"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

A megbotránkozás (1.rész)

2012/04/15. - írta: sefatias

Sokat gondolkodtam a megbotránkozás kifejezés jelentésén. Elég sokszor szerepel a bibliában ez a szó ahhoz, hogy tudni akarjam mit is jelent. Ám azt tapasztaltam, hogy ennek a kifejezésnek a jelentése eléggé nehezen meghatározható. A bibliában gyakran szerepel együtt a botránkozás, a botlás és a botláskő kifejezés, és legtöbb esetben valamilyen eseménnyel, vagy szemléletmóddal van kapcsolatban. A Biblia mind a megbotránkoztatást, mind a megbotránkozást elítéli. (Máté 18:7) A megbotránkoztatót a tettei, vagy szavai miatt, a megbotránkozót pedig a gyenge hite miatt.(Róma 14:23)

De vajon mit is jelent ez a szó? Ezeket a szinonimákat találtam, amelyek segíthetnek a megértésében: méltatlankodás, felháborodás, megbotránkozás, neheztelés, harag, bosszúság. Milyen az ha valami megbotránkoztató? A szinonima szótár szerint: vérlázító, botrányos, felháborító, polgárpukkasztó. Tehát a kérdés a következő: Hogyan kell kezelni egy olyan helyzetet, amikor egy vérlázító, botrányos, felháborító dolog történik egy keresztény gyülekezetben? Mit tegyünk ha egy ilyen helyzet miatt, méltatlankodást, felháborodást, megbotránkozást, neheztelést, haragot, bosszúságot érzünk? Ugye aki előidéz egy ilyen súlyos helyzetet, és sok embert megbotránkoztat, akkor tudjuk, hogy az ezt előidéző személy megkapja érte méltó büntetését? De mi van azokkal, akik ennek ártatlan szemlélői, de egy rendkívüli érzelmi vihart okozott a lelkükben a megtörtént esemény. Nézzünk erre egy példát. Egyszer egy felemás igában élő testvérnő házasságtörést követett el egy testvérrel a gyülekezetben. mindkettőjüket kiközösítették. A két kiközösített részt vett Jehova Tanúi összejövetelén a királyságteremben. Az összejövetel alatt a testvérnő férje fegyverrel a kezében berontott, és mindkettőt lelőtte. Vajon a gyülekezet tagjai akiknek semmi köze nem volt az ügyhöz, elmentek a következő összejövetelre? Vajon hogy érezték magukat Jehova Tanúi abban a városban? Hát azt hiszem a prédikáló munka, és az összejövetel látogatottsága csökkenhetett akkoriban abban a gyülekezetben. De ez egy helyi jellegű probléma. De az látszik belőle, hogy ártatlan emberek akaratukon kívül élhetnek át olyan helyzetet, amit nehezen kezelnek, és hatással lehet a hitükre.

