"Majdnem minden tudásunkért azoknak tartozunk, akik nem értettek egyet, és nem azoknak, akik igen" (Charles Caleb Colton)

A Biblia kanonizálása (3. rész)

2014/03/31. - írta: sefatias

A keresztények jelentős részének fogalma sincs arról, hogy a Biblia hogyan került az emberek tulajdonába. Mivel Európában élünk, és az európai kultúra örökösei vagyunk, ezért sokak számára magától értetődő, hogy a Biblia VAN. Az egyházak jelentős része egyáltalán nem foglalkozik ezzel a kérdéssel, vagy ha igen, akkor csak általánosságban teszi ezt, elhallgatva a kanonizálás fontos részleteit. Ebben főleg a kisegyházak ludasak, akiknek fundamentalista nézeteivel nehezen összeegyeztethető a kanonizálás folyamata. Az egyszeri keresztények talán úgy gondolják, hogy a Biblia valami hasonló módon került az emberek kezébe, mint a tízparancsolat. Isten maga gyűjtötte össze, majd készítette el az első Bibliát, majd ünnepélyes keretek közett, angyali harsonával kísérve átadta azt az emberiségnek.

De nem így történt.Igen valószínű, hogy  János apostol harmadik levele, amely az első század utolsó éveiben íródott meg, az utolsónak megírt levél amely ma a Bibliánkban benne van. De e levél megírásával nem befejeződött a kanonizálás, hanem csupán elkezdődött, és pont 300 éven keresztül tartott. Az i.sz. 397-ben Karthágóban megtartott zsinatig - ahol is végérvényesen lezárták a kanonizáció folyamatát, és meghatározták az Újszövetség könyveinek listáját - sok dolognak kellett megtörténnie. A Kánonba felvett könyvek körül kialakult viták, véleménykülönbségek olyan információkat tartalmaznak, amelyek komoly kérdéseket vethetnek fel egy keresztényben. Valószínüleg ez az oka, hogy sok egyház kerüli a kanonizáció folyamatának megismertetését a hívekkel.

Nézzük először az Ószövetséget.

A keresztények a 4.-5. századig kizárólag a Szeptuaginta fordítást használták a gyülekezetben és az érveléseikben. Ezt azért fontos megemlíteni, mert a Szeptuaginta tartalmazza azokat az apokrifeknek nevezett könyveket, amelyeket ma csak a Katolikus fordításokban találhatunk meg. Az első századi keresztények is ezt a fordítást használták. Amikor Pál, vagy más bibliaíró az ószövetségből idézett, akkor mindig ezt a fordítást használta. Ezért van az, hogy ha összehasonlítod a Bibliádban a két verset az ószövetségből és az újszövetségből, akkor nem is hasonlítanak egymásra. Ugyanis az újszövetséged a Szeptuaginta szerint tartalmazza az ószövetségi idézetet, az ószövetséged meg másként, ugyanis a mai  protestáns bibliák ószövetségeinek fordítását jóval időszámításunk után, a szétszórt talmudista zsidók készítették, és tőlük vették át a keresztények a X. század körül. A 4.-5. század környékén jelentek meg olyan keresztény tanítók akik az érvelésükből kihagyták a ma apokrifeknek nevezett részeket, valószínüleg azért, mert a zsidókkal folytatott hitvitákban nem lehetett felhasználni ezeket a könyveket, mivel a zsidók az első század végén úgy döntöttek, hogy kihagyják ezeket a saját ószövetségükből. Egészen addig a zsidók számára is elfogadottak voltak az olyan iratok, mint a Judit könyve, vagy a Makkabeusok könyve. A keresztények között egyetlen esetben sem merült fel, hogy a ma apokrifeknek nevezett könyveket valamilyen módon diszkriminálni kellene. Ezért egész a reformációig a Bibliák egyejogú tagjai voltak az apokrifek. Csupán a reformáció után vették át a zsidó kánont a protestánsok.  A Holt tengeri tekercsek és más leletek bizonyítják, hogy az átlag zsidó számára az apokrifek, illetve még jónéhány más irat is fontos olvasnivaló volt. Énok könyve az egyik legolvasottabb könyv volt, és a keresztények számára is az volt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy Júdás a levelében idéz Énok könyvéből, és hivatkozási alapnak tekinti azt.  Az ókeresztény szerzők is használták Énók könyvét és sokáig az európai kereszténység csak az általuk beidézett részekből ismerte ezt a könyvet, mivel Európában évszázadokig nem volt belőle egy példány sem.

