"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Milyen az igazi keresztény?

2019/05/28. - írta: sefatias

Hogy milyen egy igaz keresztény? Először is, mindig igaza van. Még akkor is, ha korábban abban volt igaza, aminek most az ellenkezőjét vallja igaznak. Az ő tévedése nem tévedés, hanem a Szentlélek vezetése általi fejlődés. Az igaz keresztény, pont azért igaz, mert a Szentlélek vezetése meglátszik az életén. Már csak ezért sem lehet tévedésben. Hogy adná ki magát, ha egy igaz keresztény, a Szentlélek vezetése alatt tévedne? Az istenkáromlás lenne. Másodszor, ahogy ez az elsőből következik, egy igaz keresztény mindig tisztán látó. A Szentlélek vezetésének köszönhetően, mindig jól látja a dolgokat. Még akkor is, ha korábban pont az ellenkezőjét látta jónak, mint amit most lát annak. Az ítélete mindig az adott pillanatban mérvadó. Nem számít, hogy mit vallott korábban. metamorphosis_of_narcissus_1936-1937_salvador_dali.jpg

Egy igaz keresztény régebben talán mélységesen elítélt más keresztényeket azért, amit most ő is meg tesz, vagy helyesnek tart, de akkor, amikor másokat elítélt, még más volt a helyzet. Akkor még ő ítélte el. Most meg nem. Az ő véleményváltozása a Szentlélek bölcsességének köszönhető, és korábban ugyanazért az okból lehetett elítélni másokat, mert a Szentlélek akkoriban még elítélendőnek tartotta azt, ami most helyes. A Szentlélek igazsága mindig az igaz keresztény véleményformálódásától függ. És mindig az az igazán jó keresztény, akinek a véleménye mindig éppen akkor egyezik az igaz keresztényével.

Lassan harminc éve követem a kereszténységet, és látom benne a fent megfogalmazott ellentmondást. Számos egyház, vagy keresztény ember formálódását láttam ez alatt az idő alatt. És gyakran szembesültem gyökeres változásokkal mind az egyházak, mind az egyes keresztények életében. Ezek a változások gyakran voltak gyökeresek. olyanok, amik szinte pálfordulásnak tekinthetők. Ezek a pálfordulások gyakran a Szentlélek rovására voltak írva. És az adott személy olyan irányba fordult a Szentléleknek köszönhetően, amit korábban mélységesen elítélt, miközben a korábbi gyűlöletét is a Szentlélekre fogta, és ha hatalomhoz jutott emberről van szó, akkor bizony emberek tömegeinek életét keserítette meg.

Szóval milyen egy igaz keresztény? Mindig téved, de sosem tud róla, De a helyzetért nem vállal felelősséget.

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr6814867076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazság Kereső 2019.05.29. 00:04:25

Tanúkat látom ebben,de valószínűleg minden egyes felekezetre mindezek egyaránt érvényesek. De nem pont így érvel bármely, nem keresztény keleti vallást valló is?

Mindegyik vallás alapvető hajtó ereje, hogy csak nekem lehet igazam, mindenki más téved! Mert, ha nekik van igazuk, akkor én tévedek. Vagy ha nekik IS igazuk van valamiben,akkor s mindkét esetben meg ette a fene egyeduralkodói pozíciómat! Oda a hatalom és a vele járó előjogok!

Nem lehet, hogy mindenki téved?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.29. 05:46:09

@Igazság Kereső: Szerintem mindenki téved. Kivéve én. :P

Discipline 2019.05.29. 10:09:07

@sefatias:
Na ez egy olyan írás, aminek egy betűjébe sem tudnék igazán belekötni, még ha akarnék is. Talán annyi, hogy nem minden keresztény hivatkozik a Szentlélek vezetésére. Katolikus körökben legalábbis ezt nem nagyon hallani, és talán nagyobb súlyt fektetnek az egyéni felelősségvállalásra is.
Viszont senki sem téved. Mindenkinek relatív igazsága van ....:)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.29. 10:53:20

@Discipline: Aki azt hiszi, hogy a relatív igazsága az abszolút igazság, az téved

Discipline 2019.05.29. 15:46:52

@sefatias:
Ebben tökéletesen egyetértünk. Ezt a relatív igazság dolgot amúgy egy kicsit ironikusan írtam, arra utalva, hogy manapság nem igazán polkorrekt dolog azt mondani, hogy valaki téved. De ha azt mondod, hogy az igazsága relatív, az teljesen kóser :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.29. 16:16:07