De nézzünk inkább olyan példát, ami általánosabb, és szinte minden gyülekezetben van rá példa. Ha az őrtorony könyvtárban beütjük a keresőbe a megbotránkozás kifejezést, és megnézzük azokat a címszavakhoz rendelt őrtornyokat, amelyeket az indexben találunk, akkor kiderül az, hogy a társulat, illetve a vezető testület tisztában van azzal, hogy a botránkozások nagy része a felvigyázókhoz köthető. Az ő helytelen magatartásuk, tetteik, vagy épp egy testület helytelen intézkedései egy bizonyos ügyben lehetnek a legfőbb okai annak, hogy egy személy megbotránkozik., vagy neheztelést, haragot érez. De rögtön utána a megoldást is olvashatjuk: „Tegyük fel például, hogy a gyülekezetben valamit nem úgy rendeznek le, mint ahogy mi szerintünk kellene. A szellemi tisztánlátás segíteni fog megértenünk, hogy ez nem ok arra, hogy ne járjunk össze többé Jehova népével, és hogy ne szolgáljuk többé Istent... A szellemi tisztánlátás által megfelelő nézőpontra tudunk szert tenni, és segít tudatosítani azt, hogy mi Istennek adtuk át magunkat, és a vele való kapcsolatunkat becsben kell tartanunk, függetlenül attól, mit tesznek mások. Ha semmit sem tehetünk teokratikusan a nehézség leküzdésére, türelmesen Jehovára kell várnunk, hogy ő orvosolja a helyzetet. Ne adjuk meg magunkat a kétségbeesésnek, és ne is legyünk erre hajlamosak, hanem inkább várakozunk Istenre.” „Bármilyen nehézséggel nézünk is szembe a dolgok ezen rendszerében, az időleges. Még ha bizonyos megpróbáltatásokat szenvedünk is el a gyülekezetben, miért kellene abbahagynunk Isten szolgálatát? Ha elkeseredünk valami miatt, nem jobb, ha mindent megteszünk, amit tudunk, hogy megoldjuk a helyzetet, és utána Jehovára bízzuk a dolgot?” A fent említett eset mellett van még egy kedvenc történetem a megbotránkozásról: Ez egy misszionáriusról szól, aki azért hagyta el megbízatását, mert misszionáriustársai néha ugratták. Az Írások azonban óva intenek bennünket attól, hogy szükségtelenül megsértődjünk. A vezető testület egyik tagja ezt mondta erre: „Legyen jó a hozzáállásod! Bocsásd meg a körülötted levők hibáit és tökéletlenségeit!” Ennek a szegény Gileádot végzett teljes idejű szolgának vajon mekkora megaláztatást kellett elviselnie misszionárius társai részéről, ugratás címszó alatt, hogy több évtizedes teljes idejű tevékenységet, és valószínűleg egy álmot, életcélt is eldobott, csakhogy megszabaduljon az ugratásoktól? Szóval akkor mit tegyünk, ha olyan helyzettel találjuk szemben magunkat, a vallásunk, vagy vallásunk vezetői miatt, hogy valamin felháborodunk, vagy megbotránkozunk? Mi van akkor ha az egyház helytelen pénzfelhasználásáról tudunk meg valamit? Vagy pedofil botrányok rázzák meg az egyházat? Vagy helytelen tettekkel vádolhatók a gyülekezet vezetői, tagjai egyaránt, és senki nem tesz semmit? (pl szimónia, nepotizmus, csalás, tolvajlás,hatalommal való visszaélés) Nézzük, hogy ilyen esetekben mit tanácsol a hű és értelmes rabszolga, ha más vallásokról van szó: . „Az ’utálatosságokhoz’ tartoznak még a papok által elkövetett pedofil tettek és egyéb szexuális erkölcstelenségek, melyek fölött az egyházi vezetés szemet huny…Az igaz keresztényeknek, akik tisztában vannak ezzel, az a felelősségük, hogy figyelmeztessék mindazokat, akik Nagy Babilonhoz tartoznak…. Amikor az emberek érdeklődést mutatnak a Biblia üzenete iránt, bibliatanulmányozás által kapnak segítséget. Remélhetőleg ők is érzik majd, hogy fontos ’kimenekülniük Babilonból’, mielőtt még túl késő lenne” (Arról hogy hogyan beszél az ébredjetek! a pedofil papokról, itt olvashatsz: g93 4/8 31, Jehova Tanúi pedofiljairól pedig itt:http://www.silentlambs.org/ , vagy épp üsd be az őrtorony könyvtárba a katolikus szót, és keress meg néhány cikket) Lényeg hogy az ilyen tettek a vallás hamisságát, és ezért elitélését jelentik, ami miatt ki kell futni belőle.

De milyen tanácsot kapsz, ha ez a saját egyházadon belül történik? Már pedig történik, és erről sok helyen lehet olvasni: „Ha semmit sem tehetünk teokratikusan a nehézség leküzdésére, türelmesen Jehovára kell várnunk, hogy ő orvosolja a helyzetet. Ne adjuk meg magunkat a kétségbeesésnek, és ne is legyünk erre hajlamosak, hanem inkább várakozunk Istenre.” Tehát mi a megfelelő lépés, ha megbotránkoztató, felháborító dolgot tapasztalsz a gyülekezetedben, és ennek nem látod az orvoslását? Ez nem ok arra, hogy ne járjunk össze többé Jehova népével, és hogy ne szolgáljuk többé Istent. Ám ha más valláshoz tartozol, akkor hagyd azt el.

