Néhány hete írtam két posztot, amit még mindig továbbgondoltam, és újabb ötletek jöttek létre belőle. Kik nem öröklik Isten országát? Egy minden keresztényt foglalkoztató kérdés. Hiszen ki ne szeretné örökölni? Persze ha feltesszük ezt a kérdést valakinek, akkor kapásból mond kettő három olyan tulajdonságot, gyakorlatot, ami kizár Isten országából. Talán a legegyértelműbbek a paráznaság, lopás, hazugság. Kicsit vettem a fáradtságot, leültem a könyvespolcom elé a fotelbe, és végignéztem az összes bibliafordításomban a Galata 5:19-21 verseit. Kigyűjtöttem, hogy melyik milyen szavakkal fordítja azokat a tetteket, amelyek itt szerepelnek. Nézzük sorban:
A test cselekedetei nyilvánvalók:
1. Házasságtörés. (érdekes, hogy a görögben nem szerepel külön ez a bűn. Ám két fordító is úgy érezte, hogy külön meg kell említenie a paráznaság mellett)
2. Paráznaság, kicsapongás, cédaság
3. Tisztátalanság, szemérmetlenség, erkölcstelenség
4. Bujálkodás, fajtalanság, gátlástalan viselkedés, kicsapongás, szexuális bűnök
5. Bálványimádás
6. Varázslás, babonaság, bűbájosság, mágia, spiritizmus
7. Ellenségeskedések, viszálykodás
8. Versengések, vetélkedés, civakodás
9. Gyűlölködések, féltékenység
10. Harag, indulatoskodás
11. Patvarkodás, veszekedés, önzés
12. Visszavonások, széthúzás
13. Pártütések, megosztottság
14. Írígységek
15. Részegségek
16. Dobzódások, dőzsölés, lakmározás, vad mulatozás
Pál apostol a felsorolást így fejezi be: "Mint már előbb mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket művelnek, nem öröklik Isten országát."
Egyházfegyelmi ügyeket csinálni ezen bűnök némelyikéből nem nehéz. Ki ne érezné úgy, hogy egy parázna, vagy varázsló, vagy épp egy szemérmetlen ember ne legyen a közösség tagja. Az ilyen bűnöket elkövető embereket a legkönnyebb megvádolni és elítélni. Na de mi van a többivel? Hogyan vádoljunk és ítéljünk el egy olyan keresztényt aki viszálykodik? Aki civakodik? Aki indulatos? Aki veszekedős? Aki önző? Vagy éppen irigy? Amint a felsorolásból egyértelműen látszik, egy parázna nő ugyanúgy nem örökli Isten országát, mint egy civakodó. Vagy épp egy részeges férfi ugyanúgy nem jut be, mint egy önző. Ezen bűnök között nincs minőségi különbség. A büntetése mindegyiknek ugyanaz. Tehát akkor egy civakodásra hajlamos asszony hogyan tekintse azt a nőt a gyülekezetben, aki paráznaságot követett el? Vagy egy önző férfi, hogyan tekintse azt, akinek komoly gondjai vannak az alkohollal. Melyiknek van joga azt mondani, hogy a másik bűne nagyobb, súlyosabb? Persze lehet kifogásokat hozni, hogy egy parázna, meg egy részeges nagyobb szégyent hoz a közösségre, mint egy civakodó feleség, meg egy önző férj. De ez az Isten országa szempontjából semmit nem jelent. Egyaránt nem örökli egyik sem.
A következő kérdésem, hogy akkor van egyáltalán olyan ember a földön, aki a felsorolt Isten országából kizáró cselekedetek egyikével sem rendelkezik? Ha bárki ismer ilyet, az szóljon. Viszont akkor most mi legyen? Tekintsük értelmetlen erőfeszítésnek azt, hogy bekerüljünk Isten országába? Ha csupán a fenti verseket vennénk figyelembe akkor bizony annak kellene tekinteni. Igaz a legtöbb keresztény hajlamos a szerinte kevésbé súlyos bűnök felett átsiklani, de amint látjuk, a bűnünk akkor is megvan, ha mi megpróbáljuk nem észrevenni.
Viszont ha senki sem méltó arra, hogy örökölje Isten országát, akkor mi a teendő?
1János1:8 - 2:2: "Ha azt állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre, és nincs meg bennünk az igazság. Ha megvalljuk bűneinket, akkor mivel jó és igazságos, megbocsátja bűneinket, és minden igazságtalanságtól megtisztít minket.Ha azt állítjuk, hogy nem vétkeztünk, hazugnak tüntetjük fel, és tanítása nincs bennünk.Gyermekeim! Ezeket azért írom, hogy ne kövessetek el bűnt. De ha valaki bűnbe esik, van szószólónk az Atyánál: Jézus Krisztus, az IgazŐ az engesztelő áldozat bűneinkért, nemcsak a mieinkért, hanem az egész világ bűneiért is."
Ezek szerint hogyan tekintsük azt aki bűnt követ el a közösségben? Azt hiszem bűn-, sors-, és tettestársnak, akinek épp úgy kegyelemre van szüksége, mint bárkinek a világon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2013.06.07. 14:41:17
Canadien 2013.06.08. 10:59:35
Tehát a kérdésem az, hogy lakik e közületek valaki árvíz veszélyeztetett területen, ha igen az imán kívül tudnánk e segíteni?
