"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Punk és a kereszténység

2015/11/21. - írta: sefatias

Aki ismer, az tudja, hogy jobbára punk zenét hallgatok. De vajon keresztényként ez helyes? Brátán Jani barátom mutatta az alábbi érdekes videót. Egy görög katolikus papnövendék mondja el a véleményét a punk zenéről. Vajon össze lehet hangolni a kereszténységet és a punkot?

Címkék: zene
94 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr228095908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2015.11.23. 09:14:09

Sefatias: Van olyan vélemény, amely szerint Isten mindenben benne van. Hadd kérdezzem meg, mondjuk Jézust tudod-e látni ugyanúgy a punk zene az 'igazságot' a világba kiáltó voltában, mint másban?
De ne ízlésekről legyen szó, ne csak az általam egyre nehezebben megkülönböztethető zenei irányzatok között csak egy a punk, lehetne metal, de rock and roll is a kérdésben.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 09:17:52

@kjapp: Nem hiszem, hogy Jézust kellene látni a punk zenében, vagy bármelyik más stilusban. Ez csak egy zenei stílus, nem több. Viszont az érdekes az, hogy kik hallgatják ezt.

Olvasd el ezt: sefatias.blog.hu/2012/12/31/a_zene_509

bjanek 2015.11.23. 10:08:40

én Isten és a kegyelme hatalmát látom abban, h bármivel képes embereket megszólítani, akár a punk zenével, de szerintem ettől messze durvább "eszközökkel" is. viszont számomra izgalmasabb az a kérdés, h ha egy eszköz hasznosnak bizonyult pár ember életében, lehet-e kárára a többségnek? ill ha betöltötte az adott személy számára a célját, kell-e utána is ereklyeként tekinteni rá, v bizonyos dolgokat más polcra kell helyezni...?
pl ha én alvilágiként élem az életem, lánykereskedésből, kábszerből, fegyverekből élek... netán drog hatására egy nap elütök vkit, lecsuknak és a börtönben rádöbbenek életem ürességére, megtérek....
tekinthetem-e drogozást, a lánykereskedést, gyilkosságot Istenhez vezető útnak?
számomra nyilvánvaló haszonnal jártak, de ezután is javamra lennének? másoknak ajánlanám-e....?

bjanek 2015.11.23. 10:10:57

@sefatias: " Viszont az érdekes az, hogy kik hallgatják ezt."
csak annyira, mint a pedofil gyakorlat.
vagy mitől lenne érdekes?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:12:28

@bjanek: szerintem ez nem istenhez vezető út. Csupán út, amely során az engem ért hatások elgondolkodtatnak. De nem gondolkodtatnak el mindenkit. Szerintem a gondolkodás az, ami istenhez vezethet.
Ám az egész sztori arra jó, hogy ha látok egy olyan embert, aki úgy él mint én régen, akkor ne lássam egyből elveszett embernek

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:13:21

@bjanek: Én nem hasonlítanám össze a kettőt. A pedofil gyakorlat és a punk hallhatása nem párhuzamos cselekmény.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2015.11.23. 10:28:52

"...Nem hiszem, hogy Jézust kellene látni a punk zenében..."

Ebben igazad van.
Nekem is voltak korábbi kedvenceim, amelyeket nem szívesen hallgatok most, mert egyszerűen zavar az agresszivitás, vagy ha nem is agresszív de olyan rezgésük van, amelyet most érezhetően akarok átélni. Ennek ellenére persze nem tagadnám meg, mert a nosztalgia meg van bennem, de most kifejezetten rossz hatással vannak rám.

bjanek 2015.11.23. 10:30:46

@sefatias: "A pedofil gyakorlat és a punk hallhatása nem párhuzamos cselekmény. "
ki állított ilyet?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:33:11

@bjanek: félreértettem. Egyébként az is érdekes, hogy milyen típusú emberek a pedofilok, és, hogy mi vezet odáig. Olvastam erről egy katolikus tanulmányt

bjanek 2015.11.23. 10:34:32

@sefatias: " Viszont az érdekes az, hogy kik hallgatják ezt."
itt ez volt a kérdés:
mitől lenne érdekes?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:36:06

@bjanek: :) a kérdés az inkább, hogy kinek

bjanek 2015.11.23. 10:40:47

@sefatias: biztos jobb rálátásuk van, mint sok más csoportnak, gondolom a cölibátus nem volt a lehetséges okok között.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:46:06

@bjanek: szerintem annak, akit érdekelnek a szubkultúrák

bjanek 2015.11.23. 10:48:00

@sefatias: "Ám az egész sztori arra jó, hogy ha látok egy olyan embert, aki úgy él mint én régen, akkor ne lássam egyből elveszett embernek "
a sztori arra lenne jó, h akármilyen embert látok, akiről nem tudom elképzelni, h Istenhez talál, akkor ezt azonnal verjem ki a fejemből

bjanek 2015.11.23. 10:50:11

@sefatias: én meg azt hittem, h akik eddig nem hús-vér embernek képzelték a papokat ;)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 10:51:57

@bjanek: Miért? A te értékitéleted olyan pontos, mint istené?

bjanek 2015.11.23. 10:53:50

@sefatias: pontosabb, de miből következtetted ki?

sakti 2015.11.23. 11:02:22

"Van olyan vélemény, amely szerint Isten mindenben benne van."

Kik vitatkoznak ezzel a "véleménnyel"?

Akik nem keresik ... ? Nekik nem mindegy?!

Akik keresik ... tehát létét feltételezik ... de nem találják ... Ha egyszer nem találják, akkor vélhetően nem jól vagy nem jó helyen keresik?! Véleményük ezért tekinthető relevánsnak?!

Akik megtalálták ... egy 'részét ... és nem hiszik, hogy nagyobb lehet annál, mint amit ők képesek véges elméjükkel felfogni? Véleményük nem tekinthető ezért 'részrehajlónak?!

Akik csendben megélik a bizonyosságot ... mert ugye létezik bizonyosság? ... Ők vajon vitatkoznak?!

