A most következő gondolatok már egy éve forgolódnak a fejemben. Először akkor fogalmaztam meg másoknak, mikor közel egy évvel ezelőtt egy egész napos kiránduláson voltam néhány volt véntársammal. Érdekes, hogy mi, akik kijöttünk Jehova Tanúi szervezetéből teljesen másként közeledünk a kereszténység tanításaihoz, dogmáihoz, mint mások. Akkor is az volt a téma, mint mindig, hogy mi az igazság, hogyan lehetne megtalálni azt. Egy olyan ember, aki egyszer már megégette magát sokkal óvatosabban közelíti meg ezt a kérdést, mint az, aki először lép kapcsolatba egy keresztény közösséggel. „A tapasztalatlan hisz minden szónak” (példabeszédek 14:15). Lehet, hogy keménynek tűnnek a szavaim, de úgy látom, hogy amikor az ember abban a helyzetben van, hogy elkötelezi magát egy vallás mellett, és megkeresztelkedik, vagy más egyházi szertartáson esik át, akkor valójában fogalma sincs, hogy mibe fog bele.
A legtöbb kereszténynek fogalma sincs arról, hogy mi az egyháza teológiája, és miben kell hinnie. Ez a nagyobb egyházaknál nem jelent túl sok problémát, hiszen ott nem foglalkoznak teológiával, nem képzik a híveket, nem tartják számon, hogy ki jár a közösségbe. Ha valakinek nem tetszik valami, akkor egyszerűen abbahagyja az istentisztelet látogatását. Ám a valódi keresztény közösségre vágyó emberek nem a nagyegyházakban keresik a megoldást, hanem a kisebbekben, ahol közösségi életet lehet élni, testvérnek lehet tekinteni a melletted ülőt. Azok, akik csatlakoznak ezekhez a közösségekhez, legtöbb esetben teljesen tiszta lappal indulnak, azaz fogalmuk sincs arról, hogy mit tanít az új gyülekezetük, és arról sem tudnak, hogy más egyházak teológusai milyen módon érvelnek ellene.
Elkezd járni, és szép lassan megismeri a gyülekezetének rendszerbe foglalt, logikus teológiáját. Mivel csak ezt az egyet ismeri, ez számára a nagybetűs igazság. Az igazság birtoklása, az Isten áldásába vetett hit, a reménység és a közösség ereje békét, nyugalmat adhat az embernek. Jó esetben akár élete végéig. Ha szerencséje van, akkor nem fog szembesülni olyan visszásságokkal, amelyek alapjaiban rengetik meg azt a logikus rendszert, amin a békéje nyugszik. Hogy őszinte legyek irigylem azokat, akik ebben az állapotban vannak.
Ám van egy jelentős számú réteg, akit az igazság iránti vágy nem hagy nyugodni. Ők fölé emelkednek a keresztény egyházak teológiáját alkotó rendszereknek, és látják az egymásnak ellentmondó, ám mégis szigorúan a Szentírásra alapozott nézetek hiányosságait. Sőt ha kicsit továbblépnek, akkor az egész keresztény rendszer hibáit is felfedezhetik. Sokan, amikor kidugják a fejüket a biztonságosnak hitt rendszerükből és meglátják azt a bizonytalanságnak, zűrzavarnak gondolt állapotot, ami a rendszerükön kívül van, megijednek, és önmagukat becsapva megpróbálják elfelejteni azt, ami miatt kidugták a fejüket. Ám sokan vannak olyanok, akik felismerik, hogy visszamenni oda, ahol már repedezik a rendszer, és azt vakolgatni, javítgatni teljesen felesleges. A szerkezeti hibák, repedések sosem fognak eltűnni. Ráadásul felülről nézve már teljesen világosan látszik, hogy az egymásnak ellentmondó, sok esetben egymást mélyen elítélő teológiai rendszerek, nézetek ugyanolyan zűrzavarosak, ugyanolyan bizonytalanok, mint a nélkülük felálló és ijesztőnek tűnő világ. Aki ezt egyszer őszintén megfogalmazta magának nehezen térne vissza, hogy egy olyan rendszer mellett szálljon síkra, olyan egyházért dolgozzon, áldozzon, ami valójában nem más, mint egy pótlása a még fel nem ismert igazinak. Ki fektetne bele pénzt, energiát egy olyan intézménybe, amivel már nem tud teljes szívvel azonosulni?