Tehát az ószövetség kanonizálása nem volt zökkenő mentes, és ma sem az. Egyes zsidó csoportosulások más könyveket tartottak kanonikusnak, mint a másik. De ugyanez vonatkozik a kereszténységre is, amely felekezettől függően más és más ószövetségi könyveket tekint kanonikusnak. A kopt keresztények ószövetségében például szerepel Énók könyve is.

Most pedig nézzük az Újszövetséget

Az újszövetség kanonizálása mintegy 300 évig tartott, és ezalatt a legkülönbözőbb katalógusokat hozták létre. Mivel nem volt egységes kánon, ezért a keresztények maguk döntöttek arról, hogy mit használnak az összejöveteleiken. A zsidókhoz írt levél, Péter levelei, Jakab levele, János levelei, és legfőképpen a Jelenések könyve évszázadokig viatott volt. És ráadásul ezalatt az időszak alatt rengeteg más levél, evangélium illetve apokalipszis forgott közkézen a keresztények építésére. Ez azt jelenti, hogy a ll. század végén egy keresztény gyülekezet teljesen más írásokat tanulmányozott, mint egy mai. A Muratori töredék az első olyan katalógus, amelyben szerepelnek az ajánlott írások. Ez a katalógus kb i.sz 170-ben készült. A ma használatos katalógust Alexandriai Szent Atanáz Írta le először i.sz. 367-ben. Ez azt jelenti, hogy legjobb tudomásunk szerint 200 éven keresztül egymáshoz nem hasonlító katalógusok voltak a mérvadók, melyek nagyon sokban különböztek egymástól. A 'Teljes Írás' c. könyv a 303. oldalon tartalmaz egy nagyszerű táblázatot a 17 legfontosabb katalógusról. Ott össze lehet őket hasonlítani, hogy melyik katalógus melyik ma is az újszövetségben szereplő könyvről hogyan vélekedett. A táblázat hiányossága az, hogy nem tartalmazza azokat a könyveket, leveleket, amelyeket a katalógus ajánl, de nem kerültek bele a mai kánonba. Pedig jó lenne tudni, hogy milyen sok más iratot használtak még a keresztények.

A három legismertebb keresztény kódex bizonyítja, hogy nem voltak egységesek a keresztények az újszövetség könyveinek használatában.

Codex Vaticanus: Ez a nagybetűs kódex valószínűleg teljes Biblia volt, de az Ószövetségből elvesztek lapok, és az Újszövetség sem teljes. Hiányzik a Zsidóknak írt levél 9,15-13,25; a pasztorális levelek; a Filemonhoz írt levél és a jelenések könyve. Nem található meg benne Manassze imája és a Makkabeusok könyvei sem.

Codex Sinaiticus:  A kódex tartalmazza az Ószövetség nagy részét és az Újszövetséget hiány nélkül. Ezen kívül megtalálható benne két más irat is, melyeket a korai keresztény szerzők előszeretettel idéztek. Ezek: Barnabás levele és Hermasz „Pásztor" című munkájának egy része.

Codex Alexandrinus: A kódex kisebb hiányoktól eltekintve a Biblia katolikus kánon szerinti teljes görög szövege, ezen belül a Szeptuaginta-féle Ószövetség olvasható.  A kódex hézagosan tartalmazza a Máté és János evangéliumát valamint a Korintusiaknak írt 2. levelet. A szentírási könyveken kívül tartalmazza Római Szent Kelemen pápa levelét, valamint egy homíliát, mely Kelemen 2. levele címet viseli.

E három Biblia mindegyike Szeptuaginta fordítás, és kb ugyanabban az évszázadban készültek. Mégis jól látható, hogy igen komoly tartalmi különbségek vannak közöttük. Egyes könyvek, levelek hiányoznak, mások pedig plusszban vannak.

A legvitatottabb könyvek a Zsidókhoz írt levél, illetve a Jelenések könyve, amelyek sok katalógusban nem is szerepelnek, vagy ha igen, akkor is kétségbe vonták a hitelességét,ami azt jelenti, hogy az első négy évszázadban, keresztények tömegei hagyták figyelmen kívül a bennük lévő információt. A Jelenések könyvének kanonizálásáról a későbbiekben még írni fogok.

