"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Ehhez mit szóltok?

2013/01/18. - írta: sefatias

5Mózes 15:6

„Az Úr a te Istened megáld téged, amint megígérte, úgyhogy minden népnek kölcsönözhetsz, neked azonban nem kell kölcsönt kérned, így számos népen uralkodhatsz, ők azonban nem uralkodhatnak rajtad.”

Olvassátok el az egész fejezetet.   Szerintetek milyen kapcsolat van e prófécia, és a zsidó nép jelenlegi helyzete között?

És vajon mit akar Pál mondani a Róma 11:25-36-ban? Különösen a 26-os versben?

"Mert nem akarom, hogy ne tudjátok atyámfiai ezt a titkot, hogy magatokat el ne higyjétek, hogy a megkeményedés Izráelre nézve csak részben történt, ameddig a pogányok teljessége bemegyen.  És így az egész Izráel megtartatik, amint meg van írva: Eljő Sionból a Szabadító, és elfordítja Jákóbtól a gonoszságokat:  És ez nékik az én szövetségem, midőn eltörlöm az ő bűneiket.  Az evangyéliomra nézve ugyan ellenségek ti érettetek; de a választásra nézve szerelmetesek az atyákért.  Mert megbánhatatlanok az Istennek ajándékai és az ő elhívása. Mert miképpen ti egykor engedetlenkedtetek az Istennek, most pedig irgalmasságot nyertetek az ő engedetlenségök miatt:  Azonképpen ők is most engedetlenkedtek, hogy a ti irgalmasságba jutásotok folytán ők is irgalmasságot nyerjenek"

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr15026138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nεω 2013.01.18. 21:46:00

Hát igen... ez egy érdekes téma...

A gond tán ott kezdődik, hogy a WBTS Zrt önként magára vette,szerénységében, hogy ŐK a zsidók, akiken mindenféle prófécia teljesedik. Ők a "szellemi" zsidók, kik felváltották a testi zsidókat.

Persze az nem baj, hogy az Írás ennek az ellenkezőjét mondja.

Szóval, elég nagy bajban lesznek azok, akik azt állítják, hogy zsidók,pedig nem azok.

A kicsavart Őrtorony magyarázat meg, hogy hogy lesz a testiből nem testi, majd megint testi de mégsem testi...
hát... olvasgassa akinek tetszik, és aki meg tudja érteni a Bibliát is kézbe véve, nem csak a zűrtornyot..

bornagain 2013.01.18. 21:49:24

@Τιμόθεος:
Igen, az Új Szovetség(vagy Gorog Iratok) tobb helyen említik, hogy Izrael maradéka elfogadja a Messiást, sot még sírni is fognak(jelenleg nem vok olyan lelkiállapotba, hogy keressem a "bizonyító verseket", de utánanézek!)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.18. 21:49:43

@Τιμόθεος: Már egy ideje olvasgatom jobbról balról ezt a részt, de akárhonnan nézem, ez nekem nem szellemi beteljesedést jelent

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.18. 21:50:21

@bornagain: jöhetnek. Én is kiváncsi vagyok rá

Nεω 2013.01.18. 22:57:40

@sefatias: @bornagain:

Ja hát, számomra elég egyértelmű.Róma levél foglalkozik vele, Héberek ha jól emlékszem... már aktív tanúként sem fér a fejembe az őrtornyos magyarázat. Tn azért, mert nem is úgy van???

Kb mint a más juhok... (8 általánossal is rájöhet bárki, de lehet hogy még 4 elemivel is) hogy a nem zsidók a más juhok...

Ez kb az a színvonal... szerintem, ha valaki a kezébe veszi a Bibliát..

bornagain 2013.01.19. 00:16:32

@sefatias: @Τιμόθεος:
Igaz, csak áfutottam (nem foglalok állást) de ajánlom elolvasásra:

bibliatanitas.csana.eu/news.php?extend.205.25

van sok más is...

Ping-Pong 2013.01.19. 05:15:11

Nos, szóval Izráel teológiája, avagy keresztény teológiai szempontból mi a helyzet a jelenlegi zsidókkal, mint néppel, és a judaizmussal, mint vallással.

