Voltaire-nek sok ellenlábasa volt.Elég pökhendi fickó volt, úgyhogy könnyen belemászott mások lelkivilágába. A közhiedelemmel ellentétben Voltaire nem volt ateista. Haláláig hitt Isten létezésében. Valószinüleg őt is azért tartják, tartották sokan ateistának, mint engem: semmilyen tiszteletet nem mutatott a vallási fanatizmus iránt. Sőt! A legnagyobb ellenségének tekintette, és ahol csak bírt minden befolyását latba vetette, hogy küzdjön ellene. Jelmondata ez volt: "Tipord el a gyalázatost!" Olyan fontos volt számára ez, hogy még a leveleit is így írta alá.
Filozófiai ábécé című könyvében szentel egy fejezetet a fanatizmusnak. Sajnos nem találtam meg magyarul az interneten, de ha valakinek megvan ez a könyv, ajánlom hogy olvassa el.
Voltaire minden augusztus 23.-án megemlékezett a "hugenották éjszakájáról". Gyásznap volt ez számára. Gyűlölte a vallási fanatizmusból eredő gyilkosságokat, megtorlásokat. Erre és a XVIII. század vallási életére nagyszerű példát mutat három olyan eset, ami Voltaire jóvoltából nyilvánosságot kapott, és fennmaradt napjainkig. Három olyan esetről van szó, ahol a vallási fanatizmusnak köszönhetően ártatlan embereket végeztek ki, vagy hurcoltak meg. Voltaire a már meghozott ítéletek és kivégzések után saját költségén perújrafelvételt kért, és mindhárom esetben felmentés lett a vége. Bár kettőben már későn, hiszen az ítéleteket végrehajtották, az ártatlan áldozatokat a megkínzásuk után kivégezték.
Jean Calas
Jean Calas tisztességben megőszült protestáns kereskedő volt. Toulouse-ban élt népes családjával, és sem ő, sem szerettei nem irányították magukra a külvilág figyelmét. Abban sem találni semmi feltűnőt, hogy egyik fia, Marc Antoin pályája nem alakult sikeresen. Ügyvédnek készült, de már csak felekezeti hovatartozása miatt sem számíthatott állásra a katolikus városban. A lelkileg labilis fiatalemberről tudták, hogy karrierje érdekében azt tervezi: áttér a katolikus hitre. A család nem ellenezte, hiszen azt már egy másik Calas fiú is megtette.
Egyik este - 1761. október 13-án - vendégük érkezett Bordeaux-ból: Marc Antoin barátja, Lavaisse. Mindnyájan vacsoránál ültek, amikor Marc Antoin kiment a szobából. Amikor távolléte már feltűnő volt, keresésére indultak. A család és a vendég együtt bukkantak rá: felakasztotta magát egy ajtófélfára. Családi tragédia - gondolhatnánk, s nyilván ezt gondolták a hozzátartozók is. Tévedtek. A haláleset rövidesen messze túlnőtt önmagán.
A család - érhető módon - nem akarta felfedni az öngyilkosság tényét, hiszen a helyi szokás szerint akkor nemcsak az egyházi temetést tagadták volna meg a halottól, hanem - szégyenszemre - arccal lefelé fektetve egy szekéren végig is hurcolták volna a bigott katolikusok által lakott városban. A fiú nyakán lévő sérülés - a kötél nyoma - azonban áruló jel volt. Legalábbis ezt a következtetést vonta le a bíróság, valamint szárnyaló fantáziájával a szenzációra éhes lakosság. Előbb csak az összesereglett kíváncsi tömegben hangzott fel a gyanúsítás, amit aztán az esetet tárgyaló bíróság kész ténynek tekintet: a fiút az apja ölte meg. A protestáns családfő nem tudván másként megakadályozni, hogy protestáns fia megtérjen az igaz egyház kebelére - hangzott a magyarázat -, inkább meggyilkolta, mintsem az áttérést meg kelljen érnie. Jean Calas-t és feleségét, valamint az esetnél jelen volt testvért, vendéget és szolgálót bilincsbe verték és börtönbe vetették.
Megindult az eljárás. A bírák között mindössze egy akadt, aki a vádlottak védelmére kelt, pedig nemcsak a józan ész zárta ki, hogy egy apa felakassza a fiát, hanem a helyszíni szemle is. Nem volt nyoma semmiféle dulakodásnak, és nem találtak semmiféle sérülést a fiú testén. Az eljárás ellen berzenkedő bíró kikapcsolása után a bíróság többségi szavazással - gyilkosság miatt - halálra ítélte Jean Calas-t. Az ítéletet 1762. március 10-én barbár módon hajtották végre. Előbb kínvallatásnak vetették alá, majd keresztre fektetve összetörték csontjait. Ezután kerékre vonva hagyták lassan kiszenvedni. Calas a keréken is ártatlannak vallotta magát. A bíróság zavarba jött, és hibát hibára halmozott. Eredetileg ugyanis bűnrészesség miatt az ügyész halálos ítéletet kért Calas feleségére, Pierre nevű fiukra, a család vendégére, valamint életfogytiglani börtönt a szolgálóra. Végül azonban csak a fivért ítélték száműzetésre, a többieket felmentették. Ezzel azonban azt a képtelenséget "állította" a bíróság, hogy a közel 70 éves öregember egyedül akasztotta fel erős testalkatú, 28 éves fiát.
Voltaire-hez is eljutott az eset híre, s az is, hogy a kivégzett Calas feleségétől elvették és zárdába kényszerítették lányait. Az idős filozófus - miután meggyőződött a súlyos bírói tévedés, a justizmord körülményeiről, s arra a következtetésre jutott, hogy a szerencsétlen család ártatlan - minden követ megmozgatott rehabilitálásukért. Egyik barátjának írta: "Hatvan éven át oly sok igazságtalanságot szenvedtem el, hogy most, mintegy elégtételként legalább erre az egy jogtalanságra fényt fogok deríteni." Többször is megírta az esetet, amivel kiváltotta az európai közvélemény szimpátiáját a Calas család iránt. Majd - nem kis anyagi áldozatot hozva - elérte, hogy kivették az ügyet a toulouse-i parlament kezéből, s Párizsban vizsgálták felül.