Tehát a megbotránkozás, ami miatt valaki képtelennek érzi magát egy vallási tevékenység folytatására, vagy egy egyházzal való azonosulásra, az több egy egyszerű emberi tökéletlenségből fakadó nézeteltérésnél. Aki megbotránkozik, az olyat tapasztal, ami nincs összhangban azzal, amiben addig hitt! Valami olyat amit eddig másként tanult, és emiatt becsapva érzi magát. Nem tudja összekapcsolni a tanult információt, az általa tapasztalt gyakorlattal. És legtöbb esetben ez nem egy pillanatnyi próbatétel, hanem a megbotránkozás miatt elkülönülő, egyházat elhagyó személyek sokszor hónapokig, évekig érlelik magukban a gondolatot, mire döntésre jutnak. Azaz ilyen hosszú ideig nem történik semmi az ügy megoldása érdekében. Mindezidő alatt általában igen komoly érzelmi kínokat, depressziót, szörnyű vívódást él át. De vajon azért botránkozik meg mert kicsinyhitű? Nem elég türelmes? Nem elég érett? A kiadványok olvasása közben azt az üzenetet olvastam ki, hogy ha valaki egy felháborító esetet évekig el tud viselni, akkor ez az érettségének a bizonyítéka. Ám ha emiatt elmarad az egyháztól, akkor ez pedig az éretlenségének. Hogy most melyik felel meg a valóságnak, ezt az olvasóra bízom.

 

Címkék: társulat vének
15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr94442145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nεω 2012.04.15. 12:53:35

Érdekes cikk Sefa:-) Remélem nem veszed bántásnak, ha egy kicsit belekérdezek:-) Megbolygatom...

Ezt írod:
"A Biblia mind a megbotránkoztatást, mind a megbotránkozást elítéli"

Alapozod ezt a Máté 18:7-re és a Róma 14:23-ra.

Évtizedekig elhittem én is, hogy JAJ mind a megbotránkoztatónak, mind annak aki megbotránkozik. Egészen addig hittem ebben (és azt is, hogy ez a Bibliában is benne van {nincs}), amíg egy barátom rá nem világított, hogy ez NINCS benne a Bibliában, ti. a Biblia csak annyit ír, hogy jaj annak, aki MEGBOTRÁNKOZTAT. Máté 18: 7. Nincs benne, hogy annak is jaj, aki megbotránkozik. Kerestem sokat, de NINCS benne.

Hozod a Róma 14: 23-at is. Véleményem szerint ez nem erről szól. Egy részt, a Róma 14: 13 azt írja, amit a korábbi Mátéból vett idézet is, hogy ne okozzunk megütközést a testvérünknek.
(ha már megütközött, törik, szakad, onnan már nem ép, hogy lehetne felelősségre vonni, azért mert más összetörte??)kb olyan lenne, mint ha belém jönnek autóval, amikor én teljesen szabályosan haladok, azt várják tőlem, hogy fogadjam el, én is hibás vagyok.

Mi a helyzet a 23-as verssel? Kétkedésről beszél, és nem megbotránkozásról. Míg a megbotránkozást más okozza nekem, addig a kétkedésért egyedül én vagyok a felelős, mert nem elég erős a hitem. Ami nem hitből van az a bűn. De ez a vers nem megy tovább, és nem kapcsolja össze az én ítéletemet a másikon való megbotránkozással. Itt az én hitem gyengeségéről van szó azt illetően, amit ÉN teszek.

A megbotránkoztatásért mindig az felel, aki okozza. A hitetlenségért, a nem hitből fakadó cselekedetemért lehetek felelős én.

Végül: érdemes azt is figyelembe venni, hogy ez a szöveg miről beszél. Az Isten országa nem evés, és ivás, hanem öröm, béke, Szent szellem.

