"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Az kiabál, akinek a háza ég?

2020/08/20. - írta: sefatias

Néhány évvel ezelőtt írtam egy posztot, amelyben határozottan kiálltam azon véleményem mellett, hogy a nemi identitás nem megváltoztatható. Azaz, nem döntés és elhatározás kérdése az, hogy valaki melyik nemhez vonzódik. Már közvetlenül a poszt megírása után úgy éreztem, hogy valami nem stimmel a véleményemmel. Azóta is sokat gondolkoztam, hogy mi lehet a baj. Aztán szép lassan rájöttem.

homokos.jpg

Már abban a posztban is leírtam, hogy kitöltöttem a Kinsey tesztet, ami azt az eredményt hozta, hogy teljesen és visszavonhatatlanul heteroszexuális vagyok. Én magam is érzem, hogy én ebből az állapotból soha nem fogok kimozdulni. Így születtem és így is maradok. Amikor azt a posztot írtam azt a hibát követtem el, hogy magamból indultam ki. Ha én ennyire biztos vagyok a nemi irányultságomban, akkor biztos mindenki így van vele. És közben nem értettem, hogy miért aggódnak mégis oly sokan amiatt, hogy a nemi irányultság megváltoztatható? De aztán rájöttem.

A Kinsey tesztben a hetero- és homoszexuális állapot között van még néhány köztes állapot is. A nem identitásnak olyan változatai, amelyek azt jelzik, hogy bizonyos emberekben nem feltétlenül ilyen erős a saját nemi identitás meghatározása. Azok az emberek, akik ezekbe a csoportokba tartoznak, akikben nem olyan erős a nemi identitásuk, azok bizony tényleg úgy érezhetik, hogy a nemi irányultság megváltoztatható. Pontosan azért érzik úgy, mint amiért én azt érzem, hogy nem megváltoztatható. Mert ők nem abba a kategóriába tartoznak, mint én. Az ő nemi irányultságuk tényleg bizonytalan. És ezt érzik akkor, mikor  kiállnak azon véleményük mellett, hogy bizonyos befolyásra, egyes emberek akár a saját nemükhöz is vonzódhatnak. Érzik magukban a bizonytalanságot, és félnek attól, hogy bizonyos helyzetben nem tudnának kitartani az általuk helyesnek vélt szexualitás mellett, és ezért megpróbálják elérni, hogy ne lehessen nyíltan beszélni a homoszexualitásról. 

Mindez azt jelenti, hogy minél nagyobb hévvel küzd valaki a homoszexualitás ellen, minél inkább fél attól, hogy a nemi irányultság megváltoztatható, annál nagyobb a valószínűsége, hogy ő egy látens homoszexuális, aki a maga belső harcait a saját érzései ellen, kivetíti a homoszexuálisok elleni harcra. Érdekes, hogy én egyáltalán nem érzem veszélyben a nemi irányultságomat, és nem is érdekel, hogy mások miként élik meg a sajátjukat. Történhet a világon bármi, szerintem a női testnél nincs szebb

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr9216171662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Discipline 2020.09.14. 15:09:20

Sefa, becsülöm benned, hogy tudod korrigálni a véleményedet. Ugyanakkor a végkövetkeztetéseddel nem teljesen értek egyet. Megint a szokásos formula: van benne igazság, de nem fedi le a teljes valóságot. Kiragadsz egy jelenséget, és általánosítod. Biztosan létezik olyan, akinél ez a belső küzdelem határozza meg a homoszexualitáshoz való hozzáállást, de nem hinném, hogy csak ez a motiváció hajthat valakit egy elutasító álláspont felé. Meg egyébként is, mi az, hogy "küzd a homoszexualitás ellen"? Ezzel eleve azt sugallod, hogy a saját homoszexualitása ellen küzd. Pedig homoszexualitás témájában a kritikus hozzáállás is egy széles spektrumot képvisel a durva homofóbiától egészen addig, hogy valaki helytelenít bizonyos szélsőséges és közszemérem-sértő megnyilvánulásokat, és nyilvánvaló, hogy ezek hátterében is különféle motivációk állhatnak.

Igazság Kereső 2020.09.14. 18:15:53

@Discipline:

Igen, igazad van.

Bennem is felmerült a cikk elolvasása után, hogy mindenki, aki elutasítja a homoszexualitást, vagy esetleg felszólal ellene, az MIND látens homokos?!

Ez általánosítás!

Ilyenek is lehetnek, de mind ilyen?

Azt én is furcsálom, hogy miért kell szélsőségesen üldözni a homokosomat?

Annak semmi értelme!

Azok között az üldözők közt valóban lehetnek látens homokosok, akik a saját magukban(és ezt mondja a pszichológia is) felfedezett érzelmeket, effektiv identitás zavart igyekeznek így kezelni, természetesen helytelenül, mert ezzel egyáltalán nem oldja meg!

Az általánosítással viszont nem tudok egyetérteni.

Egész biztos, hogy NEM MIND azért áll ki hevesen a heteroszexualitás mellett, mert látens homokos, hanem mert belső meggyőződése szerint ki kell állnia emellett az alapvetőnek tartott norma mellett!

