"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

A szeretet az, ami megmarad

2015/12/25. - írta: sefatias

A szeretet ünnepe van. Miről is írhatnék másról, mint a szeretetről, ami a kereszténység és a keresztények egyik legfontosabb sajátossága. "Az Isten szeretet" (1János 4:8) János ebben a levelében sokat foglalkozik a szeretettel. Nem véletlenül. A szeretet egy olyan jellemzője kell, hogy legyen a kereszténységnek, ami messziről jelzi, hogy Isten velük van.

"Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.” (János 13:35)

Ez az idézet Jézustól lényegesen megkönnyíti a dolgunkat, ha azt a közösséget keressük, amelyben Istent szeretnénk szolgálni. A közösségnek szintén pontos irányt ad arra vonatkozóan, hogy milyen képet kell magukról nyújtani, hogy az érdeklődők számára vonzóak legyenek. Éppen ezért a különböző keresztény közösségek különböző módon mutatják be a köztük lévő szeretetet. Jehova Tanúi büszkék arra, hogy pacifizmusuk miatt a világ háborúiban nem történhet olyan, hogy az egyház két tagja egymást lövi az ellenséges oldalakról. Sokan közülük éveket töltöttek börtönökben a katonai szolgálat megtagadása miatt. Sokukat pedig kivégezték emiatt. Egyikük Deli Lajos, akit 1945-ben a nyilasok végeztek ki, egy emléktáblát is kapott Sárváron De ő csupán egy, a sok ezer mártírhalált halt Tanú közül. Így elmondhatják magukról, hogy egy országhatárokon, nemzeten átívelő szeretet van közöttük.

Más keresztények komoly erőfeszítéseket tesznek a közösség tagjainak megsegítéséért, és névtelen hősökként mennek boltba, hordják a tüzelőt, takarítanak olyanok érdekében, akik ezt nem tudják megtenni. Vannak egyházi szervezetek, melyek célul tűzték ki a rászorulók megsegítését, és szervezett keretek között, végeznek önfeláldozó munkát mások érdekében. Tagadhatatlan, hogy a keresztény szellem, aminek egyik sajátossága a szereteten alapuló önfeláldozás, jelen van a kereszténységben. Sokakat ösztönzött a kereszténységhez történő csatlakozásra az, hogy ezt megtapasztalta.maxresdefault.jpg

Ám Jézus szavai számomra sokkal többet jelentenek annál a szeretetnél, ami általánosságban tapasztalható a közösségekben. Anélkül, hogy megkérdőjelezném az egyes keresztények indítékait, azt kell, hogy mondjam, hogy elég sok problémát jelent a kereszténységben a szeretetlenség. A kereszténység történelme telis tele van háborúkkal, gyilkosságokkal, hatalmi harcokkal. Azok az egyházak, melyek politikai tevékenységeket folytatnak, akaratlanul negatív megítélés alá kerülnek döntéseik miatt, melyek megosztják az egyházakat. Az elmúlt néhány évben sok gyülekezetet meglátogattam a feleségemmel. Szinte mindenhol beszámoltak szakadásokról. Mindegyik beszámolót fájdalmas szavakkal mondtak el, de nem mindegyik volt gyűlölködő. Ugyanis többen mint megégetni való eretnekekről beszéltek azokról, akik elhagyták őket. 

Gyakran hallani hatalmi harcokról, egymás kikészítéséről, nemzedékek közötti elkeseredett küzdelemről, egymástól független keresztény közösségek egymás elleni harcáról. Sokan közülünk átéltek olyan időszakokat, melyek inkább az elkeseredett könnyek korszakának nevezhető, mint szeretetközösségi korszaknak. Így hát bár minden közösség fel tud mutatni valamit a szeretetből, ami jellemzi a közösséget, nem találkoztam olyannal, amelyik ezt tartósan, a gyülekezet, egyház egészét áthatva tudná ezt megvalósítani. Általában az a jellemző, hogy az igazán őszinte szeretet olyan kisebb közösségen belüli csoportosulások, személyek között valósul meg, akik amúgy is barátai egymásnak. Ám ez nem több annál, mint ami bármilyen csoportban, vallásban, vagy munkahelyen jön létre.

