"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Az istent soha senki nem látta?

2013/01/07. - írta: sefatias

„Istent soha senki sem látta” Jelentette ki János apostol. Ez természetesen mindenki számára könnyen elfogadható tény. Isten a mennyekben él, mi pedig a földön. Ráadásul egyből bevillan egy vers az ószövetségből: „nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon.” 2Mózes 33:20. Istent meglátni egyenlő a halállal. Néhányan ezeket a verseket a háromság megcáfolására használják, hiszen ha Jézus Isten lenne, akkor mindenki meghalt volna, aki látta őt. Ám vannak a Bibliában olyan versek, amelyek néhány Bibliaolvasó ember számára emiatt nehezen érthetőkké válnak. Nézzünk néhányat.

Az első idézet rögtön az édenkerti történetből származik:

„Amikor azonban meghallották az Úristen hangját, amint szellős alkonyatkor járt-kelt a kertben, elrejtőzött az ember és a felesége az Úristen elől a kert fái között.” (1Mózes 3:8)

Ádámék, még mielőtt találkoztak volna Istennel, meghallották, hogy jön. Az ÚVF. szerint ez így hangzik: „meghallották Jehova Isten hangját, amikor a nap szellős időszakában a kertben járt”.

Más fordítások szerint „meghallották az Úristen lépteit, ahogy a kertben járkált” Tehát a különböző fordításokat figyelembe véve, úgy tűnik, mintha az Isten ember formában lépkedett volna a kertben, és a lépteinek zajára felfigyelt volna Ádám. Persze mondhatnák sokan, hogy ez nem így történt. Ez csupán valamilyen fizikai jelzése volt annak, hogy Isten láthatatlanul jelen van az Édenben. Igen ám, de akkor Ádám és Éva miért bújtak el a kert fái között? Hogyan tudtak volna elbújni a fák mögé, egy láthatatlanul mindenütt jelenlévő, mindent látó, mindenható Isten elöl? Miből gondolták, hogy ez lehetséges? De most őszintén! Ha ezt a verset csak így önmagában olvassuk, akkor milyen kép van előttünk?

De nézzünk egy másik sztorit. Olvassuk el az 1Mózes 18. fejezetét. Ha minden vallásos magyarázkodás nélkül olvassuk ezt a történetet, akkor milyen következtetést vonunk le a szereplőkről?

MBT                                                                                                  ÚVF

Azután megjelent neki az Úr Mamré tölgyesében”              „megjelent neki Jehova”

„De az Úr megkérdezte Ábrahámot”                                        „Jehova ekkor ezt kérdezte Ábrahámtól” 

„Az Úr azonban így szólt”                                                          „Jehova pedig ezt mondta 

Aztán a 17-19-es versben Jehova elkezd magában gondolkodni: „Az Úr ezt mondta: Eltitkoljam-e Ábrahám elől, amit tenni akarok? Hiszen Ábrahámtól nagy és hatalmas nép fog származni, és általa nyer áldást a föld minden népe. Mert őt választottam ki” Tehát amit itt olvastunk az egy monológ az Istentől, aki menet közben gondolkodott. 

Így folytatódik: „Azért ezt mondta az Úr: Mivel már igen sok a jajkiáltás Sodoma és Gomora miatt, és vétkük igen súlyossá vált, lemegyek, hogy megnézzem: vajon csakugyan a hozzám fölhatolt jajkiáltás szerint cselekedtek-e, vagy sem. Tudni akarom. Amikor a férfiak megfordultak, és elindultak Sodoma felé, Ábrahám még ott állt az Úr előtt. Hozzálépett Ábrahám, és ezt kérdezte: Vajon elpusztítod-e az igazat is a bűnössel együtt?”

Na, most összegezzünk. Az Úr (Jehova) megjelent, megkérdezte, így szólt, ezt mondta, lemegyek, megnézem, Ábrahám ott állt az Úr (Jehova) előtt, Ábrahám hozzálépett, és megkérdezte tőle. Miközben ezt a történetet olvassuk, milyen képet látunk magunk előtt? Mire utal a ragozás? Úgy tűnik, mintha az Isten csupán egy angyali közvetítőn keresztül szólna Ábrahámhoz? De most őszintén! Ha ezt a sztorit csak így önmagában olvassuk, akkor milyen kép van előttünk? Az Úr és Ábrahám beszélgetése így fejeződött be:

„Amint az Úr bevégezte beszélgetését Ábrahámmal, eltávozott”

Na de menjünk tovább, nézzünk egy másik történetet. 2Mózes 33: 17-23

„ Erre ő ezt kérte: „Kérlek, hadd lássam dicsőségedet.” 19 De ő így felelt: „Megteszem, hogy elhaladjon arcod előtt egész jóságom, és kijelentem előtted Jehova nevét; és kegyben részesítem, akit kegyben részesítek, és irgalmas leszek, akihez irgalmas leszek.” 20 És még hozzátette: „Nem láthatod arcomat, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon.” 21 Jehova még ezt mondta: „Van itt egy hely mellettem, állj a sziklára. 22 Míg elhalad a dicsőségem, a kőszikla mélyedésébe foglak helyezni, és védelmezőn be foglak takarni tenyeremmel, míg elhaladok. 23 Utána elveszem tenyeremet, és látni fogod hátamat. De arcomat nem láthatod.”