Mint említettem a kanonizálást lezáró zsinat 397-ben Karthágóban zajlott le. Ennek azért van fontos szerepe, mert az olyan kisegyházak, mint Jehova Tanúi, vagy az Adventisták úgy vélik, hogy az apostolok halála után egy hitehagyás következett be a kereszténységben, és eltértek az eredeti krisztusi hittől. Szerintük a  második században már bálványimádó, hamis tanokat hírdető, világi egyházról beszélhetünk, amely egyre nagyobb világi befolyásra és hatalomra törekedett élén az antiktisztussal a római pápával. Ám ha mindez igaz, akkor ez a politikai befolyással rendelkező, elvilágiasodott, parázna csoportosulás alkotta meg azt az újszövetséget, amelyet ők is használnak és szentnek tartanak. Márpedig ez így nem áll össze. Jakab ezt írja: "Vajon a forrás esetében ugyanabból a nyílásból édes víz is fakad meg keserű is? Testvéreim, teremhet fügefán olajbogyó vagy szőlőn füge? Nem törhet elő sós forrásból édes víz. "

Ez alapján leszögezhetjük, hogy a kisegyházak vagy az antikrisztus Bibliáját tekintik Szentírásnak, vagy pedig súlyos hibát követnek el Isten helyett elítélve keresztények egy nagy csoportját. Ugyanis Isten biztos nem használt volna fel az ő Szavának összeállítására olyan embereket, akik messze elmaradnak az általa felállított mércétől.

A kanonizálás történetének megismerése teljesen más megvilágításba helyez sokmindent. Ajánlom mindenkinek a téma minél jobb megismerését, mert sokat segít abban, hogy helyére tegyük a dolgokat

 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sefatias.blog.hu/api/trackback/id/tr515887566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

f i n i t o (törölt) 2014.03.31. 23:06:30

Nagyon kösz ezt a posztot!! Jó tudni azokról a dolgokról, amit a szervezet szépen eltitkolt. Külön tetszik hogy rávilágítasz az si könyv megint kozmetikázik az információkkal a katalógusok vonatkozásában.

Jól félre vezettek minket tesó :)

Kihasználták, hogy tudatlanok voltunk ...
Remélem tanulnak belőle a jelenkori jtk.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.01. 08:00:46

@undercover: Valóban kihasználták a tudatlanságunkat. De a tapasztalataim azt mutatják, hogy nem csak JT ilyenek, hanem a legtöbb egyház igyekszik azon, hogy bizonyos információt távol tartson a hívektől. Az egyházak csak egy szűk információ réteggel ismertetik meg a híveket, amit maguk választanak ki, majd arra építik fel a teológiájukat. Az átlag embernek vagy lehetősége, vagy kedve nincs ahhoz, hogy csak úgy magától utánanézzen a dolgoknak. Az egyház felépíti a bizalmat a hívőben, és elhiteti vele, hogy gondoskodó anyaként minden információval ellátja őt.
A kanonizálás pont egy ilyen téma. Olyan dolgok derülnek ki a különböző levelek, könyvek kanonizálásának folyamatából, ami a gondolkodó ember számára teljesen más EMBERI megvilágításba helyezi a Bibliát. A következő posztom nagyon durva lesz. Nem csodálkoznék, ha majd amiatt megvonnák tőlem a keresztény jelzőt. Pedig én még mindig annak tartom magam, és a Bibliával sincs bajom. Csak más pozicióba került

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.01. 08:45:11

@sefatias: "A következő posztom nagyon durva lesz."

Átmész teopankrátorba? Na, erre befizetek - egy ringhez közeli jegyre.

Az apokrif iratokban úgy tűnik, semmi olyan nincs, ami logikusan gondolkodva új meglátást hozna. Belenéztem párba, és indokoltnak találtam, hogy ne legyen a többi szent könyv között, mert fantáziálás, következetlenség vagy butaság. Jelzem, a Jelenések könyve nálam határeset, tele van vad és összefüggéstelen dolgokkal, mintha jól bevarázsgombázott volna a szerző, aki ráadásul bizonyosan nem is János volt. Gipszusz Jakabusz töprengését a végidőkről pedig talán felesleges kétmilliárd ember számára olvasandóvá tenni. De mindegy, csak pampogok, számomra ez is jelzi, hogy jobb, ha az apokrif iratok együtt maradnak, a kisegítő iskola könyvtárában, persze mindenki által olvasható formában.

