"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Az én utópiám (1.rész)

2014/09/06. - írta: sefatias

Nem is tudom, hogyan kezdjem. Azt hiszem ez az írásom sem lesz szokványos. hetek, hónapok óta jár a fejemben a téma, de nem tudom összerakni, ezért úgy döntöttem, hogy leírom ahogy van. Eredetileg sok. egymástól független gondolat volt, ami sok egymástól független posztban jelent volna meg itt. De miközben gondolkodtam rájöttem, hogy a sok témának van egy közös szála, ami miatt teljesen összekapcsolódnak. Hogy minél hamarabb túl legyek a nehezén, ezért azzal kezdeném, és utána mindenki eldöntheti, hogy mit érdemlek.

Szóval jöjjön az én utópiám

Azt hiszem másfél éve gondolkodom azon, hogy mi az oka annak, hogy a vallás, még a kereszténységen belül is, miért csak széthúzó erő? Hiába rendelkezünk sok közös alappal, hiába hisszük hellyel közzel ugyanazt, mégis van valami, ami a katolikust megakadályozza abban, hogy közösséget vállaljon a protestánssal és vica versa. Nem beszélve azokról a keresztény vallásokról, melyek nem tartoznak egyik oldalra sem. Teljesen elképzelhetetlen, hogy egy falu keresztény vallásai egy közösséget alkossanak.

Ha bemegyünk egy faluba, akkor találunk három templomot. Katolikus, Református, Evangélikus. Még az is lehet, hogy valamelyik kisegyház is képviselteti magát egy imaházzal, illetve ha nem is rendelkezik épülettel, akkor házaknál jönnek össze, vagy elmennek a szomszéd falvak egyikébe, hogy hetente egyszer találkozzanak hittestvéreikkel. Tehát a falu közössége felépített három templomot, egy imaházat, némelyek pedig ingáznak és a pénzüket buszjegyre, benzinre költik, hogy vallásos kapcsolatokat ápoljanak. A falu templomai az istentiszteletek alkalmával, akár konghatnak is az ürességtől, vagy legalább is messze vannak a teltháztól. Ennek ellenére mindhárom templomot fenn kell tartani, a füvet nyírni kell, időközönként tatarozni, és a lelkésznek fizetést adni.

Egy gazdasági vállalkozás ilyenkor bezárná azokat az üzemeket, amelyek csak a pénzt és az energiát viszik, és egy helyre összpontosítana, hogy gazdaságosan működjön az üzem. A kereszténységben ez elképzelhetetlen. Nincs az a pénz, hogy a falu hívei összefogjanak, és mindannyiuk közös érdekében egy összetartó, gazdaságos, és sok más szempontból is előnyös közösséget alkosson. Isten ellen való véteknek tekintené a protestáns azt, ha a bálványimádó katolikus templomba kéne járnia. A Katolikus pedig soha nem mondana le azokról a szokásokról, amelyek számára Isten közelségét jelentik. A kisegyházi hívő pedig halálos bűnnek tekintené, ha bármelyik Bibliaellenes dogmákat valló nagyegyház istentiszteletére kellene járnia. Mindannyiuknak eszükbe jutnának saját hithőseik, akik az életüket is feláldozták, csakhogy ne kelljen közösséget vállalnia a másik Sátán irányította egyházzal.

Sokat gondolkoztam azon, hogy ennek mi lehet az oka. Miért kibékíthetetlenek egymással a különböző vallást gyakorló emberek? Persze vannak udvariaskodó kezdeményezések. Vannak ökumenikus istentiszteletek, de ez nem más, mint a rokonok kötelező meglátogatása karácsonykor. Ha nem lenne karácsony, akkor eszükbe sem jutna meglátogatni őket. Az ökumenikus istentiszteletek nem többek, mint a kötelező udvariaskodás köreinek lefutása, ami semmilyen hatással nincs a különböző felekezetű hívekre.

