Az előző posztomban arról írtam, hogy a hit milyen behatárolhatatlan, bizonyíthatatlan része az életünknek. Valójában minden, amit hiszünk, az nem bizonyítható minden fórumon. Azok a bizonyítékok, amit mi annak hiszünk, és amire alapozzuk a nézeteinket, vallásunkat, valójában nem többek egyszerű következtetéseknél. A következtetések pedig vagy helyesek, vagy nem. De mindenféleképp szubjektívek. Az hogy hiszünk-e Isten létezésében nem azoktól a bizonyítékoktól függ, amiket a tudományos kutatások felhoznak a teremtés mellett, hanem egyszerűen csak egy belső érzés, sejtés indul be, és dönt az Istenhit mellett.
De ugyanez vonatkozik a hitnézeteinkre is. Ahány keresztény felekezet, annyi keresztény teológia. Mindegyik mást tud felmutatni. Az egyik racionális, a másik az érzelmekre hat. Az egyik hisz a háromságban, a másik Ariánus. Az egyik eleve elrendelést hisz, a másik nem. Az egyik fundamentalista, a másik liberális. Az egyik vallás cselekedetközpontú, a másik inkább hit. Mitől függ, hogy miben hiszünk? Mitől függ az, hogy melyik valláshoz, felekezethez csatlakozunk. Az esetek 90 százalékában szerintem a véletlentől. Attól függ, kivel beszélgetünk először a hitről, vagy attól függ melyik templom, imaház van közel a lakásunkhoz. Attól is függ, hogy a családunk, barátaink melyik felekezethez tartoznak. Tehát az első szempont abban, hogy miben fogunk hinni, az nem a Szentírás, hanem más kényelmi szempontok. Miután ezek az első lépcsőfokok megvannak, akkor kezdünk ismerkedni a hitnézetekkel, amelynek az elfogadását már minden esetben erősen befolyásolja az eddig felsorolt néhány szempont. Magyarán, ha egy Ariánus hívő az, aki velünk foglalkozik, akkor már az érzelmeink befolyásolnak bennünket az érvei elfogadásában. Arról nem is beszélve, hogy a Bibliát nem ismerő ember nincs felkészülve arra, hogy ellentmondjon az érveknek. De ugyanez vonatkozik a perfekcionista, vagy a millenista vallásokra is. Az a teológia lesz az elfogadható számunkra, amelyiket először halljuk, a számunkra valamilyen okból szimpatikus vallás képviselőjétől.
Még rengeteg dolog eszembe jutott, amelyek mind amellett szólnak, hogy a hit, a hitnézeteink, mind a saját szubjektív véleményünk. Persze lehet mellettük érvelni, de legalább ugyanannyi embert találnánk, aki ellene is tudna érvelni. Az előző posztban ezt így fogalmaztam meg: „Akárhonnan nézem a hit az egy teljesen szubjektív dolog. Az „én azt hiszem…” az „én úgy érzem…” és a „nekem az a véleményem…” kifejezések teljesen szinonimái egymásnak. Ami azt jelenti, hogy amiben hiszek, azt nem tudom, hanem csak úgy érzem, sejtem, gondolom. Az hogy én hiszek Isten létezésében, az nem külső forrásokból táplálkozik, hanem belülről. Valahol van bennem egy kapcsoló, ami kitudja minek a hatására a „hiszek” állásban van. Hogy mitől van ott, azt nem tudom, de mivel abban az állásban van, ezért minden dolgot Isten létezésének tudatában látok. Nem tudom, hogy miért vagyok hívő, és azt sem tudom, hogy hogyan lettem az.” Azt hogy a hitünk mennyire szubjektív, azt az is bizonyítja, hogy az istenképünkre erősen rányomja a bélyegét a neveltetésünk. Aki szigorú nevelésben részesült, az egy szigorú apát lát Istenben. Aki pedig lazább, örömtelibb nevelést kapott, az nem egy szigorú, hanem egy elnéző, megbocsátó Istenben hisz.
Az én véleményem az, hogy a hithez nincsen szükség bizonyítékokra, érvekre. A hit VAN. Hogy honnan?
A Galata 5:22 megadja a választ: „A szellem gyümölcse ellenben szeretet, öröm, béke, hosszútűrés, kedvesség, jóság, hit,” Tehát a hitet nem megszerezni, kifejleszteni kell, hanem az a Szent Szellem egyik gyümölcse, aminek a megterméséhez semmi közünk, ugyanis azt kapjuk. Jézus ezt mondta: „Ha tehát ti gonosz létetekre tudtok jó ajándékokat adni a gyermekeiteknek, akkor az égi Atya mennyivel inkább ad szent szellemet azoknak, akik kérik őt!”” Tehát a Szent Szellemet, és ezzel a vele járó gyümölcsöket nem megszerezni, kimunkálni lehet, hanem egyszerűen csak kapjuk. Valamiért az Isten úgy látja, hogy azt nekünk meg kell kapnunk. Mivel a hit az a Szellem gyümölcse, ezért az, hogy hiszünk, az nem a mi érdemünk, hanem az Atyától kaptuk.
