Mikor több mint húsz évvel ezelőtt elkezdtem a bibliával foglalkozni, olyan emberek segítettek ebben, akik maguk sem voltak tudósai ennek a tudományágnak. Bár sok kérdésemre tudtak elfogadható választ adni, mégis a komolyabb, mélyebb tudást igénylő kérdéseim nyitva maradtak. Ezek a kérdések az idő előrehaladtával csak szaporodtak. Mivel alapvetően fundamentalista nézetet vallottak, én magam is ezen a szemüvegen keresztül néztem a Bibliát. Ám mikor ellentmondásokba ütköztem, vagy érthetetlen gondolatokba, akkor éreztem, hogy itt valami több kell. Nem elég az az egyszerű magyarázat, amit kapok. De arra gondolni sem mertem, hogy ezeket a kérdéseket megfogalmazzam, és feltegyem valakinek. Úgy gondoltam, hogy ha mégis így tennék, akkor a Szentírást vonnám kétségbe, illetve hitetlenségről tennék bizonyságot.
Ám az helyzet úgy alakult, hogy az a stabilnak látszó építmény, amire a hitemet, vallásosságomat alapoztam magától leomlott, és én, a saját hibámon kívül ott maradtam a megválaszolatlan kérdéseimmel, amelyeknek a száma hirtelen megsokszorozódott, hatalmas zavart keltve bennem. Azt hiszem, hogy a legtöbben tudjátok min mentem keresztül, és elmondhatom, hogy kis híján belehaltam ebbe a zavarba. Akkor elhatároztam, hogy soha nem fogom hagyni, hogy a kétségeimet, kérdéseimet a szőnyeg alá söpörjem, és soha nem fogom hagyni, hogy a válaszokat csupán egy tekintély miatt fogadjam el, függetlenül a válasz minőségétől. Nagyon sok kérdésem van a Bibliával kapcsolatban. És érdekes módon ezek a kérdések egyre jobban szaporodnak, ahogy egyre jobban ásom bele magam a teológiába. De most már nem zavarnak ezek a kérdések, hanem inkább izgalmassá teszik az életemet.
Hiszem, hogy Isten nem haragszik azért, mert valamit nem értek a Szavában, és kérdéseim merülnek fel. Hiszem, hogy a kételyek, és a kérdések nem a hit hiányáról tanúskodnak, hanem inkább az Isten megismerésére irányuló vágyról. Ha a hit hiánya lenne, akkor hagynám az egészet a fenébe, és nem törődnék vele, mondván, hogy hülyeség az egész. De ha a kérdéseim nem vonják kétségbe Isten Szavának ihletettségét, és az ő létezését, hanem további kutatásra, tanulásra ösztönöz, akkor abból baj nem lehet. Miközben ezeket a sorokat írom, eszembe jut sok olyan bibliai szereplő, akik bátran hangot adtak a kétségeiknek, vagy alkudoztak, vagy éppen helyreigazították Istent miközben vele beszélgettek. Miért ne tehetném ezt én is meg?
Több kérdésem is van, de most csak egyet fogok megfogalmazni. Ez pedig így hangzik: mi az oka a két teremtési beszámoló közötti óriási különbségnek?
Ha elolvassuk őket, akkor egyből szembetűnik, hogy a két beszámoló teljesen ellentmond egymásnak, és pont ellenkező sorrendben írja le a földi élet létrejöttét. Az is különbség még, hogy az eredeti szövegben az első beszámoló következetesen Elohimnak nevezi a Teremtőt, a második pedig Jahve/Jehovának (kinek melyik tetszik). Ha fundamentalista szemszögből nézem a teremtésről szóló beszámolókat, akkor felmerül bennem a kérdés, hogy Mózes, miközben írta őket egymás után, nem gondolkodott-e el ezen? Mi változott, hogy néhány sor után átvált Elohimból, Jahvéra? Nem tűnt fel neki, hogy a két beszámoló túl közel van egymáshoz ahhoz, hogy a köztük lévő különbség, minden magyarázat nélkül maradjon?
Hasonlítsuk össze a két beszámolót. Az első az 1Mózes 1:1-2:3, a második pedig az 1Mózes 2: 4-25
1, Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet
2, A föld ekkor még kietlen és puszta volt,
3, Világosság
4, Boltozat
5, Szárazföld, növények
6, Világítótestek
7, Halak, madarak
8, Szárazföldi állatok
9, Férfi és nő egyszerre
1, Semmilyen növény nem volt, eső sem esett.