Pl. postán feladni tartós élelmiszert, ruhaneműt, stb.
reboot (törölt) 2013.06.10. 14:51:18
az egyik innen közelít, a másik onnan, bár nekem jézusé jobban tetszik,és talán működőképesebb is, lévén pál is kifejtette, hogy a 'bűnnek a törvény erőt ad', ha ezt valaki megérti, akkor még inkább hajlik a jézusi verzióra
amúgy én úgy látom, hogy nem maga az elkövetett bűn, hanem a BŰNBEN ÉLÉS, az életvitel a problémás, ami kizárhat valakit az isten országából ...
svtor 2013.06.13. 13:58:34
reboot (törölt) 2013.06.13. 14:07:57
úgye sefa :P
bjanek 2013.06.13. 14:17:20
Jézus ezen túl mutat több esetben is.
pl. az adós szolga példázatában (Mt 18) azt mondja, h mi Istennek alsó hangon is 530 millió dénárral tartozunk, amit a másiknál észrevehetünk 1-1 esetben az meg 100 dénár...
más esetben meg azt, h a másik szemében csak fűrészpor van a sajátunkban pedig gerenda (Luk 6:42)
de nem csak beszélt róla:
"A vámszedők és a bűnösök mind igyekeztek Jézushoz, hogy hallgathassák. A farizeusok és az írástudók pedig zúgolódtak, és azt mondták: Ez bűnösöket fogad magához, és velük együtt eszik...
"
eldönthetjük, hogy melyik hozzáállást vesszük követendőnek
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.13. 19:12:21
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.13. 19:13:55
ORION 2013.06.13. 21:54:26
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.13. 22:28:29
ORION 2013.06.14. 05:56:57
bjanek 2013.06.14. 09:37:35
mentségemre szóljon, h kiskoromban fejre ejtettek, és hogy nem én voltam az ötlet szerző, hanem Jézustól idéztem.
remélem, egyedül vagy vele, h egy példázatnak minden részletét szó szerint veszel. nekem meg sem fordult a fejemben, h pénzben fizessem ki az adósságomat Isten felé. ha Jézus nem arany, hanem ezüst talentumról beszélt, az akkor is legalább 35 milliárd Ft...
arról nem beszélve, h Istennek nemcsak a pénzemre nincs szüksége, de semmire, amit adni tudnék. egyrészt nem szenved semmiben hiányt, másrészt minden az övé.
"Sem embereknek kezeitől nem tiszteltetik, mintha valami nélkül szűkölködnék, holott ő ad mindeneknek életet, leheletet és mindent"
vissza térve a példázathoz, Jézus folyamatosan azt akarta kiverni a tanítványai fejéből, h nem ők a nagyvonalúak, ha 7x megbocsátanak a másiknak, mert bár az akkori (és mai) bérekhez képest 7 x 9000 Ft-ot elengedni
annak tűnhetett (és a 8. esetben már "jogosan" utasíthatták volna el a másikat), de nem annak fejében, amikor 35 milliárdot engedtek el nekik.
ez a történet, bár valóban a megbocsátásról szól, de szerintem benne van egy átfogóbb gondolat is, h milyen szemlélettel kell tekintenünk mások hibáit.
ORION 2013.06.15. 10:21:14
bjanek 2013.06.16. 21:28:04
reboot (törölt) 2013.06.18. 17:50:25
küzdős 2013.06.18. 18:06:55
Meg találtam néhány hiányzó láncszemet, ami az evolúcióhoz kellett.
ORION 2013.06.18. 18:12:42
reboot (törölt) 2013.06.18. 19:01:57
ugyanazt kántálják, nem lehet őket meggyőzni semmiről ... igazi (szennyvíz) csatornája az egyetelen igaz vallásnak :D
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.18. 19:03:11
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.18. 19:33:06
reboot (törölt) 2013.06.18. 20:29:06
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.18. 20:37:39
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.27. 11:28:57
találtam egy érdekeset erről. Amikor pál azt mondja, hogy "akik ilyeneket CSELEKSZENEK..." akkor a cselekszenek szó helyén a görögben a prassontes ige található, ami rendszeres szokásra, és nem elszigetelt esetekre vonatkozik. Ez alapján kérdésessé válik, hogy valóban ki lehet-eközösíteni valakit, vagy birói ügyet csinálni azért mert valaki egyszer beleesett egy itt felsorolt hibába. Óriási különbség van az egyszeri gyengeség, és a bűnben élés között. Tehát ha figyelembe vesszük a szó eredeti jelentését, akkor az azt jelenti, hogy az egyházi vezetők feleslegesen ültetik bele a rettegést és a lelkiismeretfurdalást a vétkes személybe, amivel súlyos bűnt követnek el, hiszen Isten helyett itélkeznek
reboot (törölt) 2013.06.27. 11:50:07
jt úgy csinálják, hogy 1 db bűneset után bírói tárgyalás jön kötelező jelleggel, és ha nem bánja meg, akkor biztos el fogja még egyszer követni, talán még az életvitele részévé is fog válni ... így inkább kiközösítik ...
én úgy látom beelőzik az istent ... de ez nem gond, mert ők is majd ilyen ítéletben részesülnek :/
az meg már csak hab a tortán, hogy az egész bírói/kiközösítési rendszer bibliaellenes, önkényes vallási törvényeskedés ...
sefatias · http://sefatias.blog.hu 2013.06.27. 11:55:37