Jézus fent idézett szavai néha ostorcsapásként érik azokat, akik megrettenve veszik észre maguk körül a szeretetlenséget. Az elvárt szeretet, melynek jellemeznie kellene a közösséget, hangosan kiált a hiányáról. Ezt érzékelik a gyülekezet tagjai, illetve annak vezetői is. Ezért ezt a problémát valahogy meg kell oldani. Ha a szeretet nem valósítható meg hosszú távon, mint közösséget összekovácsoló erő, akkor kell találni valamit, amit magasabb rendűvé tesznek a szeretetnél, és így bizonyos ideig orvosolható a probléma. Hogy mivel lehet orvosolni a szeretet hiányát, anélkül, hogy tennénk érte valamit? Az "igazsággal". Az igazság, mint fogalom elég nehezen meghatározható. Úgy vettem észre, hogy ez a kifejezés észrevétlenül átvette a dogmatika fogalmát. Az igazság nem más, mint az igaz, Istentől eredeztetett tantételek összessége. Az a hitrendszer, amely az üdvösség feltétele. Ennek a hitrendszernek egy fontos része, hogy közösséget kell ápolni azokkal a személyekkel, akik ismerik az "igazságot", akik benne vannak az "igazságban", akik az "igazságban" járnak. 

Amikor valakinek feltűnik, hogy az "igazságban" járó közösség tagjai között nem igazán valósul meg a szeretet, akkor az igazsággá avanzsált dogmatika lép fel, mint Krisztus követőit azonosító tényező. Egy kisebb-nagyobb botránkozás után ilyenkor Péterrel együtt mondják, hogy: "Megkérdezte hát a tizenkettőt: „Hát ti nem akartok elmenni?" „Uram - felelte neki Simon Péter -, kihez mehetnénk? Örök élet beszédei vannak nálad. S mi hisszük és tudjuk, hogy Te vagy az Istennek Szentje." (János  6: 67-69) Az örök élet utáni vágyakozás, az Istennek megfelelni akarás bizony felül írja a szeretetet. Az örök életet eredményező, igazsággá átváltozott dogmatikához könnyebb ragaszkodni, mint az elérhetetlen szeretetet hajkurászni. A szeretet hiányából fakadó botránkozás után, az "igazságba" vetett hit megnyugtató lehet. -"Lehet, hogy nincs az a szeretet nálunk, mint amiről Jézus beszélt, de az örök élet beszéde itt van, és ez megéri a kitartást" - mondhatják sokan. Észre sem véve azt, hogy Jézus szavait kifordítják, átértelmezik, szemétre dobják. 

Ugyanis bármi történjék, bármit tanítsanak, bárki is legyen aki jobbat mond, az akkor sem változtat azon, hogy:

"Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.”

A dogmatika nem léphet a szeretet helyére. A dogmatika egyházanként változó lehet. Az "igazság" időközönként új világosságot kaphat. A keresztény tanítások bizonyos szűrőkön át tekintve, hülyeséggé válhatnak. De a szeretet az nem változik. 

AZ MEGMARAD!

 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr748199500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sitites 2015.12.26. 11:58:34

"Az igazság kibírja a kételyt - sőt fölfedezése igényli is. Vakhit csak olyasmihez kell - de ahhoz nagyon -, ami nem igaz."

Köszi, hogy megosztod velünk a gondolataidat:)
Neked is áldott, szép ünnepet!