2, Pára szállt fel, amely megöntözte a földet
3, Férfi
4, Egy kert Édenben
5, Növények
6, Földművelés
7, Állatok
8, Nő
Amint az látszik a két beszámoló összehasonlításából, a sorrend egyáltalán nem hasonlít. Az elsőben az ember teremtése volt a befejezés, a másodikban pedig azzal kezdődött. Az elsőben egyértelműen látszik, hogy az állatok jóval megelőzik az embert, a másodikban pedig az ember figyelemmel kísérte az állatok teremtését, és ő adott nekik nevet. A földi életet tekintve a második beszámoló komoly kérdéseket ébreszt. Ha még nem voltak növények, akkor Ádám miként volt képes életben maradni, egy oxigénhiányos környezetben, ahol még egy bokor sem volt?
Természetesen olvastam azt az elméletet, hogy az első beszámoló az igazi, a második pedig csupán egy ember szemszögéből látott kép a teremtésről, amely azt próbálja érzékeltetni, hogy a teremtés középpontja az ember. Ez a fundamentalista nézet. De mi van akkor, ha ezt én nem fogadom el? Mi van, ha nem tartom logikusnak? Hiszen elméleteket gyártani akárki tud, és csupán egy szimpatikus érzéstől függ, hogy ki melyiket fogadja el. Én nem tartom egymás kiegészítésének a két beszámolót. Sőt úgy látom, hogy valójában semmi közük egymáshoz. Az hogy az első beszámoló következetesen Elohimnak, a második pedig következetesen Jahvénak nevezi a Teremtőt, azt az érzést kelti bennem, mintha két egymástól független teremtési beszámoló lenne a Bibliában. Érdekes, hogy az első beszámoló van a köztudatban, és mindenki a hatnapos teremtésben hisz, pedig valójában a második beszámoló az, amely tovább folytatódik a teremtés után, és mutatja be az emberiség őstörténetét a bűnbeeséstől a vízözönön át, a patriarchákig. Ezzel egyértelműen a második beszámoló kerül előtérbe. Az első teremtési beszámoló a második fejezet harmadik versénél véget ér, és utána nem is nagyon említi a Biblia.
Ha mindkét beszámolót Mózes írta, akkor miért nem gyúrta össze egy olvashatóbb, és a sorrendet jobban követő beszámolóvá, amely nem mond ellent önmagának? Vagy elkezdte írni a könyvét, az első beszámoló után egy kis időre abbahagyta, majd később átgondolva a történteket, máshogy fogalmazta meg? De akkor miért hagyta benne a hatnapos beszámolót?
Nagyon sok teológus elveti a teremtési beszámolók Mózesi szerzőségét. Pont a két egymástól teljesen különböző beszámoló indítja őket arra, hogy úgy tekintsék Mózes könyveit, mint amit kiegészítettek egy másik könyvvel. Mintha két különböző időből származó, egymástól független teremtési beszámolót fűztek volna össze egy könyvvé. A teológusok szerint a második beszámoló jóval régebbi, mint az első, ami valamikor a babiloni fogság idején íródott. A Mózes első könyve pedig nem a zsidó honfoglalás idejében kapta végső formáját, hanem akkor, amikor kanonizálták az ószövetséget.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Canadien 2013.09.09. 19:08:11
2, A föld ekkor még kietlen és puszta volt,
3, Világosság
"4, Boltozat
5, Szárazföld, növények
6, Világítótestek
7, Halak, madarak
8, Szárazföldi állatok
9, Férfi és nő egyszerre"
Én csak azt nem értem hogy a pikulába lehetett világosság (3,) amikor a világító testek (6,)-nak lett megteremtve.
Nos,megteremti a fényt. De mi világított? a fény nem jön csak magától? és csak akkor "látjuk" ha vissza verődik valamiről. Ha a világ űrbe felkapcsolsz egy lámpát nem fogsz semmit se látni világosabban ugyanolyan "feketeség" lesz.
névtelenül 2013.09.09. 19:41:31
Egyébként sem az egyértelműségéről híres a biblia. Szerintem valami eddig elkerülte a figyelmünket, mármint mindenkiét. Nem tudom, hogy mi, csak valami furcsa nyugtalanító érzés. Mintha nem látnánk a fától az erdőt. Vagy hiányozna néhány darabka a kirakósból. Esetleg túl sok darabból akarjuk kirakni. Nem is biztos, hogy az értelemnek akkora szerep kell, mint amekkorát feltételezünk.
Na nem szaporítom a szót.