Pár link:

betiltva.com/files/szasz_egyhaz_es-vagy_zsinagoga.php

kozepkorispanyol.wordpress.com/2013/01/18/keresztenyseg-zsidosag/

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=93485979&t=9189194

Bibliaversek, amik idetartoznak:
- Jelenések 2:9
- 1Tessz 2:15-16
- 2Kor 3:13-16
- Titusz 1:14

Az a két állítás, miszerint „a kereszténység az egyetlen igaz vallás” és hogy „a zsidók megmaradnak Isten választott népének” (ebben a formában, megtéretlenül) nem fér össze egymással, ellenkezik az ellentmondás elvével. Ha két ilyen egymásnak ellentmondó állítást akarsz összebékíteni mindenképpen az egyik (ez esetben az első) állítás rovására teheted ezt. Ez a baj a Róma-levél (különösen annak 11. fejezetének) szélsőséges filo-judaista értelmezésével, amely csak az elejét hajlandó meglátni, majd azt körömszakadásig ismételgetni: „Kérdem tehát: vajon Isten elvetette népét? Szó sincs róla.” A szövegkörnyezet alapján a kérdést úgy kell olvasni, hogy vajon _teljesen_ és _egészen_ elvette-e Isten Izraelt? Erre feleli Pál, hogy Isten nem vetette el _az egész_ zsidó népet, és még a fejezetben leszögezi, hogy mire vonatkozik az a nem teljesen: Izrael között csak a választottakat nem vetette el, azokat akik megtérnek. És azt is leszögezi a zsidókról, hogy „ők az evangéliumot tekintve ellenségek”. Szent Polikárp vértanúságának történetéből is kitűnik, hogy a keresztények árulói és vádlói sokszor a zsidók voltak, akiket a Jelenések könyve ezért a sátán zsinagógájának mond. Ami Izraelből Isten szemében jó illetve pozitív volt, az mind átment az Egyházba, és így az Egyház örökségének, kincsének részét képezi. És noha igaz, hogy van arra vonatkozólag prófécia, hogy a zsidó nép nagy része az idők végén be fog térni az Egyházba, és ők így üdvözülni fognak, arra is van prófécia, hogy az Antikrisztus, a bűn embere is egy zsidó lesz, aki majd megpróbálja a templomot újjáépíteni.

Pál apostol azt mondta a Krisztus-tagadó zsidókról, hogy „az evangéliumot tekintve ellenségek”, „Isten előtt nem kedvesek”, „már rajtuk is az Isten haragja” és hasonlók, János meg éppenséggel azt mondta ezekről, hogy „zsidónak vallják magukat, noha nem azok, hanem a sátán zsinagógája”.

A Rómaiakhoz írt levél 11. fejezete egyáltalán nem arról szól, hogy a testi Izrael továbbra is mint választott közösség lenne, mert két egyház nem létezhetik. Ez azt mondja, hogy nem vetette el a zsidókat TELJESEN, vagyis a kereszténnyé lett zsidókat nem. Isten nem vetette el az ő népét, amennyiben előrelátta, hogy annak egy része mindjárt kezdetben, és az idők végezetével (25-26. v.) a nép egész tömege szabad akaratból elfogadja a hit kegyelmét, és így az ő népe lesz. Mégis itt az apostol, mint a következőből kitűnik, közvetlen ama keveseket tartotta szemei előtt, kik mindjárt eleinte hittek Krisztusban.

Vagyis Isten nem vetette el _teljesen_ a zsidó népet, mert a _maradék_: maga az Apostol és sok más hívő zsidó Isten kegyelméből eljutott a messiási üdvösségre.

A zsidóság megszűnt választott nép lenni, sőt azóta a Sötétség erőit segíti a farizeuspárt utódainak vallása, vakok, és imádkozni kell értük, hogy megtérjenek:

Idézek a húsvéti imából a zsidókért:

„Imádkozzunk a hűtlen zsidókért is, hogy Urunk, Istenünk távolítsa el a lepelt szívükről, hogy ők is megismerjék Urunkat, Jézus Krisztust. — Mindenható örök Isten, ki még a hűtlen zsidóktól sem tagadod meg irgalmasságodat, hallgasd meg könyörgéseinket, amelyeket e nép vakoskodásának elhárításáért neked felajánlunk, hogy megismervén igazságodnak világát, amely a Krisztus, a rajtuk uralkodó sötétségből kiszabaduljanak.”

