"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Megérdemlik?

2016/12/03. - írta: sefatias

Mi az amit megérdemlünk, és mi az ami jár? Tavaly már írtam arról a dilemmáról, hogy az országunkba beözönlő külföldiek megérdemlik-e azt az erőfeszítést, amit az önkéntesek tesznek az érdekükben, mivel az állam nem tett értük semmit. Az önkéntesek szerint az embernek jár az, ami az élete fenntartásához szükséges. Az állam, illetve sok honfitársunk szerint a menekültek semmit nem tettek azért, hogy kiérdemeljék a törődésünket. De nem csak a menekültek esetében merülhet fel ez a kérdés. Ott vannak a társadalom perifériáján élő emberek, pl az alkoholisták, kábítószeresek, munkanélküliek, vagy azok a szegények, akik úgy tűnik a saját hibájukból kerültek a helyzetükbe. Vajon megérdemlik azt a segítséget, amiért nem tettek semmit?

50000.jpg

Ami érdekes ebben a kérdésben, hogy jobbára csak akkor merül fel, amikor egy szorult helyzetben lévő, problémákkal küszködő emberről van szó. Ha valaki ken neki pár szendvicset, összegyűjt neki valami szemetet tüzelőnek, vagy ad neki valami ruhát, lesznek akik rosszallóan csóválják a fejüket, és nem tetszésüknek adnak hangot,, hogy az ilyenek nem érdemlik meg a segítséget, mert saját hibájukból kerültek abba a helyzetbe, amiben vannak. Viszont az sosem merül fel, arról nem alkotnak rosszalló véleményt, hogy az a milliárdos, aki vett magának még egy luxus autót a többi luxus autó mellé, az vajon megérdemli-e az új autóját, vagy a helikopterét, Gucci táskáját, vagy egy vagyont érő akármijét. Az emberek, jobbára csak a nehéz sorsú emberek esetében kérdőjelezik meg azt, hogy amit kapnak, azt megérdemlik-e. Pedig ők valójában csak maguknak ártanak a függőségeikkel, vagy azokkal a rossz döntésekkel, amelyek nehéz helyzetbe hozták magukat. (erről majd máskor) Ezzel ellentétben az átlag ember számára elérhetetlen és elképzelhetetlen gazdagság megszerzése csupán mások, emberek tömegeinek kihasználásával, kizsákmányolásával valósítható meg. Vajon ők megérdemlik azt a luxust, amiben élnek?

Itt Európában keresztény kultúrában élünk. A kereszténység egyik legfontosabb tanítása az, hogy a megváltás és a kegyelem ingyen van. Nem tehetünk semmit, hogy kiérdemeljük. Az érzelmektől túlfűtött keresztény könnyes szemmel tud beszélni arról a háláról, amit Isten és Jézus iránt érez amiért érdemtelenül, de méltónak találta őt a kegyelemre. Aztán ez a keresztény, aki a ki nem érdemelhető jutalomban hisz, megkérdőjelezi, hogy egy másik ember méltó-e ugyanerre a ki nem érdemelhető jutalomra. Az a keresztény, aki csodálja Jézus hatalmas tetteit, amit a nyomorultakért, szegényekért tett, félelemmel és  undorral néz azokra a nyomorultakra, szegényekre, akikkel találkozik. Míg Jézust imádja azért amit tett, a kortársai között található nyomorult életű emberek jogát a segítségre, megkérdőjelezi.

Ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy azt hiszi, a Jézus korabeli nyomorultak, szegények mások voltak. Azt hiszi, hogy ők igazi szent emberek voltak, akik vallásos áhitatban, tökéletes alázatban élték az életüket, akik csupán a hamis, vallásoskodó farizeusok miatt kerültek abba a helyzetbe. És mint ilyenek megérdemelték Jézus ki nem érdemelhető törődését.