Sokan, akik felismerik a keresztény teológiai rendszerek ellentmondásait, vagy a Biblia látszólagos hiányosságait, nem tudnak mihez kezdeni a sok új információval, és bizony sok esetben elfordulnak a vallástól, elfordulnak a kereszténységtől és bizony Istentől is. Őszintén bevallom, hogy tökéletesen megértem őket. Miért fektessenek bele egy életet olyan vállalkozásba, amelynek az útjai, lehetőségei átláthatatlanok? Minek erőlködjenek egy olyan dologért, amelynek egyértelmű, hogy nem lesz eredménye, és még a pontos célját sem lehet meghatározni? És hogy miért értem meg őket? Két okból. Az egyik, hogy maguk a teológusok tanították meg nekik, nekünk, hogy a rendszer jó, és Istenhez vezet. Maguk az egyházi vezetők hirdették az igazságot, és hirdették annak bizonyos mértékű csalhatatlanságát. Ők vezettek be egy olyan rendszerbe, amelyről azt tanították, hogy nincs benne ellentmondás. Szinte minden egyház, gyülekezet hirdeti, hogy a lelkipásztorait, presbitereit, és más magas rangú vezetőit Isten választotta ki a feladatára, és Istentől kaptak rá elhívást. És amikor ez egyszeri ember szembesül az igazságnak hitt rendszer hibáival, meglátja az isteni elhívás részeseinek súlyos bűneit, vagy épp az igazságot képviselő egyház istentelen hátterét, akkor nem lehet csodálkozni azon, hogy ezt az ellentmondást feldolgozni képtelen elme, a saját védelme érdekében elfordul attól, aminek a nevében kihasználták. Azt feldolgozni, hogy kihasználták tapasztalatlanságát, anyagi helyzetét, más erőforrásait, csupán hogy egy bizonyos vezető réteg anyagi gazdagságát növeljék, igencsak nehéz.
Szóval tökéletesen megértem, ha valaki elfordul a kereszténységtől vagy éppen Istentől, aki a kereszténységet a nyakára küldte. Azért értem meg – és itt jön a második ok – mert nekem sem sok kellett ehhez. És éppen a fent felsorolt okokból nem is hibáztatom őket. Inkább azokat, akik elérték náluk a botránkozást.
A kereszténység rendszere, rendszerei repedeznek. Tudom, hogy vannak, akik ezt nem ismerik be, és mindenáron küzdenek a saját rendszerük fennmaradásáért. De a valóságot nem lehet letagadni. Sokan látják ezt, sokan el is ismerik. Keresik a megoldásokat, megújulásra várnak. A református egyház 150 éve várja a megújulást és a nagy várakozásban lassan eltűnik. Sokan izgatottan várnak valami nagy ébredést, ami újra tűzzel tölti meg ezt a lanyhadt, lusta kereszténységet. Ők azok, akik látják, hogy valami nem stimmel. Egyre több olyan ember van, aki önmagát kereszténynek vallva egyházakon, gyülekezeteken kívül keresik az Istent. Persze kapnak hideget, meleget, mikor egy lelkipásztor, aki az istentiszteletek látogatásáért küzd, megkritizálja őket, mondván: Isten Szelleme csakis a gyülekezeten keresztül árad.