Várom a kritikákat:-)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.15. 12:59:37

@Τιμόθεος: nem kapsz, mert tökéletesen igazad van. amikor írtam a cikket sok időt töltöttem azzal, hogy olyan bibliaverset keressek amelyik elítéli a megbotránkoztatottat, mert én is úgy emlékeztem, hogy van ilyen, de sehol nem találtam. Ezért választottam egy olyan verset ami halványabban ugyan, de valahol arról szól, hogy valaki nem hitből cselekszik valamit, azaz egy számára kérdéses dologban, ami nem alkotja a részét a hitének, más hite alapján dönt. Amikor írtam gondoltam is rá hogy beleírom, de aztán elfelejtettem.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2012.04.15. 13:17:33

Hogy "színesebb" legyen a "kép", találtam egy Igeverset, a Vida Sándor fordításból idézem:

>>a megütközés (botlás) köve és a botránkozás (botrány) sziklája lett, akik beleütköznek az Igébe, nem engedelmeskednek abban, amire rendelve is lettek"<< (1.Péter 2:8)


sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.15. 13:21:08

@Zsolt520: néztem ezt is. a botlás szó szinte minden esetben Jézussal kapcsolatos. ezért is hagytam ki, mert most csak az emberről akartam írni.(vagy magamról?)

reboot (törölt) 2012.04.16. 10:46:39

"Tehát mi a megfelelő lépés, ha megbotránkoztató, felháborító dolgot tapasztalsz a gyülekezetedben, és ennek nem látod az orvoslását? Ez nem ok arra, hogy ne járjunk össze többé Jehova népével, és hogy ne szolgáljuk többé Istent. Ám ha más valláshoz tartozol, akkor hagyd azt el."

mennyire igaz !! a kettős mérce utálatos isten szemében, és az enyémben is !!

ha csak ilyen módszerekkel lehet az igazság igazság, akkor az valójában hazugság...

jók ezek az írások :) félig jt, félig ellenzéki :)könnyebben emészthető így az infó

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.16. 11:02:24

@reboot: talán azért mert bár sok dologgal nem értek egyet, ám mégis jehova tanujának vallom magam.

bereabeli 2012.04.16. 22:29:54

@sefatias:

Ezek után még mindig ???!!! Azt írtad korábbi hozzászólásaidban, hogy már nem tudnál ugyanebbe a Szervezetbe tartozni, ne legyél szentimentális, hiszen pont kezdesz felszabadultabb lenni.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.17. 05:25:14

@bereabeli: szerintem nem ezt írtam. esetleg valami hasonlót. én még mindig rendszeresen járok összejövetelre. _Tény hogy nem kérem a visszafogadásomat. Az a képmutatás, és önfejű butaság, amiről azt hiszik, hogy Isten szavából ered, és a szent szellem adja, arra nekem semmi szükségem

szehenza 2012.04.17. 07:15:44

nekem nagyon tetszik a cikk! jó, ahogy leírod, hogy amit más egyháznál megvetünk, azt itt a szervezetben el kell nézni. Én abban a hiszemben éltem le 20 évet, hogy JT-között az emberi kisebb hibákon kívül mással nem találkozhatunk!
Írtad a blogon, hogy vissza mennél. Tudod, hogy én is sokat vívódtam, de már azt mondom, hogy ehhez a szervezethez többé soha. Ha elolvasod a Szalai könyvet kíváncsi leszek, így gondolod e még.Én azt gondolom, hogy egy szervezet, aki kígyót békát mond az ensz-re utána kiderül, hogy ő is tagja volt, aki Johannes Greber fordításait használta, aki össze-vissza prófétál hamis dátumokat, önkényesen kiad olyan szabályokat, amik ember életekbe kerülnek, aztán viszakoznak, hogy bocs mégsem....az nem lehet Isten szervezete!