Voltaire makacsul harcolt az ügyért, annak ellenére, hogy a legmagasabb udvari körökhöz tartozó barátai nyugalomra intették. Nem mintha kétségbe vonták volna igazán, csak nem akarták, hogy a justizmord szétkürtölésével növekedjék Franciaország szégyene. ő azonban nem hátrált meg. Levelek tucatjait írta, hogy támogatókat szerezzen a perújrafelvételhez. Nagy nehezen rávette az anyát is, hogy Párizsban maga folyamodjon jogorvoslatért. Az erőfeszítések végül meghozták az eredményt: 1764. június 4-én, több mint két évvel a kivégzés után egy párizsi bizottság - melyben benne volt maga XV. Lajos király is - hatályon kívül helyezte a toulouse-i ítéletet. A kivégzett Jean Calas-t és a családot rehabilitálták. "Párizsban az értelem legyőzi a fanatizmust" - írta bizakodóan Voltaire. Legalábbis ezzel az üggyel kapcsolatban. Ugyanis az előbbiekben párhuzamosan zajlott a Sirven ügy, melyet szintén a sajátjának tekintett, s amelyben ugyancsak a toulouse-i parlament volt az illetékes.
Pierre-Paul Sirven és családja
A tehetős Sirven család is protestáns volt, és szintén bigott katolikus közegben, Castres-ban élt. Három lányuk közül az egyiket, a szellemileg kissé visszamaradott Elisabethet a püspök rávette arra, hogy térjen át a katolikus hitre, és ennek érdekében kolostorba vitték. A lány lelkiállapota azonban rosszabbodott, így nemsokára hazaengedték. Kis idő elteltével újra jelentkeztek érte, hogy folytassák oktatását az igaz hitre. A lány azonban eltűnt. Senki nem tudott róla semmit, mígnem 1762 januárjának elején rábukkantak holttestére egy kútban.
Az időpont fontos: ekkor már több mint három hónapja nyomoztak Calas ügyében. Némi fantáziával - és láttuk, a bíróságnak volt fantáziája - kapcsolatot lehetett teremteni a két ügy között. Meg is tették, s a bigott lakosság szívesen elhitte, hogy egy szervezett protestáns összeesküvés újabb konkrét megnyilvánulásával áll szemben: a protestánsok újra öltek.
A Sirvenek, veszélyt gyanítva, Svájcba menekültek. A szökést a bíróság - mi sem természetesebb - bizonyítéknak tekintette annak igazolására, hogy gyanúja jogos: a lányt valóban a család tette el láb alól. Hamis tanúk egész sorának kihallgatása után a házaspárt 1764. március 29-én halálra ítélték, lányaikat pedig arra kötelezték, hogy a kivégzést nézzék végig, majd hagyják el az országot. Áthidalták azt a nehézséget is, amit a vádlottak távolléte okozott. Az ítéletet szimbolikusan, bábukon hajtották végre.
Hosszas hányattatás után a család tagjai 1765 tavaszára Feney-be kerültek, ahol Voltaire vette őket pártfogásába. A filozófus most megingott ama meggyőződésében, hogy Párizsban az értelem legyűri a fanatizmust. Hiába volt meggyőződve arról, hogy a "Sirven család ártatlansága még nyilvánvalóbb, mint a Calas családé volt", úgy tűnt, nem sikerül elérnie rehabilitálásukat. Csak 1771-re tudta kijárni, hogy a megreformált toulouse-i parlament meghozza a felmentő ítéletet. Ezt azonban az anya már nem érte meg.
La Barre lovag
A fanatikusoknak nem kellett feltétlenül más felekezethez tartozó ellenség - tapasztalhatta a filozófus. Még távolinak tűnt a Sirvenek rehabilitációja, amikor a hitetlenkedő európai olvasók figyelmét 1765-66 folyamán egy picardiai rémtörténet kötötte le. La Barre lovag halálának története címmel írta meg az ügyet Voltaire 1766-ban.
A picardiai Abbeville apátnője elutasította egy bizonyos Belleval nevű helybéli lakos közeledését. Ez a férfiban gyűlöletet keltett az apátnő iránt, de rajta nem tudott bosszút állni. Az apátnőnek volt azonban egy unokaöccse, aki nála élt, mivel nemcsak szüleit vesztette el, hanem pénze sem igen maradt nemesi címe mellé. La Barre lovagot a sorscsapások láthatóan nem törték meg. Vidáman élt, sok barátja volt, az italt sem vetette meg, így érthető, hogy a feltétlenül szükségesnél több vallási buzgalmat sem mutatott.
Történt, hogy 1765. április 9-én ismeretlen tettesek megrongálták az abbeville-i hídon álló feszületet. A fanatikus lakosság felháborodva tiltakozott, és az amiens-i püspök is megtorlást követelt. Belleval úgy érezte, most elérkezett az ő ideje: rábizonyíthatja a "gaztettet" La Barre lovagre és barátaira. Ez azonban nem tűnt egyszerűnek, hiszen a rongálásnak nem akadt tanúja. Aztán kiderült, hogy valódi szemtanúra nincs is szükség. Elég valószínűsíteni, hogy La Barre és társasága képes lehetett a bűn elkövetésére, s kissé vájkálni kell a 19 éves fiatalember "múltjában". S ha kerítenek egy-két hamis tanút is, már semmi akadálya a konstrukciós per kezdetének.
"Találtak" is tanúkat, akik azt vallották, hogy La Barre és barátai egy közelmúltbéli körmenet alkalmával tiszteletlenül viselkedtek: nem emeltek kalapot, amikor a menet elhaladt mellettük. Majd újabb tanúk jelentkeztek, akik többször hallották, hogy La Barre trágár dalokat énekel, mi több, gúnyosan nyilatkozott Szűz Máriáról. Emellett istentelen és tiltott könyveket találtak nála, köztük Voltaire Filozófiai ábécéjét.
Néhány hét múlva már mindenki meg volt győződve arról, hogy a feszületet La Barre istentelen bandája tette tönkre. Az apátnő hiába próbált meg mindent, a vádlottakat kínpadra vonták, nyelvük kitépésére, fővesztésre, majd ezek után máglyára ítélték - anélkül, hogy beismerő vallomás született volna. Étallonde-nak, az egyik vádlottnak sikerült megszöknie a börtönből, s Poroszországba menekült, ahol a felvilágosult király hadseregének tisztjévé fogadta.