A kérdés most már csak az, hogy mi van a keresztény egyházak által létrehozott rendszereken kívül? Valóban csak zűrzavar, bizonytalanság és istentelenség? Vajon kell félnünk attól a látszólagos bizonytalanságtól, ami a biztonság érzését(!!!!) nyújtó egyházakon kívül van? Ezt próbálom majd a következő posztban szigorúan csak szubjektívan megfogalmazni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ORION 2014.05.12. 11:12:55
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.12. 12:34:43
Ezt a szovjet történelemkönyvekből vagy a hollywoodi rajzfilmekből tanultad? Hahó, ez itt a 21. század, már nem így szokás felvilágosultan gondolkodni a vallásról.
Minden vallás közösségi összetartó és társadalomműködtető erővel bír, nélküle a közösség összeomlik. Az a kérdés, hogy a sok alternatíva közül melyik vallást válasszuk. Nulla vallással nincs közösség, nézz körül a világban. A kereszténység nem tökéletes, csak minden vallás közül a legtoleránsabb, legdemokratikusabb, és a legnagyobb jólétet biztosítja az emberiségnek.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.12. 13:46:36
ORION 2014.05.12. 14:23:50
karecsi 2014.05.12. 17:42:29
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.12. 17:58:12
Nézzük ezt logikailag:
- Hol van szegénység? Ott, ahol nincs kereszténység.
- Hol van demokrácia és jólét? Ott, ahol van kereszténység.
ORION 2014.05.12. 18:17:56
csavarták az írásokat saját vallási formát hozva ezzel létre. Az utóbbi elmúlt néhány évszázad alatt a
kereszténységen belül nagyon sok keresztény vallás alakult ki az említettek miatt, melyek egyre jobban
távolodtak el az élő Istentől oly annyira, hogy némely helyeken komoly vallási viták, (háborúk) alakultak
ki. Ha ez a sok keresztény vallás ugyanazt vallja, azaz hogy egy az Isten és az Ő Fia, Jézus a Krisztus, akkor mégis miért van ennyi, különböző, tanításaikban lényegesen eltérő keresztény vallás? Ezt a Szent Írás szakadásnak, szakadásoknak nevezi. Amikor is emberi okoskodások, megosszák az egyetértést. Ilyen szakadásokról Pál több helyen is ír, és óva int bennünket, hogy ezektől tartsuk távol magunkat.Akik szakadásokat okoztak és kiváltak, azok megalakították a saját kis vallási közösségüket. Különböző
előírások, rendszabályok és szertartások alkotják egy vallás alapját. Ezekre épül fel az egész rendszer. Ezek működtetik a vallás gépezetét. Közben nem veszik észre, hogy pont ezek a rendszabályok, előírások és szertartások azok, amik eltávolítanak az élő Jézustól. Abban a pillanatban, ahogy elvennénk a ceremóniákat, szertartásokat, dogmákat a "megfogható" dolgokat, a vallás összeomlana és megszűnne létezni, mint vallás. Mi maradna, ha Jézus nincs bennünk. Semmi. Ám ha bennünk él Jézus, a mindenség Ura, a Szent Lélek által, mi kellene még rajta kívül több. A Szent Lélek, az Istennek Lelke elvezérel minden igazságra, és nincs szükség arra, hogy valaki ember tanítson, mert a Lélek megtanít mindenre, ami Istentől van. Az emberi tanítás, mely nem Istentől van, csak félre vezet mindenkit.
Kölnei Lívia 2014.05.12. 18:38:41
Kölnei Lívia 2014.05.12. 18:47:34
Várkonyi Gábor 2014.05.12. 19:04:34
Lehet hogy csak 1000 tagja marad, lehet hogy csak száz, de az Igén és hitvallásainkon alapuló közösségként fog létezni. Legfeljebb kirostálódik a sok lágymeleg hívő...
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.12. 21:10:43
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.12. 21:15:14
divinity.szabadosadam.hu/?p=8632
Egyébként nem én mondom, hogy a református vallás el fog tűnni, hanem a reformátusok egy része
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.12. 21:19:34
divinity.szabadosadam.hu/?p=10730
ORION 2014.05.12. 21:29:17
- Hol van szegénység? Ott, ahol nincs kereszténység.Az Arab Emirátusokban nagy a szegénység!
