben, keresztény teológusok, bibliai törvényekre való hivatkozással visznek át törvényeket. Az egyházak(elsősorban a történelminek tekintett nagy egyházak), egyre több jogot, lehetőséget kapnak a társadalomban. A politikai közbeszédben egyre nagyobb hangsúly kap az emberiség teremtett volta, és többek között a szabadság korlátozása az, amit ezzel el szeretnének érni.

images_1.jpg

Ha belegondolok, hogy ennek mi lehet a vége, beleborzongok. Nem az a baj, hogy a kereszténység nagyobb teret kap. Nem az a gondom, hogy könnyebbé válik az emberek közeledése Istenhez az állami reklámnak köszönhetően. Inkább attól félek, hogy a vallás, ha hatalmat kap, akkor újból azt a szőrnyű helyzetet teremti meg, mint ami jellemezte Európát a X. és a XVII. század között. Ekkor a vallásnak akkora szerepe volt a társadalom életében, hogy fővesztés terhe mellett lehetett csak ellentmondani neki. A vallásos törvények, babonák, hülyeségek oly mértékben befolyásolták a tömeget, hogy rengeteg ember életét tették tönkre vele. A megkínzottakról, kivégzettekről ne is beszéljünk.

Vajon a mai politikai elit képes lesz megfékezni a fanatizált vallásos tömeget? Létre tud hozni egy olyan társadalmat, melyben a krisztusi megértésben felolvad a vallásos fanatizmus? Szeretném hinni, hogy igen. De valahol mélyen érzem, hogy ez lehetetlen. Kicsit félek, hogy a vallásosság, csupán eszköz a politika kezében a társadalom fanatizálására, irányíthatóvá tételére, hogy fel tudjuk venni a versenyt az egyre erősödő, tőlünk eltérő kultúrák ellen, amelyek sikerrel fanatizálják a saját tömegeiket. Vagy ami rosszabb, a köztünk élő liberális gondolkodású emberek ellen. Nem hiszek a politikusok vallásosságában. 

Machiavelli a következő tanácsot adta a politikusoknak: "A bölcs uralkodó tehát ne legyen szótartó...(úgyis) mindig talál rá alkalmat, hogy a csalárdságát jó színben tüntesse fel...Nagy szenteskedőnek és színlelőnek kell lennie... Kegyesnek, hűségesnek, emberségesnek, őszintének, vallásosnak kell látszani és annak lenni, de lélekben mindig elkészülni az ellenkezőjére...Amikor mások látják vagy hallják, legyen csupa könyörületesség, csupa hit, csupa őszinteség, csupa vallásosság. És semmi sincs, ami ennél az utolsó tulajdonságnál fontosabb lenne. Az emberek pedig inkább hisznek a szemüknek, mint a tapasztalásuknak."

És miért legyen ilyen egy politikus? A válasz egyszerű: "Olyan ostobák az emberek, s olyannyira csak a mának élnek, hogy aki be akarja csapni őket, mindig megtalálja köztük a maga emberét" 

Tehát a vallásosság, a szenteskedés mindig is a politikus eszköze volt a nép becsapására. Vajon mi történt Orbán Viktorral? Megtért? Keresztény lett? Aktív hitéletet él? (Orbán Viktor tanúbizonysága) Bevallom őszintén, hogy nem hiszem. Ez látszik a belinkelt videóból is. Egy zavart, szavait kereső embert látunk, aki csak megpróbálja alkalmazni Machiavelli tanácsát, és eljátssza a hívőt, a vallásost, és közben bármikor kész arra, hogy ezt később megtagadja. 

images.jpg

A történelem bizonyította, hogy a vallás, ha teret kap, először a másként gondolkodók ellen fordul, és megtagadva, elfeledve saját alapelveit, azonnal kiírtja maga közül őket. Vajon a kereszténység képes ellenállni ennek a tendenciának? Tanult a történelemből? A tapasztalataim az mutatják, hogy nem. A keresztények ma is könnyen fanatizálhatók. Elég egy apró szikra, és a másként gondolkodók iránti gyűlölet azonnal lángra kap, és könyörtelenül felemészti azokat. És a legrosszabb az egészben, hogy ezt a gyűlöletet úgy tekinti a keresztény, mint egy szeretetteljes segítséget, amit az áldozata érdekében nyújt.