„Tekints végül irgalmas szemeiddel ama nép gyermekeire, amely oly soká volt a Te választott néped; hajdan átokként fejökre hívott szent véred harmatozzon le rájuk is, mint a megváltás és az élet forrása.”

Idézet vége.

Az egész Ószövetséget Isten a Messiás előkészítésére rendelte. Különleges módon kiválasztott egy népet a többi közül, és megajándékozta kinyilatkoztatásával, törvényével és ígéretével, amely szerint belőle fog támadni az eljövendő Megváltó. És amikor ez a Megváltó fellépett, tulajdon népe vetette el. „Tulajdonába jőve, de övéi őt be nem fogadák.” (Jn 1:11)

Krisztus kereszthalálával meghasadt a templom függönye, az Ószövetség eltöröltetett, és a Megváltó átdöfött oldalából megszületett a minden népet, kultúrát, fajt és szociális különbséget felölelő keresztény Egyház. Ezáltal azonban napjaink zsidói nemcsak hogy nem idősebb testvéreink a hitben; hanem inkább bűnrészesek az istengyilkosságban mindaddig, amíg Krisztus istenségének megvallása és a keresztség által el nem határolják magukat őseik bűnétől. Ezzel szemben a liberális keresztények azt állítják, hogy, hogy Krisztus szenvedésének eseményeit nem lehet a zsidóknak rovására írni.

Megegyezik-e ez az apostolfejedelmnek, Szent Péternek tanításával, aki a zsidóknak különbségtétel nélkül kiáltja oda, hogy megölték az élet szerzőjét? (ApCsel 3,15) Az Ószövetség hívő zsidói, Ábrahám, Izsák, Jákob, ők a mi idősebb testvéreink a hitben, és mi, keresztények vagyunk az ő lelki fiaik, mert mi hiszünk a megjelent és Egyházában köztünk élő Messiásban, akinek eljövetelét Ábrahám, Izsák és Jákob hitték, remélték és áhították.

A talmudista farizeizmus egy másik Izrael az előkészületi kor mozaizmusához képest, mely utóbbinak igaz beteljesedése az Egyház. A talmudista rabbinizmus csak a KÜLSŐSÉGEK egy részében (körülmetélés, szombat megülése, étkezési szokások) azonos a bibliai mozaizmussal. Úgy viszonyul az igaz Izraelhez (az Ószövetséghez és az Egyházhoz), mint a hernyó a pillangóhoz és a bábhoz:

+ hernyó => ősatyák (Ábrahám, Izsák, Jákob)
+ báb => mózesi szövetség
+ kikelt pillangó => Egyház
+ a báb váza => a talmudista rabbinizmus, a farizeusi csoport, Jézus Krisztus ellenségeinek utódai

A zsidóság az orthodox rabbinikus judaizmus értelmezése szerint Isten büntetése végett él a népek között szétszórva. Ezt vallja az igaz kereszténység is. Annak ellenére, hogy a bűn és büntetés üdvrendi jellegéről gyökeresen mást vall a farizeuspárt utóda, a rabbinikus judaizmus, és mást az egyetemleges kereszténység. A zsidóság egyrészt vallási közösség (zsinagóga), másrészt népi közösség (ethnosz), pontosabban egy ethnoszhoz kötött vallás. Lehetőség szerint (potencialiter) a zsidó vérségi leszármazás tesz valakit zsidóvá, aminek megerősítése a férfiak esetén a körülmetélés. N.B. a férfi és a nő nem azonos természetű lélekkel bír az orthodox zsidóság felfogása szerint, a női lélek nem csupán más (amint a kereszténység is vallja), hanem ontológiailag kisebb értékű – átmenet az „ember” (férfi) és az „állat” lelke között.