Az ítéletet 1766. február 28-án mondták ki, de kevesen hitték, hogy végre is fogják hajtani. Párizs befolyásos köreiben is sokan megmozdultak La Barre érdekében, s mint Voltaire rámutatott, valójában hiányzott a bűntett. Úgy vélekedett, hogy amit La Barre mint szabadgondolkodó mondott, Angliában bármelyik parlamenti ülésen elhangozhatott volna. "Ami az igaz hit meggyalázását illető trágárságokat illeti - írta Voltaire -, Montesquieu a Perzsa levelekben sokkal szabadosabb volt." Hiányzott a jogi alap is, hiszen Franciaországban nem létezett olyan törvény, amely az istenkáromlást halállal büntetné. És mégis, 1766. július 1-jén öt hóhér közreműködésével végrehajtották az ítéletet. A bírák egy szentségtörésre kiszabott halálos ítéletet kapartak elő precedensként 1682-ből.
La Barre hősiesen viselkedett, nem engedte, hogy kitépjék a nyelvét. A többi barbárságot azonban hang nélkül tűrte.
Voltaire teljesen kétségbe esett. A Filozófiai ábécé szerzőjét akár az "ifjúság megrontásával" is vádolhatták volna. Felmerült benne, hogy az esetleges üldöztetés elől ő is a porosz király, egykori vendéglátója védelmébe húzódik. Igazi válasza az volt a történtekre, hogy 1766-ban kommentárokkal - bár névtelenül - kiadta Beccaria híres jogi művét, A bűnökről és a büntetésekről című könyvet, amely a középkori állapotokkal szemben egyensúlyt akart teremteni a bűn és a büntetés között. Voltaire mást nem tudott tenni a La Barre ügyben. Hiába adta be még 1775-ben is Az ártatlan vér kiáltása című védőiratot XVI. Lajos királynak - választ nem kapott. "Sem értelem, sem emberség nincs a világon" - írta az agg filozófus barátjának, d'Argentalnak. La Barre rehabilitálását Voltaire már nem érhette meg.
Amint látjuk ezekben az esetekben nem az egyház a felelős, függetlenül attól, hogy vallási köntösbe bújtatták a vádakat. De felmerül a kérdés, hogy miért nem tett valamit a Krisztust követő egyházi vezetés? Miért engedte, hogy idáig fajuljanak a dolgok? És amit fontos megjegyezni, hogy ez a három eset csupán azért maradt meg, mert Voltaire felfigyelt rájuk, és a saját biztonságát veszélyeztetve kiállt a vallási fanatizmussal szemben. Vajon hány olyan eset volt, ami titokban maradt, és a nagy nyilvánosság tudta nélkül végeztek ki, tettek tönkre embereket?
Forrás: RUBICONline
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
penészedés 2014.05.01. 16:29:42
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.01. 20:09:37
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.01. 20:10:36
penészedés 2014.05.02. 15:24:27
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.02. 16:21:21
Szerintem sokunknak valahol ez az élettörténete....
penészedés 2014.05.02. 17:11:31
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.02. 17:16:12
"....a „heuréka”, az igazság felfedezésének pillanatától kezdve egy ideig boldog – ez az a boldogság, mely motiválja fanatizmusát, és meg is tartja egy időre a fanatizmus állapotában. Pontosan addig boldog, amíg megmarad a fanatizmus rendszerében. Amint kétségei támadnak, vagy a korábbi szocializációja okán, esetleg valamifajta a „deprogramozás” hatására rossz lesz a lelkiismerete, máris megbomlik az egyensúly, melyen a boldogsága alapult. Mivel a fanatikus tartalom töltötte ki az életét, az elvesztésekor hatalmas űrt érez...."
eletazortoronyutan.blogspot.hu/2014/04/ket-harom-hernyot-el-kell-turnom-ha-meg.html
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 17:22:20
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 17:25:54
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 17:43:55
penészedés 2014.05.02. 19:14:13
használja a Bibliát,nem azért,hogy tanuljon belőle hanem csak arra keres igéket benne,hogy a saját ferde álláspontját igazolja.A fanatikus hívő visszaél a Bibliával.Ez bűn és egyben nagyon veszélyes magatartás.
penészedés 2014.05.02. 19:18:22
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 21:02:56
Ebben egyetértek veled, de van egy hibája ennek a gondolatnak. A fanatikus hívő pont azért fanatikus, mert meg van róla győződve, hogy teljesen jól értelmezi a Bibliát, és nála senki sincs közelebb a biblia tanításához. Tehát az IGAZSÁGHOZ való viszonya a fanatikus és a nem fanatikus embernek ugyanolyan. A fanatikusnál viszont valami hiányzik a józan megfontoltság.
Erről is írtam itt: sefatias.blog.hu/2013/05/02/cogito_ergo_sum_143
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.02. 21:22:52
penészedés 2014.05.02. 22:49:00
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 22:53:58
penészedés 2014.05.02. 23:18:09
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.02. 23:21:27
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.03. 10:32:40
Vallási fanatizmus vs. nacionalizmus.
Tegyük fel az egyik esetben az ok okozat kérdéseket/ pl a nacionalizmusnál/ és párhuzamosan megkapjuk a másikra is érvényes válaszokat.
Honnan ered/miért jött létre/...... merre tart /Quo vadis/....s mit eredményez....
S tegyétek fel azokat a kérdéseket is, melyeket a hozzászólásaitokban felvetettetek...........ez a rideg valóság...........
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.03. 11:02:55
penészedés 2014.05.03. 22:08:06
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.04. 08:08:07
Tetszett az összefoglalásod. Jó a felvetés, hogy maga Pál is át lett "programozva" céltudatos és harcos apostollá. Kérdés az, hogy a valós lelkesedés és céltudatosság - ami kétségtégtelenül ellentéte a lagymatagságnak, ami egyfajta követelmény is a keresztények felé (Jel 3:16), hol lépi át a keskeny határvonalat és csap át fanatizmusba?
bjanek 2014.05.04. 10:54:57
gyümölcseikről ismerni fel.