- Hol van demokrácia és jólét? Ott, ahol van kereszténység. Magyarországon van demokrácia jólét és gazdagság!:DDDDDD
karecsi 2014.05.12. 22:26:03
karecsi 2014.05.12. 22:30:43
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.13. 06:23:52
Magyarországon van demokrácia jólét és gazdagság!:DDDDDD"
Még mindig logikával: a kereszténységen kívül az olaj is okoz jólétet, általában egy oligarchikus felső réteg számára, de nem okoz demokráciát és össznépi jólétet. Ezzel leírtam az Arab Emirátusok helyzetét. Oroszországét is, szomorú módon ott rossz állapotban van a társadalom, mert hiába keresztény a maga felfogásában, az olaj és a földgáz teljesen eltorzítja az értékrendjét. Oroszország viszont így is lényegesen demokratikusabb és toleránsabb az összes iszlám országnál, ideértve a tévesen szekulárisnak nevezett Törökországot is. A keresztény országok alsó rétege a nem keresztény országok felső rétege fölött van életszínvonalban és demokráciában.
Ami Magyarországot illeti, számodra furcsa lehet így nézni, de a világ 190 országa között hazánk a 30 helyen van jólétben, és nagyjából demokráciában is. Minél inkább vállaljuk a kereszténységet a mindennapokban, annál előbbre jutunk jólétben és demokráciában.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 07:31:29
A demokráciáról. Hát nem vagyok meggyőződve róla, hogy ezt a rendszert, amiben élünk, amiben él Európa demokráciának lehetne nevezni. Tudom, hogy úgy hívják, de csak azért, hogy az embereknek meg legyen az a felemelő érzése, hogy maga dönthet a sorsáról. De én Mark Twainnal értek egyet, aki azt mondta, hogy ha a szavazással bele tudnánk szólna a politikába, akkor nem engednék meg nekünk. Ami most van az csupán illúzió. A demokrácia látszata. Ráadásul hozzátenném, hogy ez a demokrácia nem a kereszténység érdekeit védi, hanem nem keresztény gazdasági vezetők, oligarchiák érdekeit.
Ezzel szeretném is lezárni ezt a témát. Nem kívánok politikával foglalkozni. Ez a blog a transzcendenssel foglalkozik. Szeretném ha így is maradna
dan_delion 2014.05.13. 10:37:44
Nagyon jó lett az az írásod! :)
Gondolkodó és volt JT-inél sokszor azt érzem, hogy feltétlenül tudni akarják az abszolút igazságot, és ezt a szervezet adagolta beléjük. Mármint azt a hamis elképzelést, hogy létezhet ilyen "igazság", persze náluk sem létezik, hiszen örökösen változtatnak a tanaikon, így sose lehetnek biztosak abban, hogy na most már tudnak mindent :)
Szerintem az a legfontosabb, hogy megértsék, hogy nem létezhet ilyen abszolút, felülírhatatlan vallási jellegű igazság, hiszen ez hit kérdése. Véleményem szerint pusztán egy szerető és kedves Istenbe vetett hit teljesen kielégíti az ember szellemi igényeit, ami csavar egyet ezen a dolgon azok a hitviták. Nem hiszem, hogy az apró (vagy nem annyira apró) felekezeti különbségek határozzák meg a személyiségünket és a hitünket. Az emberek sokszínűek, és sokféle módon fejezhetik ki egy Teremtő iránti tiszteletüket és szeretetüket, és nem értem, hogy ez egyeseknek miért baj, hiszen a legtöbb vallás alapja hogy létezik és kedves, kegyelmes, és jóságos Isten, mit számít a körítés? :) Ha ebben hiszünk, akkor nem mindegy, hogy ez a Teremtő egy paradicsomi földet szán nekünk, vagy egy Kertet az égben? Aki igazán hívő, azt gondolom, hogy neki annak kellene a lényegnek lennie, hogy próbáljon jó ember lenni és bízzon a Teremtőjében, hogy valóban bölcs és igazságos. :) Bár én nem vagyok meggyőződve a transzcendes dolgok létezéséről, nem hiszem, hogy a kereszténység és összességében a vallások jó úton járnak, amikor fenn hangon hirdetik, hogy a miénk az igazság, mert mi jobban értelmezzük a Bibliát vagy más szent iratot, mert azt hiszem, hogy nem az apróságok múlik a valódi hit, sőt ezek a legzavaróbbak, ha valaki éppen Istent keresi.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.13. 11:08:42
"Ez a blog a transzcendenssel foglalkozik. Szeretném ha így is maradna"
Lehet úgy foglalkozni a transzcendenssel, hogy az semmiféle módon nem ér össze a látható, tapintható valósággal? Biztosan, csak mi értelme?
