"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Miért (nem) vagyok keresztény?

2015/08/16. - írta: sefatias

A poszt címe azt hiszem híven tükrözi azt az ellentmondást, ami körülöttem van. Én következetesen kereszténynek vallom magam, míg több, önmagát kereszténynek valló Jézus követő, következetesen kitart abban, hogy nem vagyok az. Érdekes módon pont azok az érvek, melyek alapján kereszténynek vallom magam, szolgálnak érvként azoknak, akik tagadják jogosultságomat erre. Természetesen az írásaim, kommentjeim, melyek gyakran szólnak  a kereszténység ellen, szintén sokat löknek a negatív megítélésem felé, arról nem is beszélve, hogy sok kereszténységet (szerintem jogosan) kritizáló írót (ateistákat is) tekintek követésre méltónak.

Először is le kell tisztáznom, hogy mit jelent számomra az a szó, hogy keresztény. Csupán annyit, hogy Krisztus követője. Mivel életemben fontos szerepet játszanak az evangéliumokban olvasható, Jézus által kimondott életvezetési tanácsok, valamint több kevesebb sikerrel alkalmazom is őket, ráadásul tudatosan, ezért úgy gondolom, hogy illik rám a keresztény kifejezés. Ha esetleg valaki úgy gondolja, hogy az életem nem felel meg azoknak a krisztusi törvényeknek, melyek az evangéliumokban olvashatóak, szívesen állok elébe, hogy vizsgáljuk meg az életemet, és persze az övét is. Mivel az életem a Jézus által meghatározott alapelvek körül forog, illetve nem tagadom az ószövetségben található emberi kapcsolatokra vonatkozó törvényeket, tanácsokat, elvárásokat, ezért kereszténynek vallom magam.

Ám ennek ellenére a saját blogomon, illetve más általam látogatott blogokon gyakran kétségbe vonják a keresztény voltomat. Általában olyan emberek ők, akik sohasem találkoztak velem, nem ismernek, csupán az interneten olvasható megnyilvánulásaim alapján tudják meghatározni, hogy ki is vagyok én. Általában miről szólnak ezek a megnyilvánulások? Valami olyasmiről, amiről a Biblia, de főleg az evangéliumok nem is beszélnek. Például arról, hogy milyennek kell lenni a keresztény közösségnek, kell-e hinni a háromságban, mi a Biblia szerepe az ember életében, kell-e engedelmeskedni a vallási elöljáróknak, illetve egyáltalán tényleg azok-e? Illetve még sok más hasonló kaliberű kérdés, amelyekkel Jézus sosem foglalkozott. 

Ez azért érdekes, mert, ha Jézus nem foglalkozott ezekkel a kérdésekkel, és semmilyen információ nincs arról, hogy ő hogyan vélekedett ezekben a kérdésekben, akkor miért kell ezek alapján megítélni valakinek a kereszténységét? Ott vannak például a különböző hitvallások, melyek évtizedekkel, vagy évszázadokkal Jézus halála után készültek, "szigorúan" a Bibliára alapozva. Ma a kereszténység ezektől a hitvallásoktól teszi függővé valakinek a kereszténységét. Ám mi van ha én is csinálok egy hitvallást, meg a Béla is, megy a Feri is, és a Judit is, és egymás kereszténységét a saját magunk által készített amúgy a Bibliából nem is igazolható hitvallásunktól tesszük függővé? Ölre megyünk, és a verekedésben kifejtett izomerő, valamint a felhasznált segédeszközökben való jártasság dönti el a kérdést? 