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.04. 11:14:36
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.04. 13:21:31
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.04. 13:26:01
Valami hasonlót fogalmaztam meg itt: sefatias.blog.hu/2014/01/10/a_pasztor_nelkuli_juhokrol
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.04. 14:01:49
penészedés 2014.05.04. 19:21:04
www.hitvedelem.blog.hu/2o14/04/29/lazadok_es_a_visszatero_maradek_1_resz
www.hitvedelm.blog.hu/2014/o5/03/lazadok_menekulok_es_a_visszatero_maradek_2_resz
penészedés 2014.05.04. 19:34:06
penészedés 2014.05.04. 19:36:12
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.05. 07:21:49
Ez így igaz, ahogy írod. Azonban ezek a fogalmak (vakbuzgóság, túlbuzgóság, elvakultság, fanatizmus) mind szubjektívek. Ugyanez a helyzet: "Ott ahol már másoknak árt....s végeredményben önmagának is.." (@Csakegyember). És ki mondja meg, hogy mivel ártok a másiknak, és önmagamnak? Ha én úgy ítélem meg, hogy nekem valami ártalmas és azt szóvá teszem, akkor mi van, ha a másik ezt nem így látja? Vajon ő fog ebben ítélkezni, hogy nekem mi az ártalmas, vagy én? Vagy van-e jogom beleszólni a másik életébe, mert úgy látom, hogy az, amit csinál árt neki, jóllehet ezt ő nem így látja?
Az ami nekem lelkesedés, a másiknak elvakultság, és fordítva. Ha az egész dolog nem tevődik át a gyakorlatba, az csak üres filozófia, de Jézus nem üres filozófiát tanított.
Ha a "keresztény" gyülekezetekben csak addig van béke, amíg a tagok ügyesen el tudnak beszélni egymás mellett és kirakják a szerintük "rendbontókat", akkor az nem keresztény közösség. Ezért nem lehet megítélni és összehasonlítani a csoportokat, mert lehet a "békétlen" gyülekezet mégiscsak közelebb van Krisztushoz. De persze ez sem igaz így önmagában, mert attól függ, hogy pontosan mi a békétlenség tárgya. Ha nincsenek konkrétumok, gyakorlati példák, akkor az számomra csak elmefuttatás, és semmi több.
(ezért is linkeltem be a másik cikkemet, ami ki lett törölve, mert mindent csak a saját kontextusában lehet vizsgálni)
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.05. 12:17:22
Már csak a megoldás kell, amit nekem kell megtalálnom,.. de eddig még nem sikerült...sajnos.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 13:35:49
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 13:38:57
penészedés 2014.05.05. 13:50:49
Nekem ebben a témakörben Csakegyember definíciója a mérvadó:másoknak ÁRT s magának is.A "joga-e van beleszólni?" kényes kérdés.Egy gyülekezetben felelősek vagyunk egymásért és egyben gyülekezetért is.Bizonyos értelemben bibliai értelemben "őrzője vagyok a testvéremnek"és felelős vagyok érte.Az,hogy ez nem működik a gyülekezetekben annak számos oka van.Vannak gyülekezetek ahol a "ne rázzuk a csónakot"elv az uralkodó és valóban senki sem szól senki dolgába,máshol pedig önjelölt "kiigazítók"működnek akik rendelkeznek a "helyreigazítás karizmájával"és nagy károkat okoznak.Igazad van,a dolognak van egy szubjektív olvasata de kell,hogy legyen objektív olvasata is.Azok a példák amelyeket sefatias említ a posztban azok objektívan vallásos fanatizmus eklatáns példái,amint a Szent-Bertalan éj is.Ezek mögött nem lelkesedés állt.Sok igazság van abban is amit a gyülekezetről írtál.Konkrétumokra én is kíváncsi vagyok.A második cikked hol található?Bocsánatot kérek a hányavetett hozzászólás,válasz miatt de egy kicsit zaklatott vagyok,mert egy másik blogon valaki megvádolt istenkáromlással mert kiálltam a Biblia ihletettsége mellett.Most egy kis önvizsgálatot kell tartsak.A blogolás és az abban való részvétel lelkileg egyáltalán nem veszélytelen dolog.Elég sok sebet kaptam már más blogokon,ezen még nem.Valahogy a trollok elkerülik ezt a blogot.Példaképpen az egyik blogon evolucionista trollokkal vívtam nagy csatát és ez lelkileg annyira kimerített,hogy három hónapig egy vitában sem vettem részt.Bocsánat ezért a szubjektív önkitárulkozásért.Az említett evolucionisták teljesen fanatikusak voltak és kíméletlenek.Ez egy objektív tapasztalat volt a fanatizmus eme fajtájáról.A meggyőződéses evolucionista(Darwin vagy Dawkins híve)egy igencsak fanatikus ember.Szerinte ez tudomány,de nem veszi észre,hogy számára az evolucionizmus vallássá vált és fanatikusan védi a vallását eszközöket nem bírálva.Ha nem osztod a véleményét akkor....
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 13:54:11
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.05. 13:55:14
Nézd, ahogy gondolod.
A cikkedben említett esetek több száz évvel ezelőtt egy másik történelmi környezetben történtek, melyeknek jogosságát-jogtalanságát nem lehet a mából megítélni, max csak tudomásul venni a tényeket.
Számomra a keresztényi gondolkodás akkor ér valamit, ha a jelenben megjelenik, mert nekünk azokkal a helyzetekkel kell szembenéznünk, amiben mi vagyunk, vagy amiken mi mentünk keresztül, nem pedig a más vallásokkal, vagy azok múltjával (illetve azokkal olyan mértékben, amiből tanulni tudunk). Csak ezért idéztem be a linket.
Egyébként is mentális cimkéket mindig is sokkal könnyebb a másikra ragasztgatni, mint érdemben reagálni a mondandójára, de én efelett veled nem nyitok vitát, mert ez egy lejárt lemez.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 14:00:31
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.05. 14:08:28
Semmi gond a kitárulkozással, és abban is egyetértek, hogy elég rázós tud lenni néha a blogozás is. A témával kapcsolatos konkrétumokat tartalmazó linket nem szeretném még egyszer belinkelni ide, mert tiszteletben tartom a blogtulaj ezzel kapcsolatos döntését.
A blogomon megtalálod ezeknek összefoglalóit (a nicknevem melletti linken), ha a "moderálás" szót beütöd a keresőbe. Nem tudom mennyire lesznek a cikkek érthetőek, hiszen egy régi történetről van szó, amely egy bizonyos közösséget érintett/érint. Talán azért a lényeg kivehető.