A kereszténységben az a világbajnoki érték, hogy a transzcendens értékrend betartása látható és tapintható előnyökkel jár már a földi életben. Ezért fontos világméretekben irányadóvá tenni Jézus tanítását.
f i n i t o (törölt) 2014.05.13. 11:19:41
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.13. 11:21:25
Nekem is vannak jó ötleteim, hogy az ateisták mit csinálhatnának jobban, de képmutatás lenne, ha álszentül úgy tennék, mintha az ateizmusukban szeretném őket kiteljesíteni.
A nem hívőknek kevésbé tűnik fel, amikor képmutató, álszent ötleteket adnak a hívőknek.
dan_delion 2014.05.13. 11:31:29
Nem vagyok ateista, csak sok kérdésem van, amire még nem kaptam olyan választ, ami miatt bizonyosságot érezhetnék. Bocsánat, ha megbántottalak a mondataimmal, nem kívántam ítéletet mondani senki és semmi felett, pusztán azt gondoltam, hogy szívesen venné az olvasóközönség egy kívülálló azaz nem keresztény véleményét is. De ha nem így van, akkor természetesen elfogadom a visszautasítást is :)
dan_delion 2014.05.13. 11:37:47
f i n i t o (törölt) 2014.05.13. 11:57:15
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.13. 12:17:41
Én kérek bocsánatot, ha megbántottalak. A külső hozzászólás is lehet hasznos, csak megvannak a nyilvánvaló korlátai.
Ha például tőzsdézőknek adok tanácsot, hogy mit vegyenek vagy mit ne, visszakérdezhetnek, hogy oké, barátom, te mennyi pénzzel vagy benne ebben a stratégiában? Ha azt mondom, hogy az egész vagyonommal, az sokkal jobban, meggyőzőbben hangzik, mint ha úgy felelek, hogy semmi pénzt nem tennék a magam ötleteire, sőt a tőzsdézést is rossznak tartom... A tanácsaim értékét ezáltal erősen lecsökkenteném. Ezért foglalkozom inkább az általam megélt kereszténység tökéletesítgetésével, Sefa nagy örömére. :)
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 13:32:57
Az első hozzászólásoddal maximálisan egyetértek, és röviden össze is foglaltad a poszt folytatását.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 13:48:45
dan_delion 2014.05.13. 14:06:54
f i n i t o (törölt) 2014.05.13. 14:07:12
ma már a tvben, rádióban, interneten lazán leközölnek olyan infókat, ami azonnal feje tetejére állítja az egyetlen igaz ismeretről alkotott véleményünket
azt információ technológiai fejlődés automatikusan kinyírja az ilyen vallásokat, vagy legalábbis erősen megnyirbálja a hívő bázisukat
terjeszkedésre az pünkösdi gyüliknek van lehetőségük, ahol az érzelmi felfűtöttség, a hókuszpókusz hat az emberekre, nem az ismeret
persze azért őket is megtépázza amikor kiderül a vallásukról jó pár titkolt dolog
szóval sztem az elmaradott térségeket kell célba venni, vagy a karizmatikus cuccokra vevő embereket
végezetül: a mai általános kereszténységnek sztem kapáltak
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 14:09:30
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.13. 14:27:35
Hű, de karakán. Lehet, hogy látszólag kapáltak, de még nem gereblyéztek, és nem is fognak. Ismered Pascal fogadását és Kant istenérvét? Angolul linkelem, mert a magyar leírások jobban félreértik e nagy koponyákat, mint amiket alant olvashatsz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_Wager
plato.stanford.edu/entries/moral-arguments-god/#BasArgExeKan
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 15:14:25
szehenza 2014.05.13. 15:29:11
szehenza 2014.05.13. 15:30:51
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 20:08:41
Hát én is eddig jutottam el. A következő posztban megpróbálom ezt a magam darabos, és hozzá nem értő módján feloldani
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 20:11:49
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.13. 21:48:45
De mi a megoldás, hiszen azt keressük mindnyájan ?.....