Szóval attól félek, hogy a kereszténység elmúlt években tapasztalható erősödése csupán egy stratégia része, aminek a célja, hogy a politika felhasználja a saját érdekében, a könnyen fanatizálható keresztényeket.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr117673842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bjanek 2015.08.02. 21:34:03

nem is mondtad, h advi jelenések könyve magyarázatokat olvasgatsz :DD

bjanek 2015.08.03. 01:03:15

Vityusról nem írnak semmit, de többi megegyezik :)

bjanek 2015.08.03. 09:03:55

@sefatias: még kiderül, h stikában a jelenéseket bújod :D

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.03. 09:10:06

@bjanek: jelenleg elég nehéz lenne rávenni :)

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2015.08.03. 09:36:41

Tetszik a cikk, különösen ez a mondat jó: "És a legrosszabb az egészben, hogy ezt a gyűlöletet úgy tekinti a keresztény, mint egy szeretetteljes segítséget, amit az áldozata érdekében nyújt."

Discipline 2015.08.03. 11:03:20

Az igaz, hogy a politika macchiavellista elvek alapján működik, és ezt én is rendkívül gusztustalannak tartom. Viszont a vallásosságot színlelők (nálunk legalábbis) még csak tanoncok a macchiavellizmusban a másik oldalhoz képes, amelyik már jó ideje profi szinten nyomja.

"A nyugati társadalom, és a politika azzal próbál válaszolni a minket körülvevő más értékrendet, kultúrát képviselő civilizációk támadására, hogy megpróbálja előkeresni valahonnan a sajátját."
Nem csak a más kultúrák értékrendek támadására adott válasz ez, sokkal mélyebb a probléma gyökere, ennél sokkal nagyobb kihívásokkal, belső bajokkal néz szembe a nyugati civilizáció. Nem csoda, hogy kapkod fűhöz-fához, és az sem csoda, hogy a magukat konzervatívnak tartók a hagyományokhoz, a gyökerekhez próbálnak visszanyúlni, ott keresve a megoldást. Ezzel nincs is semmi gond, sőt nekem ez a szimpatikusabb út, mint hebehurgya módon új megoldásokkal kísérletezni. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy milyen módon használják fel azt, amit a hagyományokból merítenek, tanulnak-e a történelem hibáiból. Ebben a tekintetben én is eléggé szkeptikus vagyok, a tapasztalatok tényleg azt mutatják, hogy nem tanulnak.

A témához kapcsolódóan érdemes elolvasni ezt is:
reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2015-07-25/isten-mindent-lat-dehogyis-google-mar-jobb

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.03. 12:49:42

@Discipline: multkor kitöltöttem egy tesztet. Az eredmény az lett, hogy szélsőségesen balliberális vagyok. Ám mégsem tekintem ezt az utat megoldásnak. Én a tézis-antitézis=szintézisben hiszek. Szóval úgy gondolom, hogy a jó megoldás ott van valahol középen. Hogy megtaláljuk-e, azt nem tudom. Néha úgy érzem, hogy nekünk kell megtalálni, néha meg úgy hogy Isten fogja megcsinálni

Discipline 2015.08.03. 13:45:26

@sefatias:
Igen, a megoldás középen van, csak az a baj, hogy ezt a közepet még felismerni is nagyon nehéz. Nem két irányba leng ki ugyanis az inga, mert akkor könnyű lenne a kettő között belőni az ideális közepet. A társadalom sajnos sokkal bonyolultabb, többszáz féle hatás rángatja mindenféle irányba az ingát. Szerintem az emberiség jó esetben is csak közelítheti az ideális állapotot, de a különféle tényezők bonyolult összjátéka folytán mindig kizökken.
Ráadásul az is nehezíti a dolgot, hogy társadalmi-politikai szempontból nincs olyan, hogy "emberiség". Ami jó az egyik csoportnak, az nem jó a másiknak. Mindig van, aki hátrányba kerül, mindig lesz olyan, aki sérelmesnek érez valamilyen politikai megoldást. Maga a társadalom működése is nagyon összetett, ami az egyik területen javulást hoz, az más területeken olyan hatásokat indíthat be, ami végül az eredetinél rosszabb állapotot eredményez. Tehát szerintem nincs "végső megoldás", az embernek az a dolga, hogy próbálkozzon, küzdjön, az adott lehetőségekből a lehető legjobbat próbálja kihozni.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.04. 06:09:48