Arpicus 2014.05.05. 15:46:00
Az történt,hogy zaklatott állapotomban tönkretettem a "penészedés"nevet,helyette újból kellett regisztrálnom.Tehát:én vagyok az aki a "penészedés"voltam.Ezentúl megpróbálok vigyázni és megőrizni ezt az új nick
nevet.Elmúlt nálam a "penészedés".
Máshol ahol sokkal egyszerűbb a hozzáférhetőség megmarad a "káposztafej".Ezt a nick nevet az ebben a rendszerben működő blogokon használom.
Köszönöm megértéseteket!
Shalom
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.05. 17:17:23
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 18:23:19
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.05. 18:59:41
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 19:13:39
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.05. 19:59:38
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.05. 20:04:27
Ez a blog az én itatóspapirom. Én is kiirtam magamból az érzéseimet, félelmeimet. Tudom hogy jó.
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.05. 21:38:42
Arpicus 2014.05.06. 00:24:48
Árpicus(a volt penészes)
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.06. 07:54:34
Köszönöm még egyszer
ORION 2014.05.06. 10:24:20
ORION 2014.05.06. 10:27:59
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 11:29:19
ORION 2014.05.06. 13:01:40
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 13:11:54
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 13:15:06
"Lehet, hogy tényleg tolvajok és rablók után mentünk? Így utólag azt mondom, hogy lehet. Hiszen kiraboltak bennünket, elvették a legfontosabb értékeinket. Éveinket, fiatalságunkat, legfontosabb döntéseinket. Csakhogy itt sok minden nem stimmel. Ugyanis a kisegyházak, szekták áldozatai egyetlen okból válhattak áldozattá. Méghozzá az Isten iránti szeretet, odaadás okán. Nem azért csatlakoztunk bizonyos gyülekezetekhez, hogy embereket szolgáljunk, hanem, hogy Istent. A szándék jó. És az elért eredmény sem rossz. Csupán a mód, és a módszer hagy kivetnivalót maga után. De én most azt mondom, hogy ebben a nagyegyházak is legalább annyira hibásak, mint a kicsik. A téves bibliaértelmezések nem a kisegyházak egyedüli sajátjai. a nagyegyházak ugyanolyan hévvel marják egymást, minta kicsik a nagyokat. Ezért én azt mondom, hogy nem igaz, hogy más Jézust hittünk. Nem igaz, hogy más evangéliumnak hittünk. Nem igaz, hogy más evangéliumot hirdettünk. A Mindenható teremtőben hittünk. Az Alkotóban, aki teremtette az eget és a földet. Az Ő Fiában, aki meghalt a bűneinkét, és nem csak a mienkért, hanem az egész világéért is! És hittük az evangéliumot, hogy Krisztus vére örök életet ad azoknak, akik hisznek benne. Persze lehet itt szavakon lovagolni, ami a kereszténységnek amúgy is sajátja. Mit szavakon! Betűkön! Betűk miatt is képesek egymást halálra gyilkolni. De azt hiszem, ezek a szóharcok semmit nem visznek előre (2Tim 2:14,23,24)"
ORION 2014.05.06. 13:50:15
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 13:53:22
ORION 2014.05.06. 16:18:37
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.06. 18:10:09
De ha még tovább gondolkodunk, akkor nem inkább a mindenkori igazságszolgáltatás pontatlanságát és a mindenkori közvélemény tájékozatlan indulatait találjuk?
Történt egy bűneset, felelőst kell(ene) találni, nem akkora gond, ha nem ő volt, a közvéleményt valahogy meg kell nyugtatni. Ennek nincs köze a valláshoz vagy az egyházhoz, ma ugyanolyan gyakori.
Emberek vagyunk, homo (állítólag) sapiensek, ez az ok, és amíg ez az ok meg nem szűnik, úgy tűnik, a helyzet sem fog változni, a lehető legvilágiasabb társadalmakban agyon nem lőtt lakossággal is ugyanúgy történik majd justizmord, mivel a közvélemény részéről adott az elvárás (bűneset ne maradjon büntetlen), a gépezet pedig személytelenül forog.
Ami igazán elgondolkodtató, az az hogy ha a jogvédelem beindul, akkor már sok valódi bűnöst is felmentenek, de az esetenkénti justizmord még ettől sem szűnik meg.