Kicsit nevetségesnek tartom a kereszténység ezen hozzáállását mások kereszténységének kétségbevonásakor. De nincs min csodálkozni, hiszen a kereszténység történelmét végig kísérte mások kereszténységének kétségbe vonása, illetve azok erővel való kiiktatása a társadalomból. Ez ma sincs másképp. Az elmúlt hetekben tanúi lehettünk mások (pl. az én) kereszténységem kétségbe vonásának. Némely esetben ez rideg udvariassággal történik, más esetben gyűlölködéstől fröcsögő nyállal.

tuzhalal001.jpg

Mindez azért, mert a keresztény szó ma már nem Krisztus követőjét jelenti, hanem Krisztus egy bizonyos egyén által elfogadott hitvallásának követését, amely még osztályokra, kasztokra is bontja ezeket a követőket. Ezek a kasztok a következők lehetnek:

1, akik ugyanúgy tisztán követik az igazi hitet mint én

2, akik majdnem ugyanolyan tisztán követik az igazi hitet mint én

3, akik részben ugyanolyan tisztán követik az igazi hitet mint én

4, akik még éretlenek, hogy ugyanolyan tisztán kövessék az igazi hitet mint én

5, akik tévelyegnek

6, az eretnekek

7, a menthetetlenek

Természetesen ezek az osztályok, kasztok minden keresztény számára léteznek, csak helyzettől függően  mindig mások foglalják el a poziciókat. Ma már senkit sem érdekel, hogy azt teszed-e a felebarátoddal, amit szeretnél, hogy veled tegyenek, nem fontos, hogy enni adsz-e az éhezőnek, vagy felsőruhát a szűkölködőnek. Az egyetlen viszonyítási pont a megfelelő hitvallások, dogmák elfogadása. Ennek a nézőpontnak komoly veszélyei vannak, amit a legtöbben nem ismernek fel. Fekete Péter református teológus a következőt írta Az egyház és a szekta című doktori értekezésében: "A szekta nem elégszik meg a hitben járással, a tükör által való homályos látással; felebarátnak csak a vele egy elven lévőt tartja, és csak azt szereti". Valljuk be, a kereszténység tényleg így működik. Nem a jellem, nem a krisztusi gyümölcsök megtermése, vagy a másokkal való bánásmód teszi testvérré a másikat, hanem a hitvallás és a dogma. Egy keresztény inkább elvisel egy elviselhetetlen jellemű embert  a közösségben, minthogy közösséget vállaljon olyannal, aki nem fogadja el a hitvallásokat, viszont utánozza Krisztust a viselkedésében.

Szóval keresztény vagyok, mert a legfontosabb dolognak Krisztus tanításait tartom. Próbálok azok szerint élni, és azt reklámozni, hogy ez jó

És nem vagyok keresztény, mert tojok a hitvallásokra és a dogmákra.-

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr237710530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.16. 18:12:27

@ex.hmcs-s: :DDD Ej de rég láttam már ezt a nicket.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.16. 18:50:48

@ex.hmcs-s: Az ember mindig a saját szűrőjén keresztül olvassa a másikat. Ezért az komment olvasója gyakran már előítélettel olvas egy kommentet, amelyből nem lehet kiolvasni a taglejtéseket, a hangsúlyt.

nicku · http://kharapisztisz.blog.hu/ 2015.08.17. 11:28:23

Már rég kommenteltem nálad, csak olvaslak. Ezt a posztot akár én is írhattam volna. Igaz, rám nem fröcsög senki, mert nem állok össze vitázni senkivel ebben a témában, de akkor is. :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 11:31:16

@nicku: én elég sokat olvasgatok. Közben véleményt formálok, és ezt el is mondom. :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 11:36:13

@nicku: :) én is azt gondolom. És ha a hozzászólásaim nem illenek bele egy bizonyos keresztény csoport nézeteibe, az nem feltétlenül nekem gond, hanem nekik próba :)

omnium minister 2015.08.17. 12:15:09

Kedves Sefa!
A bennem rólad kirajzolódott kép alapján simán el tudnálak képzelni egy jó kis közösség vezetőjeként - feltéve, hogy az életutad másképp alakul. Így már nyilván más a helyzet, de még ezek után sem tartom teljesen lehetetlennek. Ugyanis biztos vagyok benne, hogy más szerepben (pl. apaként a gyereked számára) te sem folyamatosan a kritikáidat fogalmazod meg a létező kereszténységről, hanem valamiféle pozitív életszemléletet, követhető mintát próbálsz adni.
Egyik tanárom mondott egy okosat: Egy lelkipásztornak (vezetőnek) világossal kell játszani (a sakkot). Az én vezetői szerephez való ellentmondásos érzéseimet pl. épp az okozza, hogy alapvetően reagáló típus vagyok. (Sötét bábukkal szeretek sakkozni.) De valakinek mégiscsak fel kell vállalni, hogy a létező keresztyénségnek utat mutasson. Mert ha közösségben gondolkodunk, akkor szellemi/lelki vezetésben is kell gondolkodnunk. Nem?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 12:32:18

@omnium minister: Szia omnium minister!