@Discipline: szerintem az egyik gond, ami miatt nem tudnak konszenzusra jutni, az a tömeg fanatikus hozzáállása a saját nézeteihez. Olvasok szélső jobbos és szélső balos, illetve keresztény portálokat is. Megdöbbent a kommentelők eszetlen, átgondolatlan fanatikussága. fröcsög a gyűlölet. És nekem úgy tűnik - ahogy ezt a posztban is írtam - hogy a cél a fanatizálás. Ha az emberek képesek átgondolatlanul tenni valamit, akkor egy autokrata vezetésnek nincs más dolga, mint valahogy irányítani a fanatizált tömeget, aki nem hajlandó megvizsgálni semmilyen érvet, ami a nézetei ellen szól

Discipline 2015.08.04. 10:18:35

@sefatias:
Ezt jól látod. Ez mindig is így volt, most is így van, csak most már kifinomultabb módjai (is) vannak a tömeg befolyásolásának. És mivel úgy néz ki, hogy ez sajnos megváltoztathatatlan, el kell fogadni és valahogy kezelni kell ezt a helyzetet. A politikai ezt teszi. Egy autokrata rendszerben nyíltabban történik ez az irányítás, de a demokrácia is erre épít, csak bújtatott módon, de nem kevésbé hatékonyan irányít.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.04. 10:25:40

@Discipline: természetesen tudom, hogy a liberális demokrácia is ugyanúgy manipulálja a tömeget. Nem is vagyok a híve. Bakunyin már 140 évvel ezelőtt 1873-ban leírta, hogy miért törekszik a világ vezetése a demokrácia felé, és, hogy miképp fogja felhasználni azt a saját céljaira. Azóta Bakunyin gondolatai igazolva lettek.

Discipline 2015.08.04. 10:48:35

@sefatias:
Nem is volt teljesen hülye az öreg :))
Csak ott tévedett - sok társához hasonlóan - hogy bízott az ember eredendő jóságában, és erre alapozva próbált megoldást találni.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.04. 11:48:33

@Discipline: Mindenki téved. Az isten és az állam című művéről tervezek egy posztot, amiben megpróbálok rátapintani az érvelési hibáira. Bár már régóta tervezem, nem tudom mi lesz belőle

Discipline 2015.08.06. 15:13:42

@sefatias:
"multkor kitöltöttem egy tesztet. Az eredmény az lett, hogy szélsőségesen balliberális vagyok."
Hol lehet ilyen tesztet csinálni? Már csak poénból is érdekelne, hogy nálam mit hozna ki.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.06. 15:18:05

@Discipline: este megkeresem és belinkelem. :) de majd mutasd meg a végeredmény

Discipline 2015.08.06. 19:38:02

@sefatias:
Köszi, majd jelentkezem az eredménnyel.

Discipline 2015.08.06. 21:45:34

@sefatias:
Hát, ez jött ki: 25.0% Left, 44.4% Communitarian, és így a besorolás szerint szociáldemokrata vagyok. Ez elég érdekes, mert soha nem tartottam magam annak, de így belegondolva, bizonyos kérdésekben tényleg nem állok messze tőle. Amúgy nálunk Magyarországon elég nagy a zavar az ilyenfajta besorolások körül. Magamat nem is szoktam besorolni, az meg, hogy mások minek tartanak, engem sem nagyon érdekel (voltam már ultrakonzervatívtól kezdve fasisztáig sok minden). Az jutott eszembe, hogy ha ezt a tesztet megcsinálná mondjuk egy középkori földesúr, mi jönne ki? Azt gyanítom, erősen baloldali lenne, és persze a lehető legtávolabb a liberálistól...

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.06. 21:53:53

@Discipline: Az emberek jelentős része baloldali beállítottságú. Csak nem tudja. ezt használják ki a szélsőjobbos pártok, és az ilyen írányú vágyakat meglovagolva vonzzák őket magukhoz. Hitler pártja is ezt csinálta. És azóta is ez a módszere a nacionalista pártoknak

Discipline 2015.08.06. 22:10:57

@sefatias:
Igen, a német nemzetiszocializmust én egyértelműen baloldalinak tekintem. A klasszikus fasizmus már nem ilyen egyértelmű, de abban is jelen van a baloldali jelleg. Eredetileg a nacionalizmus is baloldali ideológiaként jelent meg.
süti beállítások módosítása