Ahhoz, hogy lássuk milyen a megfelelő szervezeti forma Isten népe számára, érdemes megvizsgálnunk a bírák idejét, és elgondolkozni azon, hogy nincs-e mód azon alapelvek alkalmazására, amit ott találunk. A bírák könyve a következő szavakkal fejeződik be: „Azokban a napokban nem volt király Izraelben. Mindenki azt cselekedte, ami jónak látszott a saját szemében”
Izrael patriarchális társadalom volt. Nem volt egy központi vezetés, hanem a törzsek, családok maguk hozták a döntéseiket. Amint látjuk az előbb idézett versben, Izrael a saját életével kapcsolatos döntéseket úgy hozta meg „ahogy jónak látszott a szemében”. Ez a gondolat korábban is szerepel a könyvben, ami azt jelenti, hogy általános volt ez a „közigazgatási rendszer”. Izrael a honfoglalás után egyáltalán nem volt egy centralizált állam. Sőt! Egy későbbi eseményből kiderül, hogy amikor az Izraeliták a szomszédos országokhoz, népekhez hasonlóan, egy centralizált államot szeretett volna létrehozni, Isten ezt személyes sértésnek tekintette. Nézzük:
„Idővel egybegyűlt Izrael összes véne, és elmentek Sámuelhez Rámába. Így szóltak hozzá: „Íme, te megöregedtél, a fiaid pedig nem járnak útjaidon. Most azért nevezz ki nekünk királyt, hogy ítéljen minket, ahogy az összes nemzetnél szokás” (1Sámuel 8: 4,5)
Sámuel aki ekkor bíró és próféta volt Izraelben meglepően reagált:
„Sámuel szemében azonban rossz volt ez, mármint hogy azt mondták: „Adj nekünk királyt, hogy ítéljen minket.” (1Sámuel 8: 6)
Sámuel nem volt elragadtatva a gondolattól, hogy Izrael egy centralizált, egy személy által irányított állam legyen. Ám tudta, hogy ebben nem ő dönt, hanem a nép valódi vezetője, az isten. Ezért hozzáfordult és megkérdezte tőle, hogy mi legyen. Isten ezt felelte neki:
„Hallgass a nép szavára mindenben, amit mondanak neked, mert nem téged vetettek el, hanem engem vetettek el, hogy ne legyek király felettük.”
Láthatjuk, hogy a Teremtő nem igazán örült, hogy a nép olyan államformát akart, ami a szomszédos népeket jellemezte. Az a rendszer, ami addig a pontig volt Izraelben, jobban megfelelt neki, hiszen így közvetlen kapcsolat volt az ember és Isten között. A fennálló rendszer önállóságot és szabadságot biztosított a népnek, és az őket érintő kérdésekben nem kellett egy felső utasításra várniuk, hanem meghozhatták ők is. Isten és a szabadság mindig kéz a kézben jártak.”. „Ahol az Úr szelleme van, ott szabadság van.” Mondta Pál (2Kor 3:17) Isten tudta, hogy egy központosított hatalom sosem jó a népnek, amelynek ő mindig csak az érdekeit nézte. Ezért ezt mondta:
„Hallgass most szavukra. Csakhogy szigorúan figyelmeztesd őket, és mondd el nekik, mihez lesz joga a királynak, aki uralkodni fog felettük…A következőkhöz lesz joga a királynak, aki uralkodni fog felettetek: Fiaitokat magához viteti, szekereihez és lovasai közé rendeli őket, és némelyeknek a szekerei előtt kell futniuk. Parancsnokokat nevez ki magának ezres és ötvenes csoportok élére, némelyekkel szántatni és arattatni fog, és velük készítteti el hadi felszerelését és szekerei felszerelését. Leányaitokat elviszi kenőcskeverőnek és szakácsnőnek meg sütőnőnek. Legjobb földjeiteket, szőlőiteket és olajfaligeteiteket elveszi, és odaadja a szolgáinak. Vetéseitekből és szőlőitekből tizedet szed, és odaadja azokat udvari tisztviselőinek és szolgáinak. Elveszi szolgáitokat és szolgálóleányaitokat, legjobb csordáitokat és szamaraitokat, és a maga munkáját végezteti velük. Nyájaitokból tizedet szed, ti pedig szolgáivá lesztek.”