Nincs kizárva, hogy tévedek, és vannak még nagy felfedeznivalók. A múltkor meglepve olvastam, hogy a judaizmusnak nagy számú apokrif irata van, csak a beavatott rabbik ismerik, de számukra világos jelentést hordoznak, és az iratoknak megfelelően járnak el a mindennapokban. Ez nem semmi, csak ezek az ójudaista iratok/jóslatok előlünk el vannak zárva. A keresztény szempontból apokrif iratok nincsenek elzárva, kb. 10e-ért hozzájuk lehet jutni, de nincs bennük nagy durranás, ami megérne ennyit.

Ha te tudsz nagy pukkot, akkor durrantsd el itt.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.01. 09:06:20

@Vértes László: Nem akarom előre lelőni a poént, de a téma az apokrifok és az újszövetség kapcsolata lesz. A jelenésekről is majd külön írok hamarosan

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.01. 09:15:44

@Vértes László: >>Belenéztem párba, és indokoltnak találtam, hogy ne legyen a többi szent könyv között, mert fantáziálás, következetlenség vagy butaság. <<

A kérdés már csak az, hogy a Bibliaírók is ezt gondolják-e?

Vértes László · http://kozlogika.blogspot.hu/ 2014.04.01. 09:25:39

@sefatias: Ha ez a kérdés, van rá jó válasz?

Régi vicc, hogy a hagyományos keresztutat járó híveket valami elfoglaltság miatt egy kis időre magukra hagyja a pap, majd visszaérve döbbenten hallja:
- 15. állomás, Cirenei Simon feleségül veszi Veronikát!

Ez akár lélektani leírásnak is nevezhető a jámbor hívekről, forgatják, forgatják a szent gondolatokat a fejükben, és közben kiegészítgetik őket ezzel-azzal. Olvasmányélményeim alapján ilyen cuccok az apokrif iratok. Lehet, hogy a szerzők szent meggyőződéssel írták őket, az olvasók viszont mosolyogva vagy megrökönyödve tapasztalták, hogy "Jézus nem halt meg a kereszten, mert végig szellemként élt a világban" és hasonló okosságokat is ki lehet agyalni, ha valaki ráfekszik a témára, és elengedi a fantáziáját. A kánon összeállítói meg a józan észt engedték rá az így összeállít kupacra, és beválogatták azt, ami valóban Jézusról és a tanításáról szól.

f i n i t o (törölt) 2014.04.01. 21:34:14

@sefatias: mi tart vissza hogy megkeresztelkedj? ő, elnézést, hogy megírd a posztot? én má nagyon várom :)))

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.01. 22:00:18

@undercover: semmi tesa. Holnap,vagy holnapután megcsinálom

f i n i t o (törölt) 2014.04.01. 22:11:06

@sefatias: várom nagyon, szeretek ilyeneket olvasni :)

szus 2014.04.01. 22:53:03

Én is várom, nekem sajnos a Bibliával is bajom van pontosan ezért:

"... a legtöbb egyház igyekszik azon, hogy bizonyos információt távol tartson a hívektől. Az egyházak csak egy szűk információ réteggel ismertetik meg a híveket, amit maguk választanak ki, majd arra építik fel a teológiájukat..."

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.02. 04:10:47

@szus: Ha az ember nekifekszik, akkor az interneten sok érdekes dolgot lehet találni. Én elsősorban katolikus írók írásait ajánlom. Ők azok, akik bátran szembenéznek a Bibliával kapcsolatban felmerült kérdésekkel.

Oswald Spengler 2014.04.04. 20:40:56

Jó anyag tesó !!
Várom a folytatást.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2014.04.04. 20:41:41

@Oswald Spengler: :) van még a tarsolyban ebből a fajtából

bubuka1964 2015.01.10. 23:43:14

Ez tényleg jó írás. Csak mostanában kezdtem olvasni blogodat, és véletlenül pont a kanonizálással kezdtem. De állítólag nincsenek véletlenek :-)Tényleg jó látni, hogy vannak emberek, akik komolyan kutatják a dolgok "hogyan"-ját és "miként"-jét! De nagyon kevesen vannak. Kb. millióból egy.

sefatias · http://sefatias.blog.hu 2015.01.11. 08:03:49

@egy_nick: :) kellemes olvasgatást! Ha véleményed van nyugodtan megoszthatod velem. Az együttgondolkodás híve vagyok
süti beállítások módosítása