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.09. 20:40:26
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.09. 20:44:10
20 „ ’Legyenek világító testek az egek kiterjedésén, hogy elválasszák a nappalt az éjszakától, szolgáljanak jelekként és mint meghatározói az évszakoknak, napoknak és éveknek. És szolgáljanak mint világító testek az egek kiterjedésén, hogy világítsanak a földre! ’ És úgy lett. És Isten megalkotta a két nagy világító testet: a nagyobbik világító testet, hogy uralkodjon nappal, és a kisebbik világító testet, hogy uralkodjon éjjel; és a csillagokat is” (1Mózes 1:14–16).
21 Korábban, az első „napról” szólva elhangzik, hogy „Legyen világosság! ” A világosságra ott használt héber ’ōr szó általános értelemben jelent fényt. A negyedik napról szóló beszámoló a héber ma’ō′r szót használja, ami a fény forrására vonatkozik. Rotherham azt írja az Emphasised Bible lábjegyzetében a „fényekről”: „A 3. versben ’ōr, diffúz fény.” Továbbá rámutat arra, hogy a 14. versben a héber ma’ō′r szó jelentése: „fényt adó”. Bár az első „nap” nyilvánvalóan áthatolt a diffúz fény a gázfelhő-burkon, de fény forrásai a földről nézve a felhőtakaró miatt nem látszottak. Most, a negyedik „napon”, minden kétséget kizáróan változás következett be.
22 Kezdetben, a nagyobb szén-dioxid tartalmú légkör következtében, az egész föld éghajlata forró lehetett. De a növényzet buja növekedése folytán, a harmadik és a negyedik teremtési periódus során, a hővisszatartó szén-dioxid tartalom lecsökkent. A növényzet ezzel szemben gondoskodott oxigénről, az állati élet egyik előfeltételéről (Zsoltárok 136:7–9).
23 Földi szemlélő most már képes lett volna megkülönböztetni a napot, a holdat és a csillagokat, amelyek „jelekként” szolgáltak „és mint meghatározói az évszakoknak, napoknak és éveknek” (1Mózes 1:14). A hold mutatta a holdhónapok múlását, a nap a napévek elteltét. Az évszakok, amelyek a negyedik napon kialakultak, kétségtelenül sokkal enyhébbek lehettek, mint ma (1Mózes 1:15; 8:20–22).
aracs 2013.09.10. 10:39:46
Persze ez csak tipp, semmi teológia:)
aracs 2013.09.10. 10:49:58
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.10. 11:06:28
Virago_1000 2013.09.11. 20:24:15
- szerintem ez igy normalis. Egy tudosnak 1000x tobb kerdese van a szakteruletevel kapcsolatban, mint a laikusnak. Sot, minel jobban belemerul valamibe, annal inkabb rajon, hogy mennyire nem tud semmit. Szerintem a vilagunk felfedezesehez az orok elet is keves.
Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.09.12. 00:41:42
Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.09.12. 00:46:33
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.12. 09:15:40
Tesókám! Még a feltételezés is sértő. Itt nekem van kövezési jogom, és én nem kövezem meg a másként gondolkodókat. :P
Majd idővel a Gilgamesről és a többi ókori keleten található vizözön legendáról és a kapcsolatukról a Bibliai beszámolóval is fogok írni. Nem kell megijedni a történelemtől és a tudománytól. Én legalább is nem ijedek meg. Az Istenhit nem mondellent a természet tudományoknak, és más kutatásoknak sem, és fordítva. Csak épp a megfelelő kapcsolatot kell megtalálni közöttük. Az más kérdés, hogy ezek a kapcsolatok nem egyeznek a hagyományos kereszténység nézőpontjával, dehát annyi baj legyen.
És mit tudsz a kanonizáció előtti iratokról? Egyáltalán létezik olyan, amiről nem tud a köznép?
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.09.12. 09:22:02
Egyetértek Testvér! A kérdésektől nem megijedni kell, hanem megválaszolni őket.Ha a történelem során mindenkimegijedt volna a kérdésektől, akkor még mindig az utcára dobnánk az éjjeliedényünk tartalmát, és csodálkoznánk, hogy meghalunk mindenféle betegségekben.
A világot mindig azok vitték előre, akik nem féltek ismeretlen területre 'hajózni'. Azt hiszem a kereszténységre is ez vár, különben hanyatlani fog. Néhány várat fel kell adniuk, különben lemaradnak. Olyan nézőpontokat, elveket, esetleg dogmákat kell újraértelmezni, amelyek nem igazolhatók a Bibliából. Mert ha nem, akkor el fognak tünni. Van néhány egyház, amelyre ez a sors vár, ha nem lép.
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.11.03. 15:51:50
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.11.03. 15:52:59