Isten tehát előre figyelmeztette a népet, hogy azzal, hogy király akarnak maguk fölé, önmaguknak fognak súlyos károkat okozni. Sámuel még próbálkozott, hogy lebeszélje a népet, de hasztalan. A nép kitartott a rossz ötlet mellett. Isten pedig megmondta előre, hogy meg fogják bánni a döntésüket. Így lett Izrael királyság.
De amíg nem volt az, hogyan működött az állam? Valójában egyáltalán nem olvasunk arról, hogy Izrael államként működött volna. Inkább az autonómia jellemezte a 12 törzset, illetve az azokat alkotó családokat. Amikor pedig a letelepedés után kisebb nagyobb közösségeket alkottak, a törzsi és családi vezetést kiegészítette egy másik. Erről ezt olvashatjuk:
„Állíts magadnak bírókat és elöljárókat minden kapudon belül, melyet Jehova, a te Istened ad neked törzsenként, és ítéljék a népet igazságos ítélettel.” (5Mózes 16:18)
Tehát a nép maga választott olyan embereket, akik bizonyos esetekben döntéseket, hoztak. Itt a hangsúly azon van, hogy nem Isten, vagy egy felsőbb hatalom nevezte ki őket, hanem a nép döntött arról, hogy ki legyen ebben a pozícióban.
Láthatjuk, hogy ez volt az a rendszer, amelyiket Isten hozta létre, és amely mellett síkraszállt. Egy decentralizált, kisebb önálló közösségekre szétbontott berendezkedés, amelyben „mindenki azt cselekedte, ami jónak látszott a saját szemében”. A hatalom központosítását helytelennek látta, mert az a nép számára nem megfelelő. Tudta, hogy ha a hatalom egyre kevesebb ember kezében összpontosul, akkor az egyértelműen a nép kizsákmányolásához, elnyomásához vezet.
Meggyőződésem, hogy ez a példa szolgáltathat mintát a mai keresztény közösségeknek arra, hogy olyan gyülekezeteket alkossanak, amelyben nem a hatalom, hanem a szeretet irányít.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 19:05:24
5.Mózes 18. Bírákat és felügyelőket állíts minden kapudba, a melyeket az Úr, a te Istened ád néked, a te törzseid szerint, hogy ítéljék a népet igaz ítélettel.
Bírák 2:18. Mert mikor bírákat támasztott az Úr nékik, az Úr maga volt a bíróval, és megszabadította őket ellenségeik kezéből a biró egész idejére, mert megindult az Úr panaszaikon, melyeket emeltek elnyomóik és szorongatóik miatt
Isten mindig ott állt, s nem is kimondottan a háttérben. Isten imádata sosem nyugodott „demokratikus“ alapokon.....az már más tészta hogy hová jutott a zsidó nemzet, első századi kereszténység, s napjaink felekezetei....centralizált irányítással....az más téma. De Isten szolgáit, kik vezető szerepet töltöttek be a Biblia történelmének folyamán, Isten nevezte ki,hagyta jóvá,kente fel,.......stb.S nem a királyokra gondolok,azok nem végeztek „papi szolgálatot“,nem az ő feladatuk volt.........volt egy papi osztály is főpappal az élén.... Hogy miként van ez napjainkban, megint egy más tészta/csak azért írom, mert nem szeretném más irányba terelni a gondolatot/
S az ilyen kis közösségek, s azok „demokratikus“ vagy „önjelölt“ vezetőik, akik jogot formáltatnának egy „független“ közösségre, sokkal nagyobb veszélyt rejtenek magukban mint azt gondolnánk és elképzelnénk......
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 19:11:50
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 19:22:15
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 19:23:09
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 19:28:19
Mondhatjuk leegyszerűsítve – politika........vallás
Számunkra a szellemi gondviselés a lényeg, a szellemi irányítás, azt keressük.....az Isten kezében van.......kell hogy legyen...
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 19:28:41
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 19:32:31
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 20:25:08
De Isten vezeti őket, ez a lényeg....
Isten vezessen minket !"
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 20:32:20
/hát most önmagam előtt vagyok útópista/..Te tudod miért..............
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 20:33:18
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 20:38:25
Arpicus 2014.10.17. 21:58:11
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 22:09:00
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.10.17. 22:17:48
Arpicus 2014.10.17. 23:17:06
Arpicus 2014.10.17. 23:21:53
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 23:44:25
Ez érdekes kérdéseket vet fel.