Az egyik gyakran emlegetett történet Jézus életéből a kenyér és halszaporítás. Jézus megszánta azokat az ezreket, akik követték őt, hogy hallgassák a tanítását, és Istentől kapott hatalmát felhasználta néhány kenyér és hal megszaporítására, hogy enni adjon annak a sok ezer embernek. Mondhatnánk, hogy ezek az emberek Jézusért bármire készek voltak. Otthagyták a munkájukat, csakhogy Jézusra figyeljenek. De a valóság sokkal hétköznapibb. A csodálatos ételszaporítás másnapján, Jézus szemére hányta a sokaságnak, hogy nem a tanításáért, nagy tetteiért követik őt, hanem az ingyen kajáért. Ez némileg módosíthatja a Jézust követő tömegről alkotott képünket, és sokkal hétköznapibbá teszi őket. A tömegben sokan csak érdekből követték Jézust, de ő nem mérlegelt, nem számolgatott. Jézus az éhes embernek adott enni, függetlenül attól, hogy megérdemelte, vagy sem. Ugyanez látszik meg a hálátlan leprások esetéből, akik közül csak egy ment vissza megköszönni Jézusnak a gyógyítást.

A társadalmunkban növekszik azok száma, akik nem bírva azt a harcot, amit az élet megkíván, leszakadoznak. Vannak akik önhibájukból, vannak akik nem. Sokan közülük függőségekbe menekülnek a problémák elől, növelve ezzel a problémájukat, és az önmaguk ellen érzett ellenszenvet. Vajon megérdemlik ezek az emberek, hogy valamilyen segítséget nyújtsunk nekik? Vagy hagyni kellőket belefulladni a saját maguknak okozott problémákba?

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr4011995874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atyek 2016.12.04. 11:27:26

Szerintem (mint általában) ez sem fekete fehér. Aki segítségre szorul, azon segíteni kell, függetlenül attól, hogy hibás illetve nem hibás. Elég az életben egy előre nem látható esemény, gazdasági válság, vagy egy rossz döntés, és az ember utcán is találhatja magát.
De, és itt jön a de.
Nem mindenkiben van meg a könyörület, az empátia, stb, ami ahhoz kell, hogy magából adjon. Ez neveltetési, közösségi és miegymásból összeállt kérdés, bár tanulható. Ehhez kell lenni belül valami plusznak. Talán saját tapasztalatnak, vagy nem tudom.
Mondjuk egy szegény sorsú személy azért takaríthatna az otthonában (ha van neki), de ennek is megvannak a mélyebb okai. Persze nem azt akarom mondani, hogy minden szegény sorsú koszban él, de sajnos vannak ilyenek.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.12.04. 15:47:55

"hogy a megváltás és a kegyelem ingyen van. Nem tehetünk semmit, hogy kiérdemeljük."
Ez azért nem tejesen így van, a saját bűneid, hibáid miatt neked kell megváltást keresned, találnod.

Illetve még annyit hozzá, hogy Jézus tökéletes volt mi meg nem.

Sitites 2016.12.04. 16:54:17

Egy ideje csöndben figyelem, kit mi ragad meg Sefa egy-egy posztjából... És már nem csak gyanú bennem, hanem a hsz-ekből egészen világos: kellemetlennek találjátok, amikor Sefa kimondja: meztelen a király!

A mostani poszt meztelensége:
"Az érzelmektől túlfűtött keresztény könnyes szemmel tud beszélni arról a háláról, amit Isten és Jézus iránt érez amiért érdemtelenül, de méltónak találta őt a kegyelemre. Aztán ez a keresztény, aki a ki nem érdemelhető jutalomban hisz, megkérdőjelezi, hogy egy másik ember méltó-e ugyanerre a ki nem érdemelhető jutalomra. Az a keresztény, aki csodálja Jézus hatalmas tetteit, amit a nyomorultakért, szegényekért tett, félelemmel és undorral néz azokra a nyomorultakra, szegényekre, akikkel találkozik. Míg Jézust imádja azért amit tett, a kortársai között található nyomorult életű emberek jogát a segítségre, megkérdőjelezi."

Láttátok már az Ádám almái c. filmet? (És Te Sefa? Nézd meg, ha nem...)

Jakab.gipsz 2016.12.04. 18:18:02

Megérdemlik ? Ez a kérdés. Fordítsuk meg.