A zsidóságból való kitérés egyben a népiségből való kitérést is jelentette a középkorban mind a két fél részéről. Bár potencialiter zsidó marad a zsidó felfogás szerint a hitehagyó zsidó is, de természetszerűleg a keresztény közösségben generációk alatt fölolvad ez a lehetőség.

A felvilágosodással beköszöntött „zsidó emancipáció” így orthodox zsidó és keresztény szempontból értelmezhetetlen. A zsidók külön jogállású közösségnek számítottak a keresztény társadalomban. Ez különben is a nem-zsidók másodrendűvé fokozásához vezetett csupán, hisz a kialakuló finánckapitalizmusban a zsidóság rátette ütőerét a világgazdaságra uzsora-rendszerű bankházi hálózatai révén, a napóleoni háborúk után. Az uzsorakamatot (kamatos kamat) még a XVIII. században is mint erkölcstelen, üldözendő és büntetendő tevékenységet elítélte az Egyház.

A kinyilatkoztatásnak az emberi szerző csupán eszköz oka (causa instrumentalis), míg az Isten az alapvető oka (causa principalis): a Favágó és a balta viszonya áll fenn. Emberi szóba öltözött isteni Szó a Szentírás. Ezért valódi értelmét is az adja, mit akart az isteni szerző közölni az emberen keresztül. Így az, hogy Isten szabadon a zsidó népen keresztül nyilatkoztatta ki az akaratát, és a zsidóság ezt Jézus Krisztusban elvette, aminek következtében a zsidóság a harmadik és leghosszabb száműzetését éli át a népek között mint az evangélium kerékkötője, nem a kereszténység ellen, hanem épp mellette bizonyít.

Fontos probléma, hogy nem teszi meg a mai teológia, a mai keresztény papok és lelkészek többsége a hármas distinkciót. Ezek az alábbiak:

a) Az ókori zsidó nép és a mai zsidó nép (s így vallás) teológiailag nem azonos - a mai zsidó nép nem Isten választott népe, a választottság átszállt a minden népből és nemzetből meghívott keresztényekre. Ráadásul a választás nem az ábrahámi utódokra, hanem az ábrahámi utódra (aki „előbb volt mint Ábrahám”) vonatkozott elsődlegesen - a zsidóság hivatása volt előkészíteni az egész emberiségért küldött Szabadító útját. Ennyiben állt a választottsága, ami nem a saját természetéből eredt.

b) Az ószövetségi Szentírás és a farizeuspárti-rabbinikus Talmud közötti distinkció szükségessége.

c) Az ószövetségi anyagokban az időleges (ceremoniális és fegyelmi) előírások és az örök hit- és erkölcsbeli igazságok közötti megkülönböztetés szükségessége.

A kereszténység ezért isteni és nem zsidó eredetű vallás.

Mi lehet az oka annak, hogy Isten az Ószövetségben csak a zsidó néppel kötött szövetséget? Miért nem nyilatkoztatta ki magát minden népnek?

1. Isten kezdetben kinyilatkoztatta magát minden népnek. Ez az őskinyilatkoztatás (revelatio archaica). Ez aztán a bűn következtében elhomályosult az emberekben, és százfelé deformálódott, és deformálódik. Ennek az őskinyilatkoztatásnak a nyomai, hogy majd minden vallásban feltűnik a háromságos mozzanat, a megtestesülés, és az, hogy egy szűz I(i)stent szül. Az etikai-morális kérdésekben is sok az átfedés. Épp ezt értik félre a szektások is. Nem a kereszténység vesz át elemeket más vallásokból, hanem az igaz keresztény hit éppen az, amire más vallások még emlékeznek a számtalan babonás és démonikus réteg alatt.

2. A bűn által megromlott emberiség már nem képes Istent közvetlenül "látni". "Nem láthat ember engem úgy, hogy életben maradjon." Ezért mindig bizonyos közvetítésre, előkészítésre van szükség. Erről Isten gondoskodik. Izrael népét Mózesben szólította meg, a föld népeinek választottait Izraelben. Minket "az új Izraelt" sem szólít meg közvetlenül az Isten, hanem az Egyház által vezet, A világot sem szólítja meg közvetlenül, hanem a "választottakon" az Egyházon keresztül tanítja. Az más kérdés, hogy a világ nem akar tanulni.