Jehova Tanúinál több mint tizenöt évig voltam vezető státuszban. Jórészt az én munkámnak köszönhetően a lakóvárosomban létrejött egy olyan közösség, aminek elég nagy területen volt jó hírneve. Szóval van ebben tapasztalatom. Szerintem nem is csináltam rosszul. Legalább is annyira nem, mint jó pár pályatársam. Persze vannak az olvasóim között olyanok, akik ismertek akkor is. Jó lenne, ha erről ők alkotnának véleményt. :)
Én a kereszténységet, az evangéliumot teljesen pozitívan élem meg. Nem tudok róla rosszat mondani. És nem is akarok. A Krisztusi mintát csakis követendőnek tekintem. Egy kicsit érzem, hogy a rólam alkotott kép (persze csakis a saját hibámból) inkább a kákán is csomót kereső kritikus képét mutatja. Ez sajnos egyenlőre így is marad. Egyrészt azért mert vannak más blogok, melyek kiszolgálják a kereszténységet, és őket jó szívvel tudom ajánlani olvasásra. Ezért is vannak a képernyő bal oldalán ajánlóba. Másrészt meg azért, mert tőlük eltérően én nem tartom magam tanítónak. Nem szeretnék utat mutatni. Egyenlőre inkább a zsákutcákra szeretnék figyelmeztetni. Szóval nem én vagyok az akiről beszélsz én nem fogok a kereszténységnek utat mutatni, és épp ezért nincsenek ilyen írások a blogon.
Viszont azt el kell mondanom, hogy már bennem is felmerült ennek hiánya. Néhány posztom szerintem tekinthető úttörőnek.

Siculus 2015.08.17. 15:06:43

Üdvőzlők mindenkit a kirúgottak klubjában.Már rég olvasgatom az irásaidat Sefa és nagyon tetszenek.Sokszor erőt meritettem belőlük ugy hogy kőszőnőm.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 15:33:01

@Siculus: én is üdvözöllek! :) örülök, hogy tudok segíteni

Atyek 2015.08.17. 20:10:06

Na, akkor én hivatalosan is megtöröm a csendet.
Amíg Kokó volt a móri JT gyülekezet elnöklő felvigyázója, messze híresek voltunk arról, hogy itt nincs se tétlen, se rendszertelen. Ez nagy hír volt akkor is, és ma is az lenne.
Mindeki azt érezte, hogy részese egy aktív közösségnek, és boldogan adta bele a magáét...

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 20:11:39

@Atyek: :) azért akadtak. Ha nem is ennyi.

Atyek 2015.08.17. 20:16:23

@sefatias:
Ja, pl a Zsuzsa, aki nekem is panaszkodott prédikálás közben, hogy megszóltad négyszemközt pletyó miatt.

Atyek 2015.08.17. 20:35:08

@sefatias:
Persze, a jószerencsét utcában. Mintha tegnap lett volna. Panaszkodott másról is, de azok családi okok voltak.

Karalábé írt nemrég egy nagyon jó hsz-t Gabinál:

"Az egymás bírálása, a pletykaság rendkívül elterjedt a Tanúknál. Úgy vélem ez az ami talán legjobban megviseli, kikezdi a jellemmel rendelkező embereket. Nem mintha nem lenne mindannyiunknak valami olyan tulajdonsága, ami másokat irritál, de ezeket mind személyesen kéne megbeszélni, elrendezni szeretetben, egymás megértésére törekedve. Elvileg. Nos, a valóság az, ha ezt megpróbálod, akkor úgy néznek rád, mintha marslakó lennél."

