"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

Már megint Spinoza

2014/07/21. - írta: sefatias

Hát hogy is kezdjem? Lassan a végére érek Spinoza könyvének. A Bibliához való hozzáállása megrendítette a hitemet. Olyan dolgok kezdtek motoszkálni a fejemben, amelyek teljesen ellentétesek a kereszténységgel. Spinoza könyvét olvasva megfogalmazódott bennem, hogy mégiscsak van reinkarnáció. Na, nem mintha Spinoza emellett érvelt volna. Meg sem említette. Más okból merült fel bennem. Méghozzá azért, mert olyan szinten azonosulni tudok Spinoza teológiájával, hogy az már túlmegy minden eddigi határon. Sok könyvet olvastam. Sok író gondolataival ismerkedtem meg, amelyek nagy része szimpatikus volt nekem. Hogy néhány nevet megemlítsek: John Stott, Török István, Frank Viola. És szeretett Mihail Bakunyinomról már ne is beszéljünk. De Spinoza gondolataival olyan mértékben azonosulni tudok, hogy azon gondolkodtam, hogy én vagyok a reinkarnációja.(csak vicceltem)

A ciki az, hogy nem azért, mert rengeteg új dolgot tanultam tőle. Pont ellenkezőleg. Olyan dolgokról ír, amit én itt a blogon már fejtegettem a posztjaimban, vagy a kommentjeimben, vagy épp más blogokon, fórumokon képviseltem őket. Mindezt anélkül, hogy tudtam volna, hogy ki az a Spinoza, és hogy mit ír. Mondhatnám azt is, hogy megelőztem Spinozát, de ez kicsit komolytalan, főleg ha figyelembe vesszük, hogy azért ő tanultabb volt, valamint több mint 300 évvel ezelőtt élt. De az biztos, hogy ha ma lennének Spinozisták, akkor már be is lépnék közéjük.

A könyvet olvasva rengeteg részt kijelöltem, hogy majd egy-egy posztban megosztom veletek, de aztán rájöttem, hogy ennek semmi értelme. Olyan mennyiségű anyagról van szó, hogy azt nincs kedvem begépelni. Az interneten pedig még nem találtam meg a könyvet. Ezért inkább úgy döntöttem, hogy csapok a könyvnek egy reklámot. Az antikváriumokban megtalálható, és azt hiszem újonnan is lehet kapni. Én az enyémet 1400 forintért vettem, de szerintem én vagyok az első, aki olvassa, mert igen jó állapotban van, és a lapjain nem látszott, hogy forgatták volna. Szóval nem egy nagy összeg, de aki szeretne elgondolkodtató írást olvasni annak mindenféleképp ajánlom.

untitled_1.png

Egy nálam hozzáértőbb ember a következő ajánlót írta a könyvhöz:

„A Teológiai-politikai tanulmány - Spinoza második, még életében megjelent műve (1690). A filozófiatörténészek szerint a látszólag teológiai jellegű írás a holland köztársasági pártpolitikai programadója, elvi-elméleti nyilatkozata.

A könyv középpontjában a kinyilatkoztatás, a Biblia vizsgálata áll. Spinoza a próféták szövegeinek értelmezésekor arra törekszik, hogy kimutassa, az isteni törvények és tanítások lényege nem több mint a gyakorlati élet rendszabályozása, normatív etikai követelmények felállítása. Mózes törvényei a héberek országának jogrendjét foglalják magukban, ezért az ország fennállásának megszűnése után immár senkire sem kötelezőek. A Szentírás könyveinek kritikátlan tisztelete, a bennük foglalt parancsok formai követése - babonaság. Mivel a modern állam nem épülhet babonaságra, Spinoza megkísérli elméletileg levezetni a korszerű államberendezkedés alapelveit. Senki sem fosztható meg természetes jogaitól éppen az állam érdekében, s a véleményszabadság nemcsak nem veszélyezteti az alattvalói engedelmességet és az állam békéjét, hanem egyenesen feltétele annak - szögezi le Spinoza. A tanulmány felépítésmódja, okfejtése végtelenül logikus és egyszerű. Értelmezése mégis számos problémát vet fel, elsősorban hallatlan gondolatgazdagsága miatt. A ma már kevésbé érdekes bibliatörténeti, bibliafilológiai részletek legalább annyi filozófiai mondandót rejtenek, mint az államelméleti fejtegetések, amelyeknek a mű mai népszerűségét és korabeli politikai jelentőségét köszönhette. A mű mindenképpen a legfontosabb filozófiatörténeti dokumentumok közül való, minden filozófiával foglalkozni kívánónak "kötelező" olvasmánya.”

Valószínűleg a napokban azért időt szánok rá, hogy néhány fontosabb gondolatot begépeljek, de az is lehet, hogy jobban utána kutatok, hátha találok valahol PDF- ben, és akkor csak kijelöl- másol-beilleszt. Ez valahogy jobban hangzik. Rengeteg értékes gondolat található benne. Persze tudom, hogy nem hibátlan, de tegye fel a kezét az, aki tud ilyet.