3. Az Úr azt mondta Ábrahámnak: „a te ivadékodban - vagyis a te utódodban (egyben: Krisztusban!) - nyer áldást a föld minden népe”. Tehát a zsidókat nem önmagukért választotta ki az Isten (ez súlyos személyválogatás, sőt rasszizmus lenne), hanem azért, hogy a föld minden népe számára eljövendő Üdvözítőt befogadni kész vallási és társadalmi közeget alakítsanak ki. A zsidó nép kiválasztása nem öncélú, hanem szolgálat: a föld összes nemzetének szolgálata. Ebben áll a méltóságuk és nem a Talmud nemzeti és faji gőgjében. Ehhez még számos igehely tartozik (a teljesség igénye nélkül):

„Ivadékodban nyer áldást a föld minden népe” (1Móz 26:4).

„Még sötétség borítja a földet, és homály a nemzeteket, de fölötted ott ragyog az Úr, és dicsősége megnyilvánul rajtad. Népek jönnek világosságodhoz, és királyok a benned támadt fényességhez” (Éus 60:1).

„El nem vétetik a fejedelmi pálca Júdától, és a vezér az ő ágyékából, mígnem eljő az Eljövendő. Őrá várakoznak a nemzetek” (Ter 49,10).

„Azon a napon az Izáj gyökeréből támadt sarj zászlóként áll majd a népek előtt. Keresni fogják a pogány nemzetek” (Ézs 11:10).

„Izrael Szentje lesz a Megváltód, akit az egész föld Istenének hívnak” (Ézs 54:3).

Az ószövetségi utalások Istenre úgy, mint „szövetség Istene”, a „teokrácia Istene”, „nemzeti Isten” elnevezések sem úgy értendők (miként azt, úgy látszik, a pogányok értelmezték, Ézs 36:18-20; 2Kir 18:30 sk.) mintha ti. Jahvé a zsidóknak olyan értelemben lett volna nemzeti istene, miként a pogány nemzetek mindegyikének megvolt a maga nemzeti Istene, hanem úgy, hogy az egész emberi nemet megváltani akaró Isten kiválasztotta ezt a népet és különös szövetséggel magáévá tette, még pedig azért, hogy általa részesítsen mindeneket az üdvben ("Salus ex Judaeis est", Jn 4:22), s így mintegy magva legyen a belőle majdan keletkező s az egész emberi nemet magába foglaló teokráciának: a messiási országnak.

Egyébként meg a Talmud is tiltja, hogy a zsidók Istentől függetlenül államot hozzanak létre és belefolyjanak a nemzsidó népek politikába: en.wikipedia.org/wiki/Three_Oaths

Google-vel keressetek rá erre a könyvre:

Shlomo Avineri - A modern cionizmus kialakulása

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.19. 06:27:46

@Ping-Pong: hát ez is jó hosszúra sikeredett. A kevesebb néha több. DE....a fenti idézetről nem beszéltél. Sajnálom, de a Rómabeli keresztények számára teljesen természetes volt, hogy egy zsidó is lehet keresztény, hiszen ismerték Pált és a többieket. Azt is tudták, hogy Jézus is zsidó volt, és hogy az első keresztények mind zsidók voltak. Azzal is tisztában voltak, hogy hozzájuk is a zsidókból lett keresztények erőfeszítéseinek köszönhetően jutott el az evangélium. Szóval...Szerintem annak hogy Pál tanítása arról szólna hogy: " Képzeljétek! Akár egy zsidó is lehet keresztény!" annak semmi értelme. Ráadásul, ha a a JT , vagy épp a te általad ide ömlesztett teológiát figyelmen kívül hagyjuk, akkor egy kisiskolás is teljesen más értelmet fog adni a fent idézett versnek, mivel a napnál is világosabb, hogy nem az egyes zsidókról szól, hanem:"az egész Izráel megtartatik"
Nem az egyes zsidó emberekre mondja hogy: "Az evangyéliomra nézve ugyan ellenségek" hanem az egész nemzetre.
És nem az egyes emberekre mondja hogy: "irgalmasságot nyertetek az ő engedetlenségök miatt", hanem az egész nemzetre.
Éppen ezért nem csupán az egyes emberekre vonatkozik ez: "a ti irgalmasságba jutásotok folytán ők is irgalmasságot nyerjenek", hanem az egész nemzetre.