Discipline 2015.11.23. 11:21:19

@sakti:
Na, ez kikezdhetetlen érvelés :-)

Discipline 2015.11.23. 11:40:58

Punk és kereszténység? Szerintem ma már egyáltalán nem olyan furcsa ez, mint mondjuk 20-30 éve, a klasszikus punk korszakról nem is beszélve. Amerikában már minden műfajban vannak zenekarok, akik keresztény mondanivalót közvetítenek az adott műfaj közönségének, sokszor meglehetősen profi módon, így létezik keresztény punk is.
A punk, mint műfaj amúgy már rég elvesztette a varázsát, ami az amatőr frissességében, "naivságában", őszinteségében, a minden szokásra fittyet hányó magatartásában volt. Egy konszolidált műfajjá vált, amiben keresztények is nyomulnak, ennyi.
Régebben én is hallgattam időnként punkot, közel éreztem magam ehhez a világhoz, bár igazából sosem tartoztam oda. Még ma is meghallgatok néha egy-egy Sex Pistols vagy Dead Kennedys számot, jót tesz az idegeknek.

bjanek 2015.11.23. 11:54:30

@sefatias: "Miért? A te értékitéleted olyan pontos, mint istené? "
ezt miért kérdezted?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 11:55:01

@Discipline: én szoktam keresztény pankot hallgatni. De az exploited, a dead kennedys, hétköznapi csalódások, vagy a fegyelmező részleg közelebb áll hozzám. De a sex pistolsot sem vetem meg

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 11:56:27

@bjanek: mert a 10.48-as kommentedből mintha ez jönne le

bjanek 2015.11.23. 12:06:57

@sefatias: nem megint félreértettél?
ugyanazt írtam mint te, csak bővítettem a kört

Discipline 2015.11.23. 13:37:07

@sefatias:
Látom, a zenében is előnyben részesíted az anarchista vonalat :)
Számomra a Dead Kennedys volt nagyon fontos egy időben, a zenéjük és a szövegeik is. Nem tudom, ezeket mennyire érted. Meglehetősen durva és ugyanakkor igen szellemes társadalomkritika. A South Park szellemi előfutára. Annak idején nekem sokat segített az angol nyelv tanulásában is.

Discipline 2015.11.23. 14:03:21

@kjapp: / @sefatias:
"Nekem is voltak korábbi kedvenceim, amelyeket nem szívesen hallgatok most, mert egyszerűen zavar az agresszivitás"
Ez bizony velem is így van. Szívesen mondanám, hogy egyre kifinomultabb az ízlésem, de lehet, hogy csak a korral jár... :)
Bár nem is feltétlenül az agresszivitás zavar. A megfelelően adagolt agresszivitásnak nagyon is helye van a zenében. Ami zavaró, az inkább az a monoton, koncepciótlan zúzás, a hangerő felcserélése a zenével. A heavy metalt már nem nagyon bírom elviselni (egy kivétellel: a klasszikus Black Sabbath, Ozzyval. De ez a mai értelemben nem is heavy metal, hanem valami egészen egyedi dolog. És talán néhány Metallica szám, amit még élvezhetőnek tartok).
A punkban legalább van valami természetes vadság (már ha van) ami miatt, bár már viszonylag ritkán, de még van kedvem meghallgatni.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2015.11.23. 14:32:52

@Discipline:
"...Ez bizony velem is így van. Szívesen mondanám, hogy egyre kifinomultabb az ízlésem, de lehet, hogy csak a korral jár... :).."

A korral is járhat, de nem mondanám rossznak azokat a zenéket amelyektől most ódzkodom. Inkább azt mondanám, valami belém áramlik ezekből amit nem akarok.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.11.23. 15:03:59

én azt vettem észre hogy nagyon sok keresztény azt szólja le, ami a társadalom szerint nem jó vagy undorító stb.

tehát pl jobban támadják a metál zenét, punk zenét stb mint a popzenét...

magyarul nagyon sok keresztény a társadalomisten befolyása alatt áll ebben, a társadalomistennek akar megfelelni, ott akar barátokat szerezni, és ezáltal biztonságot

Discipline 2015.11.23. 17:06:52

@sefatias:
"gogol bordello"
Nem rossz, megvan benne a természetes vadság. De inkább folk, mint punk.

Csaba Tarró 2015.11.23. 17:33:55

Éngem a hangszerelés, a ritmika nem szokott zavarni. Vannak olyan számok a legtöbb stilusban, ami hordoz annyi üzenetet, mint némelyik Zsoltár a mai ember számára.
A szövegre viszont érzékeny vagyok, egyetlen csuhás-tanonc sem tud meggyőzni arról, hogy a Szentlélek Istent gyalázó szövegen keresztül akar bárkit is Istenhez jutattni.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 17:53:13

@Csaba Tarró: Miért akarna a Szentlélek az istent gyalázó szövegen keresztűl meggyőzni? Ráadásul miből gondolod, hogy a punk és az istengyalázás azonos fogalom?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.23. 17:54:27

@endike: A keresztények elég rugalmasak. A divat után pár évtizeddel simán csinálják, és elfogadják azt, amit korábban elitéltek és sátáninak tartotta

Csaba Tarró 2015.11.23. 17:59:23

@Sefatias: Miből gondolod, hogy azt gondolom, hogy a punk zene csak ilyen lehet? :)

Csaba Tarró 2015.11.23. 18:05:45

@Sefatias: Akkor rosszul következtettél. :) A szöveg "rothadt"-volta nem függvénye a zenei stílusnak.

bjanek 2015.11.23. 20:26:35

@Csaba Tarró: ma nincs formában Sefa folyton félreérti a kommenteket

sakti 2015.11.24. 09:14:20

@sefatias: egyéni opció ... időben és térben korlátozott ... időn és téren túl nem .... csak el kell jutni odáig : )

L151 2015.11.24. 19:22:30

Fiatalabb koromban, mielőtt igazán rátaláltam volna a kereszténységre, voltak valláspótlékaim –utólag jöttem rá, hogy azok voltak-, pl. József Attila, zene terén Janis Joplin, Padödő (ez utóbbiak haja speciel punk :) ). Az élet nehézségein segítségükkel tudtam felülemelkedni, megvigasztaltak.
Viszont mióta keresztény lettem, megszűnt ez a fajta rajongás, s előbbi előadók sem fognak meg úgy. Lehet a korral is jár 30+, de már nincsenek kedvenceim zene terén.
Tehát a zene lehet hatékony valláspótlék. A zenészeknek, művészeknek maga a művészet a „valláspótlék” ami életkedvet ad nekik.

Megnéztem a kispap videóját. Hiába „igazságszerető” lázadó egy rock/punk/heavy metal zenekar, ha a szövegeikben arról énekelnek, hogy élvezd a promiszkuitást, igyál, drogozzál, „szimpatizálj Sátánnal „sympathy for the devil hisz ő szegény áldozat, akkor ez nem elfogadható.

Ha valaki napi szinten hallgat ilyeneket akkor inkább eltávolodik Istentől, szabadgondolkodó, vallásközi, lesz.