@Discipline: Olyan nincs, hogy valaki mindenben téved. Részigazságokra mindenki rájön, ráérez, és vallja őket. Persze mindenki más területen, arányban és mértékkel. A baj az, hogy amikor az emberek összeállnak egy csoportba, akkor általában olyanokkal, akik közel azonos területen észlelik a részigazságot, és a hamis elgondolásokat. És így már megerősítik egymást a hülyeségben is. Akik pedig más területen szintén megismernek részigazságokat, szintén így járnak el. És ez a két csoport egymásnak esik, és rossz esetben máglyán égetik el egymást, jó esetben pedig megvetik és hamis tanítóznak. És amíg ez a jó eset addig nehezen képzelhető el előrehaladás, főleg ha mindkét(vagy sok) csoport közösen gyűlöli a legnagyobb ellenséget, a szabadgondolkodót.

Discipline 2019.05.29. 16:38:32

@sefatias:
Hát igen, a véleménybuborék-jelenség, ami mindig is megvolt, de a szektás csoportosulások körében működik különösen erősen. Manapság pedig azért van erősödőben, mert az internet, a közösségi média működési elve igencsak kedvez a véleménybuborékok kialakulásának.
"A baj az, hogy amikor az emberek összeállnak egy csoportba, akkor általában olyanokkal, akik közel azonos területen észlelik a részigazságot, és a hamis elgondolásokat. "
Ez szerintem nem feltétlenül baj, ez egy természetes emberi viselkedésmód, amit sosem lehet kiirtani. Viszont azt kellene mindenkinek tudatosítani, hogy "az igazság odaát van", és attól, hogy egy nagyobb, erősebb csoportba tartozom, nem biztos, hogy jobban igazam van, mint esetleg egy kisebb csoportnak, vagy egy csoportokon kívüli egyénnek. Mondjuk, ha már itt tartunk, a "demokrácia szelleme" sem éppen kedvez az ilyen tudatosításnak. A demokrácia egyik nagy csapdája a "minél többen vagyunk, annál inkább igazunk van".

Igazság Kereső 2019.05.29. 17:10:55

Amit elsőként írtam az talán így is igaz: Mindenki téved és mindenkinek igaza van. Ahhogy írtátok is, mindenkinek és minden csoportnak meg vannak az igazság morzsái, amolyan puzle darabkái a nagy igazságnak. De sehol sincs meg a nagy és abszolút igazság. Hogy is lehetne? Az amolyan nálunk van az IGAZSÁG ,mi vagyunk a kiválasztott nép, mi tudjuk a tutit csoportok közös jellemzője a beteges hataloméhség! De mélyebben beásva a felszín alá, a félelem!

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2019.07.28. 12:42:39

"Egy keresztény ember nem attól keresztény, hogy vasárnaponta misére jár." mondta Albert Sweitzer (orvos, lelkész, teológus, orgonista)

Hát mitől?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.07.29. 18:05:44

@kjapp: Hát ebben még a keresztények se tudnak megegyezni

Sitites 2019.08.01. 12:25:42

@sefatias: Lehet elfogadni vagy tagadni az evolúciót... azt talán már kevésbé, hogy akár tetszik, akár nem, biológiai lények vagyunk, mint minden más állati lény. Minden tapasztalat ezt igazolja. Az ember sikerének egyik nagy oka, hogy képes volt a csoporton belüli agressziótól megválni, de mindezt úgy tudta megtenni, hogy azt a saját csoportján kívülre helyezte. Közben elárasztottuk a bolygót, megszűntek a valódi csoportok... de ez az egész változás nem megy olyan gyorsan: keresünk magunknak csoportot, mert anélkül nem tudunk tartósan boldogan élni. És ha találunk csoportot, akkor az logikusan hozzánk hasonló emberekből áll. És muszáj valaki másokat "utálnunk", hogy kezdjünk valamit az agressziónkkal.
Persze vannak egyedek-emberek, akik ebből kilógnak, képesek nagyobb bátorságra, erőre, szabadságra - és ez is kell, mindig ez vitte előre az emberiséget... De ők mindig szenvedni fognak attól, hogy az ilyen csoportkereteket szűknek érzik, illetve a csoport is nehezen viseli őket, vagy el sem viseli.... Pedig a csoport igényük nekik is megvan :))

Egy_nick 2019.08.25. 10:51:35

Ez valóban jó írás és ráadásul humoros is ! Ebből az is kiolvasható, amit soha nem voltam képes megemészteni, hogy az "igaz keresztények" között miért nincs matematikus (pontosabban: miért csak véletlenül van köztük matematikus). Ugyanis a matematikus gondolkodásmódja alapjaiban különbözik az "igaz keresztények" gondolkodásmódjával.
süti beállítások módosítása