Koldust hamis pénzzel kifizethetünk-e, és ha öncsonkító, akkor mi a fizetség amivel jóvátételt nyerhet el?

Atyek 2016.12.04. 20:05:51

@Sitites: Szia. Ezt nem igazán értem. Mivel a háeszekről írtál, amibe ezesetben én is benne vagyok, megkérdem: mből gondolod, hogy pl. nekem valami is kellemetlen Sefa posztjában? Tényleg érdekel.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.12.04. 20:11:44

@Mr Eggs: Mit értesz az alatt, hogy megváltást keresni? A megváltás nem "van" ?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.12.04. 20:12:19

@Jakab.gipsz: Nem igazán értem, hogy ezzel mit akarsz

Sitites 2016.12.04. 21:01:58

@Atyek: szia:)

A másik, ami egy ideje már elveszi a kedvem a hozzászólástól: újra és újra el kell magyarázni valamit, akkor is ha elsőre is érthetően van megfogalmazva....

1. Azt írtam: egy ideje. Nyilván nem önmagában erre az egy posztra értettem, ez tegnap íródott. Az én szótáramban ez a szókapcsolat minimum heteket, de akár hónapokat is jelent.
Szerintem senkinek sem egy napot jelent, de mindegy.
2. hsz-eket írtam, nem azt hogy minden egyes hsz...

Ha valamit nem érzel magadra igaznak, miért veszed magadra?

3. Nem címkézni szándékoltam, ráadásul mit bánom én, ki mit csinál a maga gondolkodásával... Csak leírtam valamit, amit én érdekesnek találtam.

Ne haragudj meg kérlek, most épp a Te kérdésed nyomán... de elég bosszantónak találom, hogy ennyire nehezen megy a szövegértés.... Sajnálom, ez van, engem bosszant:))

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.12.05. 06:50:20

@Sitites: nem láttam még, de már töltöm is le :)

Sitites 2016.12.05. 07:26:47

@Mr Eggs: Miért gondolod, hogy egyesek keresnek, mások meg nem?
Hogy az a büdös, piás, szakadt szakállas pasi, aki másoktól várja, hogy ennivalóra és piára adjon neki meg a kutyájának valaki a Népliget aluljárójában, nem keres?
Mindenki keres. Csak nem feltétlen olyan úton, ami nekünk keresztényeknek tetszik. Mi azt szeretnénk, ha odajönne hozzánk és azt mondaná, légyszi mondd el nekem... Jé, tényleg? Jaj de bánom a bűnös életem... térdre pottyan könnyezve és mi büszke mellel simogathatjuk saját buksinkat... á, szuper vagyok, ecsém, valakit Jézushoz segítettem!

Atyek 2016.12.05. 12:25:02

@Sitites:
Minden kötekedés nélkül azért erre reagálnék.
Általában a szövegértésemmel nincs gond, de mivel azt írtad, hogy egy ideje figyeled a háeszeket, és most vált nyilvánvalóvá, úgy értettem, ezen poszt alatt. Nekem úgy tűnt, személyesen megszólítottad a hozzászólókat (addig kettőnket), ezért gondoltam azt, hogy beleférek a kategóriába. Mindez annak fényében szerintem nem meglepő, hogy én már nem vagyok itt rendszeres olvasó, sem kommentelő, hsz olvasó meg pláne, ezért nem ismertem az előzményeket, így ide asszociáltam. Én nem szégyellek kérdezni, ha valamit nem értek, ezért mehettünk el egymás mellett. Sajnálom, nem bosszantani akartalak.
Na de nem is magyarázkodnék tovább.
Maradok tisztelettel, Attila. :)

Sitites 2016.12.05. 14:06:46

@Atyek: Köszi, rendben, nincs semmi baj :)

l.gabi 2016.12.06. 06:02:52

Tetszett a milliárdosokra vonatkozó kérdésed. Ezt eddig ilyen kulturáltan nem voltam képes soha megfogalmazni :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.12.06. 06:55:19

@l.gabi: Hát én ilyen kulturált vagyok :) És ilyen kulturáltan is venném el tőlük
süti beállítások módosítása