ORION 2014.05.06. 18:28:47
Arpicus 2014.05.06. 18:29:16
Shalom
Arpicus 2014.05.06. 18:39:24
holmi jogi területre terelni a témát.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 19:44:45
"Ne rágalmazzátok egymást, testvérek. Aki testvérét megrágalmazza vagy ítélkezik testvére fölött, az a törvényt rágalmazza és a törvény fölött ítélkezik. Ha a törvény fölött ítélkezel, a törvénynek ahelyett, hogy megtartanád, a bírája vagy. Egy a törvényhozó és a bíró, aki megmenthet vagy elveszíthet. Ki vagy, hogy ítélkezel felebarátod fölött? "
Nem gondolom, hogy valaki, csupán azért , mert nem lát tisztán egy kérdésben, méltó lenne arra, hogy Istentagadónak, hitetlennek ítéljem. Abban sem vagyok biztos, hogy nekem feltétlenül helyre kell raknom a fejét, ha ő bizonyos okokból ragaszkodik a nézeteihez. Ezért is kerülöm a teológiai vitákat. A véleményemet elmondom, vagy belinkelem az egyik írásomat, és szerintem onnan vége a szerepemnek. Ha az Isten úgy látja, akkor majd ő kiigazítja az illető nézeteit."Ha valamiben még másképpen gondolkodtok, Isten majd megvilágosít benneteket" Fil 3:15
Arról nem is beszélve, hogy igazán senki sem lehet biztos abban, hogy igaza van. Mert bár az egyik dologban helyesen gondolkozhat, de igen valószínű, hogy más területeken gyengébb a kelleténél. És máris eljutottunk a gerenda és a szálka esetéhez, vagy a gonosz rabszolga esetéhez, akinek elengedték az adósságát, de ő nem volt hajlandó ugyanerre az irgalomra
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.06. 19:55:07
Ebben az esetben a világméretű befolyással rendelkező keresztény egyháztól elvártam volna, hogy ahelyett, hogy hallgatólagosan beleegyezett volna ezekbe a kereszténységet teljesen nélkülöző, keresztény okokra hivatkozó igazságtalanságokba, inkább emelte volna fel a szavát a szeretet, és az irgalom, illetve a türelem és a kedvesség mellett. Ezzel megakadályozhatta volna az évszázadokon keresztül tartó gyülölködést. Persze tudom, hogy te egyből a protestánsokra kennéd a felelősséget, de hát Jézus elkövette azt a hibát, hogy ezt mondta:"38Hallottátok a parancsot: Szemet szemért és fogat fogért. 39Én pedig azt mondom nektek, ne álljatok ellent a gonosznak. Aki megüti a jobb arcodat, annak tartsd oda a másikat is! 40Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a köntösödet is! 41S ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele kétannyira! 42Aki kér, annak adj, s attól, aki kölcsönt akar tőled, ne tagadd meg! "
Illetve hibáját tetézte a következő gondolattal: "43Hallottátok a parancsot: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. 44Én pedig azt mondom nektek: szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért! 45Így lesztek fiai mennyei Atyátoknak, aki fölkelti napját jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is, bűnösöknek is. 46Ha csupán azokat szeretitek, akik szeretnek benneteket, mi lesz a jutalmatok? Nem így tesznek a vámosok is? 47S ha nem köszöntitek, csak barátaitokat, mi különöset tesztek? Nem így tesznek a pogányok is? 48Legyetek hát tökéletesek, amint mennyei Atyátok tökéletes! "
Ha ezeket nem mondta volna Jézus, és nem rendelkeztek volna ezzel az igével a korabeli vallásvezetők, akkor azt mondanám, hogy igazad van. De így kénytelen vagyok azt mondani, hogy a keresztény vezetők, és a nép is szándékosan figyelmen kívül hagyta az Ura szavát. De ha ez vigasztal akkor azt is elmondom, hogy a protestánsok sem voltak különbek, de a katolikusok mind számban, mind hatalomban felettük álltak, és ezt ki is élvezték
ORION 2014.05.06. 19:59:12
ORION 2014.05.06. 20:19:26
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 06:53:48
Nézzünk szembe bátran a ténnyel: ma nincs keresztény fanatizmus, nincsenek áldozatai. Rossz nyomon jár, aki ebbe a keretbe szeretné beleerőltetni a valóságot, amelyben a keresztényeket ölik a muszlimok, és szabadon elnyomják a világiak. Az általános "vallási fanatizmus" mint probléma egy tévkoncepció.
@sefatias: "Persze tudom, hogy te egyből a protestánsokra kennéd a felelősséget"
Ezúttal nincs rá szükség: hazánkban évente több justizmord történik, mint ami Voltaire egész életművében szerepel. Egyszerűen körül kell nézni, és megbarátkozni a létező világgal.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 07:20:11
Teszteljük az állítást: mi a véleményed erről az Anne Graham okfejtésről? www.michaeljournal.org/reap.htm
Azt gondolod róla, hogy Anne Graham egy vallási fanatikus, aki meghamisítja a kereszténységet, vagy az, hogy az elvilágiasodó társadalom maga teremti meg azokat a problémákat, amelyektől azután hangosan szenved?
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 07:22:56
Ennek alapján szerinted a fanatizmus vagy az elvilágiasodás a nagyobb probléma?
Arpicus 2014.05.07. 12:38:54
Végül egy kérdés:Girolamo Savonarola vallásos fanatikus volt?Őt a saját egyháza küldte máglyára.Egyébként számomra ő az egyke azon nagyon kevés katolikusnak akire felnézek.
Előreformátor volt.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 13:35:52
Mik voltak ezek a fanatikus megnyilvánulások?
Hány Opus Dei merényletről tudsz?
Érdemes lenne definiálnod a fanatizmus és a fanatikusok fogalmát. Szerintem fanatikus az, aki erőszakos megoldások árán is ragaszkodik a szélsőséges és népszerűtlen elgondolásaihoz. Ebben az értelemben nincsenek keresztény fanatikusok. (Még a melegek ellen tüntető amerikai fundamentalisták sem azok, ahogy a Szabadság téri szoborállítás ellen tüntetők sem...)
Te hogyan határozod meg a fanatizmust, hogy úton-útfélen tapasztalod?
Savonarola egy korai puritán volt, Szt Ferenc utóda és Cromwell elődje. Érdemes tanulmányozni az életét, de utánozni már nem érdemes.
en.wikipedia.org/wiki/Girolamo_Savonarola
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 13:39:32
Figyelmedbe ajánlom Anne Graham érvelését, amit fentebb belinkeltem. Szerinted ő katolikus?
monostori.extra.hu/text/Graham.htm
Arpicus 2014.05.07. 14:03:08
Robert Hutcinson:"OPUS DEI-Their Kingdom Come-inside the secret world of Opus Dei".
Valamikor 1998-ban megjelent magyar fordításban is:
R.H.:"A pápa titkos ügynökei-a hatalom szentesíti az eszközt".Valamelyik antikváriumban megtalálhatod vagy elolvasod az eredeti angolt.
Savonarolát én teljesen másképpen látom.Ann Graham(úgy tudom)nem katolikus,de nem tudom,hogy jön ez az interjú a vallási fanatizmus témához?
Mi ketten enyhén szólva is nem egy malomban őrölünk.Nem hiszem,hogy zöld ágra tudnánk vergődni egymással.Azt hiszem erre már rájöttem "káposztafej"-es hozzászólásaim idején.Egyébként a mellébeszélés nagy mestere vagy a számomra.
Shalom.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.07. 14:42:49
Ezt nem csodálom, hiszen nem érted, hogy jön Anne Graham a képbe. Ha értenéd, akár ez a véleményed is változhatna.
