Néhány hónapja megvettem Spinoza, Teológiai-Politikai Tanulmány című könyvét. Akkor csak néhány fejezetet olvastam el belőle, amit felhasználtam a mózesi könyvek szerzőségéről szóló posztomban. Most viszont nekiálltam a könyv teljes elolvasásának. Azt hiszem olyan gondolkodású teológust találtam a személyében, aki hasonlóképpen tekinti a világot, Istent és a teológiát, mint én. Persze nem mindenben értek vele egyet, de olyan embert még nem találtam, akire ez igaz lenne, úgyhogy ez nem jelent semmit. Spinóza racionalizmusa letisztít minden babonát, misztikát a Bibliáról, amivel a teológusok felruházzák azt. Sőt, amellett érvel, hogy a Biblia íróira is hatással volt koruk babonája, amit beleszőttek a Bibliában található történetekbe. Számomra elfogadhaó érvekkel bizonyítja, hogy sok Bibliai történet túl lett misztifikálva. Nem csoda, hogy a könyve megjelenése után sokan ateizmussal vádolták. Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a könyvet.
Spinoza (1632-1677)
Bemásoltam egy részletet a könyvből, hogy aki nem ismeri Spinozát, megismerje, hogy miként tekintett kora teológusaira, akik a dogmákat jobban szerették, mint Istent és az embereket.
"Mindenki hangoztatja ugyan, hogy a szentírás isten igéje, amely megtanítja az embereket az igaz boldogságra vagy az üdvösség útjára. A valóság azonban egészen mást mutat. Hiszen a nagy tömegnek, mint látszik, a legkisebb gondja, hogy a szentírás tanításai szerint éljen. Sőt azt látjuk, hogy valamennyien saját kigondolásaikat Isten igéjeként árulgatják, s nincs más törekvésük, mint az, hogy a vallás ürügye alatt a többieket a véleményük elfogadására kényszerítsék.
Azt látjuk, mondom, hogy a teológusok többnyire azon fáradoztak, hogyan tudnák kiagyalásaikat és ötleteiket csűréssel csavarással kihozni a szentírásból s támogatni isteni tekintéllyel, s hogy sohasem járnak el kevesebb aggályoskodással és nagyobb merészséggel, mint amikor a szentírást, vagyis a szentlélek szellemét értelmezik. Ha pedig ilyenkor mégis nyugtalanítja őket valami, ez nem az attól való félelem, hogy a szentléleknek tévesen tulajdonítanak valamit és letérnek az üdvösség útjáról, hanem az, hogy mások valami tévedést bizonyítanak rájuk s így saját tekintélyük megdől, s mások megvetik őket. Mert ha az emberek őszinte meggyőződéssel mondanák azt, amit a szentírásról szavakkal bizonyítanak, akkor egészen más életmódjuk volna; lelküket nem zaklatná fel annyi egyenetlenség, nem gyűlölködnének annyira, nem hatalmaskodnék el rajtuk ez a vak és meggondolatlan szenvedély, hogy a szentírást értelmezzék, és új dolgokat gondoljanak ki a vallásban, hanem ellenkezőleg, semmit sem mernének a szentírás tanításaként elfogadni, amit a lehető legvilágosabban nem lehet kiolvasni belőle.
Végül pedig azok a szentségtörők, akik nem riadtak vissza attól, hogy sok helyen meghamisítsák a szentírást, nagyon is óvakodtak volna ekkora gaztettől, és szentségtörő kezüket távol tartották volna tőle. De a becsvágy és a gazság odáig juttatták a dolgot, hogy a vallás nem annyira a szentlélek tanításainak való engedelmességben van, mint inkább emberek kitalálásainak védelmében, sőt hogy a vallás lényege nem a szeretet, hanem az emberek közötti egyenetlenség szítása és a legelkeseredettebb gyűlölet terjesztése, amelyet az isteni buzgalom és a lángoló odaadás álnevével lepleznek. Hozzájárul e bajokhoz a babona, amely arra tanítja az embereket, hogy megvessék az észt és a természetet, s csak csodálják és tiszteljék, ami ellenkezik ezzel a kettővel. Nem csoda, hogy az emberek, hogy még jobban csodálják és tiszteljék a szentírást, ezt olyanképpen igyekszenek magyarázni, hogy úgy lássék, mintha ezekkel, t.i. az ésszel és a természettel a lehető legnagyobb mértékben ellenkeznék. Ezért arról álmodoznak, hogy a szent iratokban mélységes titkok rejlenek, s ezeknek, azaz a képtelenségeknek kifürkészésén fáradoznak, ügyet sem vetve a többire, a hasznos dolgokra. S mindazt, amit így esztelenségükben kitalálnak, a szentléleknek tulajdonítják, s a legnagyobb erővel és szenvedélyességgel igyekszenek megvédeni. Mert ez már az ember természete, hogy amit puszta értelemmel felfog, egyedül az értelemmel és ésszel védelmezi, amit ellenben lelki indulatai alapján hisz, ezekkel védelmezi is.
Hogy azonban kitaláljunk ebből a zavarból, és megszabadítsuk szellemünket a teológusok előítéleteitől, s ne fogadjunk el vaktában isteni tanításoknak az emberek kitalálásait, az írásmagyarázat igaz módszeréről kell beszélnünk és ezt kell kifejtenünk."
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Sytka 2014.07.16. 16:24:12
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.16. 16:26:46
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.07.17. 07:43:46
"S mindazt, amit így esztelenségükben kitalálnak, a szentléleknek tulajdonítják, s a legnagyobb erővel és szenvedélyességgel igyekszenek megvédeni. Mert ez már az ember természete, hogy amit puszta értelemmel felfog, egyedül az értelemmel és ésszel védelmezi, amit ellenben lelki indulatai alapján hisz, ezekkel védelmezi is."