Tehát a keresztény ember a minden más alapjának számító hitet Istennek köszönheti, és nem magának. Hogy a hit mennyire az alapja mindennek, és hogy ahhoz semmi közünk, az nagyon jól látszik Péter felsorolásából, amivel az első levelét kezdi. A 2-4 versekben arról beszél Péter, hogy a kereszténnyé válásunk és a hitünk (amit ugyan konkrétan nem említ itt meg), nem más, mint Istentől kapott ajándék. Majd az ötödik verstől elkezdi sorolni, hogy milyen tulajdonságokat kell ráépítenünk a már meglévő alapra, az Istentől ajándékba kapott hitre. Tehát a hitünk az nem a saját teljesítményünknek köszönhető, hanem az Isten ajándéka, aki valamilyen előre megfontolt szándékkal választott ki minket a hitre (Róma 8:30). Tehát a hit nem a tények, bizonyítékok hatására fejlődik ki bennünk, hanem az Atya az, aki belénk plántálja, és amire később felépíthetjük a kereszténységünket.
Sajnos azok, akik hisznek, gyakran különbnek tartják magukat azoknál, akik nem hisznek, vagy másként látnak dolgokat. Ezzel a felsőbbségérzéssel megtagadják mindazt, amit az Atya látott bennük, hiszen a felfuvalkodottság nem az Isten keze műve, hanem az ego elbizakodottságáé. Ugyanis olyan miatt válnak büszkévé, amiért nem dolgoztak meg, hanem ajándékba kapták az Istentől. (Efézus 2:8-10). Nagyon csúnya dolog lenne, ha bárki egy Istentől kapott ajándék miatt különbnek tartaná magát azoknál, akik azzal nem rendelkeznek. Ha egy keresztény lenézné, megvetné a hitetleneket, akkor eltévesztené azt a célt, amiért Isten megadta neki a hitet. Pál erről ezt mondja: „Mert ki tesz téged mástól különbözővé? Igen, mid van, amit nem kaptál? Ha meg úgy kaptad, miért dicsekszel, mintha nem kaptad volna?” (1kor 4:7)
Ha egy keresztény, aki Istentől hitet kapott, arra használná fel az ajándékát, hogy másokat megalázzon, lenézzen, azáltal hogy állandóan vitatkozik, és erőlteti a nézeteit akkor sajnos rosszul használja fel azt amit kapott. Hagyjuk, hogy Isten másokban is elvégezze azt a munkát, amit bennünk már elvégzett. Nem a mi hangunk az, ami a juhokat hitre, megtérésre indítja, hanem Jézus Krisztusé.
„aki az ajtón lép be, az a juhok pásztora. Ennek ajtót nyit az ajtóőr, és a juhok figyelnek a hangjára, ő pedig nevükön szólítja a maga juhait, és kivezeti őket. Amikor az övéit mind kiengedte, előttük megy, és a juhok követik őt, mert ismerik a hangját” (János 10: 2-5)
„És más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók; őket is elő kell hoznom, és figyelni fognak a hangomra, és e g y nyáj lesznek e g y pásztorral” (János 10:16)
Ha túlságosan erősen hallatnánk a hangunkat, miközben a hitünkre büszkén követőket keresünk Jézusnak, akkor megvan a veszélye annak, hogy elnyomjuk Jézus hangját, és a sajátunkat fontosabbnak tartjuk. Ezáltal már nem is Jézusnak, hanem magunknak keresnénk a követőket. A hitünknek nem a saját dicsőségünket kellene szolgálnia, hanem az Istenét, akitől kaptuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
aracs 2013.09.06. 19:33:57
Ha ehhez semmi közünk, akkor miért siránkozunk, hogy sok a hitetlen ember körülöttünk?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.06. 21:50:52
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.08. 15:52:12
aracs 2013.09.08. 21:21:49
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.08. 21:23:35
aracs 2013.09.09. 20:06:45
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.12. 10:01:30
"...inkább a segítség elmulasztásáról van szó. Jobban mondva arról, hogy olyan keresztények vagyunk, kiknek élete nem vonzó példa."
"A hiteles keresztény élettel tudnánk tanúsítani tanítványiságunkat,..."