Felőlem sok malomban is szabad őrölni, és ebbe nem kell beleőrülni. :)
Arpicus 2014.05.07. 18:19:30
Hány Opus Dei merényletről tudsz?Beugrató kérdés.Visszakérdezek:te biztos vagy,hogy ilyent nem tettek meg?Az általam ajánlott Hutchins könyv hátoldalán a következő ajánló olvasható(az én fordításom):"A könyv egy figyelmeztető képet fest egy kegyetlen szervezetről amely a Római Katolikus Egyház szívében található,és amely,a szerző álláspontja szerint a céljai elérésének érdekében összehasonlítható a legfanatikusabb iszlamistákkal.Hutchinson ezen beszámolója elénk tár egy provokatív elemzést a szervezet működéséről amelynek a hatalma idővel egyre nagyobb lesz".Ami Anne Graham-ot illeti:itt én egy szót sem találok a fanatizmusról,arról beszél,hogy az elvilágiasodás milyen nagy méreteket ölt Amerikában.Kicsit erőltetett ennek az interjúnak ebbe az összefüggésbe helyezése.
László!Az a te bajod,hogy nagyon elfogult vagy és CSAK egy egyházban gondolkodol.És mivel elfogult vagy ezért az egyházadat rózsaszínű szemüvegen át nézed,míg a protestánsokat egyáltalán nem érted,sőt nem is akarod megérteni.Végül,egy tőled kevésbé elfogult katolikus főpap véleményét linkelném be(ebben elég ügyetlen vagyok,remélem sikerül)amelyben a saját egyháza állapotáról beszél:
www.divinity.szabadosadam.hu/?p=6995
Ha nem sikerült a belinkelés itt található a cikk:Divinity blog,2012.szeptember 17.bejegyzés.A címe:"Parázs a hamu alatt:jogosak Martini bíboros aggodalmai?"
Utolsó,pejoratív mondatodat nem veszem figyelembe annyira pitiáner. :(
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.07. 18:30:34
Arpicus 2014.05.07. 18:52:09
Mindenesetre ha ő beszáll a vitába akkor biztos megszűnik az unalom,habár a vita eddig sem volt unalmas,sőt...!Voltak és vannak nagyon jó és építő hozzászólások.Sajnos.Laci ebben a vitában egyszerűen nincs formában.Az okokat tudjuk.Ha majd leveszi a rózsaszínű szemüveget,vagy bibliai terminust használva "leesnek a pikkelyek lelki szemeiről"nagyon hasznosan hozzá tud majd járulni a beszélgetésekhez.Addig amíg ez megtörténik a hozzászólásait csak zavarórepülésként tudom aposztrofálni.
Arpicus 2014.05.07. 18:54:49
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.07. 19:21:25
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.07. 19:35:22
3:7....................................... ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.07. 19:41:21
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.07. 20:06:13
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.07. 20:20:20
Arpicus: Teljesen igazad van!Lacit így kell elfogadnunk és szeretnünk
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.07. 20:20:42
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.08. 06:22:48
@sefatias:
Lacival tényleg nehéz, mert Laci logikát keres a dolgokban. Ebben a mondatodban nincs logika. Amikor az ember igyekszik utánajárni a dolgoknak, akkor nem abból indul ki, hogy mindenki bűnös, míg be nem bizonyította az ártatlanságát, minden pletyka igaz, míg feketén-fehéren ki nem derül, hogy mégsem. Ez a józan ész megcsúfolása.
Laci igyekszik tényeket találni, és azokból kiindulni, nem a felületes érzésekből vagy indulatokból. Tehát Laci fanatikus. Teljesen világos az ügy.
Előre tudjuk, hogy Laci bigott katolikus, és ha történetesen egyetért egy Anne Graham nevű evangéliumi igehirdetővel, az csak megerősíti, hogy ő bigott katolikus, hiszen mi tudjuk, megmondtuk előre. Bocs, skacok, a logika nem így működik.
De toleranciából jók vagytok, és ez szimpatikus. :)
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 08:58:03
Megmondom hol a probléma.
A Te szemszögedből így néz ki a helyzet.
Van egy fotballmérkőzés amit alsó tagozatos diákok játszanak egymással.
Egyszerre a semmiből megjelenik egy fejjel magasabb és természetesen erősebb felső tagozatos diák s beszáll a mérkőzésbe./ azt sem tudja pontosan mi folyik a pályán/.Ledózerolja az ellenfél térfelét, s természetesen az üres kapuba gólt lő és nyertesen távozik.
Ez a te szemszőgedből van.- Te tartod magad mindenkinél magasabbnak és erősebbnek – míg másokat bizony valahol alsó tagozatosnak tartasz magadhoz képest.
S úgy gondolod, hogy ez a külömbség feljogosít téget arra a viselkedésre, amit a pályán elkövetsz-dózerolsz- tekintet nélkül mindenre és mindenkire....s utána elégedetten távozol .
Miért érzed minderre feljogosítottnak magad ?
...........................................................................
Megkérlek olvass el minden hozzászólást az oldalon megjelent témával kapcsolatban -elfogulatlanul,
A válasz ott van valahol....................................
A fiúk meg nem csak toleránsak, sok más erényük is van,amit függetlenül tőlük megvédek.
u.i...nem vagyok velük azonos vallásközösségben
Tisztelettel Csakegyember
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 09:15:29
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.08. 09:56:54
A logika az nem a vallás megértésére való. Ez az a terület, ahol a logika igen hamar csődöt mond. De nem várom el tőled, hogy megértsd, mert ahogy itt már többen is elmondták neked, teljesen megértjük a nézőpontodat. Amig mi is be voltunk szorulva a saját vallásunkba, addig mi is azt hittük, hogy itt minden logikus, minden hepi. Elég jól ismerjük azokat a bibliaverseket, amelyek szerint a katolikus vallás nem felel meg azoknak a kritériumoknak, amelyeket a szentírás emelt a keresztények számára.De ha ez vigasztal igazából egyik sem felel meg. Éppen ezért mi nem vallásban gondolkodunk, hanem Krisztusban. Ha bent vagy egy vallásban, akkor a vallás által felépített teológiai rendszer teljesen logikusnak tűnik. És ha nem kerülsz kapcsolatba a külvilággal, akkor előfordulhat, hogy az életben nem fog problémát okozni az a kontraszt ami a vallás és a valódi élet között van. A probléma mindig akkor van, ha az illető hirtelen szembetalálja magát egy másik rendszerrel, ami nem kompatibilis a sajátjával. Persze ha az illető elég fafejű,és alaposan át van itatva vallási, vagy faji felsőbbrendűségérzéssel, akkor ezt a problémát is át lehet hidalni egy "mindenki hülye, csak én nem" logikával, és már minden a helyére is került újra. Az én meglátásom szerint te ebben a cipőben jársz, és kicsit irigyellek is. A "boldog tudatlanság" állapota nagyon jó. Látom az előnyeit.De még egyszer nem mennék vissza abba az állapotba.
