Vajon milyen hatással van az emberi viselkedésre az elitizmus? Milyen hatással van az emberi kapcsolatokra annak a tudata, hogy a velem szemben álló ember egy kitaszított, hitehagyott, Isten által elvetett, halálra méltó, és halálra is ítélt? Azt hinné az ember, hogy ilyen nem is létezik, és valószínűleg az sincs tudatában eldeformált gondolkodásának, aki ilyen módon tekint embertársára. De ha végigtekintünk a kereszténység történelmén, akkor igen hamar megtaláljuk ezt a jelenséget. Ahogy a kereszténység terjedni kezdett, kialakultak különböző teológiai nézetek, amelyek többé-kevésbé a kereszténység tanításain alapultak, vagy épp azok voltak, csak sokan másképp gondolkodtak róla.
A harmadik, negyedik században már gyakran hallunk kiközösítésekről, majd a kereszténység államvallássá válásának idejétől bejönnek a képbe a másként gondolkodók száműzetései, majd kivégzései. Alig száz év alatt az üldözött kereszténység, kivégzéseket, száműzetéseket ítéletként hozó kereszténységgé vált. Ami végül oda vezetett, hogy mintegy ezer, ezerkétszáz éven keresztül a szelídeknek jó hírt, a foglyoknak szabadulást, a megtört szívűeknek bekötözést hirdető egyház emberek százezreit végezte ki, emberek millióit tartotta rettegésben, és törte össze még jobban őket.
Mindez, annak a fent említett elitizmusnak köszönhető, amely érzés feljogosította tulajdonosát arra, hogy embereket olyannak tekintsen, mint akik semmilyen emberhez méltó bánásmódot nem érdemelnek. Persze ez nem csak a kereszténységre volt jellemző. A vallás a világ minden részén embertelen bűnökre ösztönözte az elvakult, fanatikus hívőt, aki az Istene iránti szeretetét az igaz vallásnak tartott eszme ellenzői iránt érzett szélsőséges, mélységes gyűlöletével fejezte ki. Ez a fanatizmus emberek millióinak életét keserítette meg, vagy oltotta ki.
Azt hihetnénk, hogy felvilágosult, tudomány irányította világunkban az ilyen szélsőséges nézetek már elavulttá váltak, és eltűntek. De ha belenézünk a hírekbe, akkor láthatjuk, hogy szélsőséges vallásos emberek mindenhol gyilkolják egymás istenük nevében. Indiában nemrég rengeteg keresztény vertek agyon. Az iszlám szélsőségesek egymást, és a keresztény világot is terrorral fenyegetik. Keresztény szélsőségesek pedig elátkozzák, le hamis tanítózzák egymást, vagy bizonyos politikai eszméket.
És ha csak ennyi problémát okozna az elitizmus, akkor azt hiszem elégedettek is lehetnénk. De ez a közösségromboló érzés begyürkőzik a városok, falvak, családok munkahelyek életébe is. Bár azt nem mondhatnánk, hogy kivégzéseket látnánk, de jelképes kivégzések ott vannak a mindennapjainkban. A szélsőséges gondolkodásukról ismert szekták, kisegyházak fogságából keserves kínnal kiszabadult emberek nap, mint nap szembenéznek azzal, hogy átnéznek rajtuk, semmibe veszik őket, és figyelmen kívül hagyják érzéseiket. Olyan emberek, akik korábban legjobb barátaink voltak, olyan rokonok, akiknek mindig örültünk, Olyan fiatalok, akik a szívünkhöz nőttek, úgy mennek el mellettünk, mintha ott sem lennénk. és ez még a jobbik eset. Vannak, akik feljogosítva érzik magukat arra, hogy megvető pillantásokat mérjenek ránk, vagy bizonyos befolyásukat latba vessék, hogy megkeserítsék az életünket. Vajon az elitizmus érzése mit hoz ki egy feleségből, aki a férjét egy utolsó szemétláda hitehagyottnak tekinti? Mit hoz ki egy nagyszülőből, aki gyermekei megváltozott vallásos nézetei miatt rá sem néz az amúgy ebben teljesen ártatlan unokáira? Mit hoz ki a gyermekből az elitizmus, amikor a vallása, az apját, vagy anyját elmebeteg idiótának tartja, aki még arra is méltatlan, hogy beszélgessenek vele? Milyen érzések dolgozhatnak abban az emberben, aki meglátva korábbi hittestvérét, apját, barátját, gyermekét, undorral az arcán megvetően elfordul, és minden gyűlöletét megpróbálja belesűríteni az arckifejezésébe?