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.27. 05:16:33

@Sitites: A vakhithez pedig elitizmus, büszkeség, és arrogancia kell. Egy olyan személyiség, állapot, mely önmagát mások fölé emeli. okosabbnak istenhez közelibbnek kell magát éreznie, mint olyan személy, akinek a gondolatai felülbírálhatatlanok

Sitites 2015.12.27. 09:40:21

@sefatias: Akkor itt a válasz, hogy miért hiányzik annyira a szeretet a közösségeinkből. Szeretni olyas valakit lehet, aki egyenrangú. Nem véletlen, ha egy hajléktalannak nem kell az alamizsna, ha maradt még némi önbecsülése... de ha leülsz vele beszélgetni, az egészen más. Vagy ha valakit fejbevágnak egy jó tanáccsal, netán egy bibliai igével, pontosan érzékeli, hogy szeretik-e:) A szeretet nagyon gyakran kívánja meg, hogy lépjünk túl önmagunkon, ahhoz pedig bátorság kell.

a századik juh 2015.12.28. 10:00:52

Szervezet érv, hogy a karácsony kötelező ajándék, kötelező szeretet, bizniszünnep...

De vajon nem ezt várják el ők is?

"kötelező ajándék" a szolgálat. Ha nincs, vagy kevés, irgum-burgum, bezzeg az úttörők. Nem is lesz senkinek boldog a házassága, csak akik az úttörőiskolán ismerkedtek meg, ez egyértelmű...

"kötelező szeretet" alias egység. A tanúk sokkal inkább az egységre törekszenek, semmint a szeretetre. Bizony, ahogy írtad, simán másod harmadrangúvá teszik a szeretetet, alárendelve az egységnek, és a megvilágosodásnak.

"bizniszünnep"

A szeretet nem kitermelhető, írtad. Bizony, ez igaz. a szeretet tipikusan az a valami, ami ha cseppnyi erőszakoskodást, cseppnyi kényszert is érzékel, elmenekül.

Ezért nincs a szervezetben.

Marketingfogások, propaganda, kiválasztottságérzéserősítés, bla-bla, mellébeszélés, lehetelképzelhetővalószínűleghangsúlyozomezzel nem azt akarom mondani!!! viszont annál több.

Ez odáig vezetett, hogy a kongresszusok lesilányultak szimpla bevételi forrássá, pénzgenerátorrá. Merthogy pénzgyűjtés nincs!

Spórolj a szervezetnek, miközben ők építgetik maguknak a paradicsomukat, nyugdíjjat fizetnek egyes tagoknak, egészségügyi ellátást biztosítanak, (mindezekkel csak az a baj, hogy egy kiváltságos 100 000 fő ellátása csak), haverkomajóbarát alapon osztogatják a pozíciókat, emlékeztek az afrikával foglalkozó műsor vályogviskós királyságtermére kontra a fiókhívatal 10 méteres pálmájára, a folyamatosan locsolt, zölldellő édenkert közepén? És arra, mi volt a riportban bemutatott béthel szolga munkája?

Jaja,a látogatok elszállásolásának problémája nyomta a hátát, igen... 15-20 év ilyen kemény munka után automatice nyugdíjjat és teljes fogászati ellátást kap a szervezettől, míg kiss pionír józsi 35 év teljesidejű szolgálat után azért hagyja abba az úttörőzést, mert 28 000 forintos nyugdíjjából (ne tanulj, ne dolgozz, prédikálj!!!) nem futja arra, hogy fog is legyen a szájában, és a testvérek finoman figyelmeztetik, hogy ezzel szégyent hoz a szervezetre... azaz: testvér, csináltass fogsort!!! tudjátok, hogy szegény vagyok, mint a templom egere.... Nos, Isten szolgáját nem lehet kenyérkéregetőként látni, menj békével....

Hogy hol a szeretet a szervezeten belül? Nos, egy érdekes helyen:

Egy négybetűs tetrragrammont szeretnek, de azt nagyon: Z. N.É. P. !!!

(ugye ez héberül van, és ezért visszafelé kell olvasni, ne feledjétek!)