Bár itt már komoly változás van, hiszen az Isten nem mutatja meg neki az arcát, ám a hátát igen, miután a tenyerét elvette Mózes elöl. Bár egy későbbi történetben ezt olvassuk, mikor Miriam és Áron fellázadt Mózes ellen:

„Jehova azután leszállt a felhőoszlopban, megállt a sátor bejáratánál, szólította Áront meg Mirjamot, mire ők mindketten kimentek. 6 Ezt mondta: „Kérlek titeket, hallgassátok meg szavaimat. Ha valaki köztetek Jehova prófétája, látomásban ismertetem meg magam vele, álomban szólok hozzá. 7 De nem így teszek az én szolgámmal, Mózessel! Egész házamat rábíztam. 8 Szemtől szemben beszélek vele, így mutatkozva meg neki, nem talányok által; és ő Jehovának a megjelenését látja. Miért nem féltetek hát az én szolgám, Mózes ellen beszélni?”

Itt azt mondja Jehova Miriamnak: Szemtől szemben beszélek vele, és ő Jehovának a megjelenését látja

És akkor most nézzük még egyszer mit is mondott János? „Istent soha senki sem látta” Vajon akkor hogyan tudnánk összehozni ezt a két egymásnak ellentmondó állítást? Az igazság, hogy pontosan nem tudom, de hogy még jobban csavarjunk a dolgon, olvassuk el, mint mondott János közvetlen ezután:

„Istent soha senki sem látta: az egyszülött Isten, aki az Atya kebelén van, az jelentette ki őt.”

János azt mondja, hogy Jézus Krisztus volt az, aki Istent kijelentette az embereknek. Na de ki volt Jézus? A válasz ez: „Ő az Isten dicsőségének visszatükröződése és magának a lényének pontos mása,”(Zsidók 1: 3)

Húúúhaaa! Micsoda? Jézus pontos mása Istennek? Minden tekintetben visszatükrözi Istent? Micsodaaaa? Belegondoltál már, hogy ez mit jelent?

Kolossé 2: 9: „mert őbenne lakik az isteni jelleg egész teljessége testileg”

Na, bumm. Tehát Jézus Krisztus olyan valaki, aki Istennek pontos mása, tökéletesen visszatükrözi Isten dicsőségét és az isteni jelleg egész teljessége benne lakik!!! Vajon mit mondhatunk „Krisztusról, az Isten képmásáról”?(2Kor 4:4) Ha teljesen visszatükrözte Isten minden hatalmát, dicsőségét, ha neki pontos mása, akkor vajon miért nem haltak meg a vele kapcsolatba lévő emberek? Vajon ha Krisztus ott élt, evett, aludt az emberekkel anélkül, hogy bármi baj történt volna velük, akkor vajon az Isten ne tudott volna Ádámmal, Ábrahámmal, vagy Mózessel személyesen találkozni, sétálgatni, beszélgetni? És most őszintén! Szerinted, aki mindenható, az nem tud megjelenni egy embernek? Vagy akkor nem is mindenható?

Címkék: Isten
27 komment
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr675004034

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 2Mózes 33:20 2013.01.11. 14:11:39

„Nem láthatod arcomat, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon.” „Az emberek látták Jézus Krisztust”, egy Jehova Tanúja szerint „tehát Jézus nem lehet Isten”. Azonban ebben az érvelésben van egy hiba. Figyelmen kívül hagyja azt a tényt,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.08. 09:04:56

@Ping-Pong: Kösz tesa! Akkor nem nyúltam nagyon mellé?

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2013.01.08. 10:59:54

Hú, de jó volt ezt olvasni. Igazi csemege.

Mellesleg az eddigi ismereteim alapján kialakított privát véleményem, hogy a mi "feletteseink" nagyon is fizikai testűek.

Érdekes részekre bukkanhat az ember, ha ezzel az előfelvetéssel olvassa a Bibliát... mindenesetre ki lehet próbálni.