Ezekkel a gondolataiddal teljes mértékben egyetértek. Ez lenne a közös célunk, hogy ezt mondják rólunk:
"Nahát, ezek mennyire mások!"
Persze ezzel több, magát keresztényi gondolkodásúnak tartó kommentelő nem ért egyet. Néhányan félnek a közös célok megfogalmazásától, mert úgy érzik ezzel elveszítik a gondolati szabadságukat. Valamint, hogy egy közös irányhoz kellene tartani magukat. Ebben egy 'központi irányítást' vélnek felfedezni. Természetes, hogy az exJT-k ettől tartanak leginkább (bőven volt benne részük). A külső irányítástól (JT VT), a számonkéréstől (bírói bizottság), és a kilátásba helyezett büntetéstől (kiközösítés) mentes, szabadon áramló krisztusi szeretet kimutatása lenne a jó cél.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.12. 10:33:35
Én az utóbbi időben semmit nem teszek, hogy más legyek. Sőt azt hiszem első ránézésre inkább egy kiöregedő punknak látszom, mint Krisztus követőjének. Én már nem akarok más lenni. Én én szeretnék lenni, és a saját énemet, a saját 'másságomat' akarom felhasználni azok javára, aki Krisztus szerint az én általam képviselt irányzat hatására közelednek hozzá.
aracs 2013.09.12. 12:10:56
Az én környezetemben nagyon megy a lopás.Lop a gázszolgáltató, mert gyenge a gáznak a minősége és drágábban adják, lop a kofa a piacon, mert a rohadt paprikát a láda aljára rejti, lop a tanítónő az iskolában, mert negyed órás késéssel megy be az órára, lop a munkás a földeken, mert ha nincs ott a gazda, nem dolgozik, lopnak az áruházakban, mert kis értékű lopásért nem jár feljelentés, lop a szomszéd, mert arrébb teszi a mezsgyekarót...ha csak mi keresztények nem lopnánk már szebb lenne a világ:)
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.12. 12:11:08
A kinézet abszolút nem számít. Az a lényeg, hogy a szívekben mi munkálkodik. Ha valaki a kinézeted alapján eldönti, hogy Krisztus követője vagy-e, hát lelke rajta. Én csak elolvastam az írásaidat és mindegy hogy nézel ki (mivel nem ismerjük egymást), már 'látom', hogy ki vagy. Komolyan gondolkodó intelligens emberek érzékelik a szellemi másságot.
"Én én szeretnék lenni, és a saját énemet, a saját 'másságomat' akarom felhasználni azok javára, aki Krisztus szerint az én általam képviselt irányzat hatására közelednek hozzá."
Ebben a mondatodban van a lényeg. Ez jó út.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.12. 13:35:13
Bár tudom, hogy sokkereszténynek szentségtörés amit most írok, de akkor is azon a véleményen vagyok, hogy igenis lehet keresztény valaki anélkül, hogy egy gyülekezet, közösség tagja legyen. A Bibliában számtalan példa van arra, hogy Istent imádó őszinte emberek, különböző okokból, hosszabb rövidebb időre egyedül maradtak, és úgy élték meg a hitüket. Ebben a mai zavaros, átláthatatlan, megmagyarázhatatlan világban kerülhetünk olyan helyzetbe, ami miatt közösség nélkül maradhatunk. Nem ezt tartom a legjobb megoldásnak, de ha egyszer megtörtént, akkor el kell fogadni. Szerencsére az internet segítséget nyújthat ilyen és ehhez hasonló fórumokon, hogy azért mégis "közösséget" ápoljon valaki, de az biztos, hogy a legjobb egy meleg, szerető közösségben egymás épülésére szolgálni.
Úgy látom, hogy a keretek, izmusok mindig valakinek a nevéhez köthetőek. Tehát egy okos ember egyszer meglátott egy jó dolgot, vagy jól látott meg egy dolgot, és ezután sokan a követőivé válnak. Utána pedig az ő általa, vagy a vezetésben őt követő emberek által megszabott keretek lesznek kötelezővé és már kész is az izmus. Ám minden esetben ezek a keretek egy szűk csoport szubjektív megitélése alapján jönnek létre, és válnak kötelező érvényűbé a tömegek számára. Ezért teljesen mindegynek tartom, hogy egy másik ember általmegszabott keretben, vagy a saját magam által megszabott keretben imádjam az Istent. Illetve ha már úgyis szubjektív véleményt kell követni, akkor áldásosabb a sajátom, mert az az enyém.