1.-Maradni, megpróbálni jobbá tenni...szenvedni ? /Arpicus/
2.-Tovább állni - csöbörből vödörbe....... /Szehenza/
3.-Elvetni mindent ami szervezett vallásként mutatja az Istenhez vezető utat....választani az egyéni szabadság útját ..../Sefatias/
4.-Istentagadóvá vállni......vagy legalább is nemtörődni vele?
Saját állapotomat nem írom le, mivel az járhatatlan út ,jelenleg úgymond hibernált állapotban vagyok.Ezért nem is hoztam fel példaként...és lehetőségként...ez csak egy reakció egy állapot -események sorozatára - melyből kiút kell.......különben beledöglik az ember.
S nem az a lényeg, hogy mit szeretnénk,vagy mi a jó számunkra,...hanem mi a megoldás...mi a helyes lépés ?
Kinek hogyan ?
Izlések és pofonok...?
Akkor van-e értelme keresni a megoldást ha úgy sincs ?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 21:52:26
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.13. 22:09:39
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.13. 22:20:16
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.13. 22:22:54
szehenza 2014.05.14. 08:11:21
És monda néki Jézus: Ne tiltsátok el: mert a ki nincs ellenünk, mellettünk van."
Szerintem ez egy kulcs gondolat. Van több ezer vallás, amiben a legtöbben van valami jó. De egyik sem tökéletes. Viszont mind Istenhez próbálja vinni az embert. Mivel mind érzi Isten vezetését, szeretetét, én hajlok rá, hogy ez így is van. Nem tudom elképzelni egy szerető Atyáról, hogy azt várja tőlünk, hogy ebben a nagy kutyvaszban eltudjunk igazodni, megtaláljuk az igazságot. A tanúk sok hülyeséget hisznek, de rengeteg ember ismeri meg általuk az Istent, és láthatóan ő ezt eltűri. Nem tudom elképzelni, hogy egy embert, aki szereti Istent, csak mert esetleg valami keleti vallásba született például , Isten elvetné.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.14. 08:42:07
Biztos vagyok benne, hogy nem veti el. Tőlünk viszont meg fogja kérdezni: nem azt parancsoltam-e, hogy tegyetek a tanítványommá minden népet? Ha ezt a parancsot betartanánk, szegény keletiek elveszítenék az alibijüket, többé nem mondhatnák, hogy tájékozatlanságból vetették el a Messiást, viszont Őt követve jómódban és demokráciában élhetnének.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 08:45:00
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 08:55:35
f i n i t o (törölt) 2014.05.14. 09:16:03
nekem amúgy tök mindegy, hogy kapálnak neki, vagy feltámad, mondjuk az iszlám terjedésének nem örülök, de összességében nem érdekelnek ezek a dolgok
kicsik vagyunk mi ehhez, és baromira nem mi írjuk a történelmet
szehenza 2014.05.14. 09:30:38
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 10:07:58
Keresztény Európa? Hol? Kereszténység ? Hol?
Kicsik vagyunk mi ehhez. Igazad van. Ezért olvasok Bakunyint
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.14. 10:17:56
Nem bántódok meg: akit összességében nem érdekelnek ezek a dolgok, mint írod, az persze, hogy erőlködésnek látja, hogy engem érdekelnek. Semmi gond, én ezzel foglalkozom, mert nekem fontos.