A híres hard rock, heavy metal együttesek dalszövegének inspirátora Sátán, aki adhat zseniális rímeket, gitárszólókat, s hírnevet… cserébe az ember lelkéért – azaz Jézustól teljesen eltávolítja őket.

Apropó van is egy klasszikus dok. film, részletiben és egészében is fenn van Youtube-n. They sold their souls for rock and roll”.

They Sold Their Souls: U2
www.youtube.com/watch?v=JkBHGeqcbDs

Black Sabbath-ot emlegette itt valaki, Ozzy galambfejet harapott le pl. egy koncerten…
Na az ő munkásságát meg se szeretném ismerni
They Sold Their Souls: Black Sabbath
www.youtube.com/watch?v=Vw4FGhe9_AA

They Sold Their Souls: The Beatles & The Rolling Stones
www.youtube.com/watch?v=UmZ8KR6JDZI

A korabeli rock legendák közül több nagy rajongója volt Aleister Crawley sátánista mágusnak, aki patronálta is őket.

L151 2015.11.24. 19:54:27

Nirvana (írásos anyag)
www.goodfight.org/a_m_cobain_kurt_1.html

Cobain’s worship of Satan manifested itself in a multiplicity of ways. Cobain sported a statue of Mary, the mother of Jesus, “with its head cut off”. 7 Cobain, like other Satanists, also had a penchant for the desecration of churches. Cobain, with his bass player Chris Novoselic, spray-painted “GOD IS GAY” on a church building. 8 Cobain, according to Rolling Stone, would also spray-paint “HOMO SEXUAL SEX RULES” on a bank. Rolling Stone further reported that Other favorite graffiti included “GOD IS GAY” and “ABORT CHRIST”

Cobain “decorated” his apartment as he explained, “with baby dolls hanging by their necks with blood all over them”. 11 Rolling Stone would further report that “Cobain made a satanic-looking doll and hung it from a noose in his window”

Cobain carried with him perverted pornographic pictures of women in various poses with animals and displayed behavior that is too deviant and grotesque for this writer to further describe.

This same woman goes on to state that, “as far as I’m concerned, all the stories about Kurt-the-feminist are a sick joke. He hated women. No one who does what he did has a right to any respect”

Cobain’s involvement in black magic and witchcraft would escalate to the point that Cobain would begin casting spells in an effort to see his will done. 13 Cobain’s interest in the occult would eventually lead him into a relationship with occultist William Burroughs. Stephen Davis, the biographer of the Led Zeppelin saga “Hammer of the Gods”, compares Burroughs to Satanist Aleister Crowley,

Etc.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2015.11.24. 21:07:32

@sefatias: igen, de a punk és a metal ma is a közelfogadás határán van, épp ezért a legtöbb keresztény is így gondolkodik róla. ez nem rugalmasság hanem megalkuvás a világ felé.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 04:59:30

@L151: Érdekes a valláspótlék kifejezés. Én úgy gondolom, hogy a vallás, az esetek nagy többségében pedig Istenpótlék. És csupán a bizonytalan ember eszköze arra, hogy azt higgye, hogy jól cselekszik, illetve a hatalomvágyó ember eszköze arra, hogy istent játsszon. A művészetet lehet ugyan bálványozni, de szerintem általában megmarad a maga helyén. A zsoltárosok életében nagy szerepet játszott a zene, mégsem lépett Isten helyére. A zene nagyon fontos lehet ugyan, de szerintem nem tudja elfoglalni Isten helyét. A vallásét igen. Így ebből a szempontból lehet valláspótlék. De mint mondtam, a vallás a legtöbb hívő ember számára istenpótlék.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 05:04:23

@endike: Jézus nem volt a közelfogadás határán? Szerintem ez nem bizonyítja azt, hogy a punk megalkuvás a világ felé, hiszen a rock/punk a létrejötte is arról szól, hogy tagadjuk meg az eldologiasodott világ hamis értékeit. Pont emiatt válik sok rockzene rajongó kereszténnyé.
"Néhány évvel ezelőtt olvastam egy cikket arról, hogy a kemény zenét hallgató fiatalok nagyobb hajlandóságot mutatnak a hit és a vallás elfogadására. A közhiedelemmel ellentétben a legkeményebb stílusú zenének sincs semmi köze a sátánizmushoz. A keményzenét hallgató fiatalok a társadalmi problémákra reagálnak azzal, ahogy öltözködnek vagy viselkednek. A zenekarok szintén a fiatalokat, és az emberiséget érintő nehézségekről írnak számokat. A legtöbb háborúellenes, kábítószer ellenes, vagy más társadalmi nehézséggel foglalkozó szám, valamelyik rock zenei stílusban íródott. "
"Érdekes módon ezek a zenekarok sokszor készítenek Istenhez szóló elkeseredett imákat. Mind a magyar, mind a külföldi metál zenekarok esetében sok példát találunk torzított gitárral, üvöltve előadott, elkeseredett Istenhez szóló imákra. (erre példa az Edda, vagy a System of a Down egy-egy száma) És akkor még nem is beszéltünk a kifejezetten keresztény metál zenekarokról. Talán pont ez a reális világnézet, ami a rockzenét hallgató emberekre jellemző vezeti őket Istenhez. Az egyik magyar punk zenekar a 80-as években rövid pályafutása alatt olyan botrányos módon viselkedett, hogy mindhárom tagját börtönbe zárták. Érdekes módon a háromból kettő a szabadulása után csatlakozott a Hit gyülekezetéhez. De megemlíthetnénk a Neurotic zenekar önpusztító életű énekesét is, aki szintén ezt a gyülekezetet választotta. Húsz éves tanú létem alatt a különböző gyülekezetekben rengeteg olyan korombeli fiatallal találkoztam, akik a kereszténnyé válásuk előtt kemény zenerajongók voltak. "

sefatias.blog.hu/2012/12/31/a_zene_509

Discipline 2015.11.25. 09:52:36

Csak egy pár szót Ozzyról, hogy világosabb legyen a kép: valóban csinált vállalhatatlan dolgokat, de ez már a Black Sabbathból való távozása után volt. Amíg együtt voltak, zeneileg és szövegileg is mély és értékes műveket hoztak létre. Szétválásuk után egyik sem nyújtott már számomra értékelhető teljesítményt. Az is igaz, hogy a Black Sabbath világa sötét, apokaliptikus, és a Sátán is gyakran megjelenik, de mindig mint e világ ura, a rossz előidézője (van is egy Lord of this world című számuk, ami konkrétan erről szól). Többnyire a bűnös emberi világot mutatják be, ami az apokalipszishez vezet. De vannak például ilyen számaik is: genius.com/Black-sabbath-after-forever-lyrics/ Ezt a dalt akár egy keresztény rock vagy punk banda is énekelhetné, pedig ez is a Black Sabbath!
Az, hogy Ozzy mikor volt őszinte - amikor ezt énekelte, vagy amikor fejeket harapott le, vagy talán egyik esetben sem, az már más kérdés. És ugyanez a kérdés merül fel a U2-nál is, csak ott fejleharapás helyett más disznóságok vannak.