1. Istent a szükségszerűség irányítja?
2. Akkor mire kellett a műbalhé Isten részéről, mint akinek rosszul esik a nép kívánsága, miközben meg ő is azt akarta?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.17. 23:46:41
Erről már írtam én is:
sefatias.blog.hu/2013/09/27/a_pentateuchus
Arpicus 2014.10.18. 00:53:48
Nem mi és a mi akaratunk a lényeg,hanem Isten dicsősége.Minden ami történik ennek van alávetve.Ebben a földi létben és ebben a (hús-)testben mi csak töredékes,rész szerinti ismerettel rendelkezünk.Konstrukciókat fel bírunk építeni és logikus kérdéseket is fel bírunk tenni-de eredményre nem fogunk jutni.Hogy Isten mit és miért tesz?Nem tudjuk.Egy szavába került volna és nem lett volna királyság-de lett.Ahogy Noéval,Jónással újrakezdett,így kezdett újat Izráel népével.A régi forma már szűk volt-újra volt szükség.Lehet,hogy Istennek a nép kívánsága valóban rosszul esett,de elfogadta azt,sőt aktívan részt is vett az új forma kialakításában,mi több ebbe a formába tartalmat is lehelt.Végül csak annyit tennék hozzá:ne próbáljuk Istent "megfejteni",nem fog sikerülni.Minden ilyen kísérlet zsákutca és kudarcba fog fulladni.Szabad feltennünk kérdéseket,sőt fel is kell tennünk,de nem biztos,hogy választ kapunk.Ebben a testben igencsak korlátoltak a lehetőségeink.Isten nem köteles nekünk magyarázatot adni.Egyszer majd, ahogy Jézus mondta a tanítványainak,nem lesznek többet kérdéseink.Nem lesz rájuk szükség.A teljes ismeret birtokában leszünk.A teológusok beszélnek többek között Isten megengedő akaratáról.Talán ez a királyság kérdés is ebbe a megengedő akaratba illeszkedik.
Arpicus 2014.10.18. 01:05:40
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.18. 07:34:09
Visszatérve a bírák korára. Én nem tekintem anarchizmusnak azt az időszakot. De nem érzem azt sem, hogy Isten negatív véleménnyel lett volna róla. Ezzel szemben a királysággal kapcsolatban kifejezetten nergatív volt, amiből az tűnik ki, hogy nem volt szándékában Izraelt királysággá tenni. A Mózes könyvében szereplő királyoknak szóló törvényt én utólagosan belehelyezett szövegnek tekintem. Különben a királyság kivánás miatti rosszallását képmutatónak tartanám. Egyébként szerintem a műbalhé pontos megfogalmazása annak, ami itt történt, abban az esetben, ha Isten valójában királyságot szeretett volna, de eljátszotta a sértődöttet, hogy ne rá lehessen kenni a királyságból eredő problémákat. Az, hogy Isten figyelmeztette a királyság negatívumaira a népet, szerintem egyértelm,űen mutatja, hogy sem szükségszerűség, sem semmi más nem volt, ami miatt királyt kellett volna helyezni Izrael élére. A királykívánást Isten kifejezetten a saját személye elleni támadásnak vette: "nem téged vetettek el, hanem engem vetettek el, hogy ne legyek király felettük.”
Addig ő volt a királyuk. Teokrácia volt. Innentől pedig monarchia.
Az, hogy Isten beleegyezett a királyságba az számomra azt jelenti, hogy Isten nem diktátor, hanem tiszteletben tartja a demokráciát. Ne feledjük, hogy a demo, azaz a nép akart királyt, és az ő akarata érvényesült. Magyarán: a közvetlen demokrácia módszerét alkalmazva hozott Izrael egy rossz döntést, amit Isten tiszteletben tartott, bár ésszerű módon figyelmeztette a népet a rossz döntésének következményére.
És mégegyszer a műbalhéról. Szerintem ez nem volt műbalhé. Ez Isten jogos felháborodása volt, mert elvetették őt, mint királyt. Műbalhé akkor lett volna, ha ő is emberi királyt akart volna, csak az emberekre akarta volna kenni a felelősséget a királyok hibáiért
Arpicus 2014.10.18. 21:09:12
Pedig nekünk keresztyéneknek is van királyunk(vö.Ap.Csel.17,8b).Jézus a mi királyunk!Ezért is nagyon komoly téma a királyság.Éli fiainak az esetének is vannak sajnos,nagyon is aktuális vetületei.A pénz,a siker nagyon is jelen vannak a mai egyházban,és sok a visszaélés is,de ez egy másik téma.Én nem tartom a Mózesi idézetet későbbi betoldásnak,de ez is egy másik téma.
Jelenések 19,16!!!
