"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Pünkösd

2014/05/28. - írta: sefatias

Jézus mennybemenetele után, pünkösd napján egy jeruzsálemi szobában 120 ember várt valami különlegeset. Nem valószínű, hogy tudták mi vár rájuk, mert Jézus csupán annyit mondott, hogy Szent Szellemet kapnak, és abban fognak megkeresztelkedni. Azon a napon olyan dolog történt velük, ami addig soha a történelemben. Megalakult a keresztény gyülekezet, amelynek kísérő jelenségeként a Szellem képessé tette őket, hogy számukra addig ismeretlen nyelveken tudtak beszélni. Ez volt pünkösd napja. Bár a pünkösd első ünnepként történő megemlítése a II. századra tehető, mégis visszavezethető egész az apostolokig.

Hogy miért tartom fontosnak azt, hogy írjak erről? Az igazság az, hogy nem nekem jutott eszembe. Mint már említettem, sok még aktív Tanúval vagyok kapcsolatban. Az egyik győri testvér hívta fel a figyelmemet néhány bibliaversre, amely a pünkösdről szól. Azért fontos ez, mert Jehova Tanúi számára a pünkösd semmit nem jelent. Nem emlékeznek meg róla, és nem is foglalkoznak vele. Mindezt azért, mert az évszázadok során a pünkösd köré olyan népszokások épültek fel, amelyeket nem tartanak keresztény eredetűnek, hanem az ókori pogány ünnepekből eredeztetik. És ebben igen valószínű, hogy igazuk van. Na de akkor ez azt kell, hogy jelentse, hogy tudomást sem kell venni róla?

Ahogy az első bekezdésben említettem, a pünkösd ünnepe egész az apostolokig vezethető vissza. Nézzük, hogy Pál sokéves keresztény szolgálat után, hogyan tekintette pünkösd évfordulóját:

Pál ugyanis úgy döntött, hogy elhajózik Efézus mellett, hogy semmi időt ne töltsön Ázsia tartományban, mivel sietett, hogy ha csak teheti, pünkösd ünnepének napjára odaérjen Jeruzsálembe.”(Csel 20:16)

Láthatjuk, hogy Pál annyira fontosnak tartotta pünkösd ünnepének napját, hogy mindent megtett, hogy Jeruzsálemben tarthassa meg. Persze mondhatnánk, hogy Pál csupán azért ment pünkösd napjára pünkösdöt tartani, mert maga is zsidó volt, és nem akarta megbotránkoztatni a zsidókat azzal, hogy elmulasztja ennek a zsidó eredetű ünnepnek a megtartását. De ha így lenne, akkor Pál számára egyszerűbb lett volna, ha oda sem megy, hiszen egy görög városban a kutya se foglalkozott volna azzal, hogy mit csinál ezen a napon. De az, ahogy a cselekedetek könyvében Pál döntéséről olvasunk, az egyértelműen azt mutatja, hogy Pál számára fontos volt ez az ünnep. De vajon miért? Csupán zsidóként akart megemlékezni az eredeti zsidó ünnepről? Vagy pedig keresztényként a Szent Szellem kitöltetéséről?

Erre a kérdésre ad választ az 1Kor 16:8:

Pünkösd ünnepéig azonban Efézusban maradok”

Efézus egy kis-ázsiai görög város volt. Bár laktak ott zsidók, a keresztények számára nem volt akkora jelentőségük, hogy bármiben is figyelembe kellett volna őket venni. Az, hogy Pál kihangsúlyozta azt, hogy Pünkösd számára egy ünnep, amit Efézusban szeretne megtartani, ráadásul keresztény környezetben, egyértelműen azt jelenti, hogy a Szent Szellem kitöltetése után 20-30 évvel a pogányokból lett keresztények is megemlékeztek, ünnepelték a pünkösdöt.

Azt hogy miből állt a keresztények számára ez az ünnep, azt nem tudom. De hogy nem volt közömbös az első századi keresztények számára, az biztos

Címkék: tanítás
10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr646222271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.28. 15:24:40

@ex.hmcs-s: Az a baj Tesa, hogy már sok bibliaverssel jártam így, és attól félek, hogy a felfedezésnek, még nincs vége

Várkonyi Gábor 2014.05.28. 19:36:03

Annyit hozzátennék hogy pünkösd néven nem helyes említeni ezt az ünnepet, mert az eredeti szó rá a Savuot volt vagyis az ötvenes ünnep.

Pünkösdnek csak a későbbi egyházi hagyomány keresztelte el a penta latin szó alapján talán azt hiszem...

szenvedélyes igazságkereső 2014.05.29. 05:38:11

Függetlenül attól, hogy melyik lenne a helyes elnevezés, az
alapkérdés az, hogy fontos lenne
e megünnepelni ezt a jelentős eseményt, kvázi a keresztény egy-
ház megszületését. Jehova tanúinak
pedig pláne, hogy kardinális és legi-
Timációs

szenvedélyes igazságkereső 2014.05.29. 05:41:25

Timációs kérdés kellene, hogy legyen, hiszen hitük szerint ők a vallási keresztény igazság egyedüli
letéteményesei.

szenvedélyes igazságkereső 2014.05.30. 07:32:44

Ezt illetően tényleg csak találgatá-
sokba lehet bocsátkozni, jelesül hogyan ünnepelhették az első
század keresztényei ezt a külön-
leges eseményt. Talán lehetne az,
hogy egy évenként megtartott gyű-
lekezeti előadást tartanának meg-
emlékezésül. Mondhatná valaki, hogy nincs rá bibliai parancs, de
akkor kérdezem én, hogy a hetenként megtartott Őrtorony-tanulmányozásra milyen szentírási parancs van, vagy éppen a teokratikus szolgálati iskola megtartására? Ha ebből indulunk ki, akkor simán belefér ez is. Szerintetek?

szenvedélyes igazságkereső 2014.05.30. 07:53:15

Sőt! Arra sincs igazából semmilyen keresztény bibliai feljegyzés, hogy hogyan nézett ki egy imádati összejövetel az első században, persze az Emlékünnepet leszámítva. Na és a kongresszusok?
Hol van leírva, hogy Pál apostol vagy a keresztény társai kongresszusokra jártak? Amit biztosan tudunk, hogy házaknál jöttek össze, de hogy hogyan zajlott egy ilyen összejövetel azt nem tudjuk. Javítsatok ki, ha rosszul tudom! Köszönöm!

Csakegyember · http://jehovatanuikozepeskeleteuropaban.blog.hu/ 2014.05.30. 08:14:43

@szenvedélyes igazságkereső: A kongresszusokat a zsidó ünnepek újkori megfelelőjének tartják valahol....de ez annyira lényegtelen....ez a fa...s most elvezet az erdőhöz..vagy eltakarja azt..?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.05.30. 08:51:53

@szenvedélyes igazságkereső: Semmilyen egyház összejöveteleire nincs parancs, és nem is tudok olyan egyházat, amelynek az összejövetelei, istentiszteletei teljesen megfelelnének az újszövetségi mintának. Persze nem is kell