sakti 2015.11.25. 10:04:12

@sefatias: egyéni opció ; ) ... ősi keletiek nagyon kiforrottak ebben (pl. jóga) ... melós út, nincs kész válasz ... ki-ki magának határozza meg a sebességet és a mélységet/magasságot

L151 2015.11.25. 19:16:18

Discipline:
Megnéztétek a Black Sabbath részt? Arról számolnak be a banda tagok, hogy mindig mintha egy láthatatlan ötödik tagja lett volna az együttesnek, aki az inspirációt adta.
4:12-4:25, első 3 albumuknál, amikor összegyűltek gyakorolni egy szobában, olyan volt, mintha a dalok ELŐRE MEG LETTEK VOLNA ÍRVA KÉSZRE, ezért hívja a Black Sabbath-t egy „jelenségnek” is, mert természetfeletti utakról kaptak inspirációt.

Saját szavaival mondja el mindhárom banda tag, hogy mágiáról sokat olvastak, meg is jelent a szobájukban egy fekete alak. Önmagáért beszél a videó, kár ha nem tudtok angolul.
Elején, Geezer Butler:

„I was putting upside down crosses on my wall and pictures of Satan all over. I painted my appartment black. I was getting really involved in it and all these horrible things started happening to me.”

„There was a weekly magazine called „Man, Myth and Magic” that I started reading which was all about Satan… That and books by Aleister Crowley”

„Black Sabbath was launched in the US with a party in San Francisco with the head of the Church of Satan, Anton LaVey, presiding over proceedings”

D:„zeneileg és szövegileg is mély és értékes műveket hoztak létre”
Sátán is használja az intelligenciáját, cserébe a zenészek lelkéért, ad inspirációt

They Sold Their Souls: Led Zeppelin
www.youtube.com/watch?v=F80RzK4jWUA

2:08 Jimmy Page: ’I feel Crowley’s is a misunderstood genius of the twentieth century” .. My studies have been quite extensive.. I’ve employed his system in my own day to day life”

S még sokkal több info a videóban---------

A legutolsó kommentelő írja:
„Excellent video. I never knew this, I was always a fan, but NO MORE!”

L151 2015.11.25. 20:07:09

Sefatias:
A „valláspótlékot” úgy értettem, hogy AKIK MÉG NEM ISMERIK Istent, nem foglalkoztak pl. a kereszténység kérdésével, főként fiatalabbak- ezek a zenék - vagy más - töltik be azt a funkciót, amit a vallás is, segít felülemelkedni a negatív dolgokon az életedben, megvigasztal, egyfajta világnézeti példát ad.

A vallás se veheti át a zene funkcióját (rekreáció, szórakozás, életkedv javító), természetesen én is szoktam zenét hallgatni mai napig.
A vallás szónak az én szótáramban nincs negatív jelentése, rokonértelemben használom a keresztény hitre. Értem, hogy mire gondolhatsz.

Mondjuk sok olyan szövegrész lehet ezeknél az együtteseknél, amelynek az igazi mögöttes jelentését csak az érti, aki otthon van a fekete mágiában sátánizmusban.
Vagy többértelműek, és a gyanútlan hallgatók erre ne gondolnak.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 20:12:13

@L151: biztos vagy te abban, hogyennek a zenének bármi köze van a fekete mágiához, és biztos vagy abban hogy van fekete mágia?
És annak mi értelme van, hogy olyan szöveget használnának, amit a gyanutlan ember nem ért meg?
Nem tartod túl erőltetettnek ezt az egészet?

L151 2015.11.25. 20:18:46

Sefatias „:) és ezt el is hiszed?”

de még mennyire :),

inkább azzal van a baj, aki a saját szemének és fülének nem hisz - mert előzetesen elhatározta magában, hogy „mindezek nem lehetségesek”.

enyhítő körülmény, hogy írtad korábban, nem vagy jóban az angollal

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 20:37:07

@L151: Az hogy szerintem nincs fekete mágia, illetve mágia, nem függ az angol tudásomtól. Soha senki nem látott még fekete mágiát működés közben. Nem létezik. igy minden ezzel kapcsolatos állítás mesékben való hit

L151 2015.11.25. 21:17:23

Sátán átfogó célja az volt hogy kulturális forradalom legyen, lebontsa a keresztény társadalom értékrendjét hallottál a „sex, drugs, rock-and-roll” jelszóról?, 50-60-70-es évek a zene nagyon jó populáris eszköz erre.

Kissé távol haladtunk a szabad-e keresztényként punk zenét hallgatni témától? Bocsánat, ha megint félrevittem kicsit.
Szóval a lényeg, hogy kereszténységét komolyan vevő hívő vigyáz, mit enged be a lelkébe.

---------
„Nem létezik. igy minden ezzel kapcsolatos állítás mesékben való hit”
Én nem mondom, hogy ásd bele magad a témába és olvass Crowley-t, én se teszek ilyet.

Nem vagyok karizmatikus szekta tag, aki minden bokorban démont látna.
Viszont Sátán, mint az ember ellensége létében hiszek, Biblia alapján, és sok mai jelenséget megmagyaráz a tevékenykedése.

Eféz.
2,1 Titeket is megelevenített, a kik holtak valátok a ti vétkeitek és bűneitek miatt,
2,2 Melyekben jártatok egykor e világ folyása szerint, a levegőbeli hatalmasság fejedelme szerint, ama lélek szerint, mely most az engedetlenség fiaiban munkálkodik;

6,11 Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok az ördögnek minden ravaszságával szemben.
6,12 Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak.