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.18. 21:25:31
A fenti kommentben és a posztban is érintettem a kérdést
„Állíts magadnak bírókat és elöljárókat"
"Az, hogy Isten beleegyezett a királyságba az számomra azt jelenti, hogy Isten nem diktátor, hanem tiszteletben tartja a demokráciát. Ne feledjük, hogy a demo, azaz a nép akart királyt, és az ő akarata érvényesült. Magyarán: a közvetlen demokrácia módszerét alkalmazva hozott Izrael egy rossz döntést, amit Isten tiszteletben tartott"
Szerintem Isten figyelembe veszi a népakaratot, és nem csak a saját feje után megy. Az ésszerűsége azt diktálja, hogy vegye figyelembe az embereket, Vegye figyelembe a vágyaikat, érzéseiket, akaratukat. És amikor döntést hoz, akkor azt a népakarattal összhangban teszi, mégha nem is tetszik neki.
Arról ne feledkezz meg, hogy a királyság intézménye nem szüntette meg és még csak nem is csökkentette a nép örökös bálványimádásba esését. Sőt A királyok voltak sok esetben akik bűnbe vitték a népet, és a királyok voltak az okai Izrael kettészakadásának.
Tehát a nép folyamatos bűnbeesésének szempontjából teljesen mindegy volt, hogy kirlyok, vagy bírák vannak
A jelenésekből vett idézettel mit akartál mondani? Nem tudom hozzákapcsolni az utolsó mondatodhoz
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.18. 21:27:40
„Állíts magadnak bírókat és elöljárókat"
Tehát Isten megadta és tiszteletben tartotta a lehetőséget arra, hogy a nép maga döntsön a vezetőiről
Arpicus 2014.10.18. 22:00:27
Ami a demokráciát illeti,ma "demokrácia"van a gyülekezetekben,egyházakban:látszik is az "eredménye".Erről már írtam.Vannak egyházak és szekták ahol viszont diktatúra van,egy ember vagy csoport kezében van a hatalom.Mindkét módozatnak vannak szenvedő alanyai és károsultjai.Egyébként igazad van abban,hogy sok király nem volt a feladata magaslatán és ők vitték bűnbe a népet.Voltak azonban istenfélő királyok akik jó példával szolgáltak az alattvalók számára.A vezető kiválasztása "kényes"téma.Pál elküldi Tituszt Krétára azzal a feladattal,hogy állítson presbitereket szolgálatba(Tit.1,5-6).Máskor más volt a módszer:a Szentlélek választott ki embereket(Ap.Csel.13,1-3).Az embereknek is van feladata és felelőssége a vezetők kiválasztásában.Egy gyülekezetet lemérhetünk azon,hogy milyen a vezetője,milyenek a vezetői.No,de ne szélesítsem nagyon a témát.Egyébként elfogadom az érvelésedet az utolsó két válaszodban.Nincs vitám ezen az alapon.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.18. 22:41:41
Arpicus 2014.10.18. 23:00:27
Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2014.10.20. 05:23:40
Vagy ha azt is hiszi egy vallási (fő)méltóság, hogy Isten személyes felkentje, próbáljon meg emlékezni arra az időre,amikor még nem volt hatalma, emlékezve Isten irgalmára,türelmére is,amelyre társadalmi helyzettől függetlenül is szükségünk van.
mint olvasod 2014.10.22. 10:02:56
Érdekes, hogy a király és a királyság intézménye elvileg a Messiás 'királyi' uralmának az 'előképe', mégsem volt része Isten eredeti tervének. Sőt ...
Sztem ezen a nyomon is érdemes lenne futni pár kört ... :))) (ha már megtörtént, akkor elnézést, nem vettem észre)
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.10.22. 10:06:34
mint olvasod 2014.10.22. 10:13:00
Lemaradt: érdemes lenne abből a szempontból is átgondolni a dolgot amit az 'A királyoknak szóló törvényről' cimú irásodban boncolgattál. Olyan könnyű hitelt adni valaminek, ami a Bibliában van (pusztán a könyv tekintélye alapján) és kritika nélkül rábólintani: ámen. Miközben egy kis vizsgálódással olyan ellentmondások kerülnek felszinre, aminek kibogozásához egy élet is kevés. Azt mondani, hogy 'a királyságnak üdvtörténeti szempontból is fontos szerepe volt' egy szimpla körkörös érvelés: Jézus messiási szerepe bevédi a királyságot, a királyság intézménye pedig messiássá avatja Jézust ...