A megoldásnak valahol máshol kell lennie. Azt hiszem, a súlypontokkal van baj. Minden keresztény vallás úgy érzi, hogy az ő istentisztelete a megfelelő, és a többiek valahol félrecsúsztak a megismerés folyamatában. Azért ragaszkodik a saját istentiszteletéhez, a saját dogmáihoz, mert azt hiszi, hogy az Atya és Krisztus ezt várja el tőle. Az istentisztelet bármilyen megváltoztatása, legyen az a miatyánk szövegének nüánsznyi változtatása is, hatalmas felháborodáshoz, bizonyos esetekben akár egyházszakadáshoz is vezethet. Miért? Mert azt hiszik, hogy az istentisztelet változtatása tiszteletlenség, sőt bűn az Atya és Krisztus ellen. Ezért én nem hiszek az ökumenizmusban. Kétlem, hogy ezt a hozzáállást meg lehet változtatni. Ezért vagy így marad minden és a keresztények egymás ellen acsarkodva mennek be Isten országába, vagy pedig a súlypontokat kell megváltoztatni.

Én az utóbbira szavazok, még akkor is, ha azt látom, hogy a megvalósítása gyakorlatilag lehetetlen. És milyen módon változtatnám meg a súlypontokat? A kereszténységet teljesen más központ köré építeném fel. A fentiekből kiderül (és azt hiszem, nem tévedek túl nagyot), hogy az Atya és a Krisztus köré felépített egyház képtelen az egységre. Sőt! Pont az Atya és a Krisztus központi helyzete az, ami miatt az egyházak képtelenek az őszinte együttműködésre. Ha van is változás, az sokkal, nagyon sokkal lassabb, mint bármilyen hasonló típusú változás az élet más területein. Miközben az egyház, az egyházak azon igyekeznek, hogy Krisztust állítsák a mindenség középpontjába, általában arról feledkeznek meg, amit Isten állított a teremtett világ középpontjába.

Az emberről.

Arról az emberről, akiért az egész teremtés létrejött. Arról az emberről, akinek a léte az oka mindannak, ami körülöttünk van. Bármi, ami szépet találunk a természetben, az életben, egyetlen oknak köszönheti a létét, és az nem más, mint az EMBER. És a teológusok vitáinak évszázados harcában ez az ember sehol nem kap helyet. És nem csak, hogy nem kap helyet, még hátránya is származik belőle, hisz a teológiai csatározások hamar politikai színezetet kapnak, aminek háborúk, és a másként gondolkodók kegyetlen üldözése lesz a következménye.

Miközben Jézus tevékenységének fő szempontja a „juhok” életének megjobbítása volt, a későbbi követőinek ez már eszébe sem jutott. Miközben Jézus minden általa elérhető módon próbált könnyíteni az emberek életén, ez később már kimerült a helyes dogmatika vallásában, aminek köszönhetően a nyomorult nép később a mennyországba juthatott. Jézus az embert tekintette elsőszámú szempontnak. Szolgálata az emberek szolgálata, az ő életük megjobbítása volt. A tanítványait arra képezte ki, hogy a halála után folytassák ezt a tevékenységet.

„És Jézus körútra indult minden városba és faluba, tanított a zsinagógáikban, prédikálta a királyság jó hírét, és gyógyított mindenféle betegséget meg mindenféle fogyatékosságot.  Amikor látta a sokaságot, szánalmat érzett irántuk, mert elcsigázottak és hányatott sorsúak voltak, mint a pásztor nélküli juhok.  Akkor így szólt a tanítványaihoz: „Igen, az aratnivaló sok, de a munkás kevés.  Kérve kérjétek hát az aratás Urát, hogy küldjön ki munkásokat az aratásába.” (Máté 9: 35-38)

Jézus az embereket megszánta a sorsuk miatt. Nem az érdekelte, hogy miképp gondolkodnak a feltámadásról, az angyalokról, a pokolról és a szentháromságról. Egyedül azt látta problémának, hogy senki nem törődik a néppel. Igen valószínű, hogy Jézus nem csak a körülötte álló emberek nehézségeit érezte át, hanem a világ összes nyomorúságát, ami miatt az egész teremtés nyög és sóhajtozik. Jézus tudta, hogy hiába a nagy hatalma, az kevés ennek pillanatnyi megoldásához. Ezért arra kérte a tanítványait, hogy imádkozzanak olyan emberekért, akik hasonlóképpen állnak hozzá az elcsigázott és hányatott sorsú néphez. Jézus a feltámadása után alapos leckét adott Péternek, hogy ezt ne felejtse el. Péter megtanulta ezt, ami abból is látszik mit Pálnak mondott, miután megbeszélték a feladataikat.