Főleg a "leszállásokat" [pl. Ezékiel!!!] látomásokat és elragadtatásokat érdemes összevetni a mai technológiai megoldásainkkal... miért is járnak az istenfiak "égi szekereken" ha szellemtestük van? Miért úgy írták le ezek föl-le szállását az ókori emberek, mint a mai rakétafellövéseket [mennydörgés hangja, füst, szél, por, tűz, fényesség]?

Tudom, hogy ez eretnekség, úgyhogy nem szóltam semmit, csupán én gondolom [egyelőre?] így.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.08. 11:04:07

@Johnny Joker: :) johnyyy!! legközelebb találkozunk megkövezlek. Vagy kiközösítelek :P

Ismeretlen név 2013.01.09. 17:06:28

Ez nagyon úgy tűnik, hogy Istennek egy konkrét kijelentése, hogy őt nem láthatja ember. Nyilván képes lenne rá, ám ezzel is jelzi szentségét, hogy hit kelljen ahhoz, hogy lássuk a jelenlétét. A múltban ezek szerintem valóban egy angyali közvetítő, vagy éppen a Szó, Jézus által vált lehetővé.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.09. 20:53:37

@Ismeretlen név: úgy tűnik, hogy az utóbbi.De ennek is csak akkor van értelme, ha van háromság

Ödönbéla (törölt) 2013.01.14. 15:31:49

Tetszik, de ezt most tanúknak vagy keresztényeknek írtad? Kis kiegészítés:

A János 1:18 alapján az Atya Isten nem látható, amikor JHVH-t látták, akkor az Egyszülött Istent, a Fiút, Jézust látták.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.14. 16:19:07

@Ödönbéla: Hát én a Tanúkat is keresztényeknek tartom, és ők is magukat. Ezért ezt minden olvasómnak írtam.A János 1:18 szerintem is az Atyára vonatkozik, és valószínűnek tartom hogy Jézus volt az akit láttak, csakhogy abban nem vagyok biztos, hogy Jézus egyenlő lenne a JHVH-val. Nekem eddig úgy jön le, hogy a JHVH az a háromság neve, és nem az Atyáé vagy Jézusé. Szóval itt van bennem egy képzavar, amit a posztban meg is említettem. hogy nem tudom rá a magyarázatot.

Ödönbéla (törölt) 2013.01.15. 00:59:39

Akkor két pontosítás:
1. Akkor mondjuk így: ezt most háromsághívőknek vagy háromságtagadóknak írtad?

2. JHVH névvel a Biblia az Istenség mindhárom személyére, valamint közülük akár egyszerre többre is utalhat és utal is. Elég gyenge analógiaként tekinthetjük a JHVH-t az isteni személyek "vezetéknevének".

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.01.15. 02:33:05

@Ödönbéla: A blogom, és ezáltal az írásaim is elsősorban tanúknak illetve ex tanúknak szólnak. Elég képzetlen vagyok ahhoz, hogy másokat is megszólítsak, viszont a célközönség számára a tapasztalataim, új ismereteim hasznosak lehetnek (remélem)

ORION 2013.03.14. 17:04:15

Adjon Isten erőt egészséget!! Vagyok :)!! Jézus mondá: Én és az Atya egy vagyunk! Jézus mondá: Hírdetem a te nevedet az én Atyámfiainak! (Testvéreimnek). Úgy tűnik hogy mi és Jézus testvérek vagyunk. János 17,21 - 24. Hogy mindnyájan egyek legyenek mint te én bennem, Atyám és én te benned, hogy ők is egyek legyenek mibennünk, hogy el higyje a világ hogy te küldtél engem.És én azt a dicsőséget amelyet nekem adtál ő nekik adtam hogy egyek legyenek amiképpen mi egy vagyunk.Én őbennük és te én bennem, hogy tökéletesen eggyé legyenek és hogy meg ismerje a világ, hogy te küldtél engem és szereted őket amiként engem szerettél.Atyám akiket nékem adtál akarom hogy ahol én vagyok azok is én velem legyenek... Vagyis ezek szerint Jézus azt akarja,hogy vele legyünk örökké.

ORION 2013.03.17. 18:05:32

@Johnny Joker: Mikor Ezékielt olvastam nekem is úgy tünt hogy valami (UFO) ról van szó.Én amúgy is hiszek az UFO-k ban.Én simán el tudom képzelni hogy máshol is lehet élet a földön kívül.Bár még eggyetsem láttam személyesen.Most mióta van internet rengeteget információt lehet róluk találni.