De az elitizmus undorító módon jelen van a gyülekezetek életében is, amikor valaki, valamilyen kinevezés, vagy tudás hatására úgy érzi, hogy ő jobb, megfelelőbb keresztény, mint a másik, és joga van azt kioktatni, helyreigazítani, vagy épp elítélni. Sok keresztény éli az életét gyülekezete perifériáján, mint Istenhez méltatlan személy, akinek még imádkozni sincs joga a közösségben. Mennyi ilyen amúgy értékes ember él méltatlan módon, csupán azért, mert egyesek felhatalmazva érzik magukat arra, hogy jobbnak, különbnek tekintsék magukat másoknál? És vajon ezek közül hányan betegedtek, vagy haltak meg idő előtt különböző pszichoszomatikus betegségek miatt?
Az evangéliumokat olvasva el sem tudom képzelni, hogy mi az oka annak, hogy az evangélium nevében, az evangéliummal ellentétes gonoszságokat kövessenek el az evangélium képviselői(nek magukat hívő emberek)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.04.25. 22:30:44
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.25. 22:39:39
Várkonyi Gábor 2014.04.25. 22:51:39
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.25. 22:53:55
Várkonyi Gábor 2014.04.25. 22:58:46
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.25. 23:01:12
Várkonyi Gábor 2014.04.25. 23:03:29
Szerencsés vagyok mert a helyi református gyülinek élő pásztorai és lelkészei vannak! Szól az Ige és a TISZTA Ige :)
ORION 2014.04.27. 07:33:05
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.28. 09:55:58
Jézus első követői ennek estek áldozatul, de előttük már sokan múltak ki hasonló okból. Sőt, az evangéliumból ismert farizeusokat is ebben a keretben irtották ki valamivel később a "hittársaik", minden iratukat nyom nélkül megsemmisítve, ezért nem tudunk róluk sokat.
Erős aránytévesztés egy lapon írni arról, hogy a hinduk/muszlimok keresztényeket ölnek, és arról, hogy a keresztények hébe-hóba letévtanítózzák egymást.
Tudod mit? Inkább tévtanítózzanak le, mint koncoljanak fel. Mellesleg, a diktatúra és a demokrácia között sem nagyobb a különbség, mint hogy előbbiben lecsukják és/vagy kinyírják a másként gondolkodókat, utóbbiban meg lehülyézik/lefasisztázzák/lehazaárulózzák őket. Nem csak nálunk, világszerte. Képmutatás? Ez a létező demokrácia, lényegesen jobb, mint a diktatúra.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.28. 13:29:32
Én biztos vagyok abban, hogy a a keresztények jogot kapnának, hogy a saját tagságuk felett ítélkezzenek, és ezeket az ítéleteket végrehajhatnák, akkor boldogan kinoznák halálra a másként gondolkodókat, mint ahogy erre oly sokszor volt példa a történelem során
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.28. 13:38:42
Ha a lényeget szeretnéd vizsgálni, nézz szembe őszintén a helyzettel: akárhogy erőlködsz, a világnak akármelyik pontjára mész, keresztények nem emelnek rád kezet azért, mert esetleg némileg másként gondolkodsz Jézus tanításáról. Más vallások megnyuvaszthatnak csak azért, mert nem tartozol hozzájuk, de a keresztény közösségekben ezt semmiféle módon nem tudod elérni. Ez van, ezt célszerű beépíteni a mindenkori helyzetképbe.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.28. 13:53:18
Mivel alapvetően egyházellenes gondolkodású vagyok, ezért szerintem nem meglepő, hogy egyház ellenes írók írásait olvasom. Őrülök, hogy te nem érzed a kereszténység alapjául szolgáló gyűlölködés hatásait. Bár meglep. Szerintem te nem hiszel a mesékben, te bennük élsz
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.28. 14:13:34
Bocs, ez már "az én apukámnak cséb-je van" színvonal, ennél többet érdemel az ügy.
Akinek fontos az evangélium, az ne a farizeusok műveit olvassa, ebben talán egyetértünk.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.28. 14:54:47
Ez tény, soha nincs tele. Én a másik oldalról közelítem a témát, a többi vallás poharához képest a kereszténység pohara jóval teltebb. Nem elégszem meg ezzel, de elfogadom, hogy a létező poharak nincsenek tele, és elégnek tartom a komoly versenyelőnyt. Ráadásul az egyház kabátlopási históriáit megvizsgálva mindig azt látjuk, hogy a kabátot más vitte el, és ráfogta az egyházra. Minden egyes ügyben ez derül ki a wiki-t kritikai gondolkodóként olvasva.