Ping-Pong 2013.01.19. 07:31:09

@sefatias:
Lehet, hogy én fogalmaztam félreérthetően, de az fix, hogy te félreértettél :)
Légy szíves, a belinkelt anyaggal _együtt_ próbáld megfogni az álláspontomat.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.19. 07:56:57

@Ping-Pong: Hát izééé.... Nem ezt hívják fasizmusnak? Amit eddig olvastam, az kimeríti a gyűlöletbeszéd fogalmát

Ping-Pong 2013.01.19. 07:57:26

@sefatias:
Róma 11:25-32. A pogányok megtérését követni fogja a zsidóké

* 25. "Nem akarom, hogy saját bölcseségtekre hagyatkozzatok": a megtért pogányok abban a kísértésben vannak, hogy félreismerjék az Istennek a terveit, amikor róluk van szó, s természetesnek találják, hogy az Isten irgalma nem terjed ki a zsidókra. – Az apostol kinyilatkoztatásból tudja, hogy a zsidók addig maradnak meg megátalkodásukban, míg az összes nemzetek el nem fogadják az evangéliumot, s azután ők is megtérnek. A pogányok egyetemessége: nem az egyes egyedek, hanem a nemzetek összesége. "A vakság Izraelben": a zsidók elutasító maguktartása az evangéliummal szemben. Izrael, mint nép, vagyis a zsidó nemzetnek egyetemessége nem érte el, amit keres, tudniillik, hogy a Messiás országában üdvösséget találjon. Csak kevesen érték el a célt, azok, akiket az Isten kiválasztott. A többiek megvakíttattak, tulajdonképen keményekké, megátalkodottakká tétettek. A képletes kifejezés lelki érzéketlenséget jelent, melynek okozója a jelen esetben az Isten. – Az apostol az itt kijelentett igazságot titoknak nevezi, mert csak isteni kinyilatkoztatásból tudja; de nem mondja, hogy ez a kinyilatkoztatás csak neki történt. Az Üdvözítő is beszélt a zsidók végső megtéréséről (Máté 23,39; Luk. 13,35.)

* 26-27. "Egész Izrael üdvözül": egyesek a zsidók közül már előbb megtérnek, de a zsidó nép nagyobb része megátalkodott. Ez a megátalkodás megszűnik, amikor majd az összes nemzetek megtértek, s a pogány nemzetek megtérése nemcsak jele lesz, hanem legalább részben okozója is a zsidók megtérésének. – Az apostol az ószövetségi Szentírásból vett szavakkal (Iz. 59,20; 27,9.) mutat rá arra, hogy a zsidóknak ez a megtérése egész bizonyosan be fog következni és következménye lesz Jézus, a Szabadító művének.

* 28-29. A zsidók az Istennek ellenségei lettek, s az Isten megengedte ezt a viselkedésüket a pogányok érdekében, mert amiként az apostol fentebb mondotta (11,11.), a zsidók megátalkodása megkönnyítette a pogányok megtérését. Mindazáltal a zsidó nép, mint választott nép az Istennek kedveltje, tekintettel az ősöknek adott ígéretekre és áldásokra, melyeket az Isten nem bán meg, nem von vissza.