Nincs kétségem afelől, hogy a magad területén te is értékes, jóra törekvő ember vagy.
szehenza 2014.05.14. 10:19:23
Arpicus 2014.05.14. 11:34:05
www.keskenyut.wordpress.com/2014/05/10/lazadok-menekultek-egy-visszatero-maradek-david-bolton/
És még ajánlanék egy elgondolkoztató anyagot erről a posztról hasonló témában:
www.keskenyut.wordpress.com/2013/04/13/elet-a-gyulekezeten-kivul-abonyi-sandor/
Kérlek nem hamarkodd el a döntést ami a gyülekezetváltást illeti.Magam már kipróbáltam a "nomád"keresztyénséget:nem vezet sehova.Magam is egy baptista gyülekezet peremén élek.Változtathatsz,de nem biztos,hogy jobb közegbe kerülnél,amolyan csöbörből-vödörbe állapotba.Várj addig,maradj addig amíg biztosan tudni fogod,hogy változtatnod kell.A kísérletezés nem éri meg és sokba is kerül.Hidd el,tapasztalatból mondom.A belinkelés nem a legerősebb területem,remélem sikerült.Ezen az oldalon sok jó anyag található és szinte mind PDF formátumban is megvan.
Shalom
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 13:12:42
Köszönöm mégegyszer..csakegyember
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 13:13:20
dan_delion 2014.05.14. 17:35:48
"Mások, akik sosem voltak keresztények százmilliókkal vannak támogatva, miközben a leggazdagabbak közé tartoznak" Először is, azt mindenképp el kell fogadnunk, hogy egy farkasok törvénye szerint működő világban élünk, egyre nagyobb presztízse van a bűnözésnek,mert egyes országokban ez a tisztességes megélhetés egyetlen formája (persze ezzel nem békültem ki,de így van) másrészt attól, mert gazdag és nem keresztény még lehet jó, értékes ember! :) Én nem tenném a keresztény értékrendet minden felé, mert sokan élnek egyébként nagyon is erkölcsösen vallási hovatartozás nélkül.
"Közben pedig a "keresztény" kultúrájú ember a saját levében fő, próbál a két kezéből megélni valahogy, eltartva a családján kívül, még rengeteg embert. " Nem csak a keresztény ember béréből vonják le a járulékokat :) De nem akarok minden részletbe beleköti, csak azt kívánom kiemelni, hogy ez nem egy vallási csoport sajátossága, hanem globális méretű probléma, inkább úgy fogalmaznék, hogy ma nehéz tisztességesen jólétet biztosítani kapcsolati tőke nélkül :)
Európa azért szerintem igenis keresztény, az alaptörvények és alapjogok keresztény értékrendre épültek, ezért büszkén mondhatjuk, hogy Európa a keresztény kultúra örököse.
"A kereszténység kezdi elveszíteni a helyét a társadalomban"
Ezzel egyetértek. A posztkommunista országokat különösen tépázza évtizedek óta ez a jelenség, és Nyugat-Európát is. Azt gondolom, hogy ez nem csak a vallási vezetők hibája,hanem a gyülekezetek tagjaié is. Hogy mire gondolok? Mondjuk arra, hogy "ha nem ebben vagy abban hiszel bizony bizony örökké fogsz kínlódni a pokolban" pl. Egyébként undercovernek igaza van, az iszlám azért terjed, mert a muzulmánok a vallási vezetők kommentárjait olvassák, nem a Koránt (legalábbis én így tudom,de javítsatok ki), így azt egyeztetni tudják az aktualitásokkal. És sokkal inkább az értékekre kellene törekedni a keresztényeknek is (szeretet, egyenlőség, szegények megsegítése) és nem a különbségekkel és felsőbbrendűség tudattal, ez talán sokkal vonzóbb lenne. Persze ezer oka van még, hogy miért hanyatlik a keresztény kultúra, személy szerint most csak azt írtam le, ami miatt én nem tartom "hitelesnek".