Ezt olyan kritikai gondolkodóként mondom, aki épp úgy lehetne dzsainista, konfucianista, ójudaista, animista, zoroasztrista vagy muszlim, ha ezek bármelyikét vonzóbbnak találná.
Az üres pohár-teli pohár nézet annyira különböző, hogy már önmagában parttalan vitákhoz vezet. Érdemes ezt felismerve inkább a tényanyagra összpontosítani.
Várkonyi Gábor 2014.04.28. 15:12:13
Bár nekem elsősorban a református tanítás, kezdve Kálvinnal és a többiekkel nyűgözött le. Kálvinnál logikusabban gondolkodó, igeibb tanítóval csak ritkán találkoztam ...:)
Maradok református kálvinista mert nekem az Ige ezt támasztja alá, talán ezért érzem jól magam a reformátusoknál is, végre a helyemen vagyok! :)
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.29. 09:40:51
Én a kereszténység mellett tettem le a voksomat. Én is sokat gondolkoztam ezen. De kereszténység ide, kereszténység oda, nem látom, hogy bármelyik egyház jobb, krisztusibb lenne a másiknál. Te szidod a protestánsokat, közben meg elbagatellizálod a saját egyházad égbekiálltó bűneit. A protestánsok ugyanezt csinálják. Én pedig kivül állóként látom mindkét csoport hibáját, amelyek pontosan ugyanakkorák. És miközben nézem az egyházak bűneit a képviselőik istentelenségeit, ez segít nekem abban, hogy elhelyezzem magam azon a bizonyos erkölcsi, etikai skálán. Azzal, hogy én vallásellenes gondolkodású vagyok, az nem jelenti azt, hogy elitélném, vagy bármilyen szinten rosszabbnak tartanám azt aki nem úgy gondolkodik, mint én. Aki vallásos akar lenni, az tegye nyugodtan. Sem jobb, sem rosszabb embernek nem tartom ettől mint én
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.29. 18:54:50
Én nem szidom egyik egyházat sem, Luther, Calvin, Voltaire, Diderot, Napoleon, Tolsztoj, Bibó István és mások személyes felelősségét szoktam emlegetni a világ rosszabbá tételében. A saját egyházam bűneit a legkevésbé nem mentegetem, Bogia VI. Sándor pápát például ugyanolyan erkölcstelennek tartom, mint a kora összes világi nemesét, akiket viszont felvilágosult reneszánsz embereknek szoktak tartani. Az én újításom csak annyi, hogy egységes mércét használok, míg mások kettős vagy többes mércét.
Ez egy teljesen más keret, mint amiben te gondolkodsz, és valóban nehéz közös nevezőre jutnunk, de annak nem az az oka, hogy egyikünk "vallásos", a másikunk meg hisz. :)
Mindkettőnk szerint szabad másként gondolkodni, és ez így helyes.
Kitaláltam egy hasonlatot a vidámításodra: szerintem aki úgy véli, hogy közösség, azaz egyház nélkül lehet keresztény, az olyan, mint aki úgy gondolja, hogy a foci remek játék, feltéve, hogy ő egyedül játssza. Amint előkerülnek a csapatok, és a pálya is bejön a képbe, máris ördögi veszélyt, a foci eszméjével való visszaélést szimatol. :)
ORION 2014.04.29. 20:21:17
ORION 2014.04.29. 20:29:04
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.29. 20:33:51
ORION 2014.04.29. 20:56:03
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.30. 15:18:21
penészedés 2014.04.30. 18:25:45
Egyébként jelzem,hogy régebben "káposztafej" alatt publikáltam.Ezt most nem engedte a blog.hu.Ezért ez az új név.
A "káposztafej"-t ott használom ahol egyszerűbb a hozzászólási mód.
Hozzá akartam szólni az előző poszthoz,de láttam,hogy nem lesz építő a vita.Egyébként a kereszténység egyik legszörnyűbb eseményének tartom a hugenották fizikai megsemmisítését.És nem ez volt az első ilyen tettük(bogumilok,katarok stb.)
ORION 2014.04.30. 19:20:03
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.30. 19:21:41
Akkor a következő posztom is tetszeni fog
penészedés 2014.04.30. 19:39:18
penészedés/káposztafej,amúgy Árpád.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.30. 19:44:49