1 Pét.
"Legyetek józanok, vigyázzatok, mert ellenségetek, az Ördög, mint ordító oroszlán jár szerte, keresve kit nyeljen el!"

stb.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 21:21:50

@L151: én nem Sátán létezését vontam kétségbe, hanem a mágia létezést.Hogy Sátánnak milyen céljai és eszközei vannak, arról viszont fogalmunk se lehet. És kétlem hogy a hitetlen ember számára kell bármi is ami eltávolítja Istentől. Ráadásul az az életmód, amit te sátáninak tekintesz, az esetek túlnyomó többségében max 4-5 évig tart egy ember életében, aztán sátán ide, sátán oda, normális családos emberek lesznek belőlük

L151 2015.11.25. 21:53:12

„aztán sátán ide, sátán oda, normális családos emberek lesznek belőlük”
A kulturális forradalom viszont célt ért. Keresztény értékeken alapuló társadalom lebontva.
Nem muszáj elhinni :) Sátán célja, hogy minél jobban elzüllessze az embereket, így könnyebben elfogadják a megtévesztését.

2 Tim.
3,1 Azt pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állanak be.
3,2 Mert lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárgók, kérkedők, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok, tisztátalanok,
3,3 Szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértékletlenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelői.
3,4 Árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 21:57:20

A beidézett verseknek nincs köze ahhoz, amiről beszélsz. A rock zenét hallgató emberek túlnyomó többsége nem önmagát szerető, nem pénzsóvár, nem kérkedő és így tovább. Ennyi erővel beszélhetnél az egyházad énekeiről, hiszen valószínüleg a veled éneklők között arányában ugyanannyit találnánk EZEKBŐL A TULAJDONSÁGOKBÓL, MINT EGY PUNK KONCERTEN

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.25. 21:57:49

@L151: Bocs a CL-ért. nem figyeltem, hogy benyomtam

2015.11.25. 22:47:13

@L151: "A kulturális forradalom viszont célt ért. Keresztény értékeken alapuló társadalom lebontva."

Ha le lehetett bontani, akkor nem volt elég erős. Ha nem volt elég erős, akkor nem is baj, ha esetleg le lett bontva - habár ebben az állításban több dolog is megkérdőjelezhető.
Egyrészt, keresztény értékeken alapuló TÁRSADALOM soha nem is létezett. Ha valami is létezett, ami erre hajaz, akkor az nem lett lebontva ma se.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.26. 06:34:07

@Ludvig Laura: Egyetértek. A keresztények úgy tekintik a vallásukat, mint amin "a pokol kapui sem vehetnek erőt" Ezzel szemben állandóan azért sírnak, hogy szegény kereszténység mindjárt elmúlik, mert támadás alatt van. A kettő egyszerre nem lehet igaz. Inkább az a valóság, amit írtál. Keresztény értékeken alapuló társadalom sosem létezett.
Itt írtam erről:

sefatias.blog.hu/2014/06/10/kereszteny_europa_894

sefatias.blog.hu/2014/08/14/mikor_volt_europa_kereszteny

2015.11.26. 08:42:54

@sefatias: köszi, elolvasom!

Szerintem egyébként társadalmi szinten soha nem lesznek megvalósíthatók a valódi keresztény eszmények, melyek mindig csak egy szűk kisebbség erényei lesznek, akik azonban mindezzel nem fognak hivalkodni. Az "igazi kereszténység" ugyanis nem kompatibilis a politikai hatalommal és az össztársadalmi mozgásokkal - az igazi kereszténység ezeket meghaladja, és jóval ezek fölött áll.
Azt a politikust, aki ilyen eszmények alapján akarná vezetni az országát, sem a népe, sem a többi ország nem fogadná el, mert meg sem értenék, mit akar.

Ha megnézzük, az emberi társadalom összetétele mindig is heterogén volt, mindig voltak "az út" elején járók, és olyanok is, akik már messzebb jutottak rajta. Mint ahogy testben is vannak ilyenek, olyanok, alacsonyak, magasak, szépek és kevésbé szépek. Az emberiség szellemi összetétele ugyanilyen változatos.

Nagyon úgy tűnik, hogy ez "örök törvény", az emberiség soha nem lesz egyszerre, globálisan sokkal jobb állapotban. Mindig lesznek kihívások, és mindig meglesz a tökéletlenség valamilyen formában, a teljesség pedig csak a lelkek számára, belső világukban fog megvalósulni.

L151 2015.11.26. 10:26:17

@sefatias:

„Ennyi erővel beszélhetnél az egyházad énekeiről, hiszen valószínűleg a veled éneklők között arányában ugyanannyit találnánk EZEKBŐL A TULAJDONSÁGOKBÓL, MINT EGY PUNK KONCERTEN”

Látom nagyon szkeptikus vagy a látható egyház felekezeteivel szemben. Amennyiben megtéretlen emberek járnak oda, akkor tényleg igaz lehet a fenti diagnózisod.

Már korábban leírtam, hogy a látható egyháznak vannak pozitívumai is, ti. az evangélium terjesztésének elősegítése (előadások, miseközvetítések, könyvek kiadása, műsorok, laikusok és egyházi személyek oktatása, szeretetszolgálat hátrányos helyzetűek, börtönben lévők stb felé) Ezeken az utakon mind mind elérhet embereket az evangélium, s ne gondold, hogy ne léteznének ténylegesen megtért emberek.

Discipline 2015.11.26. 12:31:25

@L151:
Szinte látom magam előtt a Patást, ahogy a papír fölé görnyed és a ceruzája végét rágcsálva írogatja a Black Sabbath dalszövegeit!
Elég sok művész számolt már be arról, hogy bizonyos művek készen jelentek meg a fejükben, csak le kellett jegyezni azokat. Lehet ezt a Sátánnak is tulajdonítani, de akkor a Sátán szolgái lesznek a tanítónénik is, akik ilyen műveket oktatnak a gyerekeknek (jóhiszeműen persze, de azért mégis övék a felelősség, elvégre jobban utánanézhettek volna a művek hátterének!)

De, a viccet félretéve, valóban létező jelenség a kemény rock és heavy metal együttesek körében a sátánizmussal való kacérkodás, a sátánista jelképek használata. De ez csak egyfajta divatjelenség, nagyon ritkán vezet valódi sátánizmushoz. És ugye, gyümölcseiről ismerszik meg a fa: a rockerek és metálosok sokkal inkább "jó gyerekek" mint sok más zenei szubkultúra követői. Az igazi "rosszfiúk" pedig általában semmilyen zenei szubkultúrához sem köthetők. A bűnözők között hány hosszú hajú, kockás inges rocker fazont látni?
A Sátán szerintem sokkal inkább otthon érzi magát egy diszkóban, mint egy sátánista jelképeket használó metálbanda koncertjén.