>>Az egységes értelmezés lehetetlen?<<
Szerintem igen. a Biblia rengeteg képi ábrázolást alkalmaz, és teljesen lehetetlen annak egységesítése, hogy egy egy képet, szemléltetést, próféciát szószerintinek, vagy jelképesnek tekintsünk. Ráadásul a világ változik, és az emberek is másképp reagálnak a változásokra, valamint a szervezetek is. Vannak akik eleve konzervatív gondolkodásuak, és vannak akik radikalizmisra hajlamosak. Vannak akik szelídek, és vannak akik provokatívak. Vannak akik irányitásra szorulnak, és vannak akik keresik az új lehetőségeket. Mivel ennyire különbözőek vagyunk, ezért lehetetlennek tartom, hogy egy bibliaversről mindenki azonos véleményen legyen. Az elmúlt hónapokban több olyan posztot is írtam, ami a hagyományos keresztény számára megbotránkoztató lehet. De ez nem azt jelenti, (szerintem)hogy rossz keresztény vagyok, hanem inkább azt, hogy merész.Ráadásul nem a magam érdekében keveredtem például az önkielégítés területére(mivel nem vagyok érintett) hanem azok érdekében helyeztem más megvilágításba a dolgokat, akik még szembenéznek ezzel a gonddal.
Sokszor írtam már arról, hogy a keresztény önállóság létfontosságú. Még akkor is, ha közösségben imádja az Istent. Nem tartom helyesnek az egyén feloldódását a közösség érdekében. Inkább az egyén különlegességeinek, lehetőségeinek a kihasználásában hiszek. Ezt is érintettem ebben a posztban:
sefatias.blog.hu/2013/08/14/van_igazsag_463
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.12. 13:58:59
sefatias.blog.hu/2012/12/17/onkozles_es_befogadas
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.12. 21:45:18
És... "...akkor a végén "összeérnénk" egy hálóba."
Ez valóban olyan mint egy (halász)háló.
Ha négy szállal kapaszkodsz a 'szomszéd csomóba' és ha mindenki ezt teszi, létrejön a 'háló'. Rugalmas és erős. Az emberi kapcsolatoknak is ilyen tulajdonságokkal kellene bírni.
Én partner vagyok, hogy ezen dolgozzunk önként, szeretettel.
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.12. 21:57:05
"Itt az idő, hogy átlássunk a szitán, és mi magyar emberek tartsunk össze végre egymással szeretetben, bölcsességben, függetlenül attól, hogy milyen etnikumok vére keveredik az ereinkben!
Szeretettel: Laár András
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.12. 22:16:20
"...a legjobb egy meleg, szerető közösségben egymás épülésére szolgálni."
Miért ne lehetne szabad akaratból, alá és fölé rendeltség nélkül, keresztényi alapokon közösséget ápolni egymással?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.13. 10:09:42
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.13. 12:09:57
Működhetne az alulról való megbízatás, különféle felelősségteljes szolgálatok elvégzésére.
A visszahívás lehetősége is adott lenne. Számomra a közösség kifejezés pont az egyenlőség elvét hordozza. Minden tagot egyforma szavazati arány illet meg.
Az emberi tökéletlenségen -egy szabad akarattal együttműködő közösségen belül- könnyebb úrrá lenni és kezelni. Alapvető emberi, viselkedési morál alkalmazásával az úgynevezett viszonyulási normákat be lehet tartani. Na és persze a krisztusi szeretet vég nélküli alkalmazása.
Lehet, hogy idealistának tartasz, de működne.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.13. 12:21:15
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.13. 12:39:38
"...a hatalommal való visszaélést is kezeli."
Mivel hatalomról szó sem lehet, így nincs visszaélés sem. Egyértelmű az alábbi vers. Szerintem ebbe nem lehet belemagyarázni semmit. Egyszerű és félreérthetetlen.
"Lukács 22:26 Ti viszont ne így tegyetek, hanem aki a legnagyobb köztetek, olyan legyen, mint aki a legkisebb, és aki vezet, olyan legyen, mint aki szolgál."
Ezt betartani csak az igazán alázatos, krisztusi elhivatottságú emberek tudják.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.13. 13:06:05
A hatalommal való visszaélés elkerülése lehetetlen (szerintem) hanem csupán kezelni lehet
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.13. 13:19:43
"...különféle felelősségteljes szolgálatok elvégzésére."
"...hatalomról szó sem lehet,..."
Aki szolgál a közösségben lévők javára, az nem hatalmat gyakorol. A hatalom a közösség maga. Nincs kinevezés, csak megbízás. A felelősség a szolgálat elvégzésére vonatkozik. Így nincs hatalom senki kezében.