Címkék: Spinoza
19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr806528589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2014.07.21. 19:28:14

TIPP:

- egy nagyobb felbontású fényképezőgéppel készíts képeket a szövegről vagy szkenneld be és töltsd be egy OCR programba, amely szöveggé alakítja. Közepes szg.-es tudással lazán menni fog.

- vagy vidd el egy papír-írószerbe, ahol van multifunkciós nyomtató és azok tudnak úgy szkennelni, hogy a kapott PDF fileban kijelölhető a szöveg, természetesen az OCR funkciót a szkenneren be kell kapcsolni.

Kezdesz kikupálódni, jössz ki a bozótosból Sefa! Ennek igazán örülök, mert szerintem az egész témakör en bloc hiábavalóság, szélkergetés. Max történelmi és erkölcsi értéke van, ennyi. Ez pedig különösen tetszett: "A Szentírás könyveinek kritikátlan tisztelete, a bennük foglalt parancsok formai követése - babonaság."

Én Pascal értekezéseit is nagyon szeretem.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.21. 21:16:35

@Johnny Joker: Én azért nem nevezném szélkergetésnek. Az tény, hogy másképp kell hozzáállni a dolgokhoz, de a transzcendens továbbra is fontos dolog. Isten és a hozzá vezető út megismerése nem elhanyagolható számomra. Kétlem, hogy van enélkül értelme az életnek

Ruzsa Söndör 2014.07.22. 00:01:10

@sefatias: "Én azért nem nevezném szélkergetésnek." Én sem így gondolok rá. Nagyon nagyszerű dolgot művelsz. Néhány év alatt végigjárod azt az útját az emberi gondolkodás történetének, csak neked nem kell hozzá sok évszázad, mert "távolra látok, hisz óriások vállán állok". Ezt sok diák sírva teszi meg kényszerből az iskolákban, ami neked szórakozás és élvezet. Ők azért nem értik, mert csak egy száraz kötelező tananyag és megelégszenek a végeredménnyel, a hozzá vezető út nem köti le őket. A filozófia (az emberi logikus gondolkodás ) végeredménye a Marxizmus lett, amit nem követett újabb "felvilágosodottabb" eszme, hanem bekövetkezett az összes eddigi egymás mellett élése. Van ma híve az ősi babonáknak és kultuszoknak, csakúgy mint a tudományos dialektikus materialista világnézetnek. Az UFÓ hittől a new age-n át a karizmatikus egyházakig minden. A kör bezárult, a kígyó a farkába harapott és a mókuskerék pörög ellenőrizetlenül és vadabbul, mint valaha.

De az mindenképpen jó, hogy te legalább érted amiről beszélsz, sokakkal ellentétben, akik csak fújják a magukét. Abszolút ajánlanám én is veled együtt, hogy igyekezzünk sokat olvasni és tájékozódni, vagy élvezzük az életet, amíg csak lehet vagy mindkettőt, ha bírjuk szusszal.:)

KMZ_hyperion 2014.07.22. 00:23:53

@Ruzsa Söndör: A bötyár mindönségít, ezt jól megaszontad:D

Mondjuk a marxizmussal mint végeredménnyel nem teljesen értek egyet, szerintem ez is csak egy el-elfunkcionálgató ideológiai rendszer, ami nem tűz ki nagy célokat az emberiség számára, csak a fennálló társadalom körülményeit célzott javítani. Ettől lehet még sokkal nagyobbat is álmodni.

Ruzsa Söndör 2014.07.22. 00:35:21

@KMZ_hyperion: "Mondjuk a marxizmussal mint végeredménnyel nem teljesen értek egyet," :) :) :D Najó, de nekem eddig tanították amikor szigorlatoztam belőle és egy vad komcsi volt a számonkérő (Csongrád megyét egyébként is PolPot megyének gúnyolták az ánti világban is). De tény, hogy az emberiség eljutott az ateizmushoz, és onnan már csak az újra megtalált hit, aztán az újra elveszített van és kitudja hányszor lehet 180 fokot fordulni az életben? Azt mondják csak kétszer, mert a 360 az már a teljes fordulat és kezdődhet előröl a damaszkuszi úton a forgalom... (őszinte leszek én ezeket a könyveket akkor sem olvastam volna el, ha fegyverrel fenyegetnek, csak a kivonatos fő tételeiket, amiben az elődeikhez képest előre léptek, így nagy tisztelője vagyok Sefának, mert ő sokkal többet tud róluk...)