L151 2015.11.26. 20:32:15

@Discipline:

Discipline, nem akarom támadni a zenei ízléseteket, nem ez a legfontosabb sarokkérdés a kereszténységgel kapcsolatban.
Én továbbra is hitelt adok a dok.filmben szereplő összefüggéseknek. A narrátor Joe Schimmel maga is a hippi korszakban volt fiatal, rock zenész szeretett volna lenni, megismerkedett new age, keleti paratikákkal, hiszen ez az akkori korban divat volt. Viszont mikor az elsajátított módosult tudatállapotokban egyre inkább sötét, a lelkiismeretével nem egyező szövegek ihletődtek, abbahagyta és fel is hagyott a praktikákkal. Később lelkész lett.

Egy régi előadása van fenn neten, ahol erről beszámol 3:10-7:30, ha ezt is hosszúnak találod végighallgatni, akkor elég csak 6:30-7:30.
Sorcerers of Rock and Roll
www.youtube.com/watch?v=h_4i5410TZ8

A kispapos videóval kapcs. csak annyi a kritikám, hogy nem említi azt, hogyha egy zene Istent gyalázza, blaszfémizál – ilyen punk zenék azért előfordulnak – akkor azt kereszténynek nem való hallgatni. Remélem ez közös nevező lehet.

Discipline 2015.11.26. 21:24:21

"Remélem ez közös nevező lehet."
Természetesen. Én sem tartom jónak az Istent vagy akár a vallást/vallásokat gyalázó dolgok hallgatását, olvasását. Nem azért, mert különösebb veszélyt látnék benne, hanem mert elszomorítónak, lehangolónak találom.

millet 2015.11.29. 20:16:27

Tudom, hogy sokan ízlés dolgának tartják, hogy mit lehet keresztény zenének nevezni. Két gondolatom volna a témához.
Az első, hogy vizsgálatokat végeztek a különböző zenék hatásával kapcsolatban. A metál zene negatívan hat a tanulási, problémamegoldási képességre. Egy levlistán a napokban felvetődött a keresztény zene kérdése. Egy hozzászóló azt javasolta, hogy akit érdekel a zene emberre gyakorolt hatása keressen rá erre: ""the psychological effects of music", vagy erre: "What effect is the classical music of the human spiritual lives?" Bizonyára magyarul is van valamennyi anyag a témában. Én keresztény előadásokat hallottam a témában magyarul.
A második, ugyanarról a levlistáról:
Azon a helyszinen, ahol a legtöbben meghaltak a párizsi merényletsorozatban -
egy koncertterem - a jelenlevők az együttes énekeseivel együtt énekelték a "Szeretem a sátánt, csókold mega sátánt" c. éneket. Ekkor rontotttak
rájuk a terroristák. Valószinüleg nem az ének miatt. De aki nem ment el ilyen
koncertre, az esetleg túlélte ezt a napot.
Bővebben:
www.nowtheendbegins.com/paris-concert-crowd-was-singing-kiss-the-devil-
the-moment-terror-attacks-began/

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.29. 21:44:30

@millet: Először is: Szerintem nincs olyan, hogy keresztény zene. Csak zene van.

Másodszor: A zene hatásairól nincs olyan kutatás, ami mérték adó lenne, Semmilyen módon nem lehet bizonyítani, hogy egy bizonyos zenének, egy bizonyos hatása van. Igaz sokan szeretnek hivatkozni különböző tudományos kutatásokra, de az csak humbuk, és az eredmény ellenkezőjét is bizonyították már. Főleg a keresztény előadásokkal kell vigyázni, mert betegesen elfogultak, és boldogan használnak fel hamis információt, hogy bizonyítsák az igazukat

A legnagyobb mellényúlásod ez: "aki nem ment el ilyen
koncertre, az esetleg túlélte ezt a napot."

A párizsi merénylet csupán egy csepp a tengerben. Az elmúlt évezredekben embermilliókat gyilkoltak meg rettenetes körülmények között. Például 1999 április 20-án több mint húsz diákot mészároltak le egy gimnáziumban Columbineben. Most mondhatnánk, hogy aki az nap nem ment el egy ilyen iskolába az esetleg túlélte ezt a napot. Vagy aki 1945 február 14-én nem volt Drezdában, mert nem ment el egy ilyen városba, akkor esetleg túlélte azt a napot. De mondhatnánk szinte minden napot, hiszen a világ minden tájékán a párizsinál szőrnyűbb események történnek. Persze, ha valaki nem megy el egy olyan helyre, ahol terroristák gyilkolnak, az valószinűleg túléli azt a napot. És a végén oda jutunk, hogy ezek az emberek ott Párizsban nem a terroristák miatt haltak meg, hanem Isten büntette őket meg, mert elmentek egy ilyen helyre.
A zenekart nem ismerem, de szerintem hatalmas tévedés azt mondani, hogy sátánista zenekar lenne.

Discipline 2015.11.30. 11:29:56

Szerintem van keresztény zene, miért ne lehetne. Csak éppen nem ízlés dolga, hanem aki szándéka szerint keresztény zenét akar játszani, azt miért ne fogadnánk el annak? Más kérdés, hogy ezek a zenék milyen minőségűek, és hogyan hatnak az emberre. Tényleg nincs tudományos alapossággal feltárva a zene hatása az emberre, talán azért is, mert ez a hátás egyénileg elég különböző lehet. Sőt, ugyanazon egyénnél éltekoronként is más-más lehet a hatás, sőt a pillanatnyi hangulat is befolyásolja azt. Tapasztalatból mondhatom, hogy létezik ilyen hatás, és pl. a metálzene rám sincs jó hatással, amint már fentebb is leírtam, az ott említett kivételekkel. De sajnos nagy részben a kereszténynek mondott zenék sincsenek rám jó hatással.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.11.30. 15:01:46

@Discipline: Lehetne keresztény zene, de én nem tudok róla, hogy a keresztények kisajátítottak volna valamilyen zenét. Szerintem csak zene van, amit keresztények használnak, és vallásos szöveggel éneklik. Keresztény punk, keresztény ska, keresztény metál, keresztény...

Discipline 2015.11.30. 16:35:48

"Szerintem csak zene van, amit keresztények használnak, és vallásos szöveggel éneklik."
Persze, az nyilvánvaló, hogy a zene mint olyan, önmagában nem lehet keresztény vagy akár keresztényellenes. Csak a szövegek lehetnek ilyen tartalmak hordozói.
A műfajok kérdése kicsit más. Léteznek ugyanis műfajok, amelyek olyan szorosan össze vannak fonódva egy vallással, hogy önmagukban nem nagyon értelmezhetők és valószínűleg nem is léteznének. Ilyen például a gregorián ének, ami szerintem azért joggal nevezhető keresztény műfajnak.
Engem mondjuk nem zavar, ha a keresztény tartalmat közvetítő zenére azt mondják, hogy keresztény zene. A nyelvhasználat a lehető legegyszerűbb kifejezésre törekszik, és egyszerűbb azt mondani, hogy "keresztény zene" ahelyett, hogy "keresztény tartalmat közvetítő zene" vagy "keresztény üzenetet hordozó zene" vagy "valamely keresztény felekezethez köthető zene" - ezt a mindennapi nyelvhasználatban körülményesnek és szőrszálhasogatónak éreznénk.