Sitites 2015.12.28. 21:59:45

Igen, ilyen durva szörnyűségekből is van elég...
De ilyeneket olvasva sokan megnyugtatják a lelkiismeretüket, mondván: az én közösségemben bezzeg ilyen nincs...

És ennél sokkal kifinomultabb módon is lehet véteni a másik ellen: szavakkal azt mondani, hogy tisztelem, közben más szavakkal meg kifejezni, hogy "nézd, én különb vagyok, én nem vagyok olyan, mint..." stb. Sőt ki se kell mondani, csak a megfelelő helyen odailleszteni egy igét... Nem én mondtam, hanem Isten...
:)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.12.29. 06:40:11

@Sitites: Ha a közösség alatt egy helyi gyülekezetet értünk, akkor valóban lehet olyan, hogy nincs benne abúzus. Ám ugyanannak az egyháznak egy másik gyülekezetében már lehetséges. Ez azt hiszem jellemfüggő. Attól függ, hogy a gyülekezet jelentősnek számító egyénei milyen jellemmel bírnak

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2015.12.29. 13:56:11

@sefatias: „A szeretet ünnepe van."

- Badarság. A karácsony csak értetlen kívülállók számára a szeretet ünnepe. A keresztények számára a karácsony a judaista Messiás eljövetelének ünnepe.

A judaista Messiás pedig nem a szeretetet hozta el a világba, hanem az elérhető legigazságosabb földi társadalom felé vezető tanítást.

Csaba Tarró 2015.12.30. 17:34:57

@Vértes László: Az evangélium legfőbb üzenete pedig nem Isten megbocsátó szeretete, hanem a lehető legjobb társadalmi berendezkedés receptje.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2015.12.30. 19:18:05

@Csaba Tarró: Van benne valami, de így nem pontos. Isten nyilván olyat üzent, amit az akkori emberek maguktól nem tudtak. Amit tudtak, azt nem kellett üzenni...

Jézus idejében az emberek nem úgy gondoltak Istenre, mint aki szeret és megbocsát, hanem mint aki bosszút áll, szemet szemért elven megfizet mindenért. Ezért valódi újdonság volt, hogy Isten megbocsátó szeretettel fordul az emberek felé. Ez lényegi üzenet az evangéliumban. Ám ez önmagában nem nagy durranás: a gyilkosok számára mit üzen az, hogy Isten megbocsát? Azt, hogy nyugodtan gyilkoljanak. Nyugodtan szegjék meg mind a tíz parancsolatot, nem belőle semmi gond, mert Isten szeret és megbocsát?! Ez aligha lehetett Isten célja. Az üzenet tehát bonyolultabb a megbocsátó szeretetnél.

Jézus judaista kortársai úgy tudták, hogy a judaista társadalmi siker záloga a tíz parancsolat kemény kikényszerítése. Ehhez képest mondja Jézus, hogy a tíz parancsolat betartására valóban szükség van, de nem vaspálcával, hanem önkéntes alapon. Előbb akarj a magad rendésze lenni, aztán rakj rendet a szomszédban. De aki vét ellened, és senkire sem hallgat a közösségből, azt zárd ki, közösítsd ki örökre. Ma nem trendi, de ez is pont úgy benne van az evangéliumban, mint Isten megbocsátó szeretete.

Erre a komplexitásra utalva írtam, hogy a karácsony nem a szeretet ünnepe, hanem a judaista Messiás elérkezéséé.

orvosirnok 2016.01.09. 22:19:47

@sefatias: Nagyon tetszett ez az írásod (is), mert pont ezen a B.versen akadtam fel én is.
Ha viszont sehol sincs szeretet, akkor hol vannak Jézus tanítványai?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2016.01.09. 22:21:41

@orvosirnok: nem vagyok biztos abban, hogy sehol sincs. Csak épp rossz helyen keressük. Szerintem