Szóval mit is látok megoldásnak? Akármennyire megbotránkoztató ez, azt hiszem, a Krisztusközpontú istentiszteletről át kell váltani az emberközpontú istentiszteletre. Az imádatunknak nem a helyes dogmatikán, a tűpontos teológiai látásmódon kell alapulnia, hanem az emberekkel való helyes bánásmódon. Az evangéliumokat olvasva mindenhol ez kiált felém.”ahogy bántok másokkal, úgy fogok én is bánni veletek”

„Akkor a király így szól a jobbja felől állókhoz: »Jöjjetek, Atyám áldottai, örököljétek a világ megalapításától nektek készített királyságot.  Mert megéheztem, és ennem adtatok; megszomjaztam, és innom adtatok. Idegen voltam, és vendégszeretően fogadtatok;  mezítelen voltam, és felruháztatok. Megbetegedtem, és gondot viseltetek rám. Börtönben voltam, és eljöttetek hozzám.«  Akkor az igazságosak ezekkel a szavakkal válaszolnak neki: »Uram, mikor láttunk éhesnek, és tápláltunk, vagy szomjasnak, és innod adtunk?  Mikor láttunk, mint idegent, és vendégszeretően fogadtunk, vagy mezítelenül, és felruháztunk? Mikor láttunk betegen vagy börtönben, és elmentünk hozzád?« És a király így felel majd nekik: »Bizony mondom nektek, amit megtettetek e testvéreim legkisebbjeinek egyikével, azt velem tettétek meg.«” (Máté 25:34-40)

Szerintem az istentisztelet emberközpontú. Minden más sokadlagos!

„Istenünk és Atyánk álláspontja szerint a tiszta és beszennyezetlen imádati forma ez: gondot viselni az árvákra és az özvegyekre nyomorúságukban, és szennyfolt nélkül megtartani magunkat a világtól.” (Jakab 1:27)

Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy ez a fenti gondolat sok kérdést felvet, de ezeket majd a következő posztokban tisztázni fogom.Valamint ahogy a bevezetőben említettem, előttem sem tiszta teljesen minden.

 

 

 

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr346675225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KMZ_hyperion 2014.09.06. 17:08:56

Hát biztos, hogy lesznek a skálán az "Isten a legfontosabb, ö mond meg mindent, ha ö nem mondja meg, honnan tudod mi a jó?"-tól egészen a "dehát ez ma megvalósul, ez a jó hír, Isten mindent azért tesz, hogy nekünk jó legyen" ig bezárólag minden.

Szerintem ez egy egész jó kezdeményezés. A hangsúly eltolódik a mi a jó Istennek felöl a mi a jó nekünk felé. Persze ezt néhányan megbotránkoztatónak tartják, de hát a kettönek (elvileg) egybe kéne vágnia, nem?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.06. 17:13:41

@KMZ_hyperion: Szerintem is egybe kell vágnia. Nem tudom milyen hosszú lesz ez a sorozat, de biztos, hogy lesz benne azó arról, hogy az emberköpontúság nem Iste, vagy Krisztus háttérbeszorítása

Kölnei Lívia 2014.09.06. 18:04:55

Tetszik! Igaz, könnyen át lehet csúszni humanizmusba, ami öncéllá teszi az embert - de erre a veszélyre te is utaltál. Várom a további gondolatokat.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.06. 18:15:06