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 18:11:31
Számomra ez teljesen természetes. A problémám abból áll, hogy akkor ne nevezzük kereszténynek a közegünket
dan_delion 2014.05.14. 18:19:44
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 19:11:38
Köszi
f i n i t o (törölt) 2014.05.14. 19:38:29
sok évnyi lelkészi szolgálat utan, sokat látva, valahogy a legártatlanabb mondattól is levet a víz ... ezt csak az értheti meg igazán, aki volt már ebbe a cipőben, vagy hasonlóban
nem sok esélyt látok ra, hogy fogok meg ezzel a témával újra foglalkozni, de jól gondolod, nem akarom haszontalanul leélnie az életem, a jóisten meg majd eldönti, hogy mi lesz velem, de előtte aze jó volna megbeszélni a dolgot vele - már ha van ... de asszem van
Arpicus 2014.05.14. 20:02:40
Ehhez a poszthoz nem szóltam hozzá mert egy másik blogon voltam elfoglalva a "szakállas nő"jelenséggel.Átfutottam ezt a posztodat is,de a napokban majd tüzetesebben is áttanulmányozom.Ehhez idő és nyugalom kell.A sok értékes hozzászólás átolvasása is időt és energiát vesz el.Ez az egyik hátránya annak ha az ember több blogon is aktív.Ha belemész mélyen egy témába akkor már a másik blogon nem marad energiád arra,hogy minőségi hozzászólással járulj a vita szintjéhez.Nem akarok hízelegni de a Te blogod folyamatos fejlődést mutat,ez nem kis dolog! :)
Shalom
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 20:08:11
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 20:15:37
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 20:16:42
Arpicus 2014.05.14. 20:43:57
Az ÚR áldjon!
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 20:59:35
f i n i t o (törölt) 2014.05.14. 21:05:35
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 21:08:38
f i n i t o (törölt) 2014.05.14. 21:12:49
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 21:43:06
Csakegyember
f i n i t o (törölt) 2014.05.14. 21:56:40
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.14. 21:58:11
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 22:02:00
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.14. 22:09:34
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 14:13:02
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 14:15:06
Mégiscsak öt pontban határoztam meg a lehetséges lépéseket a megoldás irányába.Bele foglalom a saját jelenlegi állapotomat is, mivel egy ideig az is járható út, sőt van amikor szerintem egy adott helyzet kapcsán ez a legjobb megoldás...de ez sok időt vesz igénybe
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 14:16:23
Arpicus 2014.05.15. 14:17:58
Érdemes elolvasni!
Várom további hasznos hozzászólásaidat!
Shalom
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 14:21:31
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.15. 15:16:28
:) Néha én se :DDD
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.15. 15:18:20
Arpicus 2014.05.15. 17:36:04
Csak így tovább!
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 19:18:25
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.15. 19:30:38
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.15. 20:25:28
Én fontosabbnak tartom a normális beszélgetést, barátkozást, mint a célirányos teológiai erölködéseket. Baráti közegben jobb beszélgetni
Arpicus 2014.05.15. 21:42:58
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.15. 22:15:48
ORION 2014.05.17. 10:07:53
ORION 2014.05.17. 10:15:20
Krisztus több mint egy rendszer, hagyomány vagy hit. Ő egy Személy, aki ismeri a szükségeinket, érzi a fájdalmainkat és együtt érez a gyengeségeinkkel. Bizalmunkért cserébe Ő bűneink megbocsátását ajánlja, azt hogy közben jár értünk, és hogy az Atya elé visz minket Sírt értünk, meghalt értünk és feltámadt a halálból, hogy bebizonyítsa mindazokat, amiket Magáról állított. A halál legyőzésével megmutatta nekünk, hogy megmenthet minket a bűneinktől, élhet rajtunk keresztül ezen a földön, és végül biztonságban a mennybe vihet minket. Felajánlja Magát ajándékul mindazoknak, akik bíznak Benne (János 20:24-31).