Arpiel 2019.05.27. 20:14:26

Érdekes és bátor írás, bár sokat nem mond. Nekem az jutott eszembe az alapján amit János mondott, hogy ha senki nem látta Istent (ószövetségben), akkor mi van, ha az akit látták nem is Ő volt? Ha Jézus lett volna, miért nem mutatta az arcát? Mitől lett volna halálos Őt látni? Sajnos nekem rögtön az az über eretnek gondolat jutott eszembe, ami manapság mintha terjedne, és bizonyos bibliai anomáliákat szépen meg is válaszol. Igen, az hogy mi van ha az az isten nem az az Isten, aki Jézus Atyja?

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 15:12:26

@Arpiel: Hát tőlem nem lehet elvárni, hogy bármit is mondjak. Egyrészt nem vagyok abban a helyzetben, hogy állítani merjek valamit, másrészt meg szerintem nem is lehet. Én csupán azt látom megoldásnak, hogy Bibliaolvasás közben azt fogadjuk el amit olvasunk, és az alapján vonjunk le következtetéseket. Azt nem tartom jónak, hogy átértelmezzük a szöveget, hogy illeszkedjen az elképzeléseinkbe, vagy harmonizáljon más szövegekkel.

Az utolsó gondolatod valóban érdemes a megfontolásra. 6-7 éve én is foglalkoztam ezzel, és vannak érdekes Bibliaversek, amelyek alátámasztani látszanak ezt az elképzelést

Arpiel 2019.05.28. 15:21:38

Igen egyetértek. Én is kb. ekkor hallottam ezt a Markion-ista eretnek tant (az Idők jelei oldalon, pár embertől), és voltak benne elég érdekes, sőt sok kérdést megvilágosítóan jól megválaszoló érvek, csak végső soron több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Főleg Jézus Krisztus kijelentései miatt, aki megerősítette az ószövetségben leírt dolgokat. Nekem pedig Ő az etalon, az origo, az abszolút Igazság.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 15:23:15

@Arpiel: Én már lemondtam az abszolút igazságról :)

Arpiel 2019.05.28. 15:51:17

Azt sajnálom. Egyrészt anélkül minden mindegy, másrészt azért Jézushoz nem férhet kétség. Ő a hitünk élő alapja. A bibliai anomáliák nem erősebbek nála. :-)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 16:07:42

@Arpiel: Attól, hogy lemondtam az abszolút igazságról, még nem lesz minden mindegy. Másrészt meg Jézust a a Biblia határozza meg. Ha viszont a Bibliában anomáliák vannak, akkor meg Jézushoz is férhet kétség. Ugyanis a Biblia úgy határozza meg Jézust, amilyen. És ha elveted a Bibliát, akkor el kell vetned Jézust is. A kettő együtt nem megy

Arpiel 2019.05.28. 16:11:35

Nem vetem el a Bibliát ! Annyit tudok, hogy nem igaz az a mítosz, hogy ez a könyv valami tévedhetetlen és tökéletes irat. Tévedő és esendő emberek írták, de tartalmazza Isten tökéletes és tévedhetetlen Igéjét is. Jézus élete és beszéde (meg a követői bizonyságai, mártírhaláluk stb.) kétséget kizáróan igazságok.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 16:42:15

@Arpiel: hogyan különíted el az esendő és tévedő részt a tökéletestől és a tévedhetetlentől?

Arpiel 2019.05.28. 16:50:04

@sefatias: jó kérdés. Szerintem elég biztosan. Első sorban az újjászületés által és a keresztény élet szellemi és egyéb bizonyságai által. Ebbe bele tartozik a Szent Szellem magyarázata is. Másrészt pedig pont az által, hogy lelepleződnek és kiderülnek az esetleges turpisságok, emberi dolgok azokról ami a nem tökéletes és nem tévedhetetlen részhez tartoznak.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 16:56:01

@Arpiel: tehát ha jól értem: szerinted könnyű szétválasztani, ha az ember újjászületett keresztény, és a Szent Szellem segít neki.

Arpiel 2019.05.28. 20:21:24

@sefatias: Nem mondanám könnyűnek, kell hozzá érettség, tapasztalat és kegyelem is, de messze nem lehetetlen. De az is hozzá tartozik, hogy Istennel való személyes kapcsolat és ilyen módon való ige értés nélkül biztosan lehetetlen.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.28. 20:44:39

@Arpiel: És ismersz olyan embert, aki rendelkezik e kivételes tulajdonságokkal?

Arpiel 2019.05.29. 13:15:42

Többet is. Ami miatt ki is kell, hogy javítsalak, nem kivételes és nem is tulajdonság. Inkább képesség és tapasztalat, ami csak részben emberi.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2019.05.29. 16:17:28

@Arpiel: azt mondod, hogy nem kivételes az, ha valakit a Szent Szellem vezet el az igazságra?