@Kölnei Lívia: Kicsit sajnálom, hogy a humanizmus sok negatív jelzővel rendelkezik, ami egy keresztény számára elfogadhatatlanná teszi. Viszont ha csak önmagában nézzük a szót akkor nem lenne kifogásom ellene. Sőt, ha az emberek nem akarnák állandóan ráerőltetni a másikra a nézeteiket, akkor az ateista humanizmus és a keresztény humanizmus egymással karöltve sokat tehetne az emberiségért. A posztom és a nézeteim súrolják a humanizmus határait, de semmiféleképp nem lépek ki abból az alapelvből, hogy "A lerakott alapon kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki nem rakhat. " (1kor 3:11

KMZ_hyperion 2014.09.06. 19:33:52

@sefatias: Milyen negatív jelzői vannak a humanizmusnak, ami miatt elfogadhatatlan egy keresztény számára?

KMZ_hyperion 2014.09.06. 19:34:41

@sefatias: az ateista humanizmust nevezik egyébként szekuláris humanizmusnak.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.06. 19:36:05

@KMZ_hyperion: Például, hogy a humaizmus egyik szinonímája az ateizmus. Szerintem helytelenül. Bár vannak óvatos próbálkozások a keresztény humanizmus bevezetésére

KMZ_hyperion 2014.09.06. 19:47:19

@sefatias: Értem. Hát ez eléggé sajnálatos tévképzet tényleg. A humanista menifestót 1933-ban készítették el, és lelkészek, rabbik is "aláírták".

Ez a nyilatkozat, ha úgy tetszik, tartalmaz mind vallásos, mind szekuláris elemeket. A lényege, ami meg is van fogalmazva benne, hogy semelyik pont sem kötelező érvényű belőle, ami a másik nézőpontját tükrözi.

Ezért is írták alá, mert egy közös megegyezés volt a cselekvésre.

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.09.07. 17:33:33

Ez nagyon jó írás, egyetértek az ember szempontjának előrehozásával.

Jézus nagyon szorosan egymás mellett mondja a két fő parancsot, Isten és az emberek szeretete között nincs távolság.

Isten tervének középpontjában az ember áll, ezért Istent nem lehet az ember szeretete nélkül szeretni. Az ateista humanistákkal folytatott vita lényege, hogy fordítva vajon működik-e, lehet-e az embert szeretni Isten szeretete nélkül. Nekem úgy tűnik, hogy a gyakorlatban az embert Istenen keresztül lehet szeretni, másképp nem működik.

Ez is azt erősíti, hogy a kereszténységnek világi sikereket kell felmutatnia ahhoz, hogy az egész emberiség számára irányadóvá váljon.

Inquisitive Man 2014.09.07. 22:52:35

VALLÁS ÉS RELIGIO

A vallás idővel nagyban eltávolodott eredeti, ősi szerepétől. A latin „religio” szó eredeti jelentése visszacsatolni, vagyis amit „vallunk” annyit jelent, ahogyan a világról gondolkodunk, és arról, hogyan kapcsolódunk vissza az Egységbe.

A történelem során lassan különvált a vallás és a hit. A hit megmaradt személyes belső élménynek, a vallás annak egyfajta külső, intézményesített formája lett. Ez az intézmény a különböző kultúrákban gyakran szigorú, rugalmatlan, dogmatikus lett, és elsősorban a társadalmi rend fennmaradását szolgálta – durvább vagy finomabb eszközökkel –, és nem az egyén szabad fejlődését. Az ily módon kialakult hitrendszerek mögött azonban mélyen még meghúzódnak a közös gyökerek, a közös törekvések.