* 30-31. A pogányoknál az engedetlenség volt a régi állapotuk, erre az engedetlenségre következett az Isten irgalmassága, sőt a zsidóknak engedetlensége (makacssága) és hozzájárult, hogy a pogányok az Isten irgalmasságában részesüljenek. A zsidók megbotlottak (9,32.), mert nem ismerik el Jézust Messiásnak és elutasítják a hitből való megigazulást. A bukásuk azonban nem jelent végleges elbukást a zsidó nép egyetemessége számára. Sőt megbotlásukból üdvösség fakadt először a pogányok számára. Maga Szt. Pál apostol is, mikor a zsidók visszautasították az evangéliumi tanítást, a pogányokhoz fordult (Csel. 13,45-48.). Ilyen módon az evangélium hamarább eljutott a pogányokhoz. Azonkívül ha a zsidók tömegesen megtértek volna a kereszténységre, a keresztény vallás aligha szabadult volna meg oly gyorsan a zsidó nemzeti sajátosságoktól és zsidó vallási szokásoktól, s nem vette volna fel oly gyorsan az egyetemesség jellegét. Joggal mondja tehát az apostol, hogy a zsidók megbotlása, elutasító magatartásuk a kereszténységgel szemben megkönnyítette a pogányok belépését az egyházba. Ami a zsidókat illeti, az Istennek irgalmassága a pogányokhoz még inkább elidegenítette őket az evangéliumi hittől és engedetlenekké tette őket most, de végül ők is irgalmasságot nyernek és megtérnek.

* 32. Minden embernek, zsidónak és pogánynak szüksége van az Isten irgalmára. Az Isten mindenkit tehetetlenségbe juttat, nem az egyedeket, hanem a népek egyetemességét bezárja az engedetlenségbe, mint valami börtönbe s onnan kiszabadítja őket az irgalmasságával.

Ping-Pong 2013.01.19. 08:02:18

@sefatias:
Nem, ezt legföljebb (klasszikus) teológiai antijudaizmusnak hívják. A fasizmus kifejezést az olasz fasizmusra helyes csak használni, amely nem volt (eredetileg) antiszemita. Az antiszemitizmus a zsidó emberek, és a zsidó nép gyűlöletét jelenti, azért mert zsidók. Ennek itt ehhez semmi köze.

Mellesleg az ortodox judaizmus is egyetért azzal, hogy jelenleg a zsidóság Isten büntetéséből van szétszóródva a nemzetek közt, és hogy az antiszemitizmus Isten büntetése a zsidók bűneiért.

Tessék, itt egy jó honlap: www.truetorahjews.org - egy rabbi ír hasonló gondolatokat.

Nεω 2013.01.19. 15:48:48

@sefatias:

Én azt hiszem arról nem (IS) volt szó, hogy a zsidóság újra kizárólagos/egyedüli népe lesz Istennek. Csupán arról, hogy a Biblia szerint visszatér a nemzet, és nem csak egyének. Ahogy a JT teológia?? tartja. Illetőleg arról, hogy test szerinti zsidóság visszatéréséről beszél az Írás, és nem "szellemi"-ről.

Nem értem ezt a körkavart.

Üdvözlet

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.19. 15:57:21

@Τιμόθεος: nekemis ez jön le. Persze azért godolom, hogy amelyik zsidó semmiképpen nem akarja elfogadni a messiást annak nem is kell. de akkor számolnia kell a következményekkel. Ez kicsit beleillik az én elgondolásomba, amiben az szerepel, Hogy az Atya a maga idejében mindenkinek kinyilatkoztatja az igazságot egyszer valahogy,ésakkor döntenie kell a biztos tuti bizonyítékok alapján. legyen az épp indián, vagy zsidó, vagy bantu

Virago_1000 2013.01.24. 13:47:57

@sefatias: @Τιμόθεος:
"
Kb mint a más juhok... (8 általánossal is rájöhet bárki, de lehet hogy még 4 elemivel is) hogy a nem zsidók a más juhok... "

- ez volt talan a legelso dolgok egyike, amire rajottem, ebredesem soran.
Arra is, hogy a 144.000 a test szerinti zsidok kozul lesz elpecsetelve.

Szamomra egyertelmu, hogy a zsidok megternek ujra, es Isten valasztott nepe lesznek, ahogy mindig is voltak.
Aki nem akar kozejuk tartozni, nem muszaj. De az okorban is befogadtak idegen embereket maguk koze, ha valaki hozzajuk akart tartozni.

Isten a Bibliat minden embernek iratta, ugy, hogy aranylag konnyen ertheto legyen minenfele kulso magyarazat nelkul, egy egyszeru embernek is. Ezert nem szukseges magyarazatokat gyartani, mert a Biblia magyarazza magat, en ebbol az egyszeru tenybol indulok ki mindig, ha valamit nem ertek azonnal.
süti beállítások módosítása