2015.11.30. 20:49:24

Én egyetlenegyszer tapasztaltam egészen különös dolgot egy zene kapcsán, hogy szinte azonnal, amint meghallottam, mintha megnyílt volna egy ajtó, valami kinyílt, ami addig zárva volt és bennem is feltépődött valami, ami le volt zárva. Mintha én is és a világ is hirtelen megnyíltunk volna egymás számára - egészen különös élmény volt, soha máskor nem tapasztaltam más zene kapcsán ehhez foghatót. Nem szeretem használni a tudatállapot szót, mert sokan félreértik, de akkor tényleg mintha hirtelen egy másféle tudatállapotba kerültem volna.
És onnantól kezdve valami megváltozott a jövőre nézve is, az az ajtó mintha örökre kinyílt volna, és úgy is maradt, mintha nagyobb felületen tudtam volna érintkezni a világgal, megnőtt volna a befogadóképességem.

Egyébként egy nagyon profán, mondhatni érzéki zene volt - nekem például ez is mutatja, hogy az érzékiségnek, a szexualitásnak komoly szakrális vetületei vannak, szerintem Isten ezeket a területeket is használja, amikor megszólít bennünket.

Discipline 2015.12.01. 11:02:33

@Ludvig Laura:
Elárulnád, hogy mi volt ez a zene? (ha nem túl személyes a dolog)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.01. 12:51:47

@Ludvig Laura: Zenei tehetségem nekem sincs. De órákat el tudok tölteni a gitárjaim társaságában. Különösen a basszusgitáromat szeretem

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.01. 12:57:48

@Ludvig Laura: Ahogy sikerül. Most például mindjárt nekiállok zörögni :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.01. 13:01:02

@Ludvig Laura: jobbára egyedül. Kamaszkoromban kezdtem, aztán 20 év kihagyás után pár éve megint nyomom neki

millet 2015.12.03. 20:22:45

@sefatias: Nem voltam olyan naiv, hogy azt gondoljam, első szóra elfogadod, amit írok :) :(
“A zenekart nem ismerem, de szerintem hatalmas tévedés azt mondani, hogy sátánista zenekar lenne. ” Nem az a kérdés, hogy divatból, vagy szívből énekelték-e. Ha játszol a tűzzel, megégetheted magadat. És akkor ez egy nagyon finom megközelítés, mert ennél sok esetben jóval többről van szó, de erről már írtak előttem.
A zene hatásáról egy igei gondolat. Dávid hárfajátékkal nyugtatta le Saul depresszióját. Jelentkezzen, aki szerint punk, vagy metál zene is alkalmas lett volna erre! A mennybéli hárfázás vajon csak jelképes?
Mire való a zene? Kikapcsolódás? Annál sokkal több. Kifejezőeszköz. Kifejezhetjük szomorúságunkat, keserűségünket, örömünket, hálánkat is, és persze, amiről ipari méretekben születnek dalok, szerelmünket is. Keresztényként az egész életünket áthatja Istenhez tartozásunk (a ‘vasárnapi’ keresztényekét nem, de erősen megkérdőjelezhető, hogy az a fajta hit mennyit ér Isten előtt).
“Azért akár esztek, akár isztok, akármit cselekesztek, mindent az Isten dicsőségére míveljetek.”(1Kor 10:31)
Érdemes megkérdezni magunktól, hogy így élünk-e, a zenék, amiket hallgatunk, beleillenek-e ebbe az életmódba? Ha egy zenei irányzat legfőképp lázadást fejez ki, az méltó-e egy keresztényhez?
“Továbbá, Atyámfiai, a mik csak igazak, a mik csak tisztességesek, a mik csak igazságosak, a mik csak tiszták, a mik csak kedvesek, a mik csak jó hírűek; ha van valami erény és ha van valami dícséret, ezekről gondolkodjatok.” (Fil 4:8)
Olxan zenét hallgatunk szívesen, a mi a lelkiállapotunkhoz, a mi életérzésünkhöz áll közel, azt fejezi ki. Viszont hat is ránk, így a rosszat is és a jót is felerősítheti.
A videó kifejti, hogy milyen jó, hogy ezek a zenészek nagyon igazságszeretők. A harminchetedik és a hetvenharmadik zsoltár is szól igazságtalanságról, igazságról. Szerintem abban a stílusban érdemes kifejezni akár az igazságtalansággal kapcsolatos érzéseinket, gondolatainkat is.

Discipline 2015.12.05. 15:50:27

@millet:
A zene hatásával kapcsolatban egyetértek. A zene szerintem jóval több is mint egyszerű kifejezőeszköz. A zenének rendkívül erős spirituális hatása van. Fel tud emelni, de le is tud rángatni a földre. A művészetek közül szerintem a zenén keresztül közelíthető meg leginkább a transzcendens, és szerintem sem a metál az, ami erre igazán alkalmas, a punk még kevésbé. Az alábbi gondolatokat viszont megfontolásra ajánlom

@L151:
Egy találós kérdés, mi ez a zene:
www.youtube.com/watch?v=pjjm_46mF3s
Lelövöm a poént: a Black Sabbath zenéje kicsit áthangszerelve, latin szöveggel. Ha bárkit megkérdeznénk, mi jut eszébe erről a zenéről, az tuti, hogy véletlenül sem a sátánizmus lenne. Akkor most mi van? Sátáni inspirációra megírták az zenét, de ha valaki feldolgozza, akkor eltűnik belőle a sátáni sugalmazás? Vagy ha még így is sátáni, akkor nem lehet, hogy egy-két, keresztények által is mélyen tisztelt klasszikus zeneszerző is sátáni inspiráció alatt írta a műveit? A Sátán korábban is ugyanígy kereste a támadási felületet, a lehetőségeket, hogy uralma alá vonja az emberi lelkeket. Én úgy érzem, hogy ezzel a megközelítéssel a művészet nagyobb részét nyugodtan sátáninak tekinthetjük.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.07. 06:59:05

@millet: " Ha játszol a tűzzel, megégetheted magadat."