A modern világban egyre több lehetőségünk, és hitünk szerint egyre nagyobb szükségünk van arra, hogy visszanyúljunk az ősi gyökerekhez, melyek a jelen kuszaságában jelenthetnek fogódzókat, biztos alapokat. Ahogy a fák gyökereik nélkül nem tudnának megállni, úgy az embernek is szüksége van „gyökereire”, melyeket az őseinél találhat meg. A hagyományok, a rituálék, szertartások mind ezt a célt szolgálják: kapcsolatot teremteni egy régi, működő rendszerrel, mely segít nekünk, hogy megtaláljuk a helyünket az Univerzumban.
A mi közösségünk is egy Út a sok közül, mely a mindenséghez, az Egységhez, Istenhez vezet. Hisszük, hogy akkor lehet valódi béke világunkban, ha a különböző vallások és kultúrák tolerálni tudják egymást és megbékélnek egymással.

„Mindaddig nem lesz béke a népek között, amíg a Föld nem válik a közösség egyetlen kertjévé. Mert hogyan lehetne béke ott, ahol mindenki a saját hasznát keresi…”

- Esszénus tanulmány -

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.08. 07:50:02

@KMZ_hyperion: Lívia fenti hozzászólásából is látszik, hogy a humanizmusnak negatív csengése van a mai keresztény társadalomban. Pedig a humanizmus, mint az ember érdekeinek előrehelyezése szerintem a kereszténységnek is egy fontos sarokeleme. Én szívesen tartom magam keresztény humanistának, már ha mindenféleképp meg kell határoznom magam. Ahogy a posztból kiderül én azt látom, hogy Jézus tevékenységének központi eleme az ember volt. És annak szellemi, érzelmi, anyagi jóléte. Ennek kihangsúlyozását nem igazán látom a teológiában. Esetleg néhány szélsőségesnek tekintett vallási irányzatban.
Szerintem az ateista és a keresztény humanizmus képes lenne közösen dolgozni, hiszen a megoldásban nem az indíték, hanem a cél fog segíteni. Például a munkahelyteremtésben, a javak igazságosabb elosztásában semmi szerepe nincs annak, hogy mi indítja erre az embert.A hite, vagy a meggyőződése. Arról nem is beszélve, hogy ebben a kérdésben sokkal magasztosabb indítékok szerepelnek, hiszen a kereszténység önmagában nem jelent emberszeretetet. Vannak olyan keresztények, akik kifejezetten embergyűlölők, és teljesen hidegen hagyja őket egy másik ember szenvedése. Bár nem tudom,hogy valóban kereszténynek számít-e egy olyan ember, akinek a teológiai látása jó, de nem ad enni az éhesnek, nem ad inni a szomjasnak, nem látogatja meg a rabot, nem öltözteti fel a meztelent, illetve nem hatja meg az árva és az özvegy szenvedése

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.08. 07:53:00

@Inquisitive Man: Mi ez amit beidéztél? Alapjaiban egyetértek vele, de nekem kissé ezoterikusnak tűnik. Valamint mintha fenntartaná magának a jogot a tisztán látásra, hiszen kihangsúlyozza, hogy a "mi közösségük"

Inquisitive Man 2014.09.08. 11:12:26

@sefatias: Az esszénus közösség nézete.

Emberközpontú istentisztelet nem, csak istenközpontú istentisztelet, mint vallás lehetséges.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.08. 12:20:23

@Inquisitive Man: Miért? Miért nem lehet Isten humanista?

Inquisitive Man 2014.09.08. 12:57:55

@sefatias: ---amit Isten állított a teremtett világ középpontjába.
Az emberről.---

Honnan veszed, hogy a teremtett világ középpontjában az ember van?

Milyen alapon tulajdonítod ezt Isten akaratának?

Isten humanistának nyilvánul meg a földi ember létében, mivel a teremtett földi világ az emberért jött létre.

A Föld lenne a teremtett világ közepe?
Ki állíthatja ezt teljes bizonyossággal?

KMZ_hyperion 2014.09.08. 15:39:49

@sefatias: A humanizmus kapcsán teljesen egyetértünk. A legjobb az lenne, ha "elfelednénk" a közös munka idejére azt, hogy ki mit hisz vagy nem, hiszen abban már megegyeztünk, hogy az embereknek kell tenniük a társadalmi igazságtalanságok eltüntetéséért. Akkor meg mindegy, hogy ki miért áll be a sorba.