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 07:28:38

@KMZ_hyperion: @Ruzsa Söndör: A marxizmust nem ismerem mélységeiben, de amit olvastam tőle az nem más, mint a kereszténység céljainak megvalósítása Isten nélkül. Mivel a vallásoknak eszében sincs elérni azt amit a kereszténységnek el kéne, és ezt nem tették meg akkor sem, amikor a legnagyobb hatalom az ő kezükben volt, ezért Marx, Bakunyin, Engels, és Lenin úgy látták jónak, hogy valószínüleg Istennel van a hiba, és kiközösítették. :) Olvasmányaimban egyik sem cáfolta, támadta Isten létezését. Csupán kijelentették, hogy nincs. Istent a keresztény vallásokkal azonosították, és semmi csodálkozni való nincs azon, hogy úgy látták a világ a kereszténység és ezáltal Isten nélkül szebb lehet.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 07:30:43

@Ruzsa Söndör: :) egyik kedvenc filmem a PolPot megye punkjai. Szegény Cpg vesszőfutásáról szól. :) Köszönöm a tiszteletet. Kölcsönös. Hétvégén élesíthetjük a vasainkat, elméinket. Már várom

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 07:52:53

@Johnny Joker: Lehet, hogy egyszerűen csak beszkennelem,és sorban kirakom a fotófájlokat.mint az L.gabi blogján azt a könyvet. az is élvezhető volt.

KMZ_hyperion 2014.07.22. 13:58:00

@Ruzsa Söndör: :D Ríszpekt druszám:)

Jó pap holtig tanul. Az ateizmust túlmisztifikálják sokan, annyit jelent, hogy vki nem hisz Istenben. Onnan lehet elindulni a marxizmus stb felé. Én pl. szekuláris humanista vagyok. Nem "hiszek" az osztályharcokban, sem abban, hogy létezniük kellene az osztályoknak. Szerintem minden ember arra született saját sorsának kovácsaként, hogy azzal foglalkozzon, ami boldoggá teszi. A probléma a megélhetéssel volt, van mindig. Amíg kiárusítjuk az emberi életeket, azzal nyugtatva a lelkiismeretünket, hogy megszüntettük a negatív, társadalmilag romboló hatásokat (rabszolgaság, etnikai megkülönböztetés stb.), addig sajnos nem jutunk előbbre, vagy legalábbis lassítjuk a folyamatokat. :( Bár állítólag már az I. típusú civilizáció "szülési fájdalmait" tapasztaljuk, bár ez szerintem csak részben igaz.

KMZ_hyperion 2014.07.22. 14:00:53

@sefatias: "Olvasmányaimban egyik sem cáfolta, támadta Isten létezését. Csupán kijelentették, hogy nincs." Mondjuk ja, ez igen kemény. Kicsit demagóg, kicsit lutrista, de jó:D

KMZ_hyperion 2014.07.22. 14:14:38

@sefatias: Mármint amit ők írtak, nem amit te:D

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 14:23:55

@KMZ_hyperion: ahogy fentebb irtam számukra csak a vallás létezett, és minden támadásuk a vallás ellen irányult. Mivel az ellen sikerre támadtak, Úgy gondolták hogy legyőzték istent

KMZ_hyperion 2014.07.22. 14:37:20

@sefatias: Igen, igen. Elég érdekes, hogy ők is a vallással azonosították Istent. Mint ahogy mondjuk JT is teszi magával.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 15:06:57

@KMZ_hyperion: Általában minden vallás bizonyos fokig Isten képviselőjének tekinti magát, tehát ebben nincs semmi különös

KMZ_hyperion 2014.07.22. 15:44:35

@sefatias: Az is igaz. Elég érdekes világkép. Bocsi, hogy értetlenkedni látszom, de egy modern ateista számára nincs értelme "Isten" ellen küzdeni. Az a saját szememben lenne eléggé pályát tévesztett dolog.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.07.22. 15:48:02

@KMZ_hyperion: Mondjuk erre nem is gondoltam. Tehát Marxék abból indultak ki, hogy nincs Isten. Nem tudom, hogy milyen szinten voltak akkor a tudományok, amelyek alapján ezt bizonyítani lehetett volna, de mivel eddig nem olvastam tőlük erről, ezért úgy gondolom, hogy ez egy axióma volt számukra. Aztán innen vezettek le mindent

KMZ_hyperion 2014.07.22. 16:44:00

@sefatias: Hát annyira én sem mélyedtem el bennük, hogy tudjam, mi alapján vonták le a következtetést, hogy nincs Isten. A tudomány akkori állásából is már lehetett minimum egy-két kérdőjelet a képbe tenni. De ha bizonyítékok nélkül tették axiómává - nem állítom, hogy így volt - az gáz. Számomra ez helytelen, még akkor is, ha a véleményünk a dologról egyezik.

Johnny Joker · http://jehovatanui.blog.hu/ 2014.07.22. 17:06:16

@sefatias: Úgy tudom van olyan okostelefon alkalmazás, amely a telefon elé tartott szöveget szövegfileba olvassa be.
süti beállítások módosítása