Hogyan? Eddig milyen megégetésekről hallottál? Ismerek kifejezetten sátánista zenekarokat, akik 25-30 éve nyomják a black metalt. Mégse robbantottak a muszlimok a koncertjeiken

"A mennybéli hárfázás vajon csak jelképes?"

Igen. Vagy te úgy gondolod, hogy a mennyben fákat növesztenek, locsolnak, metszenek ma hangszerek miatt, és vasércet bányásznak robbantásos technológiával, amit kis gumikerekű bányaautókon hoznak a felszínre, hogy aztán a kohókban acéllá munkálva őket kisiparosok húrokat hangoló kulcsokat és húrlábakat csináljanak belőle? Elképzelem az angyalokat, ahol Böhler tipusú fúrógéppel telepítik a fúrólyukakat, majd dinamitot töltve bele hatalmasat robbantanak. A nagyját géppel, a maradékot lapáttal rakják fel, majd sitt után a zuhanyozóban lemossák magukról a nap szennyét. Ugye nem?

"Érdemes megkérdezni magunktól, hogy így élünk-e, a zenék, amiket hallgatunk, beleillenek-e ebbe az életmódba?"

Miért ne illene be? Az beleillik ebbe az életmódba, mikor hasmenésed van, vagy épp hánysz, vagy tökmindegy mit csinálsz? Mi köze az életmódhoz bizonyos dolgoknak? Szerintem ezek tök semlegesek.

"Ha egy zenei irányzat legfőképp lázadást fejez ki, az méltó-e egy keresztényhez?"

Melyik zenei irányzat fejez ki legfőképp lázadást? És mi ellen lázad?

Discipline 2015.12.07. 09:46:58

@sefatias:
"Melyik zenei irányzat fejez ki legfőképp lázadást? És mi ellen lázad?"
Az tény, hogy maga a rockzene egyfajta lázadásként jött létre. Lázadás az akkor uralkodó zenei világ és kicsit az általánosan elfogadott polgári életmód ellen. Aztán kezdett ez a lázadás megszelídülni és az új zenei irányzat kezdett szépen belesimulni a polgári világba. A '68-as események, és az azok nyomában kialakuló hippi-kultúra újabb lökést adott a lázadó szellemiségnek, de ez is hamar kifulladt. Ezután jött a punk, amiben ismét elemi erővel tört elő a lázadó szellem, de ez már nem volt annyira átfogó, mint a korábbiak, és még azoknál is gyorsabban kifulladt.
Utána már nemigen beszélhetünk komolyabb lázadásról, rögzültek a különböző műfajok, amelyeknek a célközönsége már csak szubkulturális szinten élhetett át valamiféle lázadás-élményt, de ez már szerintem "megfelelő mederbe terelt", meglehetősen hamis lázadás-élmény.
Amúgy a rockzene története ilyen szempontból nem egyedülálló, annak idején a romantika is lázadásként született, és az 20. század elején a különböző művészeti "izmusok" is.

Discipline 2015.12.07. 09:50:54

@sefatias:
Meghallgattad a Rondellus Black Sabbath-átdolgozását? Kíváncsi lennék, mit szólsz hozzá!

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.07. 14:02:27

@Discipline: Katasztrófa! Ki lehetne zavarni vele a világból!

Discipline 2015.12.07. 14:33:41

@sefatias:
Nekem tetszik :))
De azt el kell ismerned, hogy figyelemreméltó zenei kísérlet!

millet 2015.12.10. 20:07:28

@sefatias: Szerinted hány keresztényt öltek meg ott a koncerten? És most hagyjuk azt, hogy mennyi embert ölnek meg máshol, keresztényeket is, mert ott *esetleg* (nem tudhatom, nem ismerve az egyéb esetek részleteit) nem szándékosan voltak/közömbös volt a helyszín a terrortámadás szempontjából.
Azt a koncertet viszont elkerülte, aki nem akart sátánt dicsőítő zenét hallgatni.
A mennybéli munkáról. Természetesen más lesz, mint a mostani - de lesz. A bűneset előtt adta nekünk a munkát, és maga Isten adott példát nekünk az egész időbeosztásunkra. A bűneset annyiban változtatott ezen, hogy nehézzé vált a munka. Ezt lehetne hosszabban is tárgyalni, most csak azt emelném ki, hogy amikor megszűnik a bűn, a munka nem szűnik meg, csak nem lesz fárasztó és veszélyes. Pl az Ésa 65:17- rész írja le, hogy milyen lesz a mennyei élet. Egyébként ez a zsidóságra is érvényes lehetett volna. Isten ígéretei feltételesek. Nem teljesítették az ígéret feltételeit, ezért nem teljesedett rajtuk ez az ígéret.
Életmód: amiket példaként hoztál, nem szabadon választott történések, nem jó példák. Az az én választásom, hogy milyen zenét hallgatok/játszok (ha tudok), milyen filmet nézek meg, milyen barátokat választok, stb.
Szerinted mit fejez ki a punk? Tény, hogy nem hallgatok ilyen zenét, de a kedvedért elolvastam a wikipédia punk szócikkét. Nem győzött meg arról, hogy hibáztam, amikor a lázadás kifejezést használtam, mert az szerint rendesen benne van a kialakulásában. És persze bizonyára azóta sok irányzata lett ennek is (ha nem értesz egyet azzal, amit a szócikk ír, kérhetsz módosítást ott).
Egyéb rock/metál zenéket hallgattam fiatal koromban, azokat személyes tapasztalatból tudom, hogy milyenek, miket fejeznek ki.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.10. 20:55:35

@millet: Nem tudom hány keresztényt öltek ott, vagy máshol meg. Nem olvastam erről statisztikát. Ráadásul nemcsak a koncert helyszínén öltek.

Ésaiás próféciája a zsidóknak szól. Persze ismerem a kettős beteljesedést is, de erre nincs bizonyíték. Ráadásul nem is illik a témához.

Szerintem mit fejez ki a punk? Nem tudom. Bevallom ezen nem gondolkodtam. És nem is nagyon érdekel. Nekem tetszik. És az a része érdekel, ami engem érint.

Szerinted a punk mi ellen lázad?

Amit nem tanítottak a suliban · www.youtube.com/@bottyantv 2023.12.20. 18:53:35

Van magyar keresztény anarchista, aki hívő punk és metal zenéket nyom. Alvó ember a youtubon. Küldöm a lejátszási listát: www.youtube.com/watch?v=huFdl9Sq4go&list=PLKe8ody2x-1TMILLaTWAp4abEWb1aU9qq
süti beállítások módosítása