Hát, nagyjából ennyi.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.17. 20:37:27

@Atyek: mindig rühelltem a rosszindulatú pletykát.

U.i.: a nem rosszindulatut nem annyira :DDD

Discipline 2015.08.18. 09:29:23

@sefatias:
"Nem szeretnék utat mutatni. Egyenlőre inkább a zsákutcákra szeretnék figyelmeztetni."
Na de ezzel már bizonyos értelemben utat mutatsz. Ha figyelmeztetsz a zsákutcákra, azzal egy olyan irányt jelölsz ki, ami lehetőleg elkerüli ezeket.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.18. 09:52:01

@Discipline: lehet hogy igazad van. Mindenesetre elég nagy bizonytalanság van bennem a helyes utat illetően. Csak arról merek beszélni, amiben biztos vagyok. Olyan meg nem sok van

Atyek 2015.08.18. 12:46:48

Még ezt leírom, aztán befejezem.

Abban az időben a programok felszabadult családias hangulatúak voltak.
Nem volt probléma, ha valaki netán hangosan felnevetett egy vicces megjegyzésen. Lehetett az ember önmaga. Ma meg lehet nézni, még a testtartások is mások. A beszélgetések kimértek, pedig az emberek ugyanazok.
Az összejövetelekre a testvérek felvesznek egy teoretikus, kimért állapotot, ami nem természetes magatartás.

Konkrétum: Télen pl óraátállításkor nem mer a termosztáthoz hozzányúlni senki ráállítani, mert meg van ennek is a felelőse. A termosztátfelvigyázó, aki programkezdés előtt két perccel érkezik meg. Addig meg marad a nagykabát. Volt olyan, hogy pont ekkor nem ment két három hétig terembe valamiért, addig nem kezelte senki, mert nincs vele megbízva.

Nem csak azért jártunk programokra mert Istentisztelet, hanem azért is, mert jól éreztük magunkat. Vártuk az alkalmakat.
Ha valaki közel járt a másik lakóhelyéhez, nem hagyta ki, hogy bemenjen hozzá meglátogatni. A testvérek összejártak. A pásztori látogatások is barátiak voltak és nem csak szükségszerűek. Nem úgy, mint ma. Kikeresnek egy Őrtorony cikket, elmennek felolvassák, oszt letudtuk, jónapot.

És igen! Egy gyülekezet milyensége függ az irányító embertől. Kokó irányítása alatt nem volt minden teokratikus, ami nem feltétlen bibliátlan sőt, megkockáztatom, hogy inkább volt krisztusi. Az ember volt fontos, nem a teokratikus irányelv. Az ember érezte, hogy önmagáért szeretik és nem azért, mert kerek választ adott egy Őrtorony tanulmányozáson. El lehetett mondani a kételyeket, lehetett megrovás nélkül kérdezni. Ha ilyen a légkör, kit érdekelnek a dogmák, nem igaz?

Miután más lett az elnöklő, átvette az irányítást a "paragrafusos szemlélet". Mit ír erről az Őrtorony, mi a szervezeti irányelv, stb? Meg lettek fojtva a tagok.
Nem kis idő múlva felére csökkent az összejöveteleket látogatók száma. Mondhatni, elindult a gyülekezet a lejtőn.

Voltak hibák, nem mondom, de mindent egybevetve leszögezhetem, hogy életem legboldogabb szakasza volt ez az idő, és nem csak nekem.

Köszönöm, hogy ezt kiírhattam magamból. Ha valakinek ellenvetése van, nyugodtan írja meg akár privátban is, bírom a kritikát.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.18. 13:53:10

@Atyek: :) Írjad csak tesa!!!

Valóban kellemes volt az az időszak. Én is nagyon élveztem. A hangulat baráti. szerintem az istentiszteletek minősége is jó volt. Igyekeztem a környék legjobb előadóit hívni, a helyiekre is odafigyeltem. A közösség nagyon jó volt. Meg lehetne csinálni megint. CSAK MOST SOKKAL JOBB LENNE!!