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2020.09.16. 06:40:22

@Igazság Kereső: Szerintem rosszul értelmezted a posztot. A poszt nem azokról szól, akik küzdenek a homoszexualitás ellen, hanem azokról, akik úgy érzik, hogy a nemi irányultság megváltoztatható. Nem az a látens buzi, aki helytelennek tartja az azonos nemúek szerelmét, hanem aki belülről érzi, hogy a nemi irányultság nem egy fix dolog, hanem bizonyos befolyásra megváltoztatható. Ugyanis pont azért érzi, hogy megváltoztatható, mint amiért én azt érzem, hogy nem. És az ilyen ember azzal küzd a saját benső hangjai ellen, hogy minél hangosabban próbálja győzködni magát. Tehát tipikusan az "az kiabál, akinek a háza ég" esete

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2020.09.16. 06:45:57

@Discipline: " Biztosan létezik olyan, akinél ez a belső küzdelem határozza meg a homoszexualitáshoz való hozzáállást, de nem hinném, hogy csak ez a motiváció hajthat valakit egy elutasító álláspont felé. "

Igen. És ez a poszt róluk szól. Nem azokról, akik küzdenek a homoszexualitás ellen, hanem azokról, akiknek a benső hangja azt üzeni, hogy a nemi irányultság megváltoztatható. És ezt próbálják meg kompenzálni, befolyásolni akár önmagukban is, mivel félnek, hogy ha olyan helyzetbe kerülnek, akkor szerelembe tudnak esni a saját nemükhöz tartozóba. Számtalan helyzet van ami előhozza ezt a jelenséget. Sokszor azok küzdenek a keresztény közösségekben a házasságtörés és a paráznaság ellen a legnagyobb hévvel, akik a legjobban vágynak rá. Azok itélik el a legjobban a fiatalok szabadosságát, akik irigylik őket. Nem különleges jelenség ez. A konzervativ gondolkodás sajátossága

Discipline 2020.09.16. 09:21:00

@sefatias:
"És ez a poszt róluk szól. Nem azokról, akik küzdenek a homoszexualitás ellen, hanem azokról, akiknek a benső hangja azt üzeni, hogy a nemi irányultság megváltoztatható."
Ez így rendben is van. Csak tudod, valahogy ki kellett volna domborítani, hogy kifejezetten erről a csoportról írsz, mert így azt sugallod, hogy mindenki, aki "küzd a homoszexualitás ellen" (bármit is értsünk ez alatt) ebbe a csoportba tartozik.

"A konzervativ gondolkodás sajátossága"
Inkább mondjuk azt, hogy a konzervatív beállítottságúak körében gyakran előfordul ez a jelenség, és akkor még egyet is tudok érteni. De hogy ez kimondottan sajátossága lenne a konzervatív gondolkodásnak, az nem állja meg a helyét. Ugyanúgy, ahogy a liberális gondolkodás sajátosságának se nevezném, pedig ott is ugyanúgy jellemző, hogy azok hangoztatják legerőteljesebben a szólás- és gondolatszabadságot, akik egyébként egy kanál vízben megfojtanának mindenki, aki akár legkevésbé is másként gondolkodik mint ők, és a gondolatait esetleg még meg is meri fogalmazni. Vagy olyanok követelnek leghangosabban emberi jogokat, akiket a legkevésbé sem érdekel embertársuk szenvedése, vagy hátrányos helyzete.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2020.09.16. 09:22:58

@Discipline: :) túl gyakran fordul elő ahhoz, hogy ne lehessen sajátosságnak tekinteni

Igazság Kereső 2020.09.16. 17:24:37

@sefatias:

Nem lehet, hogy még nagyon is bele vagy ragadva a fekete-fehér gondolkodásba?

Azért ennél sokkal árnyaltabb a kép.

"Sokszor azok küzdenek a keresztény közösségekben a házasságtörés és a paráznaság ellen a legnagyobb hévvel, akik a legjobban vágynak rá. Azok itélik el a legjobban a fiatalok szabadosságát, akik irigylik őket."

Mind ezért küzd hevesen, mindegyik belső indíttatása ez?

A pszichológia valóban beszél erről a jelenségről. De hogy mindenki hajtóerejének ez tekinthető, az nem igaz!

Ez a fekete-fehér gondolkodás és általánosítás tipikus esete!

Abban egyetértek, hogy sok ilyen ember lehet a fenti csoportokban, de abban már nem értek egyet, hogy köztük mindenki ilyen, hogy valójában mindenkit ez vezérelne!

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2020.09.16. 17:40:11

@Igazság Kereső: Nekem semmi bajom az általánosítással. Szerintem, ha 100-ból nyolcvan olyan, akkor az már tipikus jellemző.

Discipline 2020.09.25. 12:06:45

@sefatias:
Nem is magával az általánosítással van baj, hanem azzal, hogy honnan tudod, ebben a konkrét kérdésben 100-ból hány esetre érvényes amit leírsz. :)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2020.09.25. 14:08:53

Magamból indulok ki. Ha én minden tudományos képesítés nélkül érzem azt, hogy semmi sem tudna rávenni homoszexuális kapcsolatra, akkor nincs szükség statisztikára. A nemi irányultságot megváltoztathatatlannak gondolom. Ha pedig valaki úgy érzi, hogy a nemi irányultság megváltoztatható, akkor az ő érzéseinek is van alapja. Hiszen magából indul ki. És emiatt sanszosnak tartom, hogy azok akik úgy ÉRZIK hogy a nemi irányultság bizonyos esetekben veszélyben lehet, akkor az nem lehet véletlen.
süti beállítások módosítása