Így van.
KMZ_hyperion 2014.07.17. 19:27:37
@sefatias: Mindig eszembe jut Mark Twain: "A vallás akkor jött létre, amikor az első csaló találkozott az első boldonddal." Ez az egész a hatalomról szól.
@karalabe4: divide et impera, ennél jobb módszert még azóta sem találtak fel.
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.07.17. 19:52:04
Ez egy tesztelt és tévesnek talált munkafeltevés.
Az emberiség kipróbálta, milyen lehet vallás nélkül, tisztán tudományos alapon élni. Ez volt a szocializmus. Tudjuk, mi lett belőle. Aki visszavágyik a régi szép szoci időkbe, nyomassa csak, hogy minden baj oka a...
Miközben a vallásosság alternatívája egy befuccsolt kísérlet. Elvben meg akarta váltani az emberiséget a "vallás" nevű problémától. 70 év nyomor után megbukott, és ma a volt szoci országok is vallásosak, de legalábbis ezoterikusak.
Régi vicc: a kommunista párt propagandafelelőse érdeklődik egy falusi embertől.
- Mondja, bácsikám, van maguknál vallásosság?
- Vallásosság? Nincs... de igény, az lenne rá.
KMZ_hyperion 2014.07.17. 20:10:28
MÉG HA igazad is lenne a szocializmust illetően, mint ahogy nincs, akkor sem cáfoltad egyetlen mondatoddal sem ezt: "Ez az egész (alias vallás) a hatalomról szól." Leszúrtad az ellenfeledet, de saját magadat nem mostad tisztára, nem bizonyítottad egy bötűvel sem az igazadat:) Még ha lenne is rá igény, ahogy egyre inkább nincs, az sem cáfolja, hogy nem a hatalomról szól. Még ha az alternatívája befuccsol is, nem bizonyíték rá, hogy nem a hatalomról szól. Ez sajnos luft lett.
KMZ_hyperion 2014.07.17. 20:54:16
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.17. 21:35:44
@Vértes László: A földön még soha sem volt vallástalan állam. Még Albánia sem. Hiába voltak rá büszkék
KMZ_hyperion 2014.07.17. 22:48:58
Oswald Spengler 2014.07.17. 23:22:29
A Teológiai-Politikai Tanulmány művét nem olvastam el teljesen,mert a racionalizmusa időnként nagyon távol állt tőlem (pedig gyakran én sem vagyok piti).
Az érzéseit azonban nagyon meg tudom élni,mert kitagadott emberként élte le alig több mint 40 évét.
Kiközösített zsidóként élni a felvilágosodás korában nagyon nehéz volt.
bjanek 2014.07.18. 00:02:39
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 07:16:06
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 07:20:08
Oswald Spengler 2014.07.18. 09:33:34
Azonban úgy gondolom,hogy csupán egzakt oldalról nem lehet megismerni Istent. Időnként meg kell előlegezni magunknak némi bizalmat az Útkeresés sosán.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 09:47:18
Én látom hogy a babonáktól, misztikumoktól lecsupaszított vallások, miként keresik meg a maguk új misztériumát, babonáit.Enélkül nincs vallás, nincs istenhit. A racionalizmus nem ad választ mindenre. A transzcendens a realitáson túl bizonyítható. És a racionalitáson túl megtalált bizonyítékok ellenőrizhetetlenek.
És én pont ezért teszem le a voksomat egy olyan istenhit mellett, ami akár ateizmusnak is nevezhető. Mert nem kockáztatom meg mégegyszer, hogy mások hülyeségei váljanak a hitem részévé
bjanek 2014.07.18. 10:43:02
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 10:44:16
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 10:45:32
jehovatanui.blog.hu/2014/07/16/jehova_tanui_megterese_es_a_bibliai_minta_osszehasonlitasa
Kiváncsi vagyok a véleményedre
bjanek 2014.07.18. 10:45:33
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 11:01:25
bjanek 2014.07.18. 11:02:54
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 11:04:29
bjanek 2014.07.18. 11:07:44
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 11:20:30
bjanek 2014.07.18. 11:31:43
majd kifaggatlak személyesen :P
egyébként sztem hozzám közelebb áll a fundamentalizmus, mint egyéb
bocs az off-ért
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 11:39:29
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.07.18. 12:56:15
Köszönöm ezt a coming-out-ot. Remélem, a többi olvasódnak is feltűnik.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.18. 13:26:04
bjanek 2014.07.18. 14:18:19
valamennyit leírtam belőle, a többit esetleg szóban
Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.07.18. 14:31:45
Én is azt teszem, jó ideje beszélgetek veled arról, amit most a coming-out-od keretében megfogalmaztál.
Azt gondolom, hogy egy ésszerű ember sokféle dolgot kipróbál az életben, sok ember véleményét és tapasztalatát meghallgatja, és megtartja azt, ami beválik. Ezt adja azután saját tapasztalatként tovább.
Jézust követni jó, hasznos, eredményes, igazságos, jóléthez vezet. Jézust nem lehet szervezetlen formában követni, ahogy senki mást sem lehet a világon szervezetlen formában követni. Ebből adódik, hogy a követő keresi más követők társaságát, igyekszik valami praktikus minimumban megállapodni velük.
Az nem érvényes megállapodás, hogy "mi vagyunk azok, akik senkivel semmről nem akarunk megállapodni, és ez tart minket össze". Jézus összetartó közösséget akart és parancsolt. Senki nem állíthatja érvényesen, hogy Jézust magánban követi, mert ezzel már kimondta, hogy nem követi Jézust.