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2015.08.22. 18:47:07

@sefatias: „Ma már senkit sem érdekel, hogy azt teszed-e a felebarátoddal, amit szeretnél, hogy veled tegyenek, nem fontos, hogy enni adsz-e az éhezőnek, vagy felsőruhát a szűkölködőnek."

Ha nem érdekelné ez az embereket, rég összeomlott volna a civilizációnk. Nagyon is érdekli ez az embereket, erre a megközelítésre épül az adórendszer és a civil társadalom.

Amúgy a „keresztény" voltoddal kapcsolatban te magad írtál mindenféle ellentmondásos dolgokat, pl. egyik héten hiszel, a másikon nem. Szerintem többet számít, jót akarsz-e a világnak és embertársaidnak, ebből a szempontból nem sokat számít, hogy elismerten vagy-e a zsidó Messiás követője avagy sem.

Ha a tetteid eredményeként jobbá válik a világ, akkor valószínűleg a zsidó Messiás (görög nyelven: Krisztus) követője vagy, mivel más értékrenddel tapasztalat szerint nem válik jobbá a világ. Ez egy körkörös definíció, de nincs jobb.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.22. 20:01:56

@Vértes László: mikor írtam olyat, hogy nem hiszek? Vissza tudnád idézni?

Columba · http://jehovatanui.blog.hu/ 2015.08.24. 09:51:05

Szia Sefa!

Szomorúan olvastam, hogy ennyire kiéleződött a helyzet körülötted... Csak néhány gondolat erejéig szeretnék írni itt.

Úgy érzem, ez az egymás (gondolatainak) megítélgetése című dolog keresztény körökben gyakran rendkívül fárasztóvá tud válni, és egyben lelkileg terméketlenné is. S akkor válik a legjobban "tűrhetetlenné" a dolog, amikor ismert ateisták, agnosztikusok mutatnak rá a nyilvánvaló hiányosságokra és súlyos hibákra a hitvalló keresztények között. Ez nagy alázatra kellene, hogy indítson bármely hívőt, mikor állítólagos "testi emberek" a bennük megszólaló lelkiismeretük alapján érettebbnek mutatkoznak oly sok mindenben, mint a "hívő emberek".

Hogy fogja így felismerni a világ valaha is, hogy Jézust az Atyaisten küldte Megváltóként szeretetből? Hogy Ő valóban feltámadt, és eljön újra? Sok mindennek kell még történnie szerintem, hogy a világ szkeptikusai Krisztus felé hajoljanak. S itt nem a mesterséges egybeolvasztási kísérletekre gondolok...

Az alábbi cikket szerettem volna mutatóba elküldeni neked (már régóta). Számomra ez a hozzáállás és gondolkodás igazán szimpatikus. És itt most nem az egyetértésről, vagy egyet-nem-értésről beszélek, bár a megfogalmazott gondolatok nagy többségével azt hiszem azonosulni tudok... :-)

www.hivo.hu/egyseg.htm

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.08.24. 10:04:40

@Columba: szeretem a kiegyensúlyozottságodat. Jó a cikk. Köszönöm!

*makrapeti* 2015.09.05. 02:51:33

Nos, köszi ezt az írást... keresztény testvérem! :)
Amúgy komolyan: elgondolkoztatott, hogy én kit tartok kereszténynek, és az vajon megállja-e a helyét. Mert én azt gondolom, hogy aki érzi, belátja tökéletlen (és még inkább megváltásra szoruló) voltát, és erre reagálva elfogadja Krisztus megoldását a kereszten az bátran vallhatja magát kereszténynek. Bármit is tesz vagy nem tesz. Mert innentől kezdve tényleg könnyű belesétálni a vallásosság 'királyságába', ahol nem Jézus által preferált értékek mentén kell élni. És mondhatja bárki, hogy szabados és liberális vagyok... De a lelkiismeretem tiszta. Ha pedig nem az, akkor ott, azzal kell kezdenem valamit, lerendezni valamit, de ekkor már nem dogmákat és elvárásokat követek, hanem Krisztust... Azt hiszem. :)

Szóval köszi!
süti beállítások módosítása