Persze van egy olyan vonatkozása is a dolgoknak, hogy mit tekintünk társadalmi igazságtalanságnak, de szerintem ebben is egyetértünk. Az egyházaknak adott támogatások és többletjogok, a politikában való részvételük sem a legüdvösebb lépések. A kapitalizmus balfogásai, a túlzásba vitt politikai korrektség, mások felzárkóztatása stb. mind ad elég feladatot a következő évszázadra, ha nem évezredre.

ORION 2014.09.09. 08:20:44

@sefatias: --"""Szóval mit is látok megoldásnak? Akármennyire megbotránkoztató ez, azt hiszem, a Krisztusközpontú istentiszteletről át kell váltani az emberközpontú istentiszteletre."""---Hát én épp ellenkezőleg látom a dolgot!Épp az a probléma hogy a mai egyházak ,vallások emberközpontúak és nem Krisztusi szellemiségűek!Nem öltötték fel a Krisztust nem keresztelkedtek meg Krisztusban és nem egy lélekkel itatattak meg! Gal 3:26-27 - Mert mind Isten fiai vagytok a Krisztus Jézusban való hit által.
Mert akik Krisztusba keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöttétek fel.
I. Korintus levél:12:13 Mert hiszen egy Lélek által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.09. 09:32:35

@ORION: Szerintem két malomban őrlünk. Te mikor érezted úgy az egyházadban, hogy körülötted forog a világ? Hogy a gyülekezet érted van? Hogy a pásztor érted szolgál? Mikor érezted úgy, hogy az egész egyház azért van, hogy te minél nagyobb örömmel szolgáld Istent?

Egonymus+ · http://jt-blogger-egonymus.blog.hu 2014.09.09. 10:07:03

@sefatias: Az egyház az Istenért van. Bármelyik egyház tagja az Istenéért van ott és nem várhatja, hogy körülötte forogjon a világ. A hívek vannak a gyülekezetért. A gyülekezet visszahatása a tagokra, a gyakorolt krisztusi szeretet mértéke szerint tapasztalható. A pásztor az Istenért szolgálja a gyülekezet tagjait, személyválogatás nélkül. Te is így szolgáltad a testvéreket JT között, tehát tudod, hogy ez a záloga az örömteli imádatnak.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.09.09. 10:30:41

@Egonymus+: Most raktam ki a sorozat második részét, amelyben részletesen elmagyarázom, hogy miért gondolom úgy, hogy az ember áll az istentisztelet és az egyház középpontjában. Kb 15 évig voltam vezető szerepben a gyülekezetben,, úgyhogy van tapasztalatom ebben. A szolgálatom igazi kritikusai azok, akik ismernek, és olvasnak. Jónéhányan vannak, úgyhogy nem bszélhetek a levegőbe, mert le vagyok csekkolva :) Igazad is van meg nem is.

Énnem gondolom jónak azt a hozzáállást, hogy "a testvéredet az Istenért szeresd!"
Nem Istenért kell szeretnem a testvéremet, hanem önmagáért. Én nem azért szolgáltam a testvéreket, hogy ezzel jó pontot szerezzek az Istennél, vagy hogy ezzel simogassam a lelkét, hanem azért szolgáltam őket, hogy nekik könnyebb legyen az életük. Tehát nem istenért tettem, hanem az emberekért

ORION 2014.09.09. 11:07:25

@sefatias: Én nem gondolom hogy két malomban őrölnénk.Arra értem hogy az egyházak az EMBERT nézik ---Ha én megiszok egy sört azt mondják hajjaj te egy ilyen olyan ember vagy NEM JÓ.Engem tesz a középpontba .JÉZUS AZT MONDJA EGÉSZSÉGEMRE !!!Ha én azt mondom --megváltott -- vagyok mert Jézus azt mondja megváltottalak. Az egyházam azt mondja, nem nem te egy ízig vérig bűnös vagy.Ismét én vagyok a középpontban AZ EMBER minden hibámmalegyütt nem Krisztus!stb stb