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.17. 07:27:36

@szehenza: jelenleg nem látok különbséget egyház és egyház között. Nagyon nehéz kérdés ez, ezért nem is akarok ebben állást foglalni. Egyetlen dolog van ami miatt visszamennék ha elfogadnának úgy ahogy vagyok, az pedig az a jó néhány ember akit nagyon szeretek. De azt nem hiszem hogy jehova várná el tőlem a visszatérést. Türelmesnek kell lenni, sokat tanulmányozni, imádkozni, és nyitottnak lenni az újra. Aztán majd lesz valami

szehenza 2012.04.17. 09:05:14

én is sok embert szerettem, akiket nagyon sajnálok. Jónak sem látom a többi egyházat sem feltétlenül, viszont ami miatt én fel vagyok háborodva az, hogy a szervezet kisajátítja magának az egyedüli igaz vallás, a csak mi vagyunk becsületesek, csak mi nem folyunk a politikába, csak mi nem vagyunk erkölcstelenek, csak mi értjük helyesen a Bibliát stb...címet. Ha ezt nem tennék én eltudnám fogadni a hibákat.
De akkora hévvel támadnak másokat, közben meg ugyan azt csinálják, hogy az felháborító

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2012.04.17. 09:23:14

@szehenza: tökéletesen igazad van. Aki nagyobbra tartja magát mig a másikat elitéli, miközben ugyanolyan bűnös, az súlyos hibát követ el. Erről beszélt jézus a máté 18:23-35 versekben. Azt hiszem ez nem csak emberekre, hanem szervezetekre is igaz lehet

Silverman 2013.11.15. 10:16:11

Kedves Sefatias!

Engedj meg néhány észrevételt!

„A Biblia mind a megbotránkoztatást, mind a megbotránkozást elítéli.”

Ez az állítás hamis.
Lásd: Mt.13:57

„Egyszer egy felemás igában élő testvérnő házasságtörést követett el egy testvérrel a gyülekezetben.”

Jézus világosan megmondta: „Ne esküdjetek”, azaz a házasság elavult intézmény kétezer éve.

„Jehovára kell várnunk”

A jehova egy műszó. Istennek három neve van Elohim, Saddáj és Jahve. És van egy csomó elnevezése, amik nem nevek. A zsidók félelem miatt nem mondták ki, hogy Jahve, és az Adonaj, azaz Uram magánhangzóit tették be a jhvh szóalakba, így lett jahovah, ami később módosult.

„Azaz ilyen hosszú ideig nem történik semmi az ügy megoldása érdekében.”

Egyáltalán nem kéne várakozni, Jézus is azonnali döntéseket várt, a halogatás mentes élet az egyik sarokpillére az evangéliumának.

Botránkozik:

A „botrány” az, amiben megbotlik az ember („botrány¬kő”, botlást okozó kő); a botlás következtében aztán (néha átmenetileg) nem tudja folytatni útját, letérül arról, vagy eltérül, szó szerint eltántorodik attól. A „megbotránkozik” mai értelme („felháborodik, meg¬rökönyö¬dik”) sajnos már nem őrzi az eredeti jelentést.”

üdv
Silverman

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.11.15. 10:30:16

@Silverman: Köszönöm az észrevételeket

>>„A Biblia mind a megbotránkoztatást, mind a megbotránkozást elítéli.”

Ez az állítás hamis.
Lásd: Mt.13:57<<

Igazad van. Amint láthatod a kommentekben ezt megbeszéltük, csak nem javítottam ki a posztot, mert akkor értelmetlenné vált volna a hozzászólások egy része.

>>Jézus világosan megmondta: „Ne esküdjetek”, azaz a házasság elavult intézmény kétezer éve.
<<

Akár egyet is érthetnék veled. De nem teszem. Mert először tisztázni kellene a házasság fogalmát, amit nagyon fontosnak tartok, ahhoz, hogy beszéljünk róla.

>>A jehova egy műszó.<<

Tudom. De ez a blog, és főleg a blog első 100 bejegyzése olyan embereknek íródott, akik Istent Jehovának hívják, és a Biblia Istenét azonosítják vele

>> Jézus is azonnali döntéseket várt, a halogatás mentes élet az egyik sarokpillére az evangéliumának.<<

Ezzel is egyet tudok érteni. De ez a poszt nem ezt hivatott kiemelni, hanem azt, hogy a Jehova Tanúi között elterjedt nézetnek, miszerint majd Isten helyre rakja a gyülekezeti hiányosságokat,semmi alapja nincs.

>>A „botrány” az, amiben megbotlik az ember <<

Így van :)

Megtiszteltetés, hogy olvasol.:)
süti beállítások módosítása