Catilina. 2013.09.13. 14:57:08
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.13. 15:10:46
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.13. 21:24:52
@sefatias:
Annyit azért leszögeznék, hogy ezt a formációt nem kell egyháznak tekinteni. Ez csak egy keresztény közösség lenne. Mentes minden egyházi hierarchiára emlékeztető elrendezéstől. A szabad akaratból megnyilvánuló szereteten alapuló közösség. Ahogy írtad, olyan szépen:
"Szerencsére az internet segítséget nyújthat ilyen és ehhez hasonló fórumokon, hogy azért mégis "közösséget" ápoljon valaki, de az biztos, hogy a legjobb egy meleg, szerető közösségben egymás épülésére szolgálni."
Meg lehet próbálni, hogy milyen véleményeket generálna ez az elképzelés.
Ahogy Catilina írta:
"Tetszik...,még lehet működne is."
Akkor megnyitom a fórumot. Egyenlőre azt lenne jó felmérni, hogy a nick nevek alapján, elviekben ki támogatná ezt az ötletet, amit Sefatiassal spontán megfogalmaztunk? Akkor tehát már három támogató már van, amennyiben Catilina és Safatias megerősíti a voksát. Én támogatom e közösség életre hívását. Óra indul! 2013. szeptember 13. 21:25
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.13. 22:12:01
ORION 2013.09.14. 09:56:40
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.14. 18:38:48
Eddig tehát a támogatók:
Egonymus, Sefatias, Catilina és Orion.
Nagyon jó, hogy mi már négyen elviekben támogatjuk a közösség létrejöttét.
Csak így tovább!
aracs 2013.09.16. 19:24:08
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.16. 19:34:47
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.16. 23:16:43
@sefatias: A "működés" módja, hogy azonosítható kerete, megnevezése, egyszerűen megfogalmazott célja és a menet közbeni tapasztalataink fogják formálni a közösséget. A hét végére összeáll az alap, amire "építkezhetünk".
Addig is itt várjuk az elvi támogatókat.
Eddig tehát a támogatók:
Egonymus, Sefatias, Catilina, Orion és talán Kabóca777. Már majdnem öt.
névtelenül 2013.09.18. 21:56:05
A hitetlenek a hívők lelki fejlődését szolgálják, mert kontrasztot szemléltetnek.
Én abban látom a problémát, ha egy hívő erőlteti a minden áron való hitre bírást.
Márk evangéliumában van egy passzus, ami furcsa érzésekkel szokott eltölteni: "Ezután így szólt hozzájuk: Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek! Aki hisz, és megkeresztelkedik, üdvözül, aki pedig nem hisz, elkárhozik." Krisztus szerint tehát ennyi. Ez annyira könnyed, lágy, gyors, hogy mindig meg kell hogy álljak, ha olvasom. Ti ne foglalkozzatok semmivel, csak menjetek, hirdessetek, aztán aki nem hisz, megy a levesbe, mondta Jézus. Aki hallja, akár egyszer, és nem hisz, az a nem hívő. Ő az, aki nem kapja meg a hitet, hiszen Krisztus is nyíltan beszélt erről a csoportról. Tehát ez a sorrend?: hallani, aztán hinni/vagy nem hinni?
Én elfogadom, hogy van, aki nem hisz. Krisztus nem mondta, hogy bárkit is meg kellene győznöm. Én csak beszéljek róla, azután ő majd eldönti, ad-e hitet az illetőnek, vagy nem. De ha nem ad, ne foglalkozzak én azzal, az az ő dolga.
Nekem adott.
Hát ez van.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.19. 05:47:36
A hitetlenség büntetését meg nagyon remélem, hogy az Isten is el akarja kerülni. Én bizom abban, hogy sokan jönnek az utolsó órában dolgozni
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.25. 11:27:11
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.25. 12:42:12
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.26. 11:14:23
Egonymus · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu/ 2013.09.30. 23:10:41
Az alapjait, kizárólag az evangéliumokban található krisztusi tanítások képezik. Továbbá, az ihletett újszövetségi levelekből, csak e krisztusi tanításokat alátámasztó (és nem kiegészítő) gondolatok.
Szinte a közösség célját jól fogalmaztad meg Johnnynak, a szeptember 24-ei kommentedben: "...ebben igazad van. Csakhogy, akkor az embereknek nem csak a honnanban, hanem a hovában is segíteni kellene." E gondolatod alapján fogalmazódott meg bennem, hogy egy úgynevezett 'menedék oldalt' kellene indítani ezeknek a kallódó, de nemes lelkű és szívű Krisztust követőknek.
Most ennyi jutott hirtelen az eszembe.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.10.01. 07:32:07