Nem hiszem, hogy van értelme nekiállnom győzködni téged, mint ahogy eddig többen is eredménytelenül próbálták ezt. És szerintem nem is kell. Nekem jó vagy úgy ahogy vagy, sokat tanulok abból a fajta "kereszténységből", amit te képviselsz. Olyanokat írsz, ami épülésemre szolgál. De az emberi kapcsolatokra alkalmatlan vagy. Logikával próbálsz megoldani emocionális dolgokat, ami a villával leves evés tipikus esete. Nem fog menni. A posztjaid jók,tanult, világot ismerő ember képe tárul elém belőlük, de az itteni kommentjeid érzelmi sivatagról tesznek bizonyságot ami a lelkedben van. Nem látod meg a probléma gyökerét, és ezért rosszul is fogsz hozzá.
Kiváncsi lennék a te egyházi és családi életedre. Innen nekem az a kép jön le, hogy a vallásosságod kimerül a lakásod négy falán belül folytatott írásból, gondolkodásból, a családi életed meg mintha nem is lenne. Lehet, hogy tévedek, de az érzelem mentes kommentjeid erről árulkodnak
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.08. 09:57:48
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.08. 10:01:17
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 10:35:38
Arpicus 2014.05.08. 18:17:02
Sajnálom de ha így folytatod nem jutunk egyről kettőre.Neked nem célod a közös gondolkodás.Te dominálni akarsz.Egyet azonban elértél:alaposan át fogom olvasni a blogodat:meg akarom érteni miért gondolkozol így és honnan ez a felsőbbrendűségi komplexus?Akarok tőled is tanulni,remélem fogok is,de arra kérlek szállj magadba és kezdj ott "benn"rendet csinálni.Ha ezt megteszed akkor a dolgok a helyére kerülnek benned.Ehhez kívánok neked sok sikert.
Shalom
Arpicus 2014.05.08. 18:27:04
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 18:39:27
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 18:47:55
Köszönöm
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.08. 20:00:03
Díjazom a toleranciátokat, és mellékvágánynak tartom a személyre szóló elemzéseket. Ezért nem koptatnám a billentyűzetet.
Azt a mondanivalót szerettem volna átadni, amit Anne Graham is megfogalmaz. A modern nyugati társadalom egyre több helyről, és egyre nagyobb mértékben kizárja Istent, ebből adódnak azok a problémák, amikért ugyanez a társadalom Istent és az egyházat hibáztatja. (Mondván: hol van olyankor Isten, amikor a bajok történnek, miért nem akadályozza meg Isten, miért engedi, stb. Sefa maga is megfogalmazta, hogy miért nem szólalt fel az egyház, miért nem akadályozta meg, stb. Az egyház régen is, ma is felszólal(t), az egyház ma is rendszeresen megnyilatkozik, ám általános közöny fogadja, mintha semmit sem mondott volna. Ezért nem jöhet létre a hatás, amit sokan hiányolnak.)
Egyszerűen vissza kellene hozni Istent a mindennapi életbe, hogy testileg-lelkileg gazdagabbak legyünk. Ennek pedig a legfőbb akadálya, hogy amint Isten és az egyház szóba kerül, zsigeri reakció a pedofília és a hatalmi visszaélések vádja. Ez érzelmi reflex, aminek gyér a tényalapja, és még az a gyér tényalap sem átgondolt.
Paradox módon tehát Isten azért szorul ki egyre több helyről, egyre nagyobb mértékben a modern nyugati társadalmak életéből, mert a hívek is - csupa jó szándékból - úgy vélik, hogy ne sértsünk meg a kereszténységünkkel másokat, ne adjunk lehetőséget az egyháznak a visszaélésekre. Csakhogy ez a jó szándék fordított eredményt okoz, ez vezet az Anne Graham által megfogalmazott problémához.
Pusztán ezt szerettem volna kifejteni, shalom mindenkinek.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.08. 20:13:20
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.08. 21:10:26
Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.09. 10:01:51
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.05.09. 10:23:22
Valóban két külön hajóban evezünk, de ez számomra nem gond, hálás vagyok a lehetőségért, hogy az ő posztjai alatt kifejthetem a magam alternatíváját. (Ahogy ő is az én posztjaim alatt, ez így helyes.)
Azért tűnik markánsan másnak, amit konkrét ügyekről gondolunk, amiért markánsan másnak hat egy, a feltételezett bűnelkövetők jogaiért küzdő aktivista, és az elkövetők áldozatainak jogaiért küzdő aktivista mondanivalója. Pedig mindketten ugyanazt akarják: a maguk szemszögéből jobbá, igazságosabbá tenni a világot.
A jogvédő azt szeretné, hogy lehetőleg egyetlen ártatlanul megvádolt ember se kerüljön börtönbe, akár azon az áron, hogy néhány bűnös emiatt megússza. Az áldozatvédő azt szeretné, hogy a lehető legkevesebb elkövető ússza meg, és így csökkenjen az áldozatok szenvedése, akár azon az áron is, hogy néhányan tévesen kapnak büntetést.
A kétféle szempont között nincs tökéletes egyensúly, nincs olyan középút, ami már mindkettőjüknek vita nélkül elfogadható. Holott a dolgok lényegét tekintve ugyanazt akarják: a lehető legjobb világot, igazságosságot, a lehető legkevesebb szenvedést.
Sefa azt látja, hogy sokan szenvednek a kereszténység túlzó megnyilvánulásai miatt (szóljatok, ha tévedek), és rajtuk fontos segíteni. Én azt látom, hogy az ENSZ statisztikái évente 3 millió gyerek hal éhen 5 éves kora előtt a nem keresztény világban, ennyi gyereket menthetünk meg azzal, hogy a kereszténységet világszerte érvényre juttatjuk akkor is, ha ez egyeseknek lelki kellemetlenséget okoz. Számomra a gyermeki életek megmentése fontosabbnak tűnik a lelki kellemetlenségek elkerülésénél, miközben Sefa tevékenységét nagyra értékelem.